ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران ارشد FDA و WHO: عموم مردم نیازی به دوز سوم واکسن کرونا ندارند

دانشمندان ارشد سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) و چندین پژوهشگر ارشد سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مقاله‌ای که در ژورنال پزشکی «لنست» منتشر شده، اعلام کرده‌اند که نیازی به تزریق دوز سوم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

دانشمندان ارشد سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) و چندین پژوهشگر ارشد سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مقاله‌ای که در ژورنال پزشکی «لنست» منتشر شده، اعلام کرده‌اند که نیازی به تزریق دوز سوم یا همان تقویتی واکسن کرونا به عموم مردم و تمام جمعیت کشورها نیست.

به گفته پژوهشگران، برای اینکه از نیاز به تزریق دوز سوم واکسن به افراد مطمئن شویم، به مدارک بیشتری نیاز داریم. در حالی دانشمندان FDA از عدم نیاز به تزریق دوز تقویتی خبر می‌دهند که ایالات متحده آمریکا به‌زودی چنین کاری را برای شهروندانی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، انجام می‌دهد. دلیل چنین کاری، کاهش میزان مصونیت افراد در برابر کووید-۱۹ اعلام شده و دولت می‌خواهد با دوز سوم، دوباره افراد را در برابر این بیماری کشنده مقاوم کند.

در کنار نیاز به مدارک بیشتر، سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هنوز بسیاری از مردم در کشورهای مختلف به همان دوز اول هم دسترسی ندارند:

«هرگونه تصمیم‌گیری درباره نیاز به دوز تقویتی یا زمان تزریق آن باید مبتی بر تحلیل‌های دقیق داده‌های بالینی یا اپیدمیولوژیکی کنترل شده یا هردوی آن‌ها باشد. نتیجه نهایی باید نشان‌دهنده کاهش پایدار و معنادار شدت بیماری باشد.»

دوز سوم واکسن کرونا

به گفته دانشمندان، در ارزیابی ریسک-مزیت باید تعداد موارد ابتلای شدید به کووید-۱۹ که دوز سوم می‌تواند از آن‌ها جلوگیری کند، مدنظر قرار بگیرد. علاوه بر این، باید ایمن بودن و کارایی‌اش روی گونه‌های کنونی کرونا هم بررسی شود:

«شواهد کنونی نشان‌دهنده نیاز عمومی مردم به دوز تقویتی نیست چرا که در آن‌ها همچنان شاهد مقاومت بالا در برابر ابتلای شدید به کرونا هستیم.»

با وجود چنین گفته‌هایی، برخی کشورها تزریق دوز سوم واکسن کرونا به شهروندانشان را شروع کرده‌اند. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این مقاله نیاز به واکسن برای عموم مردم را زیرسوال برده و کاری با تزریق دوز سوم واکسن به اقشار خاص مانند افرادی که از بیماری‌های خودایمنی رنج می‌برند، ندارد. دوز تقویتی برای این افراد مفید خواهد بود.

دانشمندان گفته‌اند اگر دوز سوم در زمان نامناسبی به افراد تزریق شود، می‌تواند خطرناک باشد. به گفته آن‌ها، شاید در آینده و زمانی که مصونیت ناشی از واکسیناسیون اصلی از بین برود یا گونه جدیدی شیوع پیدا کند که کارایی واکسن را زیرسوال ببرد، به دوز سوم نیاز پیدا کنیم. البته هنوز نمی‌دانیم دوز سوم دقیقا چه اثربخشی روی بدن دارد و برای اطلاع از این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی