ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

دانشمندان مکانیسم حیاتی تکثیر ویروس کرونا را شناسایی کردند

محققان مکانیسم اصلی در تکثیر ویروس کرونا را شناسایی کرده‌اند که می‌توان با حمله به آن از گسترش عفونت در بدن جلوگیری کرد.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

محققان چگونگی تشکیل ساختاری به نام «کلاهک RNA» که عامل حیاتی در تکثیر این ویروس است را، شناسایی کردند. این یافته منجر به راهبردهای جدیدی برای حمله به ویروس کرونا می‌شود.

تیمی از محققان از مرکز مطالعاتی «UT Southwestern» دریافتند چگونه ویروس SARS-CoV-2 که منجر به بیماری کرونا می‌شود، ساختاری به نام کلاهک RNA می‌سازد که برای تکثیر موفقیت‌آمیز این ویروس حیاتی است. نتایج این مطالعه که در «Nature» به چاپ رسیده است، می‌تواند منجر به یافتن راهبردهای جدیدی برای حمله به ویروس کرونا شود که تاکنون نزدیک به 600 میلیون نفردر جهان را بیمار کرده و منجر به مرگ بیش از 6 میلیون نفر شده است.

دکتر «وینسنت تاگلیابراچی» نویسنده مسئول این مقاله، دانشیار زیست‌شناسی مولکولی و محقق موسسه پزشکی هاروارد گفت: «ما بسیار هیجان‌زده هستیم تا علیه این دامنه پروتئینی برای مهار تشکیل کلاهک RNA یک رویکرد کاملا جدید ارائه دهیم. در صورتی که این روش موفقیت‌آمیز باشد و داروهایی را برعلیه این دامنه پروتئین تولید کنیم، می‌توانیم کرونا را به نحوی جدید درمان کنیم.»

ویروس کرونا

ویروس کرونا از مولکول ژنتیکی «اسید ریبونوکلئیک» یا RNA برای ارائه دستورالعمل‌های به سلول‌های میزان آلوده استفاده می‌کند تا نسخه‌های بیشتری از ویروس ساخته شود. یک کلاهک مولکولی در یک انتهای RNA ویروسی فعالیت‌های مختلفی را برای تحقق این هدف انجام می‌دهد. به عنوان مثال، RNA را از سیستم سلولی میزبان پنهان می‌کند، از جمله آنزیم‌های سلولی که سبب تجزیه آن می‌شوند، حفاظت می‌کند و فرآیندهای سلولی را به کار می‌برد که از RNA برای ساختن پروتئین‎‌های ویروسی استفاده می‌کنند. بدین ترتیب، می‌توان نتیجه گرفت اگر ویروس این کلاهک RNA را نداشته باشد، این فرآیندها متوقف می‌شود و عفونت در بدن گسترش پیدا نمی‌کند.

دکتر تاگلیابراچی گفت: «در مبارزه طولانی مدت با کرونا، ما به داروهای ضدویروسی نیاز داریم که بخش‌ها و جنبه‌های مختلف چرخه حیات ویروسی را هدف قرار دهند. حالا با یافتن مکانیسم حیاتی در تکثیر ویروس کرونا، می‌توانیم دسته جدیدی از داروها را روانه بازار کنیم که می‌توانند از همان ابتدا تکثیر ویروس در بدن را متوقف کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی