ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماموریت مریخ راکت لب از ناسا چراغ سبز گرفت

راکت لب (Rocket Lab) با دریافت تاییدیه ناسا برای ماموریت مریخی فضاپیمای فوتون (Photon)، یک قدم دیگر به سفر به مریخ نزدیک‌تر می‌شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، دو فضاپیمای راکت‌لب در سال ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

راکت لب (Rocket Lab) با دریافت تاییدیه ناسا برای ماموریت مریخی فضاپیمای فوتون (Photon)، یک قدم دیگر به سفر به مریخ نزدیک‌تر می‌شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، دو فضاپیمای راکت‌لب در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب می‌شوند و یازده ماه بعد برای مطالعه مگنتوسفر به سیاره سرخ می‌رسند.

ناسا برای تحقیقات مریخی خود به کمپانی راکت لب اعتماد کرده و در ماموریتی که با نام ESCAPADE شناخته می‌شود، قرار است دو فضاپیمای این شرکت پرتاب شوند. پیشنهاد اولیه این ماموریت در سال ۲۰۱۹ مطرح شد و سرانجام بعد از بررسی‌های مختلف عنوان آن نهایی شد. محققان دانشگاه برکلی، اعضای اصلی بخش علمی این ماموریت هستند.

در ماموریت مذکور دو فضاپیمای راکت لب قرار است نحوه وزش بادهای خورشیدی از جو مریخ و تغییر آب و هوای آن را مورد مطالعه قرار دهند. این فضاپیماها مه فوتون نام دارند در مدت زمانی حدود یکسال به مریخ سفر می‌کنند و در مدار آن می‌چرخند تا اهداف مطالعه را تکمیل کنند.

اکنون با دریافت تاییدیه ناسا، راکت لب قدم بزرگی به سمت اهداف خود برمی‌دارد و می‌تواند حضوری جدی در این صنعت داشته باشد. گفتنی است ماهواره‌‌های مورد استفاده در این ماموریت باید وزنی کمتر از ۱۸۰ کیلوگرم (حدود ۴۰۰ پوند) داشته باشند و ماموریت‌های علمی مستقلی را به انجام برسانند. این برنامه می‌تواند با هدف انجام ماموریت‌های سبک‌تر و کوتاه‌تر با همکاری سایر شرکت‌ها را در این صنعت تقویت کند.

از زمانی که قرار شد این ماموریت به انجام برسد، فازهای مختلف آن در حال تکمیل شدن است و برنامه پخته‌تر و منسجم‌تری برای آن تهیه شده است.

ماموریت ESCAPADE یکی از ماموریت‌های ابتکاری است که نشان می‌دهد علوم پیشرفته بین سیاره‌ای اکنون می‌توانند با هزینه‌های کمتری محقق شوند و فضاپیمای فوتون این امکان را فراهم می‌‌کند. «پیتر بک»، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت راکت لب معتقد است که چراغ سبز ناسا برای به ثمر رسیدن این ماموریت نقطه عطفی در فعالیت‌های این شرکت محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی