ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

رییس سازمان توسعه تجارت: صادرات سمند به روسیه متوقف شده‌ است

نارضایتی از خودروسازان ایرانی آنقدر در سال‌های گذشته بالا بوده که تقریبا هیچ یک از ما تصور نمی‌کنیم که خودروهای ایرانی، جایگاه مهمی در بازارهای خارجی داشته باشند. عمده بازارهای صادراتی خودروسازان ایرانی در سا‌ل‌های ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵

نارضایتی از خودروسازان ایرانی آنقدر در سال‌های گذشته بالا بوده که تقریبا هیچ یک از ما تصور نمی‌کنیم که خودروهای ایرانی، جایگاه مهمی در بازارهای خارجی داشته باشند. عمده بازارهای صادراتی خودروسازان ایرانی در سا‌ل‌های گذشته را کشورهای همسایه و دوست، از جمله عراق و سوریه تشکیل داده‌اند. با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار پیرامون صادرات خودرو به خارج از کشور:

رییس سازمان توسعه تجارت: صادرات سمند به روسیه متوقف شده است [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

معاون وزیر صمت اظهار داشت: «ما در صادرات به روسیه سوابق خوبی حتی در حوزه خودرو داشتیم، سمند که در داخل کشور انتقاداتی به آن وارد است سابقه خوبی در صادرات داشت ولی متوقف شد.»

علیرضا پیمان‌پاک در مورد وضعیت صادرات به روسیه اظهار کرد: «ما در صادرات به روسیه سوابق خوبی حتی در حوزه خودرو داشتیم، سمند که در داخل کشور انتقاداتی به آن وارد است٬ سابقه خوبی در صادرات داشت ولی متوقف شد.»

معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه بیان کرد: «ما در هر حوزه‌ای در روسیه ورود کردیم، پذیرش از سمت طرف روسی بود. در حوزه‌های صنعت، محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و پتروشیمی جایگاه خوبی داریم.»

خودروسازان ایرانی در حال از دست دادن بازارهای جهانی- کشورهای حوزه آفریقا هم تمایلی به خرید خودروهای ایرانی ندارند [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

پس از ناکامی خودروسازان کشورمان در صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه، حالا خبر می رسد که برخلاف وعده های مطرح شده حتی کشورهای حوزه آفریقا نیز تمایل چندانی به خرید خودروهای ساخت کشورمان ندارند.

به نقل از ایلنا، حسن خسروجردی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و شرق آفریقا اعلام کرد: وضع همکاری‌ خودرویی ایران و آفریقا اصلا مناسب نیست و استقبالی برای واردات خودرو از ایران وجود ندارد چون فکر می‌کنند در مورد لوازم یدکی به مشکل برمی‌خورند.

گفتنی است که پیش از این نمایندگان مجلس در طرحی از واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و قطعات منفصله خبر داده بودند که البته به مرحله اجرایی شدن نرسید اما آنطور که از اخبار برمی آید نیز عملا نمی‌توان مقصد صادراتی چندان بزرگی برای خودروهای تولیدی کشورمان تصور کرد.

ما می‌خواهیم پراید را صادر کنیم اما چه کسی می‌خرد؟ [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص صادرات خودرو گفت: «عده‌ای می‌گویند می‌خواهیم در کشورمان سالی سه میلیون خودرو تولید کنیم و یک میلیون از آن را صادر کنیم. اما شما که چنین ادعایی دارید چه چیزی را می‌خواهید صادر کنید؟ اصلا به چه مشتری‌ای می‌خواهید کالای صادراتی خود را بفروشید؟ با کمک چه فناوری‌ای می‌خواهید این کار را انجام دهید؟»

باهنر در ادامه گفت: «در کشور ما در حال حاضر قیمت پراید که نمی‌خواهم روی کیفیت آن قیمتی بگذارم با دلار ۳۰ هزار تومانی، ۵ هزار دلار است؛ با ۵ هزار دلار در کشورهای همسایه بهترین ماشین را به ما می‌دهند، ما می‌خواهیم پراید را صادر کنیم اما چه کسی این خودرو را می‌خرد؟»

صادرات خودرو

صادرات خودرو های ایرانی به سنگال [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

پرونده واردات خودروهای خارجی به ایران بسته شد اما حالا قرار است خودروهای ایرانی به شاخ آفریقا صادر شود.

سنگال یکی از مقصدهای صادراتی خودروهای ایرانی است اما سال گذشته امرالله امینی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه و کارشناس حوزه خودرو گفته بود: «کشور سنگال توان ساخت نیروگاه و تامین چنین برقی را ندارد و مشکلات امروز این کارخانه خودرویی حاصل انتخاب و اقدام بدون بررسی اقتصادی و مالی است. حالا که سنگال برق ندارد ایران چطوری می‌خواهد آنجا خودرو تولید کند؟»

حالا گویا مدیرعامل ایران خودرو دو روز دیگر قرار است به آفریقا برود تا خط تولید خودرویی که سال‌ها متوقف شده بود را دوباره احیا کند. این خبر را حسن ذاکری، نماینده خودروسازان ایرانی در آفریقا می‌دهد.

هر چند افکاری عمومی معتقدند خودروهای ایرانی برای خارجی‌ها ارزان تمام می‌شود اما در واقعیت این طور نیست.

خودروهای ایرانی در بازارهای صادراتی مانند عراق و آفریقا گران‌تر از خود ایران است. چرا که هزینه حمل و نقل آن، هزینه تمام شده را برای خریدار خارجی بالا می‌برد.

ذاکری گفت: «قیمت رانا پلاس در آفریقا حدود ۱۲ هزار دلار معادل ۳۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، دنا پلاس حدود ۱۶ هزار دلار معادل ۴۴۳ میلیون تومان و هایما با قیمت ۲۲ هزار دلار معادل ۶۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. (معادل ریالی این خودروها با دلار صرافی ملی یعنی ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان محاسبه شده است.)»

این در حالی است که براساس برآوردها رانا پلاس در بازار ایران با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. دنا اتوماتیک نیز ۴۸۵میلیون تومان قیمت دارد.

او با اشاره به صادرات خودرو به آفریقا می‌گوید: «در دو روز آینده قرار است خط تولید خودروی ایران در سنگال با حضور مدیرعامل ایران خودرو افتتاح شود. در این دوره قرار است دو مدل هایما، دنا اتومات، سورن، رانا پلاس و تارا تولید شود.»

ذاکری توضیح داد: «خط تولید ایران در سنگال چند سالی است متوقف بود اما حالا قرار است خط تولید دوباره راه اندازی شود. در دوره جدید ایران متعهد شده که علاوه بر خودروهای سبک، خودروهای سنگین مانند مینی بوس و اتوبوس نیز تولید کند.»

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: «فعلا به‌عنوان تنها نماینده خودرویی در آفریقا حضور داریم. قرار است تعهدنامه‌ای مبنی بر فروش دو هزار تاکسی برای شهر داکار امضا شود که می‌تواند نقش خوبی در سنگال داشته باشد.»

چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟ [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۰

صادرات خودروهای ایرانی به عراق منتفی شد. مهمترین دلیلی که سبب شد عراق خودروهای ایرانی را نپذیرد این بود که خودروسازان ایران استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند. البته به گفته فعالان بازار مانع دوم می‌تواند تحریم‌ها و سنگ اندازی‌های آمریکایی‌ها باشد و مانع سوم این است که در عراق خدمات پس از فروش برای خودروهای ایرانی وجود ندارد.

آنچه مشخص است این روزها منطقه وضعیت عادی ندارد. از شرق کشور طالبان و از شمال مانورهای نظامی در باکو باعث آشوب در منطقه شده و به گفته فعالان بازار این مسائل می‌تواند خطر بزرگی برای توسعه صادرات باشد.

هر چند مقامات ایرانی برای صادرات خودرو مذاکرات فشرده‌ای با طرف عراقی داشتند اما در نهایت یکی از پیش شرط‌های آنها که غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری خود به آن اشاره کرده این است که آنها اصرار به رعایت ایمنی و کاهش آلایندگی دارند.

در حالی عراقی‌ها کاهش آلایندگی را یکی از شروط اصلی خود گذاشته‌اند که سال‌هاست تهران به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرویی از آلودگی هوا رنج می‌برد.

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: «استانداردهای خودرویی ایران تلفیقی از استانداردهای بین‌المللی است. یعنی ایران به دلیل شرایط آب و هوایی گرم،خشک و رطوبت همه را تلفیق کرده و همین مساله باعث شده عراق انگیزه‌ای برای واردات خودروهای ایرانی نشان ندهد.»

صادرات خودرو

مهدی دادفر توضیح می‎دهد: «البته خودروهایی که در عراق وجود دارد از استانداردهای خلیج فارس تبعیت می‌کند و به نظر می‌رسد نپذیرفتن خودروهای ایرانی تنها بهانه است. به هر حال برای بدست آوردن بازارها باید برخی مسائل به شکل دو جانبه رعایت شود.»

او ادامه داد: «یکی از ضعیف‌های ما درحوزه صادرات خودرو، خدمات پس از فروش است. در عراق نمایندگی برای خودروهایی که دچار نقص فنی می‌شود، وجود ندارد. بنابراین چنانچه بحث صادرات خودرو جدی است باید این موانع حل شود.»

چندی پیش دیاکو افخم، یک فعال بازار عراق گفته بود: «در عراق و سوریه همچنان تقاضا برای خرید خودروهای ایرانی وجود دارد اما باید از طریق استانداردسازی مشکل صادرات را برطرف کرد.»

با توجه به برهم ریختگی مسائل منطقه باید دید که آیا صادرات خودرو واقعا اولویت دارد یا ممکن است برای تسریع بخشیدن به مبادلات اقتصادی موضوعات سیاست خارجه مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق: پراید ۱۲۰ میلیونی در عراق مشتری ندارد  [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۰

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص سفر رییس سازمان استاندارد و مذاکرات در مورد صادرات خودرو به این کشور گفت: «حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در ۶ ماهه اول امسال با رشد مواجه بوده و صادرات ما به این کشور در این مدت ۲۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته است. با این حال باید توجه داشت که هرچه زمان می‌گذرد، رقیب‌های جدیدی وارد این بازار می‌شوند که محصولات ما باید از نظر کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش و همچنین از نظر نحوه تعاملات به گونه‌ای باشد که بتواند با دیگر بازارها رقابت کند.»

یحیی آل اسحاق ادامه داد: «خودروها و حتی CKVهایی که ما به عراق صادر کردیم و به کمک آنها در عراق ساختیم، به علل مختلف از جمله خدمات پس از فروش، تعمیرات، نوع مصرف و آشنایی آنها بازار خوبی در عراق دارند و حتی در بین تاکسی‌های عراقی از پراید استفاده می‌شود اما مهم این است که بتوانند رقابت کنند.»

وی در انتها تاکید کرد: «اگر ما بخواهیم خودرو را به قیمت بازار داخلی به عراق صادر کنیم مشتری پیدا نخواهیم کرد، مثلا پراید ۱۲۰ میلیون تومانی در آنجا خریداری ندارد چراکه جنس بهتر، با مصرف بنزین کمتر و قیمت کمتر وجود دارد. بنابراین باید بتوانیم رقابت کنیم که در این صورت می‌توانیم‌ صادرات بیشتر داشته باشیم.»

شرایط صادرات خودرو به کشور عراق اعلام شد [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۰

در سفر پیشین رییس سازمان ملی استاندارد ایران به عراق تفاهم‌نامه‌ای در خصوص صادرات خودرو به این کشور بین سازمان استاندارد ایران و عراق انعقاد شده بود که به دلیل یک سری اختلافات شرایط اجرایی شدن آن فراهم نبود.

حالا به نظر می‌رسد با سفر مجدد رییس سازمان ملی استاندارد کشورمان به عراق این اختلافات برطرف شده و احتمالا به زودی شاهد اجرایی شدن طرح مذکور خواهیم بود.

غلامرضا شریعتی در تشریح شرایط مرتبط با صادرات خودرو به عراق گفت: «خودروهای تولیدی کشورمان از استانداردهای ۸۵گانه اروپا برخوردارند که تمرکز آنها بر ایمنی و آلایندگی است، اما عراقی‌ها از استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تبعیت می‌کنند و در این مورد عدم تطابق‌هایی وجود دارد.»

وی با تاکید بر اینکه استانداردهای ۸۵گانه کشور ما به مراتب از استانداردهای حاشیه خلیج فارس بالاتر است، خاطر نشان کرد: «در نهایت عراقی‌ها پذیرفتند که مفاد استانداردهای ۸۵گانه را برایشان ارسال کنیم تا مورد تطبیق قرار دهند تا در صورت تایید، خودروهای ایرانی اجازه حضور در بازار عراق را کسب کنند.»

رییس سازمان ملی استاندارد کشورمان در انتها اضافه کرد: «برخورداری خودروها از vin number عراقی، برچسب made in iraq و تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران، درخواست‌های دیگر در موضوع صادرات خودرو به این کشور است.»

در ۵ ماه امسال فقط ۵۱۴ خودرو از ایران صادر شد [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

طبق صورت‌های مالی ارائه شده از سوی خودروسازان به بورس، طی پنج ماه امسال تنها 514 دستگاه خودروی داخلی به خارج از مرزهای کشور رفته است. هر چند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رقم صادرات رشد را نشان می‌دهد، با این حال ضعف صادرات کاملا مشهود است.

این موضوع نشان می‌دهد خودروهای داخلی اقبال چندانی در بازارهای خارجی ندارند، همان‌ طور که در داخل نیز مشتریان از سطح کیفی، قیمت و خدمات پس از فروش آنها راضی نیستند. اتفاقا همین مسائل شامل کیفیت نه چندان مناسب، قیمت بالا و ضعف خدمات پس از فروش، چالش‌های اصلی خودروسازی ایران در حوزه صادرات به شمار می‌روند. در گذشته خودروهای ایرانی بازار صادراتی بهتری داشتند و کشورهایی مانند، سوریه، بلاروس، آذربایجان و حتی روسیه از محصولات صنعت خودروی کشور استقبال می‌کردند. با این حال خودروسازان اقدامات لازم برای تثبیت و بهبود جایگاه صادراتی خود در این بازارها را انجام ندادند تا در نهایت آنها را یک به یک از دست بدهند. به نظر می‌رسد تا سه چالش کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش حل نشود، معضل صادرات در خودروسازی کشور برقرار خواهد بود.

حالا در چنین شرایطی، وزیر صمت وعده صادرات یک میلیون دستگاهی را در سال 1404 داده است. طبق برنامه مدنظر رضا فاطمی‌امین، قرار است در سال 1404 تیراژ خودروهای داخلی به سه میلیون دستگاه برسد و یک میلیون آن نیز صادر شود.

صادرات خودرو از ایران به عراق

به اعتقاد کارشناسان، برنامه صادرات یک میلیون دستگاهی با چالش‌های فراوانی مواجه است که مسائلی مانند ضعف کیفی، قیمت بالا و خدمات پس از فروش ضعیف، تنها بخشی از آنها به شمار می‌روند.

خودروسازی ایران همچنان در تحریم قرار دارد و از تکنولوژی روز دنیا عقب است. بنابراین اگر بناست صادرات خودرو جهش کند، نیاز است تا همکاری‌های بین‌المللی در صنعت خودرو از سر گرفته شود. هرچند حتی در این صورت نیز رسیدن به صادرات یک میلیون دستگاهی در عرض کمتر از چهار سال، بعید به نظر می‌رسد، با این حال می‌توان به واسطه ازسرگیری همکاری با خارجی‌ها در مسیر تحقق این هدف قرار گرفت.

اتفاقا برخی خودروسازان خارجی در گذشته برنامه داشتند تا ایران را به هاب صادراتی‌شان در منطقه تبدیل کنند. بنابراین درصورت لغو تحریم و بازگشت این شرکت‌ها، می‌توان پروژه تبدیل ایران به هاب صادرات خودرو در منطقه را از سر گرفت. در این صورت شاید بتوان در آینده‌ای البته نه چندان نزدیک، شاهد تبدیل ایران به صادرکننده خودرو بود.

اما طبق آمار، صادرکننده اصلی خودروسازی کشور در پنج ماه امسال، سایپا بوده که توانسته 498 دستگاه محصول و قطعات را صادر کند. بیشتر حجم صادرات سایپا در پنج ماه امسال را البته قطعات اس‌کی‌دی تشکیل داده که شامل 360 دستگاه می‌شود. 138 دستگاه دیگر را نیز محصولات کامل تشکیل داده‌اند که البته مدل آنها و اینکه به کدام کشور رفته‌اند، مشخص نیست. دیگر خودروساز بزرگ کشور –ایران خودرو- اما تنها 16 دستگاه صادرات داشته و این در شرایطی است که پارس‌خودرویی‌ها هیچ محصولی را در پنج ماه ابتدایی سال جاری صادر نکرده‌اند. با توجه به آمار موردنظر، برای تحقق هدف وزارت صمت در سال 1404، صادرات خودرو در عرض سه سال و نیم آینده باید تقریبا دو هزار برابر شود.

افت ۶۰ درصدی صادرات خودروسازان [به روز رسانی] - مرداد ۱۴۰۰

بر اساس آمار گمرک در طی یکی دوسال اخیر به غیر از عراق و سوریه خودروهای ایرانی رهسپار کشورهای دیگری نیز شده‌اند. به تازگی نیز دستور تازه‌ای در راستای تقویت صادرات خودرو به بازار سوریه در همین راستا با یک وام دو درصدی صادر شده‌است.

به نقل از پایگاه اطلاع ‌رسانی دفتر هیات دولت، دولت مصوبه مربوط به طرح تولید و صادرات محصولات ایران خودرو در کشور سوریه را ابلاغ کرد.

هیات وزیران در جلسه برگذار شده در مرداد 1400، به منظور حمایت مالی از شرکت ایران خودرو جهت فعال سازی بخش‌های مورد نیاز در شرکت سیامکو سوریه برای مونتاژ محصولات ایران خودرو در این کشور، طرح تولید و صادرات خودروهای تولید شده توسط شرکت ایران خودرو به کشور سوریه را به تصویب رساند.

صادرات خودرو

به موجب این مصوبه، صندوق ضمانت صادرات ایران مکلف است بدون فرآیند اعتبارسنجی، خطرپذیری (ریسک) عدم بازپرداخت اصل و سود اقساط تسهیلات مصوب بانک توسعه صادرات ایران برای اعطا به شرکت ایران خودرو در سوریه مشروط به افتتاح حساب مشترک میان ایران خودرو و بانک یاد شده به منظور واریز وجوه ناشی از فروش در آن کشور را حداکثر تا سقف معادل ریالی 10 میلیون دلار نزد بانک توسعه صادرات ایران در قبال دریافت چک و سفته از شرکت ایران خودرو به مدت یک سال تضمین کند.

همچنین، نرخ کارمزد ضمانت نامه قابل صدور، حداکثر سالانه دو درصد است.

هیات وزیران در جلسه مورخ مرداد 1400،  تعرفه ارایه خدمات درمانی در منزل مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت را در کلانشهرها، شهرهای محروم و سایر نقاط کشور مورد بازنگری و اصلاح قرار داد.

افت ۶۰ درصدی صادرات خودروسازان [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

در صورت‌های مالی خودروسازان مشخص نشده که خودروها و قطعات آنها به چه کشورهایی رفته، با این حال به نظر می‌رسد مانند گذشته، بازار عراق مقصد اصلی خودروهای صادراتی بوده است. قطعات منفصله نیز یا راهی سایت‌های خارجی خودروسازان شده‌اند  یا در قالب خدمات پس از فروش در لیست صادرات قرار گرفته‌اند.

صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد غالب صادرات آنها در سال گذشته را قطعات شامل CKD و SKD تشکیل می‌دهند. بر این اساس، تقریبا 87 درصد از رقم کل صادرات سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته، قطعات منفصله بوده ، بنابراین سهم خودرو کامل تنها 13 درصد (418 دستگاه) است.

این موضوع نشان می‌دهد خودروهای داخلی اقبال چندانی در بازارهای خارجی ندارند. مسائلی مانند کیفیت نه چندان مناسب، قیمت بالا و ضعف خدمات پس از فروش چالش‌های اصلی خودروسازی ایران در حوزه صادرات به شمار می‌روند.

در گذشته خودروهای ایرانی بازار صادراتی بهتری داشتند و کشورهایی مانند، سوریه، بلاروس، آذربایجان و حتی روسیه از محصولات صنعت خودرو کشور استقبال می‌کردند. با این حال خودروسازان اقدامات لازم برای تثبیت و بهبود جایگاه صادراتی خود در این بازارها را انجام ندادند تا در نهایت آنها را یک به یک از دست بدهند.

به نظر می‌رسد تا سه چالش کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش حل نشود، معضل صادرات در خودروسازی کشور برقرار خواهد بود. این در حالی است موقعیت جغرافیایی ایران توان پوشش بخشی از بازارهای خودرو منطقه را ایجاد کرده و درست به همین دلیل، برخی شرکت‌های خارجی طی سال‌های گذشته قصد داشته‌اند ایران را به هاب صادراتی خود (در منطقه) تبدیل کنند.

از جمله این شرکت‌ها، رنو فرانسه است که در دوران پسابرجام، تبدیل ایران به هاب صادرات منطقه را در برنامه‌های خود جای داده بود. پیش‌ترها نیز فولکس واگن آلمان برنامه‌ ریزی کرده بود که از ایران به عنوان پایگاهی برای صادرات محصولاتش به کشورهای اطراف استفاده کند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر فضا برای فعالیت مستقل خودروسازان خارجی فراهم شود، می‌توان ایران را به کشور صادرکننده خودرو تبدیل کرد و الزامی نیست که حتما خودروهایی با برند و نام داخلی، صادر شوند.

در بحث صادرات، مهم ارزش افزوده و ارز آوری آن است که اگر شرایط برای حضور مستقل خارجی‌ها فراهم شود، می‌توان به این هدف دست یافت. در صورت احیای برجام و لغو تحریم، زمینه برای بازگشت خودروسازان خارجی به ایران فراهم می‌شود و آنگاه می‌توان روی صادرات محصولات آنها که در داخل کشور تولید می‌شوند، حساب باز کرد.

خودروهای ایرانی به کدام کشورها صادر می‌شوند؟ [به روز رسانی] - بهمن 99

ایران خودرو و سایپا در برهه‌ای از زمان، توانسته بودند پا به بازارهای استراتژیکی همچون اوکراین و روسیه بگذارند. اما متاسفانه بی تدبیری و عدم برنامه ریزی سبب از دست رفتن این بازارهای مهم شد. با این وجود، تلاش‌هایی برای حضور دوباره در بازارهای هدف صورت گرفته است. برای بررسی مقاصد صادراتی خودروهای ایرانی، خبرگزاری ایسنا گزارشی از آمار گمرک کشور تهیه کرده که خواندن آن، خالی از لطف نیست.

بر اساس آمار گمرک، ۹۰ درصد صادرات خودرویی کشور در سال ۱۳۹۸، خودرو ساینا بوده و ۱۰ درصد الباقی متعلق به پراید، تیبا و کوییک از محصولات خانواده گروه خودروسازی سایپا و سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷، هایما و دنا از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده است.

صادرات خودرو

ارزش ریالی صادرات این محصولات به تفکیک کشورها بدین صورت است که طی سال گذشته به کشور هنگ‌کنگ بیشترین میزان صادرات به ارزش ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار صورت گرفته است.

پس از آن اسپانیا بیشترین واردات خودروهای ایرانی را داشته که برای کشور ارزآوری ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلاری داشته است. صادرات خودروهای ایرانی به کشورهای تایوان و چین نیز به ترتیب به ارزش۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار و ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار صادرات صورت گرفته است.

از محل صادرات خودروسازان داخلی به کشور ترکیه نیز ۷۰۰۰ دلار و به کشور امارات چهار هزار و ۶۶۲ دلار، ارزآوری به کشور صورت گرفته است.

با این وجود تاکنون خودروسازان شفاف سازی چندانی در مورد انتشار این آمار ارایه نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که در برخی موارد صادرات خودروها به کشورهایی نظیر اسپانیا به منظور گذراندن مراحل تست و آزمایش های تصادف ارسال شده باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • enrix
    enrix | ۲۱ مهر ۱۴۰۰

    اینو چند بار تو کامنتها گفتم رقبای ارزونتر دارن میان به بازار عراق! و چون اینا هم توجهی نمیکنن زیاد امکان داره میدون رو بدن به رقیب

    " اگر ما بخواهیم خودرو را به قیمت بازار داخلی به عراق صادر کنیم مشتری پیدا نخواهیم کرد، مثلا پراید ۱۲۰ میلیون تومانی در آنجا خریداری ندارد چراکه جنس بهتر، با مصرف بنزین کمتر و قیمت کمتر وجود دارد. بنابراین باید بتوانیم رقابت کنیم که در این صورت می‌توانیم‌ صادرات بیشتر داشته باشیم "

  • azam_nuri
    azam_nuri | ۱۲ مهر ۱۴۰۰

    این عکس تست خودرو که گذاشتین یه نکته ریز داره. شیشه خورد شده ماشین حتی از بدنه ماشین خیلی فاصله نگرفته یعنی کثری از ثانیه بعد از برخورده. ولی تا کاپوت ماشین الانتاب برداشته :))))) یعنی اگر نیم ثانیه دیرتر عکس میگرفتن میدیدم که ماشین از کمر تا شده.

  • enrix
    enrix | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

    نویسنده محترم! اول میگید که از طریق صادرات به اسپانیا 96000 دلار درآمد داشتیم ! بعدش میگید " در برخی موارد صادرات خودروها به کشورهایی نظیر اسپانیا به منظور گذراندن مراحل تست و آزمایش های تصادف ارسال شده باشند. " این یعنی 96 هزار دلار اومدن ازامون ماشین خریدن که فقط تست کنن؟؟؟ دوازده تا ماشین برای تست فقط؟؟

    • expire expre
      expire expre | ۲۱ مهر ۱۴۰۰

      اسپانیا مگه گاری هم میخره؟ چرند گفتن

  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۸ تیر ۱۴۰۰

    به امید اینکه اشغال سازان موفق به صادرات اشغال به سایر نقاط جهان نشوند، و امنیت جهان با پراید به خطر نیفته

  • مممممم
    مممممم | ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

    اگ وجود شو دارن اونی که صادر میکنن بدن دست مردم ? نه این آشغال ها رو

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی