ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چطور گیوتین سد گتوند بر جان کارون افتاد؟

سد گتوند، نامی است که این روزها زیاد می‌‎‏شنویم، نامی که سال‎‌ها قبل هم پر طنین بود و بحث درباره آن در محافل مختلف و در رسانه‎‌ها بسیار پر هیجان دنبال می‎‌شد، اما چه می‎‌شود ...

مریم ملی
نوشته شده توسط مریم ملی | ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

سد گتوند، نامی است که این روزها زیاد می‌‎‏شنویم، نامی که سال‎‌ها قبل هم پر طنین بود و بحث درباره آن در محافل مختلف و در رسانه‎‌ها بسیار پر هیجان دنبال می‎‌شد، اما چه می‎‌شود کرد، ما همیشه مردمی فراموشکار بوده‎‌ایم و اغلب اوقات به یادآوری نیاز داریم. سد گتوند که امروز به عنوان دمل چرکی جدیدی بر جان محیط زیست خوزستان از آن یاد می‏‎‌شود، سالیان پیش در جدال مسئولان کشور بحثی بسیار داغ داشت.

در شرایطی که کارون یکی از مهم‌‎ترین و پرآب‎‌ترین رودخانه‌‏های کشورمان حال و روز بدی دارد و مردم خوزستان شاهد از دست رفتن منابع ارزشمند آبی استانشان هستند و کشاورزها بر آب شوری که زمین‎‌های کشاورزی‌شان را نابود کرده می‎‌گریند، اطلاعات تازه‎‌ای درباره بی‎‌توجهی سازندگان سد گتوند درباره مسائل مهم زیست محیطی منطقه افشا شده است. اطلاعاتی که نشان می‌‎دهد متخصصان، خطرات ساخت این سد را به مسئولان گوشزد کرده بودند اما دغدغه‎‌های ساخت سدی پر آوازه و مرتفع و ثبت آن در کارنامه دولت اجازه نداد به آنها اعتنا کنند و در نهایت رفتند تا کلنگ فاجعه‌‎ای که امروز شاهدش هستیم را بر زمین بزنند و بعد هم آب کارون را روانه آن کنند.

گتوند سازه مهندسی پر افتخار یا تهدیدی برای خوزستان؟

گتوند نوعی سد سنگریزه‌‎ای با هسته رسی 182 متر است که یکی از بلندترین سدهای خاکی کشور به حساب می‎‌آید. این سد در فاصله ۳۸۰کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون قرار دارد و آخرین سد قابل‌احداث روی کارون بوده است. بنا به آمارهای اعلام شده از سوی وزارت نیرو سد گتوند با مخزن5/4 میلیارد مترمکعبی، دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور است. برای ساخت این سد، مبلغی درحدود هفت هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

سد گتوند با هدف تامین بخشی از برق مورد نیاز کشور، کنترل سیلاب‎‌های فصلی و هم چنین تنظیم آب کشاورزی پایین دست روی رودخانه کارون احداث شد. سال‌‎ها پیش از این که کلنگ ساخت سد زده شود کارشناسان از نظر زیست محیطی محل ساخت آن را 15 کیلومتر بالاتر از مکان فعلی تعیین کرده بودند تا خطری برای منطقه ایجاد نکند.

گتوند

اما این سازه عظیم که از نظر طراحی و مهندسی و ساخت حقیقتا سازه مهم و حیرت‏‌انگیزی است نمی‌‎تواند مایه سرافرازی متخصص‎‌های سازنده و دولت‌مردانی که از آن حمایت کردند باشد چرا که گتوند در مدت زمانی که ساخته شده تا اکنون حدود 17 میلیون تن نمک را به آب کارون وارد کرده و باعث شور شدن رودخانه عظیمی که آب شیرین داشت، شده است. محمد درویش پژوهشگر و کنشگر محیط زیست و منابع طبیعی در مصاحبه با اقتصادآنلاین گفته است: «با احداث سد گتوند، دشت خوزستان با معضل شوری مواجه شده است. نیمی از نخلستان‌ها خشک شده و کیفیت آبزیان به شدت کاهش پیدا کرده است و با یک بحران جدی در کشاورزی مواجه شده‌ایم. بسیاری از زمین‌های کشاورزی از حیز انتفاع خارج شده‌اند و هزاران میلیارد تومان پول به هدر رفته است.» بیش از ۴۲۰هزار هکتار زمین کشاوری که محصولات متنوع از قبیل گندم، ذرت و نیشکر در آن کشت می‌‎شود تحت آبیاری گتوند هستند که با شوری بیش از حد آب این مزارع دچار آسیب‎‌های زیادی می‎شود.

وقتی سازندگان سد، چشمشان را بر تپه‌های نمکی بستند

سوال اینجاست که شوری آب از کجا می‌‎آید و چه ضعفی در سدسازی وجود داشته که نتیجه‌‏اش این فاجعه زیست محیطی را به بار آورده است؟ در جریان گزارش‎‌های ارزیابی که از پروژه سد برای سازمان محیط زیست ارسال می‎‌شده است نکته مهمی مغفول مانده و آن هم وجود گنبد نمکی بزرگی در منطقه مورد نظر برای احداث سد بوده است. از ابتدای مطرح شدن این پروژه مخالفت زیادی درباره آن وجود داشت دلیل آن هم وجود تپه نمکی گچساران بود که در امتداد مخزن این سد قرار داشت؛ دلیلی که از سمت سازندگان سد انکار شد و پس از گذشت چند روز از آبگیری سد، اثرات آن مشخص شده و تپه نمکی آب شد و در مخزن سد ورود پیدا کرد. به گفته درویش، اگر ارتفاع این سد طبق طراحی اولیه خود باقی می‌ماند، آب به سمت گنبدهای نمکی پس نمی‌زد و چنین فاجعه‌ای رخ نمی‌داد. اما از آنجایی‌که برخی در وزارت نیرو، سودای مطرح شدن را داشتند، ارتفاع سد را بالا بردند و اتفاقی که نباید، رخ داد.

به نظر می‎‌رسد اگر طرح احداث سد با کمی دقت و وفاداری با اصول اولیه که در طراحی اولیه آن آمده بود ساخته می‌‎شد در حال حاضر استان خوزستان با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم نمی‌‎کرد. اما علی‎رغم این خطا، سرنوشت شوم گتوند به این جا ختم نمی‌‎شود و ماجراهای غم‎بار یکی پس از دیگری ادامه پیدا می‎‌کند. یعنی درست زمانی که سازندگان سد با معضل توده نمکی عنبل روبه‌‏رو شدند به جای جلوگیری از حوادث ناگوارتر، دست به انتخاب‌‏های بی فایده دیگری زدند.

پتوی رسی، علاج دیرهنگامی که جواب نداد

پس از آن که بالاخره برای همه روشن شد که در منطقه‏‌ای که سد گتوند ساخته شده تپه نمکی وجود دارد ایده ساخت پتوی رسی برای کاهش نرخ انحلال و‌ ورود نمک به مخزن سد، قبل از آبگیری مطرح شد.

با وجود این که بررسی پتو رسی در دستور کار مطالعات دانشگاه تهران نبود ایده اجرایی شد.

در این راهکار خاک مرغوب کشاورزی برای جلوگیری از نفوذ آب به تپه نمکی استفاده شد. کارشناسانی که این ایده را مطرح کردند معتقد بودند با اضافه کردن خاک رس به تپه‎‌های نمکی می‏‌توان جلوی نفوذ آب را گرفت اما علی‏رغم این که این راهکار به مرحله اجرا در آمد هیچ فایده‎ای نداشت و در نهایت این ایده هم شکست خورد.

سد گتوند ناجی خوزستان در برابر سیلاب‌‎ها بوده است؟

برخی معتقدند سدسازی در خوزستان به ویژه سد گتوند برای جلوگیری از سیلاب‎‌های سهمگین و خطرناک بسیار مفید بود و اگرچه خسارت‎‌ها و مشکلاتی را به همراه داشته اما منطقه را از خطرات جدی سیل حفظ کرده است. نکته مهم درباره این ادعا این است که سدسازی در منطقه درست و با ویژگی‎‌های کاملا مهندسی درباره ارتفاع و شرایط سازه می‎‌تواند محاسنی داشته باشد اما وقتی نسبت به اطلاعات تخصصی بی‌‏توجهی شود و اصرارها و پیگیری‎‌های متخصص‎ ها با بی ‎حرمتی پاسخ داده شود در نهایت آن سازه نمی ‎تواند کارکرد مثبتی برای کشور داشته باشد و روزبه‎‌روز هزینه‎‌های اضافی و خطرات جدی می ‎زاید. سدهایی که با جانمایی صحیح ساخته شده‎ اند و قبل از احداث‎شان شرایط زیست محیطی منطقه در نظر گرفته شده طبعا آسیبی در این حد و اندازه‌‎ها به اکوسیستم و آب منطقه وارد نکرده‏‌اند. نکته مهم دیگر این است خوزستان استان پر آبی است که به سبب همین بارندگی‎‌ها و آب‎‌ها جلگه‎‌های حاصلخیز زیادی هم در آن شکل گرفته است و در حال حاضر با اشتباه مهندسی به استانی خشک تبدیل شده که توزیع آب باقی مانده در آن هم با مشکلات جدی روبه‌‎روست.

تخلیه سد، راه حل نهایی پژوهشگران دانشگاه تهران

بعد از مشکلات و معضلاتی که برای گتوند و آب رود کارون رخ داد محققان دانشگاه تهران طی تحقیقاتی 3 پیشنهاد را به عنوان راهکار ارائه کردند. راه اول این بود که از سد گتوند تا خلیج فارس به طول 300 کیلومتر لوله‎‌گذاری شود و آب این سد به خلیج فارس انتقال یابد. راه دوم، ایجاد یک مسیر انحرافی به طول 45 کیلومتر از پشت سد است که با جلوگیری از ورود آب به دریاچه، سد غیر فعال شده و به مرور زمان خشک شود. در راه سوم هم پیشنهاد می‎‌شود که اطراف سد دریاچه‎‌هایی ایجاد شود و آب شور سد به آنها انتقال یابد تا به مرور تبخیر شده و سد را تخلیه کند.

چرا هیچ سازمانی جلوی این طرح غیر اصولی را نگرفت؟

محمود احمدی‌نژاد سال ۹۰ در گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص گزارش تخصصی سازمان بازرسی کل کشور خطاب به پورمحمدی در رابطه با سد گتوند خوزستان گفت: «یک آدم بی‎سوادی وارد کارهای تخصصی می‌شود و به ما نامه رسمی می‌زند که شما این سد را در این نقطه نسازید و در جای دیگری احداث کنید. به تو چه ارتباطی دارد؟ اصلا تو می‌فهمی سد یعنی چه؟‌ چه کسی به تو این اجازه را داده است که چنین کاری را انجام دهی؟ من که خودم مهندس عمران هستم در این باره اظهار نظر نمی‌کنم چرا که احداث یک سد مطالعات زمین‌شناسی و هیدرولوژیکی فراوانی را می‎طلبد، در انتهای نامه هم تهدید می‌کنند که اگر این کار را انجام ندهید با شما برخورد می‌کنیم.»

گتوند

مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور در سال 91 با اشاره به صرف ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار (تا آن زمان) برای ساخت سد گتوند و همچنین کار صدها متخصص در سه دولت بر روی این سد و عدم توجه آنها به مشکلاتی که سد ایجاد می‎‌کند، گفته است: «در سازمان بازرسی کل کشور با کارشناسی‎‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که نمی‌‏توان با شرایط حاضر سد گتوند به فعالیت ادامه دهد و با مد نظر قرار دادن قانون و کار کارشناسی این تصمیم را ابلاغ کرده‌‎ایم و پای آن هم ایستاده‌‏ایم. در سازمان بازرسی کل کشور، در حوزه محیط زیست و مسائلی نظیر آب، حساسیت به خرج می‎‌دهیم. آخرین تصمیم سازمان در این حوزه نیز مربوط به تخلیه آب سد گتوند و تغییر کاربری سد است که بر اساس ساعت‌‎ها کارشناسی نتیجه‌‏گیری شده است. ۶۰۰ هزار از اراضی زیر کشت در این مناطق وجود دارد که با چند بار آبیاری شدن با آب شور، تبدیل به نمک‎زار می‏شود و ما این مساله را به وزارت جهاد کشاورزی گزارش داده‌‎ایم که یا باید در این فصل آبی، سد را تخلیه کنند یا باید فکری به حال کشاورزی منطقه کنند.»

قبل از آبگیری سد، محمدزاده، رییس وقت سازمان محیط زیست در نامه‌ای به وزیر نیرو خواستار عدم آبگیری آن به‌ دلیل خسارات احتمالی در اثر تپه نمکی شد اما متاسفانه هیچ اعتنایی به این نامه ها نشد و به دستور احمدی نژاد آبگیری سد انجام شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • mohamad y
    mohamad y | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

    در مورد پاراگراف اخر من شنیدم یکی از اساتید اوایل ساخت خطر تپه نمکی احساس کرد اطلاع داد که مطالعات زمین شناسی صورت نگرفته بعد تشکیل ی تیم ۲۰ نفره از اساتید زمین شناس همه تو گزارش اول گفتند ساخت سد رو متوقف کنید مسیول پرژه هم به مقام های بالاتر گزارش رو رسوند

  • GT
    GT | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

    آره ربط به رژیم نداره ربط به افرادی مثل تو داره که این رژیمو حمایت میکنن تا بیشتر دزدی کنن

  • pouya20
    pouya20 | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

    با سلام. چند وقت پیش در کلاب هاوس یک جلسه گذاشتن و دستانرکاران و دانشگاهیان بحث کردن. نتیجه اینها شد :
    1 -75 درصد شوری مال بالادست سد و فاضلاب صنعتی و کشاورزی و 25 درصد در حال حاضر مربوط به سده.
    2 - چرا دیگه شوری آب مثل گذشته بالا نمیره؟ چون زیر سد فضایی به حجم حدود کمتر از 5 درصد اشباع آب نمک هستش و این جلوی حل بیشتر رو میگیره ولی آب از سطوح بالاتری تخلیه میشه.
    3 - نگرانی اصلی چیه؟ تا سال 97 که پایش توسط دانشگاه تهران انجام میشد به نظر میرسید که شوری در حال رسیدن به ارتفاع های بالاتر سد هستش. این تحقیقات الان یا انجام نمیشه و یا منتشر نمیشه(دانشگاه گفت به ما دیگه اطلاعات ندادن) اگر شوری به سطح تخلیه آب برسه یک فاجعه ایجاد میشه.
    4 - اگر در هر شرایطی این آب اشباع نمک آزاد بشه. مثلا موقع برچیدن سد یا حرکت شوری به سمت بالا. کار زمینهای پایین سد تمومه.
    5 - راه حل های پیشنهادی متفاوته. یکیش همین لوله کشیه که گفتید. یعنی همون آب شور زیر سد تخلیه بشه تو دریا و یا تو بیابون اما چند تا بحث هست. اول باید مطمئن شن که سطوح زیر سد با آبرفت و اینا طوری پوشیده شده که دیگه نمک حل نمیشه چون اگر الان اینکار رو بکنن آب دوباره شور میشه!
    6 - کلا این سد در حال حاضر یک فاجعه نیست اما نگرانی محیط زیستی ها اینه که این سیستم در تعادل نیست و ممکنه ناگهان به یکی از بزرگترین فاجعه ها تبدیل بشه. بنابراین بهتره دوباره تحقیقات از سر گرفته بشه و راه حلها آماده بشه چون بالاخره اون حجم عظیم نمک زیر سد یک روزی (یکسال دیگه یا 50 سال دیگه) پتانسیل ایجاد یک فاجعه زیست محیطی رو داره و ما تو ایران طبق معمول میخوایم بشینیم تا اوضاع بحرانی بشه و بعد دست به دعا شیم.
    موفق باشید.

  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

    دلیلش رانت و نفوذ افراد فرصت طلب و سود جو در راس حکومت هست و دلیل دیگرش بکار گیری افراد غیرمتخصص و نابلد در پست و سازمان های مهم دولتی هستش که بیشتر به منافع خودشون اهمیت میدن و هیچ اطلاعاتی در مورد کارهای بزرگ ندارن بجای صرف هزینه برای کارهای مطالعاتی قبل از انجام پروژهای بزرگ اون مبالغ رو تقصیم میکنن و با چند متخصص خودی تصمیمات رو میگیرن و هرکسی هم اعتراضی کنه مورد تمسخر قرارش میدن و بعد از چند سال هم از اون سازمان میرن و میشن رئیس سازمانی دیگه و بازم تکرار اشتباهات

  • valkyrie
    valkyrie | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

    بهرحال یه سفره ای بود باید عزیزان میخوردن و میبردن.نشیمن گاه متزلزل باقی ملت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی