معتبرترین و قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۲ ؛ ایران در رتبه صد و یکم

معتبرترین و قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۲ ؛ ایران در رتبه صد و یکم

وقتی پای آزادی در سفر به میان می آید، شکاف عمیقی بین نیمکره شمالی و جنوبی وجود دارد و گزارش جدید موسسه Henley & Partners در لندن در مورد قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۲ نیز بر این موضوع تاکید دارد. بر اساس نمایه پاسپورت هنلی که به کمک داده های سازمان یاتا گرفته شده، محدودیت های سفر در دوران شیوع کرونا باعث شده که بالاترین میزان شکاف مسافرت جهان در تاریخ ۱۶ ساله این نمایه رخ دهد. بدون در نظر گرفتن محدودیت های موقتی سفر، ژاپن و سنگاپور قدرتمندترین و معتبرترین پاسپورت ها را داشته و دارندگان پاسپورت این دو کشور می توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به ۱۹۲ کشور جهان سفر کنند.

گزارش جدید موسسه Henley & Partners در لندن در مورد قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2022 نیز بر این موضوع تاکید دارد.

این عدد ۱۶۶ مقصد بیشتر از مقاصدی است که شهروندان افغان به آن ها سفر کنند، کشوری که ضعیف ترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده و در رتبه ۱۹۹ این فهرست قرار دارد. شهروندان افغانی بدون نیاز به اخذ ویزا تنها می توانند به ۲۶ کشور دیگر سفر کنند. در رتبه دوم قوی ترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۲ کشورهای کره جنوبی و آلمان قرار دارند که شهروندان آن ها امکان سفر به ۱۹۰ کشور جهان بدون نیاز به اخذ ویزا را دارند و پس از آن ها کشورهای فنلاند، ایتالیا، لوگزامبورگ و اسپانیا به طور مشترک در جایگاه سوم قرار دارند. کشورهای اروپایی رتبه های بالای این فهرست را در اختیار دارند و فرانسه، هلند و سوئد نیز یک رتبه نسبت به سال قبل صعود داشته تا در کنار اتریش و دانمارک به طور مشترک در رتبه چهارم قرار گیرند.

گزارش جدید موسسه Henley & Partners در لندن در مورد قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2022 نیز بر این موضوع تاکید دارد.

ایرلند و پرتغال نیز به طور مشترک جایگاه پنجم را در اختیار دارند. ایالات متحده و بریتانیا که در سال ۲۰۱۴ به طور مشترک در صدر این فهرست قرار داشتند کمی شرایطشان بهتر شده و همراه با سوییس، نروژ، بلژیک و نیوزیلند به طور مشترک در جایگاه ششم فهرست قوی ترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته اند. استرالیا، کانادا، جمهوری چک، یونان و مالت نیز در رتبه هفتم مشترک قرار دارند و رتبه های هشت تا دهم نیز در اختیار کشورهای اروپایی است. مجارستان و لهستان به رتبه هشتم صعود کرده، لیتوانی و اسلواکی رتبه نهم را بدست آورده و استونی، لتونی و اسلوونی نیز در جایگاه دهم قرار گرفته اند.

گزارش جدید موسسه Henley & Partners در لندن در مورد قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2022 نیز بر این موضوع تاکید دارد.

در آن سوی این فهرست نیز افغانستان رتبه ی آخر را در اختیار دارد و بعد از آن عراق، سوریه، پاکستان، یمن، سومالی، نپال و فلسطین و در نهایت کره شمالی رتبه های دیگر را کسب کرده اند. ایران نیز در این رتبه بندی در جایگاه صد و یکم جهان قرار داشته و دارندگان پاسپورت ایرانی می توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به ۴۲ کشور جهان سفر کنند.

قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۲

  1. ژاپن و سنگاپور (۱۹۲ کشور)
  2. آلمان و سنگاپور (۱۹۰ کشور)
  3. فنلاند، ایتالیا، لوگزامبورگ و اسپانیا (۱۸۹ کشور)
  4. اتریش، دانمارک، فرانسه، هلند و سوئد (۱۸۸ کشور)
  5. ایرلند و پرتغال (۱۸۷ کشور)
  6. بلژیک، نیوزیلند، نروژ، سوییس، بریتانیا و ایالات متحده (۱۸۶ کشور)
  7. استرالیا، کانادا، جمهوری چک، یونان و مالت (۱۸۵ کشور)
  8. لهستان و مجارستان (۱۸۳ کشور)
  9. لیتوانی و اسلواکی (۱۸۲ کشور)
  10. استونی، لتونی و اسلوونی (۱۸۱ کشور)

گزارش جدید موسسه Henley & Partners در لندن در مورد قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2022 نیز بر این موضوع تاکید دارد.

ضعیف ترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۲

۱۰۴. کره شمالی (۳۹ کشور)

۱۰۵. نپال و فلسطین (۳۷ کشور)

۱۰۶. سومالی (۳۴ کشور)

۱۰۷. یمن (۳۳ کشور)

۱۰۸. پاکستان (۳۱ کشور)

۱۰۹. سوریه (۲۹ کشور)

۱۱۰. عراق (۲۸ کشور)

۱۱. افغانستان (۲۶ کشور)

 

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • مهمان دی ۲۲, ۱۴۰۰

    بهتر بود به جای رتبه ۱۰۱ ایران توی تیتر می نوشتین رتبه ۱۱ از آخر. در واقع بدون ویزا فقط به سه تا کشور بیشتر از شهروندان کره شمالی می تونیم بریم. ضمنا مسئولین که دست به مقایسه شون با پیش از انقلاب خوبه (مثلا میگن قبل از انقلاب هیچکس موبایل نداشت ولی الان به لطف جمهوری اسلامی اکثر مردم موبایل دارند) بد نیست آمار کشورهایی که بدون ویزا میشه بهشون سفر کرد رو هم با اون زمان مقایسه کنند. اصلا سفر بدون ویزا رو بیخیال تعداد کشورهایی که موقع اخذ ویزا یا موقع ورود به اون کشور با ما ایرانیها مثل حیوون برخورد نمی کنند رو هم درنظر بگیرید قبوله.

  • mom دی ۲۳, ۱۴۰۰

    پاسپورت خودمونم که دیگه انتهای حقارت
    خیلی ریزو نا محسوس اون وستا تو متنا زیر پوستی زدی ١٠١
    نیوردی توی پاسپرتای ضعیف کنار افغانستان و عراق بزاریش
    ولی این چیزی از فلاکتمون کم نمیکن
    تاریخ هیچ وقت فراموش نمیکن که ٨۵میلیون انسان با چه رنجی زندگی میکردن البته ما خودمون میخوایم

  • دینو دی ۲۳, ۱۴۰۰

    با امارت چه مشکلی دارید امارات جز این کشور های ۱ تا ۱۰ هست چرا ننوشتید؟!

  • مهمان دی ۲۴, ۱۴۰۰

    الان مثلا داشتن پاسپورت قدرتمند چه افتخاری دارد و چه گره ای از مشکلات مردم حل می کند؟ الان افتصاد یونان رتبه ۷می چه وضعی دارد یا کشورهای ۸ تا ۱۰ چقدر قدرت جهانی دارند؟ اتحادیه اروپا نباشد ایا آمار همین کشورها همین طور باقی می ماند؟ جالبی آنجاست آنکه از حالا برای نان کوپنی ذوق می کند نگران قدرت پاسپورت است! کسی که دستش به جیبش می رسد نگران این چیزها نیست و گلیمش را از آب در می آورد.