ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

قیمت پیامک سال آینده باز هم گران می‌شود؛ به نام بهزیستی به کام شبکه ملی اطلاعات

طبق لایحه بودجه‌ سال 1401 و در صورت تصویب نمایندگان مجلس، اپراتورها موظف شدند قیمت پیامک را سه تومان افزایش داده و مبلغ حاصل از آن را برای حمایت از حقوق معلولان، کودکان کار و ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۶

طبق لایحه بودجه‌ سال 1401 و در صورت تصویب نمایندگان مجلس، اپراتورها موظف شدند قیمت پیامک را سه تومان افزایش داده و مبلغ حاصل از آن را برای حمایت از حقوق معلولان، کودکان کار و البته توسعه شبکه ملی اطلاعات به خزانه‌داری کشور واریز کنند. این در حالی است که طبق بودجه 1400 نیز پیامک یک تومان افزایش قیمت داشت.

سال گذشته نمایندگان مجلس تصویب کردند که در سال 1400، اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ 10 ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت کنند.

بررسی بودجه سال 1401 نیز نشان می‌دهد دولت خواستار افزایش 30 ریالی قیمت هر پیامک شده است. در لایحه بودجه که صبح امروز توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شد، اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ 30 ریال از استفاده‌کنندگان این خدمات دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

بر این اساس، درآمد حاصله متناسب با وصول تا سقف یک‌هزار میلیارد ریال (صد میلیارد تومان) برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده خواهد شد.

اما نکته قابل توجه آن جاست که پنج هزار میلیارد ریال (500 میلیارد تومان) مابقی بایستی صرف توسعه شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شود.

اگر نگاهی به گزارش رگولاتوری تا شهریور 1400 بیندازیم، کاربران سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل طی شش ماه اول سال در مجموع نزدیک به 159.5 میلیارد پیامک ارسال کرده‌اند. با تقریب خوبی می‌توان اعلام کرد سالانه نزدیک به 300 میلیارد پیامک ارسال شده که با محاسبه 3 تومان بودجه 1401 شاهد درآمدزایی نزدیک به 900 میلیارد تومانی هستیم.

از همین روی حدود 10 درصد از این درآمد برای حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار مصرف شده و بیش از نیمی از آن صرف توسعه شبکه ملی اطلاعات خواهد شد.

در حال حاضر قیمت هر پیامک فارسی در خطوط ثابت همراه اول، 8.9 تومان و در ایرانسل 9.9 تومان است. بر این اساس مبالغ از سال آینده سه تومان افزوده خواهد شد.

لازم به ذکر است نمایندگان مجلس تا پایان سال، لایحه بودجه را بررسی کرده و گران شدن پیامک نیاز به تایید و تصویب نمایندگان دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۲ آذر ۱۴۰۰

    کی راه نیفته این شبکه ملی اطلاعات خدا داند
    ما بچه بودیم می‌شنیدیم
    الان که بچه چندم هم داره به دنیا میاد

مطالب پیشنهادی