با بنیانگذاران آلمانی گروه اسنپ آشنا شوید

با بنیانگذاران آلمانی گروه اسنپ آشنا شوید

بنیانگذاران آلمانی شرکت اسنپ، ایاد الکسار و محمود الفوز هفته ی گذشته پس از ۷ سال به ایران سفر کردند و در مراسم گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰ حضور یافتند. در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرکت اسنپ متعلق به چه کسانی است؟ با مالکان آلمانی اسنپ آشنا شوید

در مراسم شرکت اسنپ، ایاد الکسار و محمود الفوز، بنیانگذاران و از مالکان گروه اسنپ، برای اولین بار از داستان ورودشان به ایران و راه اندازی اسنپ گفتند.

ایاد الکسار در رابطه با شروع فعالیت و مسیری که اسنپ در ابتدا طی کرده است، گفت: «سال ۹۳ برای حل یک مشکل ساده، یعنی گرفتن تاکسی به ایران آمدیم و امروز بیشتر از ۵۰ میلیون کاربر در گروه اسنپ داریم و به دستاوردهایمان افتخار می‌کنیم. ما با همراهی بهترین جوانان و کارآفرینان موفق ایرانی مجموعه‌ای ساخته‌ایم که در خاورمیانه یکی از بزرگترین‌هاست.»

شرکت اسنپ متعلق به چه کسانی است؟ با مالکان آلمانی اسنپ آشنا شوید

الکسار، مدیرعامل آلمانی‌ گروه اسنپ، درباره ی تفاوت ایران با بسیاری از کشورهای اروپایی در زمینه ی میزان استفاده از تکنولوژی در زندگی روزمره صحبت کرد و گفت: «از همان قدم اول، سرمایه‌گذاران از تصمیم ما برای آمدن به ایران تعجب می‌کردند، ولی به آن‌ها ثابت کرده‌ایم که اشتباه می‌کردند. حالا در ایران همه چیز دیجیتال شده است. وقتی از ایران به شهر خودم در آلمان برمی‌گردم انگار تاریخ به عقب برگشته. من به عنوان یک شهروند آلمانی در شهر خودم حتی امکان گرفتن تاکسی به‌صورت آنلاین را ندارم.»

ایاد الکسار درباره ی مشکلات و موانعی که اسنپ پشت سر گذاشته و تأثیرات آن هم صحبت کرد. او گفت: «به خاطر تحریم‌ها خیلی چیزها را مجبور شدیم از ابتدا خودمان بسازیم. از اسنپ کلاد گرفته تا اسنپ مپ. این دستاورد بی‌نظیر مهندسان ایرانی است که در دنیا کمتر شبیه‌شان را دیده‌ام. تحریم‌ها ما را در شرایط دشواری قرار داد، ولی همزمان کمک کرد مستقل و خودکفا شویم.»

الکسار در پایان صحبت‌ هایش اشاره کرد که هر روز اسنپ را در شبکه‌ های اجتماعی دنبال می‌ کند و انتقادهای کاربران را درباره‌ ی سرویس‌ های تاکسی و غذا می‌خواند و گفت: «در هشت سال گذشته اشتباهاتی داشته‌ایم ولی می‌خواهیم هر روز بهتر باشیم و ممنونم که از ما انتقاد می‌کنید.»

شرکت اسنپ متعلق به چه کسانی است؟ با مالکان آلمانی اسنپ آشنا شوید

محمود فوز، دیگر هم‌بنیانگذار و مدیرعامل آلمانی‌ گروه اسنپ، گفت: «در سال ۱۴۰۰ رکورد بیش از ۳ میلیون سفر روزانه را در ایران ثبت کردیم. حتی اوبر هم که الگوی تاکسی اینترنتی‌ها در جهان است، چنین حجم سفری را در هیچ شهری ندارد و از این تعداد سفرها، یک میلیون آن فقط روزانه در تهران انجام می‌شود و سهم بازار ما در بخش حمل و نقل در سال گذشته به بالای ۹۰ درصد رسیده است.»

در سال ۹۸، ژوبین علاقبند، مدیرعامل وقت اسنپ در برنامه تلویزیونی «تهران ۲۰» شبکه پنج سیما درباره ی ترکیب سهامداران این شرکت گفته بود در حدود ۶۰ درصد از سهام اسنپ متعلق به شرکت های MTN و ایرانسل و ۳۰ درصد دیگر متعلق به ایاد الکسار است. محمد الفوز هم یکی از سهامداران اصلی اسنپ به شمار می رود.

مدیرعامل فعلی اسنپ، محمد خلج است.

ایاد الکسار

شرکت اسنپ متعلق به چه کسانی است؟ با مالکان آلمانی اسنپ آشنا شوید

ایاد الکسار یک جوان عربستانی-آلمانی، فارغ التحصیل مقطع دکتری علوم کامپیوتر از دانشگاه زارلاند ِ آلمان است و از کودکی در این کشور زندگی و رشد کرده است. او که در پایگاه اطلاعاتی مجمع جهانی اقتصاد، به عنوان یکی از مؤسسان اسنپ معرفی شده، مدیرعامل گروه راکت اینترنت خاورمیانه، یکی از شرکت‌ های بزرگ سرمایه‌ گذاری روی استارت‌ آپ‌ ها است که خود زیرمجموعه‌ ای از گروه بزرگ راکت اینترنت (ثبت شده در آلمان) است.

الکسار یک کارآفرین است که تاکنون ۳ شرکت اسنپ در ایران، Middle East Internet Group در آلمان (فعال در زمینه ارائه خدمات و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اینترنتی) و Zidaya در لبنان (فعال زمینه تجارت الکترونیک) را به صورت مستقیم تأسیس کرده و در راه‌ اندازی استارت‌آپ Namashi نیز نقشی اساسی داشته است. الکسار در سال ۲۰۱۷ به دلیل تلاش‌ های فراوانش در زمینه ی ایجاد کسب و کارهای نو در خاورمیانه در فهرست «رهبران جوان جهان» مجمع جهانی اقتصاد قرار گرفت.

شهرام شاهکار، مدیر عامل قبلی اسنپ، در مصاحبه‌ ای در سال ۲۰۱۶ با TechCrunch، اعلام کرده بود شرکت راکت اینترنت با سرمایه‌ گذاری ۲۰ میلیون یورویی، به او و همکارانش در سرویس «تاکسی‌ یاب» که پیش از آن در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده بود پیوسته و به نوعی این نقطه را می توان لحظه ی تولد اسنپ با همکاری شهرام شاهکار، محمد الفوز و ایاد الکسار دانست.

شنیده‌ ها حاکی از آن است که ایاد الکسار در حال حاضر مسئولیت مستقیمی در اسنپ ندارد و ظاهراً در پشت صحنه و بیشتر در نقش مشاور با شرکتی که خود تأسیس کرده، همکاری می‌ کند اما یکی از سهامداران اسنپ است.

محمود الفوز

شرکت اسنپ متعلق به چه کسانی است؟ با مالکان آلمانی اسنپ آشنا شوید

محمود الفوز که اصلیتی اماراتی دارد، نیز دارای دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه زارلاند ِ آلمان و از دوستان دوران دانشگاه ایاد الکسار است.

محمود الفوز مدتی نزدیک به یک سال در ایران به صورت مستقیم مدیریت عامل اسنپ را بر عهده داشت. الفوز در حال حاضر در راکت اینترنت فعالیت می‌ کند. او چند سال پیش مدیریت عامل سرویس تاکسی اینترنتی «جینی» را بر عهده داشته و در حال حاضر عضو هیئت مدیره این شرکت است. این سرویس در بسیاری از کشورهای عربی از جمله اردن، عربستان، امارات و … فعالیت می‌ کند.

مطالب مرتبط
۴۳ نظر

ورود

  • علی خرداد ۹, ۱۴۰۱

    مهم نیست مال چه کسانی اسنپ.
    مهم اینه دزد ترین شرکت ممکن در ایران که فقط جیب راننده رو خالی میکنه.

    • رصا خرداد ۱۰, ۱۴۰۱

      سه ملیون سفر پولشون چقد میشه, ضرب در ۱۵تا ۲۰از درآمد راننده ها. میلیاردها تومن روزانه به جیب میزنن, فقط جیب راننده رو خالی میکنن نامردا، گفتن فقط مردم ایران میتونن مارو از این طریق پولدارتر کنن, تاکسی اینترنتی کشکه. توی المان کسی تاکسی نمیگیره چون همه بی ام و و مرسدس بنز دارن .گرفتن تاکسی براشون افت داره
      فقط ما ایرانیها لنگ یه قرون دو هزاریم… ای وای برما

      • محمد بهمن ۱۷, ۱۴۰۱

        دقیقا اونا هم فهمیدن اینجا میتونن بارشونو ببندن!راننده براشون بدو بدو کنه اونا ب جیب بزنن ماشین برا خودت استهلاک برا خودت اخری ی چیزی دستیم ب مسافر باید بدی

    • مسعود خرداد ۱۵, ۱۴۰۱

      بله مهم نیست مالکش کی هست!!!؟فقط هدفشان کلاهبرداری از مردم ورانندگان هست،درخواست زدم اولش کرایه رو ۱۴ تومان نشان داد بعدآ دیدم ۱۷.۵ زده از راننده پرسیدم چقدر برای شما نشون میده ؟گفتند ۱۴ تومان . اون موقع فهمیدم دارن کلاهبرداری میکنن.

  • حمید خرداد ۱۰, ۱۴۰۱

    حتمن آقایان خبر دارن که اسنپ در حال استثمار رانندهاست در حقیقت هیچ کشور دیگری مثل ایران بی قانون و بی در و پیکر پیدا نکردن چون نه از بیمه راننده ها خبری هست نه بیمه ماشین نه خدمات دیگه مثل اوبر و نه قیمتها ی عادلانه برای همینه که ایران برای آقایان بهشت سرمایه گذاری شده

    • رضا خرداد ۱۰, ۱۴۰۱

      سه ملیون سفر پولشون چقد میشه, ضرب در ۱۵تا ۲۰از درآمد راننده ها. میلیاردها تومن روزانه به جیب میزنن, فقط جیب راننده رو خالی میکنن نامردا، گفتن فقط مردم ایران میتونن مارو از این طریق پولدارتر کنن, تاکسی اینترنتی کشکه. توی المان کسی تاکسی نمیگیره چون همه بی ام و و مرسدس بنز دارن .گرفتن تاکسی براشون افت داره
      فقط ما ایرانیها لنگ یه قرون دو هزاریم… ای وای برما

  • برایان خرداد ۱۰, ۱۴۰۱

    ایرانی جماعت کار میکنن اینا با پول ما میرن عشق و حال..خاک بر سر اسنپ

  • جواد ابراهیمی پور خرداد ۱۰, ۱۴۰۱

    امکان نداره که مسئولین کشور ما بدون در نظر گرفتن منافع خود به کسی اجازه بدهند که کوچکترین حرکتی بکنه،بله منافع کسانی تامین بشه تمام رانندگان بمیرن،من تاکسی دارم دیگه راهی نمونده نمیشه با این وضعیت ضعیف درآمد که باعث اون اسنپ هست و استعلاک بالای ماشین به این کار ادامه داد.

  • Ehsan خرداد ۱۰, ۱۴۰۱

    میگن ایران بهشت جاسوسان هست حالا باید بگیم ایران بهشت سرمایه داران خارجی هست به علت بی در و میکر بودن قوانین و استثمار کارگران به نفع حد اقلی ها نوش جان این بی غیرتی مسولین

  • امیرعباس مختاری خرداد ۱۰, ۱۴۰۱

    سلام… چرا در اسنپ مسافر … درخواست کولر گذاشته نشده و از این به بعد بگذارند.. چون باتوجه به افزایش مصرف سوخت با وجود کولر … و افزایش درصد کرایه .. باتوجه به مبالغ کم کرایه … ضروری است…. واینکه در افزایش هزینه سفر تجدید نظر کنید… اسنپ باوجود مبالغ ۴۵۰۰ و ۶۰۰۰ و…. زیر ده هزارتومن …. بچه بازی شده…

    • افشین خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

      رگ خواب مسئولان مارو هم خوب یاد گرفتن.
      میگه: در ایران همه چیز دیجیتال شده است. وقتی از ایران به شهر خودم در آلمان برمی‌گردم انگار تاریخ به عقب برگشته. من به عنوان یک شهروند آلمانی در شهر خودم حتی امکان گرفتن تاکسی به‌صورت آنلاین را ندارم.
      میدونه آقایون با این تعریفات خیلی حال میکنن

  • ‌امیر عباس مختاری خرداد ۱۰, ۱۴۰۱

    سلام… درضمن خاطر نشان کنم که اسنپ ۳۰ درصد کمیسیون کم میکنه… وقتی قبول سفر میکنی مبلغی کم میشه .. و وقتی هم پایان سفر میزنی بازهم کسر میشه… دقت کن.. و یکبار امتحان …

    • یاسین خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

      بله دقیقا واسه من چند سری پیش اومد درخواست وقتی اومد ۳۸ زده بود قبول کردم شد ۳۲ پشتیبانی هم که مگه قبول میکنه حرف حرف خودشونه فقط

  • امان خرداد ۱۰, ۱۴۰۱

    مهم نیست مال میه مهم اینه که دزده

  • وحید خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

    ای کاش یه نگاه به کرایه های ۵۰۰ درصد زیر خط فقر جهانی اسنپ هم میکردن .اسنپ کار فیکس که دزد سرگردنه س بالاتر از قیمت بازار جنسهای آشغالشو ارائه میده بعد زیرش میزنه ۵۰ درصد تخفیف به قیمت بازار میفروشه واقعا که شرکت اسنپ دزدترین دزدهاست مقصر خود راننده ها هستن باید اعتصاب سراسری کنن که بیمه بشن و قیمتهاشون براساس تورم افسار گسیخته قرار بدهند

  • پارسا خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

    شرکت راکت اینترنت یه استارتاپ دیگه دقیقا شبیه اسنپ توی#عراق راه انداخته به اسم #بلی که عینا همون سوپراپ اسنپ رو عربی کردن و بردن اونور.

  • مهدی خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

    الکی مردم رو گول نزنید آلمانی ها برنامه نویسی میکنن در اصل اسنپ برای علم الهدی و سپاه هستش

    • امیرحسین صمدی چ خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

      هیچ وقت یک اپلیکیشن بین المللی مثل اسنپ نمیاد با سپاه و غیره که نظامی یا دولتی باشند سهام بدن بلکه سهام به شرکتهای کاملا خصوصی که با ارگانهای دولتی و نظامی نباشند میدن

  • اکبر خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

    چرا وقتی کشورهای اروپایی و آمریکا ما رو تحریم می‌کنند مسولین ذلیل شده اجازه هرکاری به آنها در ایران داده می‌شود

  • محمدی خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

    ….کرایه اسنپ میخواد درست بشه یا راننده باید مفت کار کنه…اگه نمیخوای نرخ کرایه رودرست کنید بگید تفکری به حال خودمون بکنیم…..چون واقعا هیچی برای راننده نمیمونه

  • Mohamadi خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

    آیا نرخ کرایه اسنپ رومیخوا اصلاح کنید …یا واقعا راننده مفت ومجانی میخواهید ….اگه واقعا میلی یا به فکر راننده نیستید ….بگید آقایان افزایشی وجود نداره برید فکری براخودتون بکنید….

  • سعید خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

    اینا ۳ درصد میگیرن ۱۵ درصدش را مسیولین خودمان میگیرن

  • نیما اکرامی خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

    یعنی لعنت خدا به اون کارمندای اسنپ که خیلی راحت از راننده ها دزدی میکنن میدن اینا بخورن. اون دنیا چه جوابی دارن بدن. لعنت به اسنپ دزد و کثیف. لعنت به دستاندرکارانش. من راضی نیستم ایشالا یکی بیاد ریششونو بخوشکونه. یه مشت دزد اسنپ درست کردن

  • پویش نه به اسنپ خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

    یه تعداد آدم معلول حال میگفتن اسنپ واسه سپاهست چی شده بدرد نخورها تخریبتون تموم شد

    • علی خرداد ۱۶, ۱۴۰۱

      یه عده آدم معلول الحال خه خه خه سوادشش کلاسه،،یعنی???????

  • محمد خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    تمام ما ایرانی ها کارگران اربابانی هستیم عرب تبار که دررکشورهای دیگر زندگی میکنند و در ایران کارگران و حمالان ایرانی براشون کارمیکنن تو ایران اخر هرشغلی را ببینی وصل به یه خارجی و به یه عرب میرسی.

  • Mohammad خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    من بعد از چند سال کار کردن تو اسنپ البته نیمه وقت،که میگم در روز حدودا ده تا پانزه سفر انجام میدادم به این نتیجه رسیدم هم خودمو خسته میکنم و هم ماشینو داغون و کار کردن تو اسنپ و تبسی برابر با هزینه مصرفی و اصطحلاک ماشین بهتره که خودموالکی خسته نکنم و ماشینمو هم از بین نبرم بشینم خونه پیش خانواده به نفعمه از اول ۱۴۰۱ اسنپ رو از گوشی پاک کردمو تمام.

  • علی خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    کس که اسنپ راطرح کرد خدابیامرزی برای تمامه وابستگانش خریداری کرد!جرا؟برای اینکه نگفت که اگر در آینده نچندان دور اگر قیمت اجناس گران شد یک نفر بفکر رانندگان باشد!!!!!!!!!

  • Mehdi خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    ۶۰درصدمتعلق به ایرانسله..ایرانسل واسه سپاهه ..اسنپ روزی ۵۰میلیاردتومان درآمدخالص فقط ازاسنپ رانندگان داره دیگه تاآخرش بخونیدمملکت دسته کیه ..

  • علی خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    خودش گفته بیش از ۵۰ میلیون کاربر داریم، از هر کاربر هم که باید ۱۰ هزار تومن ته حسابش بمونه،اگر ضرب کنید میشه ۵۰۰ میلیارد تومن! سود بانکی ۵۰۰ میلیارد تومن با ۱۲٪ میشه ماهانه ۵ میلیارد تومن!! گفته روزانه ۳ میلیون سفر داریم؛ اگر متوسط هر سفر رو ۲۰ هزار تومن در نظر بگیرید میشه ۶۰ میلیارد تومن روزانه ، بیست درصد این عدد میشه ۱۲ میلیارد تومن روزانه درآمد اسنپ فقط از راننده ها!!!! درآمدهای پیک،اسنپ فود و… که هیچ!
    جمهوری اسلامی چه خدمتی به اینا می کنی.

  • ایرانی خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    البته به اسم این دونفر و بکام سران با نفوذ سپاه میباشد.
    این وسط فقط رانندگان بیچاره اسنپ سرشان بی کلاه مانده

  • مسعود خرداد ۱۵, ۱۴۰۱

    تمام کسانیکه دراینجادیدگاه گذاشتن هیچکدام نگفتن مادیگه کارنمیکنیم همه میگن که این شرکتهادزدهستن وخودراننده هابه جیب این دزدان پول میریزن.آخه دردازکجاست ازنفهمی ازبیکاری نمیدونم چی بگم آقایون راننده مشکل ازخودشماست که یکباربرای همیشه بااین شرکتها خداحافظی نمیکنید وقتی که دراین شرکتها کارنکنید آب به آسیابشان نریزید این شرکتها برشکست میشوند ومیرن دنبال یادرست شدن یاگورشان راتا ابد گم میکنند.یکی دیگه ازمشکلات این بازنشسته هاهستند که باهرداستانی کارمیکنند کم زیاد براشون مهم نیست فقط سرشان گرم شود.هیچکدام ازکسانیکه اینجا اظهارنظرکردن نگفتن که دیگه کارنمیکنیم فقط ازوضع موجودنالیدن.اگرشماراننده دراین شرکتها کارنکنین مسافرها مجبورهستن درکنارخیابون ماشین بگیرن بعدکرایه منصفانه ودیگه نه اعتراضی ونه مفتبری.هرموقع اینکاروکردی کارت درست میشه

  • رضا خرداد ۱۵, ۱۴۰۱

    ایرانسل بیشرف ۷۰ درصد سهامشو برده این شرکتا مال کیاست درواقعیت خدا میدونه

  • مهدی خرداد ۱۵, ۱۴۰۱

    یارو میگه من به عنوان یک شهروند آلمانی امکان استفاده از تاکسی اینترنتی رو ندارم نمیدونم کدوم دهاتی از آلمان زندگی میکنه که اینجور میگه فکر کرده ما هالوایم

  • عباس خرداد ۱۵, ۱۴۰۱

    خوب بود اسنپ به رانندگان هم توجه می‌نمود چرا که با کرایه‌های پایین واقعا روشن کردن ماشین هم سخت شده چه برسد که سفر اسنپی هم برویم…..

  • سعید بهمن ۹, ۱۴۰۱

    حکومت با کفر پابرجا میمونه ولی با ظلم خیر

  • اکبر آذر ۱۸, ۱۴۰۲

    سلام چند تا از دیدگاه ها رو خوندم از کامنت ها جهان سومی بودن ایرانی ها کاملا مشخص هست . آقایونی که میگه اسنپ دزد هست خوب چرا براش کار میکنید ؟ چرا خودتون کسب و کار ایجاد نمیک نمی کنید ؟ چرا تخصص یاد نمیگیرید ؟ چرا دنبال کارمندی هستید ؟ و هزاران چرا ی دیگه
    خواهشا منطقی فکر کنید