ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

رئیس پلیس فتا پایتخت: گوگل پلی مورد تایید ما نیست، به آن اعتماد نکنید

رئیس پلیس فتا از مردم خواست تا همراه بانک‌ها و نرم‌افزارهای بانکی را از منابع معتبر مانند سایت پلیس فتا دانلود کنند. گودرزی شبکه‌های اجتماعی و گوگل پلی را منابع نامعتبری دانست که به اعتقاد ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۸

رئیس پلیس فتا از مردم خواست تا همراه بانک‌ها و نرم‌افزارهای بانکی را از منابع معتبر مانند سایت پلیس فتا دانلود کنند. گودرزی شبکه‌های اجتماعی و گوگل پلی را منابع نامعتبری دانست که به اعتقاد وی مردم از روی ناآگاهی از آن‌ها استفاده کرده و نباید به این منابع اعتماد کنند.

طی روزهای اخیر، انتشار نسخه جعلی اپلیکیشن‌های جعلی هشت بانک کشور در استور اندرویدی گوگل فرصت مناسبی را برای سودجویان فراهم ساخته بود تا به کلاهبرداری از مردم اقدام کنند. اما با ورود پلیس فتا به ماجرا و درخواست از گوگل پلی، این اپلیکیشن‌ها حذف شدند.

«داود معظمی گودرزی»، رئیس پلیس فتا پایتخت در گفتگو با میزان، درباره راهکار‌های کارآمد برای تشخیص جعلی بودن همراه بانک‌ها و دیگر نرم افزار‌های پرداخت الکترونیکی گفت:

«مهمترین راهی که برای پیشگیری از این نوع جرائم وجود دارد که ما هم به صورت مداوم روی آن تاکید کرده‌ایم این است که شهروندان حتما همراه بانک‌ها و نرم افزار‌های بانکی را از منابع معتبر دانلود کنند. یعنی شهروندان باید از آن تارنمایی که متعلق به خود بانک‌ها باشد این نرم افزار‌ها را دانلود و مورد استفاده قرار دهند.»

او با تاکید بر اینکه شهروندان به منابع نامعتبر مانند شبکه‌های اجتماعی، گوگل پلی، و سایر منابعی که ممکن است به ظاهر همان نرم افزار بانکی را عرضه کنند، اعتماد نکنند، اظهار داشت این احتمال وجود دارد که در باطن آن چیزی که این منابع ارائه می‌کنند نوعی بدافزار باشد و به حریم شخصی شهروندان دسترسی‌هایی پیدا کرده و حریم خصوصی‌شان را نقض کنند.

گودرزی با بیان اینکه این نوع منابعی که نرم افزار‌های مختلف را ارائه می‌کنند به هیچ عنوان مورد تایید پلیس فتا نیستند، گفت:

«بهترین راهی که برای دریافت این نوع خدمات و نرم افزار‌ها برای شهروندان وجود دارد این است که حتما از منابع تعریف شده و معتبر، این نوع نرم افزار‌های مربوط به پرداخت‌های الکترونیکی دانلود شود. در خود سایت پلیس فتا هم ما لینک معتبر مربوط به این نرم افزار‌های بانکی را برای دسترسی شهروندان قرار داده ایم و مردم این امکان را دارند تا از طریق مراجعه به سایت متعلق به پلیس فتا این نوع خدمات را به شکلی اطمینان بخش دریافت کنند.»

استفاده از اپ استورهای خارجی از روی ناآگاهی است

رئیس پلیس فتا تهران در واکنش به این گمانه که مردم استفاده از فروشگاه‌های نرم افزاری خارجی را ترجیح می‌دهند، آن را تصور نادرستی دانست و گفت: «چنین ادعا‌هایی را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنم. گاهی اوقات ممکن است بعضی از شهروندان ما از روی ناآگاهی مبادرت به دریافت خدماتی از فروشگاه‌های خارجی بکنند که با مشکلاتی برای آن‌ها همراه باشد. اما اینطور نیست که شهروندان ما رغبت بیشتری برای دریافت خدمات از فروشگاه‌های خارجی داشته باشند.»

او در پاسخ به این سوال که بانک‌هایی که همراه بانک‌های جعلی به نام آن‌ها ساخته شده بود چه همکاری‌هایی با پلیس فتا داشتند، اظهار داشت همکاری بین بانک‌ها و پلیس فتا در زمینه برخورد یا پیشگیری از این نوع جرائم و کلاهبرداری‌ها از قبل برقرار بوده است: «بانک‌ها هم در مقام گزارش دهنده و هم هشدار دهنده و هم دیگر تعاملاتی که باید بین پلیس و نهاد‌های بانکی برقرار باشد با ما در حال همکاری و همراهی هستند.»

به گفته گودرزی تمام تلاش پلیس فتا این است تا موضوعات مرتبط با آسیب‌ها و تهدید‌های مرتبط با جرائم موجود در فضای سایبری را پیگیری کند و با نهاد‌های گوناگون همیشه در تعامل است:

«از جمله اقدامات ما در مسیر همکاری‌ها و هم افزایی‌هایی با نهاد‌های بانکی، موضوع بانکداری الکترونیک و بیشینه کردن امنیت در این حوزه است. تمام تلاش‌مان مبتنی بر این است تا فضای امن‌تری را برای موضوع پرداخت‌های الکترونیکی و حوزه بانکداری الکترونیک به وجود بیاوریم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • aliakbar yazdani
    aliakbar yazdani | ۱۶ آذر ۱۴۰۰

    واقعا جایه تاسفه .....:( بعضیا(همه) فقط تیتر رو خوندن... پلیس گفته برای دانلود اپ های بانکی مثل: بانک ملت و سپه و غیره استفاده نکنید "چون اگه مشکلی پیش بیاد به عهده ما نیست..... و بنده حرفشون رو قبول دارم D:

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی