۱۰ زن جسور تاریخ که کلیشه ها را زیر پا گذاشتند؛ از دزد دریایی تا سامورایی و کارآگاه

۱۰ زن جسور تاریخ که کلیشه ها را زیر پا گذاشتند؛ از دزد دریایی تا سامورایی و کارآگاه

انکار نمی شود کرد که در طول تاریخ زندگی اغلب زنان با سختگیری های زیادی در مورد آن ها همراه بوده است. اما در همان زمان هم زنانی وجود داشتند که می توانستند زندگی متفاوتی داشته باشند. مثلاً در یونان باستان، زنان آتنی زندگی بسیار محدود و کنترل شده ای داشتند اما زنان اسپارتی می توانستند از آزادی هایی همچون حق مالکیت زمین و حق طلاق برخوردار باشند.

با این حال، زنانی در طول تاریخ بوده اند که با کوتاه نیامدن از خواسته های خود و سرپیچی از انتظارات، در برابر هنجارها شورش کردند.

در ادامه از زنان جسوری خواهیم گفت که با سنت ها جنگیدند و به پیروزی رسیدند.

۱- آرتمیس اول ِ کاریا: فرمانده نیروی دریایی

ملکه آرتمیس اول، حاکمی قدرتمند، شجاع و مصمم در دوران یونان باستان بود که بیشتر با نقشش در جنگ میان ایرانیان و یونانیان، نبرد سالامیس در سال ۴۸۰ پیش از میلاد مسیح شناخته می شود. او یکی از فرماندهان نیروی دریایی ایران بود و علیه یونانیان می جنگید. او در فیلم سینمایی «۳۰۰» به تصویر کشیده شده که نقشش را اوا گرین ایفا می کند.

بر اساس منابع، در نبرد سالامیس، آرتمیس وقتی خود را میان ناوگانی از کشتی ها گرفتار دید، با ترفندی زیرکانه خود را رها کرد. او کشتی خود را به یکی از کشتی های ایرانیان کوبید تا دشمنان خود را به اشتباه اندازد که همینگونه هم شد. یونانی ها به تصور اینکه آرتمیس یکی از خودشان است، به او اجازه ی عبور دادند.

۲- صبیحه گوکچن: اولین خلبان جنگی زن

صبیحه گوکچن یکی از دخترخوانده های مصطفی کمال آتاترک، اولین رئیس جمهور ترکیه بود. با این حال، به این خاطر نیست که او در این فهرست قرار گرفته است. او با دستور پدرش توانست در دانشگاه هوانوردی نظامی ثبت نام کند و آموزش خلبانی ببیند.

گوکچه تا جایی پیش رفت که در سال ۱۹۳۷ تبدیل به کسی شد که او را اولین زن خلبان جنگی دنیا می دانند. او در مجموع در ۳۲ عملیات نظامی مختلف شرکت کرد. یاد و خاطره ی او هنوز زنده است چرا که هم فرودگاهی بین المللی به نام او در استانبول وجود دارد و هم مجسمه ای مومی از او در موزه ی مادام توسوی پایتخت ترکیه.

۳- آنی اوکلی: تیرانداز

آنی اوکلی در خانواده ای فقیر متولد شد به همین دلیل معمولاً وظایفی مردانه مثل شکار برعهده داشت. اوکلی در دوره ی غرب وحشی بزرگ شد و با پرورش مهارت های تیراندازی خود توانست به تیراندازی افسانه ای و دختری گاوچران بدل شود. او در نهایت به اولین دختری بدل شد که توانسته بود به نمایش غرب وحشی بوفالو بیل کودی بپیوندد و از شهرتی جهانی برخوردار شد.

اوکلی زنان دیگر را هم تشویق می کرد استفاده از اسلحه را برای دفاع از خود و فرزندان شان یاد بگیرند.

۴- دونا توبایس: اولین غواص عمیق زن

علیرغم ممنوعیت عضویت در نیروی دریایی آمریکا به عنوان غواص برای زنان، شجاعت و هوش دونا توبایس به عنوان متخصص بدنه کشتی، مافوق هایش را تحت تأثیر قرار داد. او در نهایت خواستار قائل شدن یک استثنا برای تحصیلش در مدرسه ی غواصی شد. درخواست او در سال ۱۹۷۵ پذیرفته شد.

توبایس به خاطر زن بودنش با فشار مضاعفی رو به رو بود، اما ایستادگی کرد و همان سال به عنوان اولین غواص عمیق زن نیروی دریایی آمریکا فارغ التحصیل شد. غواصی عمیق به شجاعت زیادی نیاز دارد، چون با ریسک هایی همراه است، از جمله احتمال بروز اختلالات مفصلی، مشکلات تنفسی و درست عمل نکردن تجهیزات.

۵- ناکانو تاکه‌کو: سامورایی

ناکانو تاکه‌کو از یک خانواده ی متنفذ سامورایی بود، اما ضد هنجارهای اجتماعی ای عمل کرد که مانع از تبدیل شدن زنان به جنگجویی ماهر می شد. او همچنین نحوه ی کار با ناگیناتا، نوعی شمشیر سنتی ژاپنی را به زنان و کودکان یاد می داد.

در زمان جنگ بوشین در دهه ی ۱۸۶۰، زنان اجازه ی شرکت در نبرد را نداشتند، به همین دلیل تاکه‌کو خود آستین بالا زد و گروهان زنانه ی خودش را به تشکیل داد و فرماندهی آن را در دست گرفت. متأسفانه تاکه‌کو در این جنگ در حالی که تنها ۲۱ سال داشت، جان خود را از دست داد. تصاویری از تاکه‌کو به جای مانده است که یکی از آن ها تصویر بالا است.

۶- ماری رید و آن بونی: دزد دریایی

ماری رید و همدستش، آن بونی دو تن از معروف ترین زنان دزد دریایی هستند که تاکنون وجود داشته است.

بونی بخشی از دوران کودکی اش را با جا زدن خود به عنوان یک پسر سپری کرد اما بعدها ازدواج و به باهاما نقل مکان کرد که مملوء از دزد دریایی بود. بونی در آنجا با یک کاپیتان دزد دریایی به نام کالیکو جک آشنا شد و زندگی گذشته ی خود را برای پیوستن به خدمه ی کشتی او رها کرد.

رید بخش زیادی از دوران کودکی اش را در فقر سپری کرد و وانمود به مرد بودن می کرد. او نام خود را مارک رید عنوان می کرد. در دهه ی ۱۷۱۰ به دزدی دریایی روی آورد و زمانی بالاخره زن بودن خود را برملا کرد که با بونی، دیگر زن دزد دریایی آشنا شد.

رید و بونی در دوران خود شهرتی هراس انگیز برای خود دست و پا کردند، اما در نهایت به همراه باقی خدمه ی کشتی به جرم دزدی دریایی دستگیر و مجازات شدند. شهرت رید در نهایت به فرهنگ عامه راه پیدا کرد، مانند پرچم سیاه رنگی که در بازی رایانه ای Assassin’s Creed وجود دارد. بونی هم در همان بازی و همینطور سریال تلویزیونی Black Sails به تصویر کشیده است.

۷- کیت وارن: اولین کاراگاه زن

کیت وارت در سال ۱۸۵۶ قدم به آژانس کاراگاهی پینکرتون گذاشت و زندگی اش برای همیشه تغییر کرد. آژانس کاراگاهی پینکرتون یک آژانس کاراگاهی خصوصی در آمریکا است که فعالیت آن تا به امروز ادامه دارد. وارن برای یک آگهی استخدام به آنجا رفته بود و ظاهراً توانست پینکرتون را مجاب به استخدام خود به عنوان اولین کاراگاه زن کند.

وارن در فعالیت به عنوان پلیس مخفی با ریختن طرح دوستی با همسران و شرکای عاطفی مظنونین اصلی پرونده ها به منظور جمع آوری مدارک ارزشمند، عالی بود. او تا جایی پیش رفت که به دست راست مورد احترام پینکرتون بدل شد.

وارن احتمالاً بیشتر با خنثی کردن سوء قصد به جان آبراهام لینکولن در یک قطار شناخته می شود. وارن به عنوان پلیس مخفی و با لباس مبدل توانست از جزئیات نقشه ی ترور او باخبر شود.

گفته می شود تصویر بالا وارن را در لباس مبدل نشان می دهد که پشت میله ی چادر ایستاده است.

۸- هدی لامار: بازیگر و مخترع

هدی لامار یکی از مستعدترین و شناخته شده ترین بازیگران عصر کلاسیک هالیوود بود، اما این همه ی ماجرا در مورد او نیست. لامار یک مخترع هم بود. او به ساخت یک سیستم ارتباطی کمک کرد که از آن در جنگ جهانی دوم استفاده شد. از این اختراع کدی غیر قابل شکستن به دست آمد که برای جلوگیری از شنود پیام های محرمانه مورد استفاده قرار می گرفت.

این فناوری سنگ بنای فناوری های وای‌فای و جی‌پی‌اس شد که همگی این روزها با آن ها آشنا هستیم.

۹- ولنتینا ترشکووا: اولین زنی که به فضا رفت

تا به حال به این فکر کرده اید که اولین زنی که به فضا رفت چه کسی بود؟ این عنوان متعلق به ولنتینا ترشکووا است که در سال ۱۹۶۳ سه روز را در فضا در حال گردش به دور زمین سپری کرد. ترشکووای ۲۶ ساله هیچ آموزشی در هدایت سفینه فضایی ندیده بود اما یک چترباز آماتور ِ شناخته شده بود. او در سال ۱۹۶۱ داوطلب شرکت در این برنامه ی فضانوردی شد و به خاطر موفقیت هایش در زمینه ی چتربازی پذیرفته شد.

ترشکووا تاکنون هنوز تنها زنی است که مأموریتی انفرادی در فضا داشته و در آن زمان جوان ترین فرد سفر کرده به فضا هم بود.

۱۰- خوتولون: جنگجو

خوتولون، از نوادگان چنگیز خان، در اواسط دهه ی ۱۲۰۰ میلادی به دنیا آمد و قدم در راه او گذاشت. زنان مغول در آن زمان زیاد جنگجو می شدند اما خوتولون نه تنها اسب سواری عالی، بلکه یکی از بهترین کشتی گیرانی بود که مغول ها تا به آن زمان دیده بودند.

او در میدان نبرد و زمین کشتی اغلب شکست ناپذیر بود. این شخصیت تاریخی در سریال نتفلیکس Marco Polo به تصویر کشیده شده است.

منبع: brightside
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • امید اسفند ۱۱, ۱۴۰۰

    آره شخصیت خولوتون در این سریال پخش شده وبسیار جالب بود..‌

  • حدیثه اسفند ۱۱, ۱۴۰۰

    آرتمیس ایرانی بوده

  • محسن اسفند ۱۱, ۱۴۰۰

    بی بی مریم ایلخانی از قلم افتاده

  • نرگس اسفند ۱۴, ۱۴۰۰

    انوشه انصاری اولین زنی بود که به فضا رفت

  • A.m اسفند ۱۵, ۱۴۰۰

    اوا گرین نقش آرتمیس رو در ۳۰۰ ۲ بی نظیر بازی کرد تا جایی که از بقیه بازیگرای فیلم بیشتر تحسین شد و فیلمش هم نسبت به سری اول خیلی بهتر بود.
    یک واقعیت جالب درباره آرتمیس هم اینه که آرتمیس اولین و آخرین دریاسالار زن تاریخ هست و هیچ زن دیگری قبل یا بعد از اون به این جایگاه نرسیده…

  • مصیب اسفند ۱۷, ۱۴۰۰

    نام بی‌بی مریم رو جا انداختید.