۵ مورد از علائم سرطان که هرگز نباید آن ها را نادیده بگیرید

۵ مورد از علائم سرطان که هرگز نباید آن ها را نادیده بگیرید

نادیده گرفتن و کم اهمیت خواندن بیماری ها ساده است. اما پزشکان دائم به ما هشدار می دهند که برخی علائم را هرگز نباید نادیده گرفت چرا که می توانند علائم سرطان باشند. اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود امکان درمانش بیشتر است.

به گزارش Sun، حدود ۲۰۰ نوع سرطان مختلف وجود دارد و هر کدام علائم مخصوص خودش را دارد و اگرچه برخی از این علائم منحصراً متعلق به همان نوع سرطان هستند اما برخی دیگر عمومی ترند. دکتر آن-ماری لنون، متخصص گوارش بیمارستان جانز هاپکینز می گوید که ۵ علامت ذیل را هرگز نباید نادیده گرفت.

۱- تنگی نفس

علائم سرطان

تنگی نفس دلایل بسیاری دارد. مثلا گاهی به خاطر این است که شخص از تناسب اندام مناسبی برخوردار نیست یا به آسم مبتلاست. اما دکتر لنون می گوید: «اگر دیدید با انجام کارهای عادی مثل بالا رفتن از پله دچار تنگی نفس می شوید، این عادی نیست و مشکل تان باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.»

تنگی نفس یکی از علائم کلیدی سرطان ریه است؛ سرطانی که علاوه بر تنگی نفس، خستگی بی دلیل، کاهش وزن و سرفه های مکرر را در پی دارد.

۲- خونریزی

علائم سرطان

خون بالا آوردن می تواند نشانه ی سرطان ریه باشد. خون در مدفوع می تواند علامت سرطان روده بزرگ باشد و خون در ادرار ممکن است به خاطر سرطان پروستات باشد. خونریزی واژنی غیرعادی نیز در آن هایی که به سرطان های مختص زنان مبتلا هستند، دیده می شود.

۳- غده

اکثر مردم می دانند که غده نشانه ی سرطان است اما مشکل اینجاست که خیلی از مردم دنبال غده نمی گردند. حتی وقتی هم که با آن ها مواجه می شوند ممکن است رفتن نزد پزشک را به تاخیر بیندازند.

سرویس سلامت ملی انگلستان توصیه می کند که اگر در قسمتی از بدن تان غده ای پیدا کردید که اندازه اش به سرعت در حال افزایش است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. شاید غده، سرطانی نباشد ولی بهتر است معاینه شود.

۴- بلع سخت یا احساس سیری

علائم سرطان

دیسفاژی یا همان دشواری در بلع می تواند به دلیل سرطان دهان یا گلو باشد که باعث انسداد می شود. اگر با وجود این که کم غذا می خورید، احساس سیری دارید، این می تواند مثلاً نشانه ی سرطان تخمدان باشد.

۵- تغییراتی در روند اجابت مزاج

علائم سرطان

چقدر از روده های خود شناخت دارید؟ آشنایی با این که چه واکنشی از طرف روده شما عادی است و چه چیزی غیر عادی، می تواند جان تان را نجات دهد. تغییراتی در روند اجابت مزاج شامل دشواری دفع مدفوع و یا اسهال ممکن است فقط نتیجه ی پرخوری یا اضطراب باشد. اما بعضی وقت ها دلایلش حادتر است. سرطان روده و لوزالمعده اغلب با ایجاد تغییراتی در روند دفع مدفوع شروع می شوند.

بیشتر بخوانید:

یک تست ساده خانگی برای تشخیص سرطان ریه

ماست بخورید تا سرطان ریه نگیرید!

مصرف زیاد آنتی ‌بیوتیک و سرطان روده بزرگ ؛ اثبات یک ارتباط تنگاتنگ!

منبع: The Sun
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود