۵ کشوری که با مهار کرونا زندگی در آن ها به حالت طبیعی بازگشته است

۵ کشوری که با مهار کرونا زندگی در آن ها به حالت طبیعی بازگشته است

بیش از ۱۸ ماه از همه‌گیری ویروس کرونا گذشته و برخی کشورها تصمیم به برداشتن برخی محدودیت‌ های کرونایی گرفته‌اند. برخی‌شان نرخ واکسیناسیون بالایی دارند و برخی دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که هزینه‌های محدودیت‌های اقتصادی و اجتماعی مداوم به مزایای آن می‌چربد. در CNN نگاهی به ۵ کشوری می‌اندازیم که تصمیم به برداشتن برخی از محدودیت‌ های کرونایی گرفته‌اند.

دانمارک: کشوری که به محدودیت‌ های کرونایی پایان داد

محدودیت‌ های کرونایی

دولت دانمارک همه‌ی محدودیت‌ های کرونایی را در ۱۰ سپتامبر برداشت و اعلام کرد که کووید ۱۹ دیگر «بیماری تهدیدکننده‌ی جامعه» نیست.

دانمارکی‌ها حالا می‌توانند وارد باشگاه‌های شبانه و رستوران‌ها شوند بدون این که نیازی به نشان دادن «گذرنامه‌ی کووید» داشته باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند بدون زدن ماسک از وسایل نقلیه استفاده کنند و در گروه‌های بزرگ دور هم جمع شوند و در اصل به دوران پیش از کرونا بازگشته‌اند.

کلید موفقیت دانمارک نرخ واکسیناسیون این کشور بوده است: بر طبق Our World in Date، تا تاریخ ۱۳ سپتامبر بیش از ۷۴ درصد جمعیت دانمارک کاملاً در برابر کووید ۱۹ واکسینه شده‌اند.

«نرخ آر» ـ که میزانی برای تعیین سرعت شیوع یک ویروس یا بیماری در جمعیت هدف است ـ در حال حاضر ۰.۷ است و این یعنی همه‌گیری در حال کاهش است. اگر این نرخ بالای ۱ باشد، موارد ابتلای کووید ۱۹ در آینده‌ی نزدیک افزایش خواهند یافت. اگر زیر ۱ باشد، موارد ابتلای کووید ۱۹ در آینده‌ی نزدیک کاهش خواهند یافت.

با این حال دولت دانمارک اعلام کرده که همه‌گیری در این کشور تمام نشده و دولت مترصد وقوع افزایش در میزان ابتلاست تا در صورت بروز وارد عمل شود.

سنگاپور: کشوری که دارد سعی می‌کند با کرونا زندگی کند اما دلتا نمی‌گذارد

محدودیت‌ های کرونایی

دولت سنگاپور در ماه ژوئن اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای حرکت به سوی استراتژی زندگی با کووید است و سعی خواهد کرد که توسط واکسن، شیوع‌ها را کنترل کند و فرآیندهای بستری شدن را تحت نظر بگیرد تا این که زندگی شهروندان را محدود کند.

مقامات رسمی در ماه اوت کمی از محدودیت‌ های کرونایی کاستند و بدین ترتیب افرادی که کاملاً واکسینه شده بودند اجازه‌ی حضور در رستوران‌‌ها و تجمع در گروه‌های پنج نفره را پیدا کردند.

اما وقوع خیز سویه‌ی دلتا این استراتژی را به حالت تعلیق درآورده است. هفته‌ی قبل مقامات هشدار دادند که در صورت عدم موفقیت در کنترل شیوع‌های اخیر، شاید لازم باشد محدودیت‌ های کرونایی را بازگردانند.

تایلند: واکسیناسیون کند، با این حال، در حال بازگشایی

محدودیت‌ های کرونایی

تایلند قصد دارد که ماه آینده بانکوک و سایر مقصدهای محبوب را به روی بازدیدکنندگان خارجی بگشاید. این کشور جنوب شرق آسیا قصد دارد تا با وجود افزایش موارد ابتلا، صنعت گردشگری‌اش را احیا کند.

در ذیل این برنامه، گردشگرانی که کاملاً واکسینه شده‌اند، می‌توانند به پایتخت این کشور و نیز شهرهای هوآ هین، پاتایا و چیانگ مای سفر کنند. جزیره‌ی پوکت در یکم ژوئیه به روی بازدیدکنندگان خارجی واکسینه‌شده گشوده شد.

اگرچه تایلند در سال ۲۰۲۰ از طریق اقدامات محدودساز موفق به پایین نگه داشتن موارد ابتلا شده بود، اما امسال برای کنترل کردن نرخ ابتلا در حال تقلاست. تنها حدود ۱۸ درصد جمعیت تایلند تا تاریخ ۱۳ سپتامبر کاملاً واکسینه شده است.

آفریقای جنوبی: در حال کاهش محدودیت‌ها اما دست به گریبان دلتا

محدودیت‌ های کرونایی

همزمان با کاهش نرخ ابتلا، آفریقای جنوبی تصمیم به برداشتن برخی محدودیت‌ های کرونایی گرفته است. مدت زمان منع تردد شبانه به ۱۱ شب تا ۴ صبح کاهش پیدا کرده، اندازه‌ی تجمع‌ها به ۲۵۰ نفر در فضاهای سرپوشیده و ۵۰۰ نفر در فضای خارجی افزایش پیدا کرده و محدودیت‌های فروش الکل کاهش یافته‌اند.

آفریقای جنوبی بخش اعظم دوران همه‌گیری را تحت قوانین به‌شدت سختگیرانه‌ی فاصله‌گذاری اجتماعی سپری کرد. اما نرخ واکسیناسیون همچنان در این کشور کند است. رئیس جمهور رامافوسا هشدار داده که موج سوم ابتلای سویه‌ی دلتا تمام نشده اما اضافه کرد که کشور حالا آن قدری واکسن دارد که تمامی جمعیت بزرگسال کشور را واکسینه کند.

شیلی: نرخ بالای واکسیناسیون به معنی امکان بازگشت توریست‌هاست

محدودیت‌ های کرونایی

شیلی به خاطر پویش واکسیناسیون موفقش در سطح بین‌الملل مورد تحسین قرار گرفته است. بر طبق جدیدترین گزارش‌های وزارت سلامت این کشور، حدود ۸۷ درصد شیلیایی‌های واجد شرایط کاملاً واکسینه شده‌اند. مقامات بهداشت و سلامت در روز پنجشنبه استفاده از واکسن چینی سینوواک را برای بچه‌های ۶ ساله و بالاتر تایید کردند و واکسیناسیون در روز دوشنبه آغاز شد.

با وجود تهدیدهای سویه‌ی دلتا، دولت شیلی در روز چهارشنبه اعلام کرد که از تاریخ ۱ اکتبر کشور برای بازدیدکنندگان خارجی قابل ورود خواهد بود.

خارجی‌های غیرمقیم در صورت شرایط لازم و بعد از طی کردن قرنطینه ۵ روزه در بدو ورود، قادر به وارد شدن به خاک این کشور خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

عروسی میان زمین و آسمان در هواپیما! ترفند زوج هندی برای دور زدن محدودیت های کرونایی

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود