ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یادداشت: آموزش آنلاین می تواند کامل باشد یا فقط در نقش یک مکمل ایفای نقش می‌کند ؟

نویسنده این یادداشت امیر گیلانپور عضو شورای مرکزی سازمان نصر کشور و مدیر پلتفرم آموزش آنلاین کلاسه است. باور دارم برای پاسخ به این سوال ، قبل از آن باید یک سوال مهم تر و ...

امیر گیلانپور
نوشته شده توسط امیر گیلانپور | ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۵

نویسنده این یادداشت امیر گیلانپور عضو شورای مرکزی سازمان نصر کشور و مدیر پلتفرم آموزش آنلاین کلاسه است.

باور دارم برای پاسخ به این سوال ، قبل از آن باید یک سوال مهم تر و اساسی را مطرح کرد؟ و سپس با پاسخ به آن کل آموزش را به چالش کشید! باید از خودمان بپرسیم در زمان آموزش حضوری ، اهداف آموزش تا چه حد محقق می شد؟

تا چه حد رسیدن به اهداف آموزش به حضوری بودن و غیرحضوری بودن آن، بستگی خواهد داشت .

معتقدم باید نگاه متفاوتی نسبت به آموزش داشت ، فراتر از انجام آموزش ، باید به نتیجه آن دقت کرد، به چیزی که فردی که‌ آموزش می‌بیند و تاثیری که به فرد می‌گذارد و دستاوردی که فرد آموزش دیده کسب می‌کند ، این موارد، موارد پر اهمیت و مهم هستند و در کل یادگیری هست که نتیجه آموزش را نشان می‌دهد.

در جواب سوال به چالش کشیدن آموزش ، بسیاری از منتقدان آموزش سنتی، آموزش های آکادمیک را صرفا تئوریک می‌دانند و نقش قابل قبولی در یادگیری فرد و توسعه آن در مهارت آموزش دیده نمی‌ببینند.

انتقال آموزش هدف شده است و یادگیری فرد در اولویت‌های بعدی لحاظ می‌شود و یک پله بالاتر هم می‌توان نگاه کرد که آموزش‌ها و یادگیری‌های مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها چقدر بر اساس نیاز جامعه و روز دنیا طراحی شده است و سوال بعدی این است که آیا این آموزش‌ها حتی درست منتقل می شوند؟!

وقتی صدها سال مدل آموزشی و نقش معلم در مدرسه تغییر بسزایی نکرده است و گاهی الگوها فقط نسل به نسل و سینه به سینه انتقال یافته است، چطور می‌توانیم انتظار یک تحول در زمینه آموزش را داشته باشیم . اینجاست که باید بگویم من نظری متفاوت دارم: آموزش آنلاین یک فرصت هست برای تحقق تغییر واقعی آموزش و در نهایت یادگیری.

شاید باورتان نشود اما من با مدیران مدارس و آموزشگاه هایی صحبت کرده‌ام که از پیشرفت صحبت می‌کنند، از فروریختن دیوارهای کلاسشان و ارتقای کیفی آموزش بدلیل رقابت در فضای باز اینترنت صحبت می‌کنند.

در واقع وقتی نظارت مخاطبین بسیار بالا رفت و افزایش کیفیت آموزش محصول رقابت آموزشی شد و نتیجه شگفتی که معلمین و مدارسی جدیدی  که پا به عرصه گذاشتند، بدست آوردند و به طور قابل ملاحظه‌ای پیشرفت کردند . آموزشی که حالا پشت دیوارها و در های کلاس نیست که هیچ نگاهی روی آموزش نباشد.

آموزش آشکار شده است و مخاطبین و دنبال کنندگان آموزش های کاربردی با مقایسه در فضای باز شبکه های اجتماعی و اینترنت ، با چشمان باز و به راحتی آموزش های متناسب با نیاز جامعه را انتخاب می‌کنند .

عصر جدید آموزش، موقتی نیست، یک تغییر بزرگ ایجاد کرده است و این ذهنیت را در مخاطب ساخته که باید آموزش‌ها بر اساس روز دنیا لحاظ شود و انتخاب در فضای شفاف اینترنت صورت می‌گیرد.

این ذهنیت حذف نشدنی مخاطبین برای جستجوی خدمات آموزش دهندگان چه در مدرسه یا آموزشگاه یا دانشگاه ، سرویس دهندگان این حوزه را مجبور به تغییری مثبت برای پیشرفت آموزش می‌نماید.

خواسته‌های جامعه به سرعت برای پیشرفت آموزش تغییر کرده است و این تغییر به لطف آموزش غیر حضوری بوده ، من بعد از سال‌ها تلاش در زمینه آموزش غیرحضوری بر این باور اصرار دارم که این دوره یک جهش بزرگ و یک تغییر مثبت در آموزش اتفاق افتاده است و معلمین و مدرسین بسیار زیادی در مدارس و مراکز آموزشی پیشرو در کشور همگام این تغییر شده اند و این تغییر در سال سوم آموزش غیرحضوری ‌، با نوآوری‌های بسیار زیادی باعث فراگیر شدن کامل آموزش آنلاین و مدرسه آنلاین در سراسر کشور خواهد شد .

در پایان اگر بخواهم به پرسش ابتدایی یعنی آموزش آنلاین می تواند کامل باشد یا فقط در نقش یک مکمل  می تواند نقش ایفا می‌کند پاسخ بدهم باید بگویم ، که آموزش آنلاین شروع یک تغییر بزرگ در رسیدن معنا به آموزش است و مطمئنا آموزش دیگر فقط در چهار دیواری کلاس درس معنا پیدا نمی‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی