ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تقابل اتحادیه اروپا و بیگ تک
تکنولوژی

اتحادیه اروپا احتمالا از بهار 2023 برخورد سختگیرانه با غول‌های فناوری را شروع می‌کند

بنابر اعلام «مارگارت وستاگر»، نایب رئیس کمیسیون اروپا طی کنفراس ICN، اتحادیه اروپا در نظر دارد اجرایی شدن (DMA) Digital Markets Act یا «قانون بازارهای دیجیتال» را تا بهار 2023 به انجام برساند. امری که ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

بنابر اعلام «مارگارت وستاگر»، نایب رئیس کمیسیون اروپا طی کنفراس ICN، اتحادیه اروپا در نظر دارد اجرایی شدن (DMA) Digital Markets Act یا «قانون بازارهای دیجیتال» را تا بهار 2023 به انجام برساند. امری که به هیچ عنوان برای شرکت‌های عظیم حوزه فناوری جذابیت نخواهد داشت.

گفته مذکور در حالی بیان شده که وستاگر پیش‌تر اعلام کرده بود قوانین ضدانحصار که ارائه‌دهنده ضوابطی جهت محدود کردن قدرت کمپانی‌های بزرگ فناوری یا همان به اصطلاح بیگ تک است، احتمالا تا مهر همین امسال اجرایی خواهد شد.

با این حال طبق گزارشات، وستاگر در ادامه سخنرانی ICN به این نکته اشاره کرد که در صورت تخطی «نگهبانان دروازه» از قوانین، کمیسیون به محض اجرایی شدن ضوابط جدید اقدامات قانونی علیه آنها را آغاز خواهد کرد.

گفتنی است که عنوان نگهبانان دروازه یک طبقه‌بندی است که به کمپانی‌هایی چون متا، اپل، گوگل، مایکروسافت و آمازون اطلاق می‌شود.

تقابل اتحادیه اروپا و بیگ تک

اجرایی شدن DMA توسط اتحادیه اروپا چه تبعاتی در پی دارد؟

قانون DMA هنوز نیازمند تایید نهایی شورا و پارلمان اتحادیه اروپا است و در صورت دریافت چراغ سبز، نگهبانان دروازه به عنوان شرکت‌هایی شناخته می‌شوند که سرمایه‌ای معادل 75 میلیارد یورو (82 میلیارد دلار) دارند و در کنار آن مالک پلتفرم یا اپلیکیشنی هستند که ماهانه حداقل 45 میلیون کاربر فعال دارد.

شرکت‌های دارای این شرایط در صورت نقض قوانین DMA ممکن است با جریمه‌ای معادل «10 درصد از حجم معاملات جهانی در سال مالی پیشین» رو‌به‌رو شوند. این جریمه‌ در صورت تکرار نقض قوانین تا مبلغ 20 درصد هم افزایش پیدا خواهد کرد.

بنابراین نگهبانان دروازه 3 ماه زمان خواهند داشت تا وضعیت خود را برای کمیسیون اعلام کنند و سپس باید 2 ماه منتظر بمانند تا تایید نهایی را از اتحادیه اروپا دریافت کنند. البته این دوره انتظار با تعویق در اجرایی شدن DMA متقارن شده، بدین ترتیب تا پایان سال 2023 نمی‌توان انتظار گلاویز شدن اتحادیه اروپا با غول‌های فناوری را داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی