ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

عرضه خودروهای قاچاق در بورس؛ روش جدید برای مزایده خودروهای سازمان اموال تملیکی

نگرانی همیشگی ناظران بازار خودرو در دو محور مطرح می‌شود. نخست عدم عرضه از سوی خودروسازان و دیگری سیاست قیمت‌گذاری دستوری و یا به عبارتی دیگر سرکوب قیمت‌ها در بازار. از آنجایی که بیش از ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

نگرانی همیشگی ناظران بازار خودرو در دو محور مطرح می‌شود. نخست عدم عرضه از سوی خودروسازان و دیگری سیاست قیمت‌گذاری دستوری و یا به عبارتی دیگر سرکوب قیمت‌ها در بازار. از آنجایی که بیش از 90 درصد از سهم بازار خودرو در کشور را خودروسازان دولتی تشکیل می‌دهند، طبیعتاً قرار دادن عنان قیمت‌گذاری کف دست این خودروسازان به مثابه فاجعه خواهد بود و شاید عرضه خودرو در بورس را بتوان یک راهکار مناسب برای حل این چالش دانست.

جزییات ورود خودروهای  قاچاق خارجی به بورس [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

سید جواد جهرمی درمورد آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس توضیح داد: «طی توافقی که با سازمان اموال تملیکی صورت گرفته، تعدادی خودرو از مجموع حدود ۲۰۰۰ خودرویی که در اختیار این سازمان قرار گرفته است، برای شروع عرضه انتخاب شده و درحال طی کردن فرایند پذیرش هستند.»

وی ادامه داد: «همزمان هم مصوبه ای از سمت وزارت اقتصاد درحال پیگیری است تا هیات وزیران درمورد این خودروها، نحوه شماره گذاری و استفاده تصمیم گیری کند. به محض اینکه مصوبه هیات وزیران ابلاغ و فرایند تکمیل شود، عرضه خودروها انجام خواهد شد. این اتفاق احتمالا تا پایان سال اتفاق می افتد و وضعیت پذیرش خودروها از طریق بورس کالا اطلاع رسانی شده و پس از آن عرضه صورت میگیرد.»

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس به این سوال که کدام خودرورها در بورس کالا عرضه خواهند شد، پاسخ داد: «انواع خودروهای خارجی که در اختیار سازمان تملیکی قرار دارد عرضه خواهد شد. این فرایند هم با استان بوشهر هم اغاز شده و خودروهایی که در انبارهای استان بوشهر هستند عرضه می شوند.»

جهرمی همچنین در پاسخ به این سوال که چه افرادی می توانند از طریق بورس کالا اقدام به خرید خودروی خارجی کنند، گفت: «شرایط خریداران متعاقبا اعلام می شود اما همه اشخاص حقیقی و حقوقی، حتی افرادی که صاحب خودرو هستند می‌توانند از این طریق خودرو خریداری کنند.»

گفتنی است که اغلب خودروهای موجود در انبار سازمان اموال تملیکی از انواع خودروهای اروپایی و حتی آمریکایی هستند که با نقض مدارک و یا حتی به شیوه قاچاق وارد کشور شده و در نهایت توسط این سازمان ضبط شده اند.

معاون وزیر صنعت: وزارت صنعت پیشنهادی درباره عرضه خودرو در بورس نداشته است [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «سازمان بورس موضوع عرضه خودرو در بورس کالا را مطرح کرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت دست‌ کم در مدت اخیر پیشنهاد و موضعی در این خصوص نداشته است.»

مهدی صادقی نیارکی افزود: «موضوع عرضه خودرو در بورس که توسط سازمان بورس و بورس کالا پیشنهاد شده، به خودروهای غیرمشمول که بخش خاصی از جامعه متقاضی آن است، برمی‌گردد.»

وی بیان‌داشت: این خودروهای خاص که بخشی از نیاز جامعه را برآورده میکنند، مشمول قیمت‌گذاری نیستند.»

عرضه خودرو در بورس کالا باید کارشناسی شود

معاون امور صنایع وزارت صنعت ادامه ‌داد: «عرضه در بورس نیز باید مورد کار کارشناسی قرار بگیرد و مشخص شود که آیا در کشورهای توسعه یافته جهان نیز عرضه در بورس برای خودرو انجام می شود یا خیر؟»

وی گفت: «باید فواید و مزایای عرضه خودرو در بورس برای مردم، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز مشخص و معین شود»

صادقی‌ نیارکی خاطرنشان‌کرد: «وزارت صنعت، معدن و تجارت در هیچ مقطعی پیشنهادی برای عرضه خودرو در بورس نداشته است و این طرحی بود که در ابتدا نمایندگان مجلس مطرح کرده‌اند و در ادامه شرکت بورس کالا به این موضوع ورود کرد.»

عرضه خودرو در بورس کالا کلید خورد  [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

با توجه به گفته‌های معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران خودرو‌هایی که مشمول قیمت گذاری نیستند منعی برای عرضه در بورس کالا ندارند و مذاکراتی برای عرضه این خودرو‌ها در بورس انجام شده است.

جواد جهرمی در این خصوص توضیح داد: «خودروهای تولیدی کشور در دو گروه مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند. در گروه نخست قیمت خودروها به صورت دستوری توسط شورای رقابت مشخص شده و گروه دوم شامل قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «به عنوان نمونه خودروهای گروه خودروسازی بهمن یا تعدادی از خودروهای تولیدی ایران‌خودرو همچون تارا و هایما مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند. برای عرضه این خودروها در بورس کالا مذاکراتی انجام شده است و به محض پذیرش شرکت‌های سازنده این خودروها عرضه آن‌ها در بورس کالا صورت خواهد پذیرفت.»

گفته می‌شود زمانی که خودرو وارد بورس کالا شود، قیمت خودرو در بورس بین قیمت کارخانه و بازار بوده و همچنین در این حالت خودروساز نیز از ۲۰ درصد معافیت بر عملکرد به میزان کالایی که در بورس فروخته شده استفاده خواهد کرد.

جزئیات طرح عرضه خودرو در بورس کالا اعلام شد  [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

با توجه به گفته‌های یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی عرضه خودرو در بورس کالا شامل ۲۰ ماده است که در مباحثی همچون اسقاط و عرضه خودرو دربرمی‌گیرد.

روح الله ایزدخواه در این خصوص توضیح داد: «زمانی که سیمان در بورس کالا عرضه شد قیمت آن به شدت کاهش یافت. شفافیت اصلی‌ترین عاملی بود که سبب شد قیمت سیمان با عرضه در بورس کالا کاهش یابد. اتفاقی که انتظار می‌رود با عرضه خودرو در بورس کالا مجددا تکرار شود. شاید با این روش جلوی رانت‌ها و دلالی‌ها گرفته شود.»

عرضه خودرو در بورس کالا

وی ادامه داد: «مشخصا بیش از نیمی از برندگان طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری خودروهای خود را به منظور استفاده خریداری نکرده و در واقع دلال محسوب می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق بحث عرضه خودرو در بورس کالا مطرح است آن هم با شرایطی خاص است.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بحث عرضه خودرو با قیمت متفاوت در بورس کالا را رد کرده و گفت: «عرضه خودرو در بورس کالا تنظیم‌گری شده و شرایط را برای این کار شفاف کرده‌ایم. با عرضه خودرو در بورس می‌توان  از خرید و فروش‌های کاذب جلوگیری کرد. تمام موارد اکنون در قالب یک طرح جدید به سرعت آماده است و به زودی به تصویب می‌رسد.»

گفتنی است طرح مذکور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تصویب رسیده و ظرف ۲ ماه آینده در صحن علنی به رای گذاشته خواهد شد.

وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس کالا موافقت کرد [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

سید رضا فاطمی ‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشتر در این مورد گفته بود: «صنعت خودرو از جمله بخش‌های پیشران اقتصادی است و برنامه ‌ریزی برای ایجاد تحرک در پیشران‌های اقتصادی موجب اشتغال ‌زایی خواهد شد.»

روح‌ الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به برنامه مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو، گفت:‌ «طرح مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو که یکی از بحث‌های اصلی آن عرضه خودرو در بورس کالاست، در یک سال اخیر در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار گرفته و متن آن هم‌اکنون آماده ارائه به صحن است. مضاف بر اینکه بر خلاف وزیر سابق صمت که تمایلی به اجرایی شدن این طرح نداشت، طی صحبت‌هایی که با آقای فاطمی امین در این مدت داشتیم، ایشان آمادگی خود را برای همراهی با این طرح اعلام کرده است.»

سید رضا فاطمی ‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشتر در این مورد گفته بود: «صنعت خودرو از جمله بخش‌های پیشران اقتصادی است و برنامه‌ریزی برای ایجاد تحرک در پیشران‌های اقتصادی موجب اشتغال‌زایی خواهد شد.»

خودرو در بورس

وی از هدف‌گذاری تولید یک میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال و سه میلیون خودرو تا سال 1404 خبر داد و گفت: «ما باید این تعداد خودرو تولید کنیم، چرا که تولید تعداد کم خودرو صرفه اقتصادی ندارد و اگر بخواهیم خودروساز باشیم یا باید بالای 2 میلیون دستگاه تولید کنیم و یا اصلاً تولید نکنیم.»

وی تاکید کرد: «اگر بخواهیم قیمت و کیفیت در صنعت خودرو به حد قابل قبول برسد باید توجه به مقیاس تولید، رقابتی کردن صنعت خودرو و در کنار آنها اصلاح ساختارهای مدیریتی و اقتصادی به صورت همزمان انجام شود تا اهداف صنعت خودرو محقق شود.»

فاطمی امین به ایده مجموعه‌سازها در ساختار مدیریتی حوزه خودرو اشاره کرد و با بیان اینکه در این طرح به جای کار با تعداد زیاد قطعه‌ساز با تعداد کمتری مجموعه ساز کار می‌شود، اصلاح ساختار مدیریتی را موجب کاهش شدید قیمت‌ها و ارتقاء کیفیت خودرو‌های تولیدی دانست.

در مقابل، علیرضا رزم حسینی، وزیر سابق صنعت یکی از مخالفان عرضه خودرو در بورس بود. وی در این مورد گفته بود: «با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافق نیستم، زیرا اجرای این طرح کار کارشناسی شده‌ای نیست.»

رزم حسینی در پاسخ به این سوال که برای متعادل سازی قیمت خودرو وزارت صمت چه پیشنهادی بهتر از عرضه خودرو در بورس را دارد، گفته بود: «همکاری خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی وجود دارد، لذا طرحی وزارت صمت برای قیمت‌گذاری خودروها به مجلس ارائه داده است که کمیسیون اقتصادی مجلس هم با آن طرح موافقت کرده است. بنابراین در انتظار فرصتی برای اجرای این طرح هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح قیمت‌ها بهتر شود.»

سود خودروسازان از اختلاف قیمت بازار و کارخانه  [به روز رسانی] - آبان ۹۹

از مازاد قیمت تمام شده هر خودرویی که توسط کارخانه‌دار ساخته و به بورس ارائه می‌کند صندوقی در وزارت صنایع تشکیل می‌شود که از محل آن صندوق، ۱۰ درصد به عنوان پاداش به تولیدکننده خودرو بابت افزایش کمی و کیفی خودرو پرداخت می‌شود.

خودرو در بورس

از محل این صندوق همچنین، ۲۰ درصد به عنوان تسهیلات وام به زوج‌های جوان که توان خرید خودرو را ندارند، ۵۰ درصد به عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه به خودروسازان برای تحقیق و توسعه، ۲۰ درصد برای شبکه حمل و نقل عمومی و جایگزین کردن خودروهای فرسوده و توسعه حمل و نقل تعلق می‌گیرد.

با این حساب می توان گفت که عرضه خودرو در بورس تلاشی در راستای حذف دلالی است اما به نظر می رسد که اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه حداقل تا زمان یکی نشدن میزان عرضه و تقاضا به قوت خود باقی خواهد ماند و بزرگترین تفاوت این است که حالا قرار است منابع حاصل از اختلاف قیمت نصیب دولت و خودروسازان شود.

جزئیات جدید طرح عرضه خودرو در بورس [به روز رسانی] - آبان ۹۹

سرانجام مجلس کلیات طرح ساماندهی عرضه خودرو در بورس را تصویب کرد که بر اساس آن هر شخص می‌تواند هر سه سال یک بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان سه سال مقرر نمی‌تواند اقدام به فروش خودرو کند.

روح‌الله ایزدخواه، مسئول کارگروه خودروی کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد:

«خریداران خودرو در بورس حق فروش خودرو را تا سه سال بعد نخواهند داشت و خریداران خودرو تا بازه زمانی سه ساله ملزم به پرداخت مالیات سنگینی خواهند شد. همه خودروهای سبک صفر کیلومتر مشمول این طرح می‌شوند.»

هرکس در سال تنها یک خودرو از یک مدل می‌تواند از بورس خریداری کند، در بورس کالا خودرو با قیمت تمام شده و واقعی معامله می‌شود و قیمت پایه را سازمان حمایت از مصرف کننده مشخص می‌کند.

اولویت تقاضا در این طرح با افرادی است که دارای کد ملی و گواهی راهنمایی رانندگی باشند و هیچ پلاک فعالی به نامشان نباشد

اگر شخصی قبل از پایان ۳ سال، اقدام به فروش خودرو کند، باید ۸۰ درصد از مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و این موضوع برای از میان برداشتن دلالی است.

زیر و بم عرضه خودرو در بورس [به روز رسانی] - خرداد ۹۹

در خصوص عرضه خودرو در بورس و بهترین راه حل برای کاهش قیمت چندی پیش گفت‌و‌گویی با احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران صورت گرفته بود.

نعمت بخش معتقد است تهیه مواد اولیه خودروسازان از بورس انجام می‌شود پس بهتر است خودرو نیز در بورس ارائه شود. باید راهکاری را استفاده کرد که دو نرخی بودن خودرو از بین برود. هر چیزی که دو نرخی باشد منشا فساد و رانت است. در گذشته با چنین موردی مواجه بودیم و در حال حاضر نیز با قرعه‌کشی خودرو همین اتفاق خواهد افتاد. با بخشنامه و بگیر و ببند مشکلات حل نمی‌شود و زمانی که گفته می‌شود خودرو را حداکثر با 10 درصد بالاتر از نرخ کارخانه باید فروخت افراد این کار را انجام نمی‌دهند.

وقتی خودرو وارد بورس شود دیگر شاهد قیمت‌گذاری دستوری نخواهیم بود. این قیمت‌ها در بورس کشف می‌شود. آلومینیوم قبل از این که وارد بورس شود کیلویی 42 هزار تومان بود اما بعد از ورود به بورس نرخ آن به کیلویی 25 هزار تومان رسیده است. 2.4 میلیارد میلیون تومان پول سرگردان در بازار وجود دارد و این پول‌ها نیز به هر بازاری حمله می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Milad
    Milad | ۲۷ آبان ۱۳۹۹

    نه که الان سهام بورسی وقتی عرضه اولیه میشه مردم میتونن بخرن خودرو هم میتونن بخرن.

  • moon14
    moon14 | ۲۲ مهر ۱۳۹۹

    یه پیشنهاد:
    یا تولید کننده ها استاندارد جهانی خودرویی را رعایت کنن، با اینکه هزینه واردات خودرو پایین بیاد تا خود ملت فهیم ایران خرید یا فروش کنن.

    با تشکر.

  • peyman17
    peyman17 | ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

    اینا دیدن بورس رونق گرفته حالا دلایلش بماند چی هست
    هر شرکت ورشکسته ای میفرستن تو بورس

  • مهدی
    مهدی | ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

    عرضه خودرو در بورس چجوری میتونه باعث کاهش قیمت بشه آخه !!!!!!!!!
    همین مردمی که در کوچه و خیابان این لگن ها رو میخرن الان وارد بورس شدن و از فردا صف خرید پراید درست میکنند و قیمت ها نجومی تر میشه.تنها راه مستقل شدن خودروسازان و کوتاه شدن دست دلالان ، روشن شدن مالکیت خودروسازها و آزادشدن واردات خودروهای خارجی هست.این جوری این آشغال سازها مجبور میشن هم قیمت رو رقابتی کنند هم کیفیت رو
    اما امان از اینکه دولت هنوز مالکیت خودروسازها رو در دست دارد

    • amironline
      amironline | ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

      منطورش بورس کالا هست، توی بورس کالا، کالاهای مختلفی فروخته میشه مثل زعفران

    • sata
      sata | ۲۲ مهر ۱۳۹۹

      روشن شدن مالکیت خودروسازها؟؟
      پیشنهاد میکنم مستند اختاپوس (مافیای خودرو) رو حتما ببینید!

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

    پول ایران روز به روز بی ارزش تر میشه از یه طرف خانه و ماشین و زمین هر روز گرانتر میشن برای همین مردم حمله کردن به ایران بازار یکی از این سه گزینه رو میخرن چون میدونن اگر پولشون تو حساب بمونه روز به روز بی ارزش تر میشه

مطالب پیشنهادی