ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هم‌اندیشی موافقان و مخالفان طرح صیانت با نصر تهران: به دنبال فیلترینگ نیستیم

در دو نشست جداگانه با حضور نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به منظور هم‌اندیشی درباره‌ طرح صیانت از فضای مجازی، نمایندگان موافق و مخالف طرح، مواضع‌شان را بیان کردند. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

در دو نشست جداگانه با حضور نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به منظور هم‌اندیشی درباره‌ طرح صیانت از فضای مجازی، نمایندگان موافق و مخالف طرح، مواضع‌شان را بیان کردند. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که اگر روزی اینستاگرام و گوگل تصمیم بر عدم ارائه خدمات به کاربران ایرانی گرفتند باید بتوانیم از حقوق ملت خود دفاع کنیم، می‌گوید در این طرح به دنبال فیلترینگ نیستیم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با تاکید بر ناکارآمدی این طرح، پیشنهاد داد دبیرخانه‌ این طرح با حضور متخصصان این حوزه ایجاد شود و حرف‌های ایجابی در آن مطرح شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، «مجید نصیرایی»، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست پس از شنیدن نقطه نظرات و انتقادات طرح شده از سوی حاضران گفت: «در کمیسیون فرهنگی مجلس به دنبال ایجاد قانونی جامع و قاطع برای ساماندهی فضای مجازی هستیم و محکم پای این هدف خود ایستاده‌‎ایم.»

او با بیان این که در شرایط موجود با توجه به این که هر روز تعداد بیشتری از کسب وکارها و حتی فعالیت‌های آموزشی، اقتصادی و اجتماعی به فضای مجازی گره خورده می‌گوید اگر گوگل و اینستاگرام اراده کنند و در مقطعی نخواهند به ایران خدمات ارائه دهند، تکلیف مردم چه خواهد شد؟ چطور می‌توانیم حقوقشان را پیگیری کنیم؟

نصیرایی با توجه به انتقادات مطرح شده در مورد طرح صیانت خطاب به حاضران گفت:

«تاکنون متخصصان این حوزه چه طرح یا ایده اثرگذاری برای ساماندهی فضای مجازی ارائه داده‌اند که به آن توجه نشده است؟ آیا فضای مجازی صرفا به کسب‌وکارها محدود می‌شود و نباید فرهنگ و امنیت در این حوزه را نیز مورد توجه قرار داد؟ چرا فعالیت‌های داخلی در فضای مجازی باید توسط بیگانگان مدیریت شود؟»

او با بیان این که پیش‌نویسی برای طرح ساماندهی فضای مجازی آماده کرده‌ایم و معتقدیم هنوز برخی از ابعاد در آن دیده نشده است، می‌گوید صاحب نظران می‌توانند پیشنهادات خود را برای اصلاح آن ارائه دهند.

این نماینده مجلس با اشاره به این که در آمریکا و اغلب کشورهای دنیا مرزبانی به نهادهای امنیتی و نظامی سپرده می‌شود و قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای در این‌باره وجود دارد، انتقاد به طرح مبنی بر نظارت دستگاه‌های نظامی و امنیتی بر فضای مجازی را وارد نمی‌داند.

چرایی بررسی طرح در قالب اصل 85

وی در پاسخ به این سوال که چرا طرح صیانت در چهارچوب اصل 85 بررسی خواهد شد، تاکید کرد اینکه گفتیم طرح در قالب اصل 85 بررسی شود به این معنی نیست که می‌خواهیم مخفی‌کاری کنیم. بلکه می‌خواهیم به صورت مفصل با حضور شما طرح را بررسی کنیم: «حتی برخی از دوستانی که موافق اصل 85 بودند، در مورد بندهایی از این طرح بحث دارند. از شما دعوت می‌کنیم و می‌توانید در مورد واو به واو این طرح بحث کنید تا در نهایت بتوانیم براساس اظهارنظرها و اصلاحات انجام شده، به جمع‌بندی نهایی برسیم.»

نصیرایی با بیان اینکه مجلس برای بررسی این طرح عجله ندارد، معتقد است باید ساماندهی فضای مجازی از نقطه‌ای آغاز می‌شد. تشکیل این کمیسیون مشترک فرصتی فراهم می‌کند تا از طریق هم‌اندیشی با متخصصان به طرحی پخته‌تر دست پیدا کنیم:

«من به عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی تضمین می‌دهم که از حضور متخصصان و اصناف مربوطه در روند بررسی این طرح در جلسات کارشناسی بهره‌مند خواهیم شد. پیش از اینکه لایحه بودجه به مجلس ارسال شود، پیش‌نویس این طرح آماده بود. بعد هم به دلیل برگزاری انتخابات به تعویق افتاد و حالا هم نگاهی که به این طرح وجود دارد، فراقوه‌ای است. بنابراین قطعا باید با نگاهی فراتر از دیدگاه دولت‌ها و ادوار مختلف مجلس آن را نهایی کنیم.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین به موضوع فیلترینگ اشاره کرده و گفت: «مگر می‌شود اینترنت را مسدود کرد؟ معتقدیم فضای مجازی بستر مناسبی برای این است که بتوانیم انقلاب را به دنیا صادر کنیم بنابراین باید بتوانیم از فضای مجازی به درستی استفاده کنیم. نگاه ما در بررسی این طرح ملی و حاکمیتی بوده است و حتما در روند بررسی آن از نظرات کارشناسان قوه قضائیه و دولت جدید نیز استفاده خواهیم کرد.»

او معتقد است یکی از دلایلی که مصوبات شورای عالی فضای مجازی تاکنون اجرایی نشده است این بوده که ضمانت اجرایی نداشته یا دولت نخواسته که آن را اجرا کند. بنابراین آن‌ها برای این طرح ضمانت اجرایی تعیین کرده‌اند.

نسخه جایگزین ارائه دهید

همچنین در نشست جداگانه‌ای که با حضور نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور «مجتبی رضاخواه»، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد، این نماینده‌ مجلس صراحتا مخالفتش را با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی اعلام کرده و معتقد است اگر می‌خواهیم قانونی بگذاریم، باید بدانیم که به کجا می‌خواهیم برسیم؟ هدف چیست که می‌خواهیم در یک کمیسیون ویژه به آن برسیم.

او با تاکید بر این که اگر می‌خواهیم کسب‌و‌کارها را با خودمان همراه کنیم، باید اقداماتی را دنبال کنیم که برای بخش خصوصی آورده داشته باشد، اعتقاد دارد حتی تولید محتوا در فضای مجازی هم برای اینکه تداوم داشته باشد، باید آورده‌ اقتصادی داشته باشد.

رضاخواه با اشاره به اینکه برای حل مشکلات، باید گلوگاه‌ها را شناسایی کنیم، می‌گوید احراز هویت، ارز دیجیتال و به اشتراک گذاشتن خدمات حوزه‌های مختلف بخش‌هایی از همین موضوع هستند.

این نماینده مجلس با تاکید بر ناکارآمد بودن این طرح، گفت: «قانون باید یک صفحه باشد، وقتی چندین صفحه می‌شود، تفسیرپذیر شده و معنی ندارد. واقعیت این است که من به اصلاح این طرح امیدوارم نیستم. اگرچه امیدوارم در مسیری کم هزینه این موضوع حل شود. نیاز است که از انتقادات بگذریم و به پیشنهادات برسیم. نیاز است دبیرخانه‌ این طرح با حضور چند نفر از شما متخصصان این حوزه ایجاد شود و حرف‌های ایجابی در آن طرح شود.»

به اعتقاد وی برای بررسی این طرح به یک تایم لاین نیاز است تا ببینیم که بخش خصوصی در این میان چه خواهد کرد.

رضاخواه از رسانه‌ها خواست در دو هفته‌ آینده به صورت فعال عمل کرده و از رئیس‌جمهور جدید و وزیر ارتباطات آینده در این رابطه مطالبه‌‌گر باشند. همچنین با توجه به احتمال مهاجرت نیروهای متخصص با تصویب این طرح، برای جلوگیری از مشکلات، به مسئولان حاکمیتی راه حل ایجابی ارائه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

    زمان عنصر عجیب و غریبی هست ببین زمان بهت اجازه چنین کاری رو خواهد داد و دقیقا کاری رو انجام میدید که دقیقا بزرگترین اشتباه شما هست

  • Meysam
    Meysam | ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

    فقط بدون خودت شعور و فهم نداری
    آزادی مردم رو داری به اسم چی ازشون میگیری؟
    شک نکن ادامه بدی ضرر میکنی

  • Tiger
    Tiger | ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

    به دنبال فیلترینگ نیستید، به دنبال مسدود کردن هستید، ما هم گوش هامون دراز و مخملی هست

  • SnailMan
    SnailMan | ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

    واقعا درست هست این حرفها، حرف دل من یکیو که زد. نمیشه که ما یه فضایی رو به طور کامل رها کنیم، برای این که سود دهی اقتصادی داره، پس فرهنگ چی میشه، یه عده اومدند بدون هیچ برنامه ریزی این فضا رو برای مردم رها کردند. ما که نمیدونیم بچه هامون رو با این وضعیت افتضاح فضای مجازی چطوری باید تربیت کنیم. هرچه سریعتر این فضا باید بومی سازی و سامان دهی بشه. امریکا تا دید هووایی داره کشورشو میگیره ببینید باهاش چکار کرد، ویرونش کرد اونوقت ما تمام امنیت و فرهنگمونو تحویل دادیم، بیخیالِ بیخیال

    • enrix
      enrix | ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

      اگه منظورتون حکم رانی در شبکه های اجتماعی و خدمات پایه است که بحثش جداست ولی بحث هوآوی بیشتر جنبه اقتصادی داشت برای آمریکا چون از نظر مالی به خاطر پایین بودن قیمتش میتونست بازار رو بگیره دست خودش! حالا اینکه بعضیا به هوآوی انگ امنیتی هم میچسبونن رو من برررسی نکردم

    • Mohammad_Hosein_Mal
      Mohammad_Hosein_Mal | ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

      یه نگهبان استخدام کن ۲۴ ساعته با بچت راه بره، شما چاقو هم داشته باشی هم میشه آدم بکشی و هم میوه پوست بگیری… فرهنگ و آموزش راه حل این مسئله هست نه بستن و فیلتر کردن، شما حوصله تربیت کردن و آموزش نداری به خودت مربوطه، هزاران راه برای استفاده صحیح از تکنولوژی هست چه بزرگشان و چه کودک…

  • مهدی
    مهدی | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

    میگه اگر یک روز گوگل و اینستاگرام سرویس دهی به ایران رو قطع کنند ما چه کنیم ؟

    خب مردک این راه حله که بیای پیش دستی کنید خودتون این سرویس ها رو فیلتر کنید ؟

    دنبال فیلترینگ نیستید ؟ فکر کردی با کور طرفی ؟
    هرکی این طرح رو یه بار بخونه متوجه میشه که این طرح چه بلایی سر فضای مجازی و کشور میاره

    • Sae77
      Sae77 | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

      این چه حرفی هست؟؟ مگه نمیدونین همین الان هیئت های همه شرکت های فناوری رفتن کشورهای همسایه که برای ایران ویزا بگیرن و بیان اینجا نمایندگی باز کنن... ساتیا نادلا که امروز گفت شخصا سفر میکنم تا آپدیت سرفیس مسئولین با مشکل مواجه نشه 😂 😂 😂

    • Seyed Amin
      Seyed Amin | ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

      مخاطب این حرف‌های فریبکارانه ما اکثریت نیستیم، اقلیت وفادار و متعصب و عمدتا کم اطلاع و کم سواد هستند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی