ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گونه دلتا کرونا در برخی مناطق فرصتی به گسترش سایر سویه‌ها نمی‌دهد

یکی از متخصصان سلامت عمومی از دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید همه‌گیری ویروس دلتا در بسیاری از نقاط جهان مانند ایالات متحده موجب شده تا سویه‌های دیگر از جمله گاما و لامبدا نتوانند فرصت چندانی برای ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

یکی از متخصصان سلامت عمومی از دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید همه‌گیری ویروس دلتا در بسیاری از نقاط جهان مانند ایالات متحده موجب شده تا سویه‌های دیگر از جمله گاما و لامبدا نتوانند فرصت چندانی برای گسترش پیدا کنند.

ویروس کرونا از زمان شروع همه‌گیری، جهش‌های بسیاری داشته که موجب پدید آمدن سویه‌های مختلفی شده است. برخی از این سویه‌ها مانند دلتا، نرخ سرایت‌ و بیماری‌زایی بیشتری از خود نشان داده‌اند و ایمنی‌زایی واکسن‌ها و اثربخشی داروها در برابر آن‌ها کمتر از گذشته اعلام شده است. لامبدا نیز یکی دیگر از سویه‌های ویروس کرونا محسوب می‌شود که برای اولین بار در کشور پرو شناسایی شد و به عنوان سویه غالب در آمریکای جنوبی گسترش یافته است. اما به نظر می‌رسد سویه لامبدا نتوانسته در آمریکای شمالی و ایالات متحده شانس چندانی داشته باشد؛ زیرا در حال حاضر ۹۳ درصد از موارد ابتلا در منطقه گفته شده مرتبط با سویه دلتا است و تنها ۰.۱۷ درصد از آن‌ها ناشی از لامبدا گزارش شده است.

دکتر «آنا دوربین»، پرفسور دپارتمان بین المللی سلامت در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جان هاپکینز، در مصاحبه با نشریه نیوزویک گفته است:

گسترش سویه لامبدا در ایالات متحده با مشکل مواجه می‌شود و دلیل آن، سویه دلتا است. ویروس‌ها در حال رقابت بر سر بقاء با یکدیگر هستند. ما می‌دانیم که سویه لامبدا برخی از جهش‌های مشابه با دلتا را دارد که موجب شده قدرت سرایت بیشتری داشته باشد اما بسیار سخت خواهد بود که بتواند بر دلتا غلبه کند.
ویروس‌ها [به صورت مداوم] همانندسازی می‌کنند و در طی آن دچار جهش می‌شوند؛ ویروسی که بتواند با جهش‌های خود بیشترین ذرات بیماری‌زا را در بدن بیمار بازتولید کند یا قدرت سرایت بیشتری داشته باشد، برنده نزاع بر سر بقاء خواهد بود و می‌تواند با گسترش بیشتر، سایر سویه‌ها را به حاشیه براند.

سویه آلفا که برای اولین بار در بریتانیا شناسایی شد، ۵۰ درصد نرخ سرایت بیشتری نسبت به نمونه اصلی ویروس از خود نشان داده است و در فصل بهار بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده را تسخیر کرد. با ظهور سویه دلتا، از میزان ابتلا به آلفا کاسته شد و در مدت کوتاهی شاهد گسترش بی‌سابقه سویه دلتا در نقاط مختلف جهان از جمله ایران بوده‌ایم. همچنین سویه دلتا موجب شده است تا برخی دیگر از انواع ویروس کرونا مانند سویه گاما فرصتی برای پخش شدن در جوامع مختلف پیدا نکنند. 

نقشه میزان گسترش نسبی سویه لامبدا در کشورهای مختلف.

پروفسور دوربین ادعا دارد که با وجود قدرت سرایت بیشتر، بعید به نظر می‌رسد که سویه دلتا بتواند در آمریکای جنوبی غالب شود، زیرا گونه لامبدا برای مدت زیادی در این منطقه فرصت گسترش و همه‌گیری داشته است؛ در نتیجه از نظر زمانی برتری چشمگیری دارد. همچنین احتمال دارد که سویه لامبدا دچار جهش‌های جدیدتری بشود که در نهایت قدرت آن را بیشتر از دلتا می‌کند و فرصت را برای ظهور در بقیه قاره‌ها فراهم آورد. وی اشاره دارد که واکسیناسیون عمومی تنها روش برای جلوگیری از ظهور سویه‌های جدید و قدرتمندتر است؛ زیرا تا زمانی که ویروس در بدن بیماران در حال همانندسازی باشد، جهش‌ها نیز به صورت پیوسته رخ می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • GHAEM
    GHAEM | ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

    Ending is near

مطالب پیشنهادی