واکسینیا ؛ تزریق اولین ویروس ضد سرطان به انسان بعد از آزمایش موفق در حیوانات

واکسینیا ؛ تزریق اولین ویروس ضد سرطان به انسان بعد از آزمایش موفق در حیوانات

محققان اولین «ویروس ضد سرطان» جدید را که باعث کوچک شدن تومورهای سرطانی جامد در حیوانات شده به انسان تزریق کردند. این ویروس که با نام واکسینیا (Vaxinia) شناخته می شود، دستکاری ژنتیکی شده تا تکثیر شده و سلول های سرطانی را از بین ببرد در حالی که هیچ آسیبی به سلول های سالم نمی زند. تست های صورت گرفته با این ویروس قاتل سرطان روی حیوانات نشان داده که واکسینیا می تواند سایز تومورهای سرطان روده بزرگ، ریه، سینه، تخمدان و پانکراس را کاهش دهد. در حالی که دیگر درمان های سیستم ایمنی در انواع خاصی از سرطان موثر بوده اند اما بیماری بازگشته و پاسخ دادن به این درمان ها متوقف شده یا نسبت به آن مقاوم می شوند.

واکسینیا اولین ویروس ضد سرطان به انسان تزریق شد

در مقابل، واکسینیا می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سطح پروتئینی به نام PD-L1 را در تومورهای سرطانی افزایش داده  و بدین ترتیب درمان ایمونولوژی در برابر سرطان موثرتر شود. واکسینیا که نام کامل آن CF33-hNIS VAXINIA است نوعی ویروس اونکولیتیک (oncolytic) است، ویروسی که در طبیعت یافت شده اما به طور ویژه برای مبارزه با سرطان دستکاری ژنتیکی شده است. این ویروس ضد سرطان توسط شرکت Imugene Limited توسعه یافته است، شرکتی که در زمینه یافتن درمان های جدید برای تقویت و فعال کردن سیستم ایمنی برای مقابله با سرطان تخصص دارد. فاز اول تست بالینی این ویروس ضد سرطان با هدف استفاده از ۱۰۰ بیمار سرطانی با تومورهای جامد متاستازی یا پیشرفته در ایالات متحده و استرالیا انجام شده و انتظار می رود این تست دو سال اداهم داشته باشد. در ابتدا دُز پایینی از واکسینیا به بیماران تزریق شده که به صورت تزریق مستقیم به داخل تومور یا تزریق وریدی خواهد بود.

واکسینیا اولین ویروس ضد سرطان به انسان تزریق شد

در حالی که بیش از یک قرن است که ویروس های اونکولیتیک به عنوان «برگ برنده ای» در مبارزه با سرطان شناخته می شوند، موفقیت آن ها تاکنون بسیار محدود بوده است. برای مثال، سال گذشته یکی از ویروس های مسئول سرماخوردگی نشان داد که می تواند در درمان سرطان پیشرفته پوست کارآمد باشد، سرطانی که امکان درمان آن با جراحی وجود نداشت. نتایج نشان داد که ترکیب ویروس زنده کوکساکی ویروس و پمبرولیزوماب می تواند تومورهای پوستی را در نزدیک به نیمی از ۳۶ مرد و زنی که این روش درمانی را دریافت کرده بودند کوچکتر کند

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • روز خرداد ۳, ۱۴۰۱

    فقط امیدوارم وقایع فیلم I am legend اتفاق نیوفته!!

    • ? خرداد ۳, ۱۴۰۱

      به نکتهٔ بسیار ظریفی اشاره کردی !