ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات: تمام دستگاه‌های اجرایی باید نگران امنیت باشند

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه صفر تا صد مسئولیت حمله‌های سایبری به هر نهادی متوجه بالاترین مقام مسئول در آن نهاد است اعلام کرد که هیچ عذر و بهانه‌ای نباید در برابر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۵

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه صفر تا صد مسئولیت حمله‌های سایبری به هر نهادی متوجه بالاترین مقام مسئول در آن نهاد است اعلام کرد که هیچ عذر و بهانه‌ای نباید در برابر این حملات وجود داشته باشد. او تاکید کرد که هم بودجه کافی و هم امکانات و نیروهای ماهر در نهادهای مرتبط به مساله امنیت در کشور وجود دارد و به کارگیری و بهره‌گیری از این امکانات یک ضرورت است. او همچنین هشدار داده که تمام دستگاه‌ها همواره تحت خطر حمله سایبری هستند و باید مراقب باشند.

«رضا باقری اصل» در نشست خبری پیرامون نهمین ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در زمینه دولت الکترونیکی به بررسی اهم اقدامات دستگاه‌های اجرایی در زمینه توسعه خدمات الکترونیکی‌شان پرداخت. باقری اصل در ابتدای این نشست تاکید کرد «توسعه دولت الکترونیک نمی‌تواند با شاخص های ده سال پیش صورت بگیرد.»

او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه مساله امنیت در دستگاه‌های دولتی تا چه حدی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات مرتبط است و در این زمینه چه اقداماتی شده گفت: «در تمام مصوبات شورا مسائل امنیتی و ملاحظات امنیتی لحاظ شده و باید از دیتاها که در واقع بیت‌المال هستند مراقبت کنیم. تا آنجایی که موارد به ما مربوط می‌شود ما نمی‌گذاریم که امنیت در دستگاه‌ها مخدوش شود اما در بسیاری موارد مسائل امنیتی با خود سازمان‌ها است و این را باید بدانید که مسئولیت هر حمله سایبری از صفر تا صد بر عهده بالاترین مقام آن سازمان است.

باقری اصل افزود: «در مورد بودجه و امکانات و... همه چیز ملاحظه شده و هیچ دستگاهی نباید در این مورد بهانه جویی کند چرا که هم بودجه کافی در اختیار نهادها قرار گرفته و هم همه نوع تدابیر امنیتی و امکانات در کشور وجود دارد و هشدارهای متعددی به سازمان‌ها داده شده است.» او تاکید کرد تمام دستگاه‌های اجرایی باید نگران امنیت خودشان باشند.

آلرژی غذایی

باقری اصل همچنین در پاسخ به دیگر پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا کرونا موجب رشد توسعه دولت الکترونیکی در کشور شده است یا خیر اعلام کرد:‌ «در اینکه کرونا موجب شد تا دستگاه‌های دولت و مقاومت آنها در برابر الکترونیکی شدن خدمات بشکند شکی نیست و باید این موضوع را پذیرفت. بسیاری از موارد نظیر احراز هویت و مساله سجام در این دوران شکل گرفت که به نوبه خود واقعا قدم بزرگی در راستای ارائه خدمات دولت الکترونیکی محسوب می‌شود.»

باقری اصل تاکید کرد که کارکنان حوزه فناوری و IT پا به پای کادر درمان در این دوران کرونا زحمت کشیدند چرا که بسیاری از خدمات و برخط شدن (آنلاین شدن) آنها در این دوران شکل گرفت و این مساله در دوران شیوع حاد کرونا رشد مضاعفی را تجربه کرد.

او در ادامه صحبت‌های خود به دیجیاتو گفت اینکه شیوع کرونا کاهش پیدا کرده نباید این نگرانی را ایجاد کند که سازمان‌ها و شرکت‌ها هم در رشد توسعه دولت الکترونیکی کند خواهند شد.

به گفته او تعداد دستگاه های اجرایی بر اساس مصوبه شورای اجرایی ۱۷۰ دستگاه هست و تعداد خدمات مشمول ارزیابی به بیش از ۶ هزار مورد می‌رسد: «وضعیت دستگاه های اجرایی به طور کلی بهتر شده و کیفیت خدمات به ۴۱.۲ درصد رسیده است.» بر اساس ارزیابی امسال این شورا، دادگستری و وزارت امور خارجه بدترین وضعیت را در دولت الکترونیکی دارند و وزارت ارتباطات و وزارت کار نیز بهترین عملکرد را دارند.‌

همچنین اعلام شده در بین دستگاه های مختلف در این نهادها نیز مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بهترین خدمات را داشته و پس از آن سازمان فناوری اطلاعات و بیمه مرکزی و پست بانک در رتبه های بعدی قرار دارند : «اگر نگاهی ریزتر داشته باشیم، به ترتیب مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان فناوری اطلاعات ایران و بیمه مرکزی و سازمان ملی استاندارد ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت بهترین خدمات را ارائه می‌دهند و امتیاز کیفی بالای ۹۵ را دریافت کردند.‌»

در شاخص شفافیت هم کماکان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران و سازمان فناوری اطلاعات و سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی بهره وری در کنار یکدیگر رتبه یک را دارند و پس از آن شرکت ارتباطات زیرساخت بیشترین شفافیت را داشته است.

دستگاه‌هایی که رشد خوبی نسبت به سال گذشته داشتند نیز به ترتیب موزه علم و فناوری است که از نمره ۱۲ به بیش از ۴۶ رسیده و جهاد دانشگاهی نیز از نمره ۲۰ به بیش از ۴۷ رسیده است. نکته جالب حضور پژوهشگاه فضایی ایران از زیرمجموعه وزارت ارتباطات است که از نمره ۴۱ به نمره ۷۵ رسیده و وضعیت بهتری نسبت به قبل پیدا کرده است.‌

باقری اصل در این نشست اعلام کرد: «تا کنون ۲۱ درصد خدمات دولت کاملا الکترونیکی شدند و به راحتی می‌توانند به پنجره واحد که در پاییز امسال از آن رونمایی می‌شود، متصل شوند. البته ناگفته نماند ۷ درصد خدمات ذاتا غیرالکترونیکی هستند و نمی‌توانند که تبدیل به خدمت الکترونیکی شوند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی