ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رفتار انسان
علمی

محققان روی توسعه چیپ‌های مغزی برای تغییر خلق‌وخوی انسان کار می‌کنند

دانشمندان می گویند با استفاده از چیپست‌ها و الکترودهای مخصوصی که در مغز کاشته می‌شود، می‌توان اخلاق انسان را تغییر داده و آنها را به افرادی مهربان‌تر تبدیل کرد. بعد از دو دهه تلاش اکنون ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۵

دانشمندان می گویند با استفاده از چیپست‌ها و الکترودهای مخصوصی که در مغز کاشته می‌شود، می‌توان اخلاق انسان را تغییر داده و آنها را به افرادی مهربان‌تر تبدیل کرد.

بعد از دو دهه تلاش اکنون محققان اعلام کرده‌اند که می‌توانند با نصب تراشه‌ای در مغز و برقراری جریان الکتریکی به نورون‌های مغزی به صورت روزانه به مدت ده دقیقه، رفتار انسان را تغییر دهند.

محققان بر این باور هستند که هر بخش از مغز موظف رفتاری خاص است که در صورت کنترل آن با استفاده از جریان الکتریکی یا مغناطیسی، رفتار انسان تغییر خواهد کرد.

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که یک «پنل کنترل رفتار» در مغز خود بکارید و به فردی مهربان‌تر با فضایل اخلاقی بیشتر تبدیل شوید؟

در دو دهه گذشته، دانشمندان علوم اعصاب به صورت پیوسته در تلاش برای دستکاری ساختار خاصی از مغز ما بوده‌اند تا بتوانند اخلاقیات انسان را تغییر دهند.

در این فرآیند که «جانبی‌سازی مغز» نامیده می‌شود، دانشمندان عقیده دارند بخش‌های مختلف مغز عملکردهای متفاوتی دارند و می‌توانیم با تغییر میزان فعالیت هر بخش، نحوه تفکر، احساس و رفتار انسان‌ها را تغییر دهیم. «جیمز جی هیوز» استادیار دانشگاه «ماساچوست» این فرآیند را به‌طور کامل در کتاب «سیاست، هویت و فناوری عصبی» تشریح می‌کند.

هیوز می‌گوید: « ما قرن‌هاست در تلاش برای تغییر خلقیات خود هستیم، اما همیشه این امر با استفاده از داروهای شیمیایی ممکن بوده است. اما این داروها عوارضی برای بدن دارند که سلامت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

تغییر رفتار انسان از دید علوم اعصاب

هیوز می‌گوید: « برای تغییر عملکرد بخشی از مغز به صورت خارجی، می‌توانیم جریان‌های الکتریکی یا امواج مغناطیسی را به منطقه مورد نظر ارسال کنیم. این روش تکنیک تحریک «ترانس کرنیال» نامیده می‌شود. در روش‌های دیگر می‌توان از چپست‌های مغزی و برقراری ارتباط آن با کامپیوتر استفاده کنیم. به عنوان مثال می‌توان با کاشت الکترود در بخش‌ مورد نظر، دست به تحریک عصب بزنیم. در این روش می‌توان بخشی از افکار ما که منجر به خشونت می‌شود را کنترل کرد.»

رفتار انسان

هیوز عقیده دارد الکترودها قادر هستند حدود صد هزار نورون مغزی را در این فرآیند تحت تاثیر قرار دهند. با درنظر گرفتن اینکه مغز انسان حدود صد تریلیون نورون دارد، این رقم آنچنان هم زیاد نیست.

اگر این ابزار به دست افراد نادرست بیفتد، چه می‌شود؟

محققانی که در این زمینه فعالیت دارند، این سوال را مطرح می‌کنند که اگر کنترل این چیپست‌ها به دست افراد نادرست بیفتد، چه سرانجامی در انتظار بشر خواهد بود؟ آیا افرادی همانند «آدولف هیتلر» ظهور خواهند کرد تا با تغییر ذهنیت و افکار مردم آن‌ها را تبدیل به یک ارتش بی‌رحم کنند و جنگ و خون‌ریزی به راه بیندازند؟

«بینا آمانات» مدیر اجرایی موسسه جهانی هوش مصنوعی در این‌باره گفت: « ما باید اطمینان حاصل کنیم کاربرد این فناوری تنها در جهت ارتقای اخلاقیات است. این فناوری با ورود به حریم خصوصی مردم فعالیت می‌کند، پس باید میزان کنترل بیشتری بر روی آن داشته باشیم. از سوی دیگر، نباید اتکا به این چیپست‌ها کنترل زندگی ما را به‌طور کامل به دست بگیرد. این چیپست‌ها باید قابلیت روشن/خاموش شدن داشته باشند تا بتوان گاهی به زندگی مرسوم خود بازگشت.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hosein7hosein
    hosein7hosein | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

    اینو همه ایرانی ها نیاز دارن

مطالب پیشنهادی