ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ فضایی جیمز وب ۲۷ آذرماه به فضا پرتاب می‌شود

ناسا پس از سال‌ها تاخیر، تاریخ پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) را مشخص کرد. اگر همه چیز طبق برنامه آژانس فضایی پیش برود، تلکسوپ ده میلیارد دلاری ۲۷ آذرماه در گویان فرانسه و توسط ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

ناسا پس از سال‌ها تاخیر، تاریخ پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) را مشخص کرد. اگر همه چیز طبق برنامه آژانس فضایی پیش برود، تلکسوپ ده میلیارد دلاری ۲۷ آذرماه در گویان فرانسه و توسط موشک آریان ۵ پرتاب می‌شود.

ناسا در حالی زمان پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب را اعلام می‌کند که این ماموریت از سال ۲۰۱۸ تاکنون با تاخیر‌های مکرر مواجه شده بود. با این وجود اکنون به نظر می‌رسد تلسکوپ فضایی در بازه زمانی اعلام شده سرانجام به مدار زمین پرتاب خواهد شد زیرا اکنون برخلاف گذشته، تاریخ دقیق و مشخصی اعلام شده است. پیش از این اعلام شده بود که ناسا ماموریت خود را احتمالا آبان امسال انجام می‌دهد.

تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ فضایی چند هفته قبل آخرین مرحله آزمایش خود را به پایان رساند و از آن زمان، در تاسیسات شرکت «نورثروپ گرامن» در کالیفرنیا آماده پرواز بوده است. علاوه بر این، اجزای اصلی موشک آریان ۵ که قرار است تلسکوپ را به مدار ارسال کند، هفته گذشته به محل پرتاب در گویان فرانسه منتقل شد.

با وجود تمام این موارد، ناسا با شرکت فرانسوی آریان‌اسپیس که مسئول پرتاب این تلسکوپ به فضا است، برای تعیین تاریخ اعلام شده هماهنگی‌های لازم را انجام داده است. آریان‌اسپیس پیش از این در ماه ژوئیه یک موشک آریان ۵ را با موفقیت به فضا ارسال کرد و پس از تلسکوپ جیمز وب ماموریت دیگری نیز در برنامه خود دارد. طی چند ماه آینده، JWST مراحل نهایی خود را قبل از ارسال به گویان فرانسه از طریق کانال پاناما انجام خواهد داد.

هنگامی که تلسکوپ فضایی ناسا در مدار فضا قرار گرفت، راهی دومین نقطه لاگرانژی در سیستم زمین/خورشید خواهد شد و حداقل در دهه آینده کیهان را از طریق نور مادون قرمز بررسی خواهد کرد. این تلسکوپ در اهداف علمی خود درباره اولین نور جهان مطالعه می‌کند، سیاره‌های فراخورشیدی را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کند و حتی می‌تواند شواهدی از حیات فرازمینی را کشف کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی