۱۰ فیلم ترسناک علمی تخیلی که در آن نتیجه آزمایشات دانشمندان به شدت هولناک می شود

۱۰ فیلم ترسناک علمی تخیلی که در آن نتیجه آزمایشات دانشمندان به شدت هولناک می شود

یکی از نکات کلیدی در داستان سریال Stranger Things از محبوب ترین سریال های نتفلیکس این است که شخصیت الون (یازده) بخشی از یک آزمایش فوق سری است که به شکلی مخفیانه در آزمایشگاه انجام می شود. این آزمایشات تاثیر زیادی روی شخصیت الون دارند که ضرورتاً تاثیرات مثبتی نیستند و در جاهایی دانشمندان در تحقیقات خود چنان زیاده روی می کنند که عواقب مرگباری در پی دارد. آزمایش های خطرناک و ریسکی یکی از نقاط تمرکز اصلی ژانر علمی تخیلی است و دانشمندان در این فیلم ها به خاطر نیات خوب اما اشتباهشان یا تمایل به زیاده روی برای رسیدن به چیزی حتی اگر غیراخلاقی باشد شناخته می شوند. این آزمایشات در آزمایشگاه ها انجام می شوند اما به شکلی غیرمنتظره عواقبی هولناک در پی دارند. فیلم های ترسناک علمی تخیلی بسیاری ساخته شده اند که در آن ها دانشمندان در آزمایشات خود زیاده روی می کنند و در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از بهترین های آن ها آشنا کنیم.

10 فیلم ترسناک علمی تخیلی که در آن نتیجه آزمایشات دانشمندان خطرناک می شود

۱۰- The Lazarus Effect (2015)

واضح است که در بحبوحه یک جاه طلبی علمی، همیشه جایی برای قضاوت نادرست وجود دارد. درست بعد از این مرحله است که دانشمندان از خود می پرسند: «چطور توانستم انقدر احمق باشم» و این دقیقاً همان چیزی است که در فیلم The Lazarus Effect رخ می دهد. دو محقق تصمیم می گیرند که تحقیق روی جنازه حیوانات مرده ایده جالبی خواهد بود برای اینکه ببینند آیا بازگرداندنشان به زندگی ممکن است یا نه. یک مورد زنده کردن یکی از این حیوانات باعث می شود که حیوان زنده شده به شدت خشن و تهاجمی باشد. در ادامه، از روی درماندگی، یکی از محققان بعد از اینکه به صورت تصادفی می میرد، به زندگی بازگردانده می شود و پس از آن است که هرج و مرج آغاز می شود. نیازی به گفتن ندارد که پیام فیلم The Lazarus Effect این است که باید مردگان را به حال خودشان رها کرد تا در آرامش باشند.

10 فیلم ترسناک علمی تخیلی که در آن نتیجه آزمایشات دانشمندان خطرناک می شود

۹- The Island Of Dr. Moreau (1977)

فیلم های علمی تخیلی زیادی هستند که در آن ها دانشمندان دست به جدا سازی ژن ها و خلق مخلوقات هیبریدی می زنند. اگر چه چنین ایده ای بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد اما همیشه عواقب منفی پیش بینی نشده ای رخ می دهد. یکی از این موارد اتفاقی است که در فیلم The Island Of Dr. Moreau رخ می دهد. این فیلم که بر اساس رمانی نوشته اچ جی ولز ساخته شده، پرچم های خطر بسیاری دارد و یکی از آن ها لوکیشن داستان استو این جزیره و دانشمندی که در آن دست به خلق کردن موجودات هیبریدی زده، بسیار شبیه دنیای Jurassic World Dominion است. به جای خلق دایناسورها اما در این فیلم شاهد هیبریدهای انسانی/حیوانی هستیم که در جزیره این سو و آنسو می روند و موش آزمایشگاهی دکتر موریو هستند. همانطور که قابل پیش بینی و قابل درک است، این موجودات هیبریدی می خواهند انسان باشند و به همین دلیل لیه دکتر موریو شورش می کنند و در نهایت او به دست موجوداتی که خود خلق کرده کشته می شود.

۸- Mimic (1997)

در فیلم های ترسناک علمی تخیلی، خلق چیزی جدید و استفاده از آن برای آرمانی مثبت و نیک همیشه نتایج خوبی در پی نداردو گاهی اوقات این کار شرایط را بدتر از قبل می کند و فیلم Mimic مثالی ترسناک از این موضوع است. این فیلم نگاهی عمیق به ماجرای سوسک هایی است که یک بیماری کشنده کودکان را شایع می کنند. برای مقابله با این سوسک ها، یک زیست شناس نوعی جدید از سوسک ها را خلق می کند که همتایان ناقل بیماری خود را می کشند. انجام چنین کاری در تئوری بسیار ساده است تا اینکه این سوسک های همجنس خوار تصمیم به خوردن انسان ها می گیرند. در حالی که بیولوژیست های داستان انتظار چنین نتیجه ای را ندارند اما باید به این چنین عواقبی فکر کرده و خود را برای زمانی که همه چیز طبق برنامه و انتظار پیش نمی رفت آماده می کردند.

10 فیلم ترسناک علمی تخیلی که در آن نتیجه آزمایشات دانشمندان خطرناک می شود

۷- The Fly (1958)

اگر بخواهیم به یک چیز خاص اشاره کنیم که در فیلم های ترسناک علمی تخیلی اغلب دیده می شود این است که حتی اگر کاملاً امن به نظر برسند، برخی از آزمایش ها طوری است که نباید با آن ها ریسک کرد. یک مثال بزرگ از چنین اتفاقاتی در فیلم The Fly رخ می دهد وقتی آزمایشی انجام می گیرد که کاملاً بی خطر به نظر می رسد. آندره دلامبر تصمیم می گیرد دستگاه ترانسپورتر خود را آزمایش کند اما یک مگس ساده با او وارد دستگاه می شود و باعث می شود همه چیز به سرعت به بیراهه برود. اگر چه این اتفاق عمدی نبود اما اگر سالن ترنسپورت نبود هرگز شاهد تغییر شکل و دگردیسی هولناک شخصیت اصلی داستان نبودیم. در حالی که نسخه سال ۱۹۵۸ فیلم The Fly بسیار ترسناک است، نسخه بازسازی شده سال ۱۹۸۶ از جلوه های ویژه بهتری برخوردار است که آن را به واقعیت یک فیلم ترسناک علمی تخیلی نزدیک تر می سازد.

10 فیلم ترسناک علمی تخیلی که در آن نتیجه آزمایشات دانشمندان خطرناک می شود

۶- Hollow Man (2000)

وقتی می خواهیم مرزهای علم را جابجا کنیم، معمولاً از حیوانات به عنوان تست استفاده می شود. اما در این مورد، محقق ماجرا به همکارانش می گوید که از او برای آزمایش استفاده کنند و همانطور که از یک فیلم ترسناک علمی تخیلی انتظار دارم، همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود. فیلم Hollow Man که داستانش از رمان The Invisible Man ساخته اچ جی ولز الهام گرفته شده، کوین بیکن را در یکی از کمتر دیده شده ترین نقش هایش دارد، جایی که وی یک دانشمند مغرور به نام سباستین کین است. به دلیل انگیزه های خودخواهانه اش، کین می خواهد موش آزمایشگاهی تحقیق خودش باشد و در ادامه کشف می کند که دیگر نمی تواند پروسه انجام شده را برعکس نماید. در نتیجه انزوا و اشتباهات و نقص های شخصیتی خودش، کین به تهدیدی برای دیگران تبدیل می شود، حتی برای همکارانش در این پروژه. چیزی که این فیلم را ترسناک تر می سازد این است که آزمایش صورت گرفته در Hollow Man روی انسانی است که دقیقاً می داند دارد چکار می کند.

10 فیلم ترسناک علمی تخیلی که در آن نتیجه آزمایشات دانشمندان خطرناک می شود

۵- Re-Animator (1985)

فیلم Re-Animator یک کمدی ترسناک کالت کلاسیک است با آزمایشات علمی فراوان که همگی در مورد بازگرداندن مردگان به زندگی است. همانطور که هر طرفدار فیلم های علمی تخیلی ترسناک انتظار دارد، همه چیز خوب پیش نمی رود. اولین آزمایش یا سر قطع شده یک استاد دانشگاه آغاز می شود و بعدها در مورد نمونه های آزمایشی دیگر تکرار می شود. به جای بازگشت و عملکردی مناسب، این جنازه های زنده شده حالتی شبه زامبی پیدا می کنند. بعد از اینکه بسیاری از این جنازه ها به زندگی بازگردانده شده و بخشی از مغز آن ها برداشته می شود، اتفاقات هولناکی رخ می دهد که ناشی از اشتباهات صورت گرفته در این آزمایش جاه طلبان هستند.

۴- Firestarter (1984)

فیلم Firestarter که بر اساس رمانی از استفن کینگ به همین نام در سال ۱۹۸۴ ساخته شده هنوز هم به دلایل بسیاری مورد ستایش قرار می گیرد، از جمله به خاطر داستان فیلم و اینکه چگونه علم نقش مهمی در زندگی شخصیت اصلی داستان ایفا می کند. یک بار دیگر، اینجا از آزمایشات ژنتیک استفاده می شود و دو نفر که بعدها ازدواج می کنند تصمیم می گیرند در این آزمایشات شرکت داشته باشند. مشارکت این دو در آزمایش مذکور باعث می شود هر دوی آن ها و دختر آینده شان توانایی آتش روشن کردن با استفاده از قدرت ذهنشان را داشته باشند. تلاش ها برای استفاده از قدرت های چارلی به عنوان یک سلاح خیلی خوب پیش نمی رود زیرا چارلی خیلی مطیع نیست و اتفاقاتی رخ می دهد که شبیه سرنوشت شخصیت الون در Stranger Things است.

۳- Leviathan (1989)

در همه فیلم های علمی تخیلی ترسناک در مورد زیاده روی دانشمندان، شخصیت اصلی داستان عامل آزمایشات هولناک نیست. برخی شخصیت های اصلی در زمان نامناسب در مکانی نامناسب گرفتار می شوند و هدف آزمایشات هولناک دانشمندان قرار می گیرند. فیلم Leviathan ساخته سال ۱۹۸۹ فیلمی است که بسیار تحت تاثیر فیلم کالت کلاسیک The Thing قرار داشت. به جای اینکه دانشمندان انجام دهنده آزمایش های عجیب و غریب قهرمانان یا شخصیت های اصلی داستان باشند، آن ها قربانی این آزمایشات می شوند، پس از آنکه یک مشروب الکلی حاوی مواد جهش زا مصرف کرده که باعث می شود فرد به یک موجود قاتل بسیار ترسناک تبدیل شود.

۲- Species (1995)

همیشه وقتی در فیلمی علمی تخیلی شاهد فعالیت های آزمایشی پشت درهای بسته هستیم اتفاقات هیجان انگیز و عجیبی رخ می دهد. حتی وقتی دانشمندان تصمیم می گیرند ایده خوبی است که از دی ان ای انسان و موجودات فرازمینی برای خلق یک فرم جدید از حیات استفاده کنند، نتیجه جالب تر نیز می شود. فیلم Species داستان خوبی دارد اما چیزی که مخاطبان بیش از همه از این فیلم به یاد دارند، عنصر پرتنش جنسی داستان است. سیل که یک هیبرید فضایی است بخشی از یک گونه فرازمینی است که ذاتاً شکارچی است و نیازی مبرم به داشتن فرزند بعد از رسیدن به سن بلوغ دارند. سیل به دنبال یک انسان مذکر است تا با او آمیزش کرده و از وی بارور شود و در صورتی که این انسان ها نتوانند نیازش را براورده کنند، وی آن ها را می کشد.

https://www.thesun.co.uk/tech/19090278/biological-clock-test-promises-to-reveal-how-many-years/

۱- Splice (2009)

فیلم Splice روی دو دانشمند تمرکز دارد که تصمیم می گیرند آزمایش های علمی بحث برانگیزی انام داده و دی ان انسان را با دی ان ای خاصی که خود در آزمایشگاه ساخته اند ترکیب نمایند و نمونه ای جدید از حیات به نام درن خلق کنند. به جای اینکه نتیجه مورد نظر آن ها حاصل شود، همه چیز به بدترین شکل ممکن پیش می رود و شرایط نیز به همان اندازه بغرنج می شود. در حالی که نتیجه فاجعه بار از همان ابتدا برای بیننده قابل پیش بینی بود، تکامل درن طوری است که تماشای آن بسیار تکان دهنده و دشوار است. مخلوق ترکیبی این فیلم نمونه کامل این قضیه است که برخی چیزها را باید دست نزد و به حال خود رها کرد، به ویژه اگر مقامات دولتی این آزمایشات را ممنوع اعلام کنند.

بیشتر بخوانید:

۱۰ فیلم علمی تخیلی جنگی جذاب و هیجان انگیز تاریخ سینما به انتخاب منتقدان

۱۵ فیلم علمی تخیلی برتر سینما با روایت یک کابوس آباد تاریک، غیرقابل تصور و ترسناک

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • منصور تیر ۲۱, ۱۴۰۱

    splice واقعا ترسناکه اعصاب میخواد دیدنش