ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا در نهایت شرکت‌ها تمام لوازم جانبی درون جعبه گوشی‌های هوشمند را حذف می‌کنند؟

اپل با معرفی سری آیفون ۱۲ تصمیم به حذف آداپتور و هدفون از جعبه آن‌ها گرفت، رویکردی که در آینده هم ادامه پیدا می‌کند. اگرچه سامسونگ در ابتدا چنین موضوعی را به سخره گرفت، اما ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

اپل با معرفی سری آیفون ۱۲ تصمیم به حذف آداپتور و هدفون از جعبه آن‌ها گرفت، رویکردی که در آینده هم ادامه پیدا می‌کند. اگرچه سامسونگ در ابتدا چنین موضوعی را به سخره گرفت، اما خودش هم در سری گلکسی S21 جا پای اپل گذاشت. اما آیا در آینده باید منتظر حذف تمام لوازم جانبی از جعبه همه گوشی‌های بازار باشیم و شرکت‌ها راه بزرگان بازار را ادامه می‌دهند؟

ابتدا اپل و سپس سامسونگ تصمیم گرفتند آداپتور و هدفون را از جعبه محصولاتشان حذف کنند و گوشی‌هایشان را با جعبه‌های کوچکتر و سبک‌تر در اختیار خریداران قرار دهد.

حذف محتویات جعبه به بهانه محیط زیست

اول از همه بیایید نگاهی به انگیزه اپل برای چنین کاری داشته باشیم. کوپرتینویی‌ها در مراسم معرفی سری آیفون ۱۲ دلیل چنین کاری را کاهش آسیب به محیط زیست اعلام کردند؛ البته سامسونگ هم چنین دلیلی را عنوان می‌کند. تولید لوازم الکترونیکی به فلز و پلاستیک نیاز دارند. در کنار اینکه منابع زمین نامحدود نیستند، استخراج این مواد آلودگی هم ایجاد می‌کند.

علاوه بر این موضوعی، با حذف لوازم جانبی خود جعبه‌ها هم کوچکتر می‌شوند، یعنی نیاز کمتری به قطع درختان خواهیم داشت. همچنین با کاهش وزن، حمل و نقل آن‌ها هم راحت‌تر می‌شود، نیاز به سوخت کمتری داریم و در نهایت آلودگی هم کاهش می‌یابد.

با وجود چنین مواردی، اکثر ما مجبور می‌شویم چنین تجهیزاتی را از خود سازنده یا شرکت‌های شخص ثالث بخریم. با این وجود شماری از ما همچنان به استفاده از لوازم قدیمی ادامه می‌دهیم و همین موضوع هرچند اندک می‌تواند به نفع محیط زیست تمام شود.

مسلما حذف این اقلام از جعبه گوشی‌های هوشمند، به معنای کاهش هزینه تولید آن‌ها خواهد بود. با وجود این موضوع، سامسونگ و اپل برای جبران این قضیه به کاربران تخفیفی نمی‌دهند و شما باید با پرداخت هزینه جداگانه‌ای تجهیزات مدنظرتان را تهیه کنید. یعنی در کنار خرید گوشی، هزینه جداگانه‌ای هم برای تجهیزاتش می‌پردازید. بنابراین سود مالی یکی از انگیزه‌های اصلی شرکت‌ها به حساب می‌آید.

اپل و سامسونگ به کجا می‌روند؟

با حذف شارژر و هدفون، تنها یک چیز در جعبه محصولات سامسونگ و اپل باقی می‌ماند: کابل که البته بخاطر استفاده از پورت لایتنینگ، کاربرد وسیعی برای خریداران آیفون ندارد. کوپرتینویی‌ها برای مهاجرت به پورت USB-C برای آیفون‌ها مقاومت می‌کنند، هرچند آیپدها در حال حرکت در این مسیر هستند. بنابراین این کابل تنها برای برخی محصولات خود اپل هم کارایی دارد.

اما چه آینده‌ای در انتظار محصولات اپل و سامسونگ خواهد بود؟ یکی از احتمالات، حذف تمام پورت‌های آیفون است.

اپل نشان داده که ترسی از حذف پورت‌های رایج ندارد. برای مثال در سال ۲۰۱۶ تصمیم به حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون از آیفون ۷ گرفت و این رویکرد برای آیفون‌های بعدی هم تکرار شد. کوپرتینویی‌ها پس از آن به سراغ پشتیبانی از شارژ بی‌سیم رفتند. با این وجود هنوز برای بسیاری از کارها به کابل نیاز دارید.

تصور این موضوع که اپل در آینده ادعا کند ارتباطات بی‌سیم تنها چیزی است که کاربران نیاز دارند، کار چندان سختی نیست. با اینکار، آیفون‌ها دیگر پورتی نخواهند داشت و همین کابلی که امروز در جعبه آن‌ها وجود دارد هم حذف می‌شود. در کنار حذف کابل، بنابر دلایلی مانند طراحی ساده‌تر اجزای داخلی، هزینه‌های تولید هم کاهش می‌یابد.

به سراغ سامسونگ می‌رویم. کره‌ای‌ها در چند سال اخیر نشان داده‌اند که تفاوت زیادی با اپل ندارند و پس از این شرکت دست به اقدامات مختلف می‌زنند. اپل جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را حذف کرد، سامسونگ هم با تاخیر تصمیم به چنین کاری گرفت. کوپرتینویی‌ها آیفون‌ها را بدون شارژر و هدفون روانه بازار کردند، کره‌ای‌ها هم چنین مسیری را برای پرچمدارها در پیش گرفتند.

با این وجود، وضعیت سامسونگ و اپل در بازار متفاوت است. گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی سامسونگ بخش بزرگی از درآمد کره‌ای‌ها را تشکیل می‌دهند و مسلما کاربری که پول زیادی برای خرید پرچمدار ندارد، تجهیزات جانبی گران‌قیمت و بی‌سیم را هم نمی‌تواند بخرد. بنابراین گوشی‌های سری نوت و S اهداف بهتری هستند.

این احتمال وجود دارد که اپل یک رویکرد دوگانه درنظر بگیرد. یعنی آیفون‌های استاندارد را با پورت لایتنینگ روانه بازار کند و مدل‌های پرو بدون هیچ‌گونه پورتی روانه بازار شوند. در نهایت پورت‌ها از تمام آیفون‌ها حذف شوند.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که با حذف پورت‌ها در کنار کاهش هزینه تولید، فروش تجهیزات بی‌سیم اپل مانند ایرپادها و همچنین شارژر مگ‌سیف هم افزایش می‌یابد. یعنی کوپرتینویی‌ها از هر طرف به بهانه محیط زیست سود می‌کنند. البته سامسونگ هم از این موضوع استثنا نیست.

سایر شرکت‌ها در چه مسیری قرار می‌گیرند؟

شیائومی می ۱۱

از آنجایی که اکثر کاربران در سراسر جهان گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی را می‌خرند، فروش عمده آن‌ها بدون لوازم جانبی درون جعبه کار سختی خواهد بود، مخصوصا اگر انواع پورت هم از آن‌ها حذف شوند.

در کنار چنین محصولاتی، گوشی‌های پرچمدار هم در حذف پورت با مشکل مواجه می‌شوند، چرا که باید فناوری‌های بی‌سیم به اندازه‌ای به بلوغ برسند که کاربران دیگر کمبودی احساس نکنند. چنین موضوعی در آینده نزدیک حتی در کشورهای پیشرفته مانند اروپا و ایالات متحده آمریکا رخ نمی‌دهد، چه برسد به سایر کشورهای دنیا.

حتی اگر اپل و سامسونگ در این مسیر گام بردارند، مدتی طول می‌کشد تا سایر شرکت‌ها هم‌مسیر آن‌ها شوند. اگر در آینده دنیای گوشی‌های هوشمند به چنین سمتی حرکت کند، قرارگیری لوازم جانبی در جعبه‌ها یک مزیت رقابتی به حساب می‌آید.

در این میان برخی شرکت‌ها می‌توانند رویکرد دوگانه‌ای را در ‌پیش بگیرند، درست مثل شیائومی. گوشی می ۱۱ در بازار چین بدون شارژر فروخته می‌شود اما بدون هزینه اضافه‌ای می‌توان آن را از شیائومی دریافت کرد، اما در نسخه جهانی کاربران به شارژر دسترسی دارند.

در نهایت نباید از تاثیر بالای سامسونگ و اپل روی بازار گوشی‌های هوشمند چشم‌پوشی کنیم. سامسونگ فعلا پرفروش‌ترین برند بازار است و بیشترین سود هم به حساب‌های بانکی اپل واریز می‌شود. بنابراین باید خودمان را برای روزی آماده کنیم که در جعبه، تنها یک گوشی با چند دفترچه راهنما به زبان‌های مختلف قرار می‌گیرد.

این احتمال وجود دارد که نحوه بسته‌بندی گوشی‌های هوشمند هم تغییر کند و با جعبه‌ای متفاوت روبه‌رو شویم. فناوری‌های بی‌سیم باید به اندازه‌ای پیشرفت کنند که دیگر کمبودی در صورت حذف پورت از گوشی‌های هوشمند حس نکنیم، البته حتی اگر پورت‌ها هم باقی بمانند، احتمالا دیگر کابلی درون جعبه‌ها قرار نمی‌گیرد. هرچند همانند شارژرها و هدفون‌ها، مجبور به خرید جداگانه آن‌ها خواهیم شد که به خودی خود یک منبع درآمد جداگانه برای شرکت‌ها خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Ubinotech
    Ubinotech | ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

    فردا پس فردا اپل گوشی هاش رو تو نایلون میزاره میفروشه😂

  • EZKY
    EZKY | ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

    اگه کار شیائومی رو بکنن خیلی بهتر می شه البته چون فقط پرچمدار هاست فرقی برای کسایی که پرچمدار می خرن نداره واقعا

  • Sae77
    Sae77 | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

    مگه چیزی هم مونده که بر نداشته باشن؟ سامسونگ که نهایتا یه آداپتور میزاره، اپل همون هم نمیزاره. چهار ورق دفترچه و یه کابل هم که بود و نبودش فرقی نداره...

مطالب پیشنهادی