بررسی بازی Cult of the Lamb

بررسی بازی Cult of the Lamb

ارباب بره‌ها

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ۴ ذخیره

معمولا وقتی صحبت از قربانی کردن برای یک خدا و پیروی از یک فرقه خاص و نمادین وسط می‌آید، ذهن‌ها احتمالا سمت اثری جدی و نقدی بر مذهب و سیاست می‌رود. این در حالی‌ست که پروژه جدید شرکت دیوالور دیجیتال و استودیوی مسیو مانستر، درباره بره‌ای با هدف تشکیل تنها فرقه مذهبی حقیقی است. با ویجیاتو و بررسی بازی عجیب Cult of the Lamb همراه باشید.

Cult of the Lamb
بررسی بازی Cult of the Lamb - ویجیاتو
  • امتیاز کاربران
    41 ratings8.4/10
  • امتیاز متاکریتیک 82
  • ژانر اکشنشبه-روگ
  • تاریخ انتشار مرداد ۱۴۰۱
  • پلتفرم‌ها ایکس باکس سری ایکسایکس‌باکس وانپلی استیشن 5پلی‌استیشن 4پی‌سینینتندو سوییچ
  • ناشر بازی Devolver Digital
  • سازنده Massive Monster
  • حالت بازی تک نفره
  • درجه سنی بازی مناسب برای نوجوانان

Cult of the Lamb بدون اتلاف ذره‌ای وقت، خودش را در دل مخاطب جا می‌کند. احتمالا تا حالا درباره بازی خوانده‌اید پس اجازه دهید تمام شنیده‌ها را همین حالا تایید کنم. Cult of the Lamb درست مثل نامش، درباره بره‌ای بی نام و نشان است که توسط شخصیتی به نام The One Who Waits از مرگ و قربانی شدن حتمی نجات پیدا می‌کند. حالا این بره که نقش او را ما در اختیار داریم، باید یک فرقه یا کالت به نام همین The One Who Waits راه‌اندازی کند و ادعای پیامبری او را با پیدا کردن دنبال‌کننده‌های بیشتر به واقعیت تبدیل کند.

هدف اصلی بازی نه تنها در به در گشتن به دنبال فالوورهای بیشتر، بلکه از بین بردن بی‌دین‌ها یا همان پیروان پیامبران دروغینی است که در بازی از آن‌ها صحبت می‌شود. در واقع بازی همان‌قدر که در کانسپت یک بره نجات‌یافته از نقش قربانی سورئال است، در خیلی از موارد آن‌قدر دست روی موارد حساس دینی و مذهبی می‌گذارد که ماسک سورئال بودنش با واقع‌گرایی جابه‌جا می‌شود.

در Cult of the Lamb شما از همان ابتدا رئیس کالتی هستید که آن را تاسیس می‌کنید. شما وظیفه دارید برای این کالت پیروان جدید پیدا کنید، نیازهای ابتدایی آن‌ها مثل خوراک و جای خواب را برایشان فراهم کنید و البته یک قسمت مخصوص برای عبادت درست کنید. زمین بازی شما یک محوطه نسبتا محدود اما پر از منابع است که می‌توانید پیروان مختلف خود را برای انجام دادن کارهای مختلف قرار داده و از آن‌ها انتظار داشته باشید تا سر موعد برایتان غذا، چوب، آهن یا موارد مشابه استخراج کنند. با آزاد کردن قابلیت‌های جدید، حتی می‌توانید آن‌ها را به کار کردن در ساختمان‌های جدید مشغول کنید و خودتان دنبال سلاخی کردن پیروان دروغین در جنگل‌های بازی بروید.

اما اصل بازی از همین جا شروع می‌شود. کاری که Cult of the Lamb آن را متفاوت انجام می‌دهد، نه فقط استایل گرافیکی نو و جدید، بلکه شکل سریع‌تری از بازی‌های روگ‌لایک است. در حالی که بازی‌هایی مثل The Binding of Isaac یا Dead Cells ران‌های طولانی و پیچیده‌ای دارند که ساعت‌ها درگیرتان می‌کنند، شما را به چالش‌های واقعی می‌کشند و مجبورتان می‌کنند که صفر تا صد بازی را یاد بگیرید و یک ران بی‌نقص داشته باشید، Cult of the Lamb مسیر کاملا برعکسی را طی می‌کند. ران‌های بازی به نسبت بازی‌هایی مثل دد سلز یا حتی Hades کوتاه‌تر هستند و بازیکن در این بین نه تنها خسته نمی‌شود، بلکه فرصت گشتن اتاق‌های بیشتر و بیشتر تجربه کردن بازی را دارد. در واقع Cult of the Lamb شاید برای کامل شدن زمان نسبتا کمتری را نسبت به بازی‌های مشابه از جمله هیدیس یا دد سلز نیاز داشته باشد، اما در عمل همه چیز را خیلی سریع‌تر و شسته‌رفته‌تر به مخاطب تحویل می‌دهد.

«چندسبکی بودن Cult of the Lamb برای آن مثل یک تیغ دو لبه عمل می‌کند. با یک طرف تیغ می‌تواند خیلی از بازی‌های مختلف این ژانر را از نظر چندبعدی بودن شکست دهد و با طرف دیگر، به خودش لطمه‌های جدی وارد می‌کند.»

بررسی بازی Cult of the Lamb - ویجیاتو

سیستم مبارزات بازی نه آن‌قدر عمیق است که بتواند توانایی خاصی از بازیکن را به چالش بکشد و نه آن‌قدر آبکی که جذابیت بازی را بگیرد. حس ضربه زدن به دشمنان، مخصوصا وقتی که بازی را طبق پیشنهاد سازنده‌ها با کنترلر بازی کنید، واقعا غیرقابل وصف است. ران‌های بازی طولانی نیستند و در این بین، بازی کارت‌های تاروت را به عنوان لول‌آپ‌های مختلف جلوی پایتان قرار می‌دهد. همین موضوع باعث شده تا بازی همواره در تلاش باشد تا با قدرت‌های بیشتر، از شما استقبال کند تا بازی را خیلی سریع‌تر تجربه کنید و سختی معمول بازی‌های روگ‌لایک را نداشته باشد.

یکی از ویژگی‌های بارز Cult of the Lamb، ارائه یک تجربه روگ‌لایک تلفیقی است. بازی با این که در واقع ساختاری شبیه به روگ‌لایک‌های دیگر دارد و فقط آن را خیلی سریع‌تر روایت می‌کند، یک بخش مدیریتی جدانشدنی هم دارد که همان مدیریت فرقه شماست. به جز بره‌ها، انواع مختلفی از موجودات دیگر وجود دارند که شما باید آن‌ها را هدایت کنید. از وضعیت سلامتی، خوراک و جای خواب آن‌ها با شماست و این ماجرا تا پایان بازی که البته نسبت به روگ‌لایک‌های دیگر خیلی هم طول نمی‌کشد، ادامه دارد. بازی با این که عمق خیلی زیادی در هیچ کدام از بخش‌ها ندارد، اما در مجموع یک تجربه جذاب باقی مانده است. مثلا در بخش مدیریتی، این که یک بره را از کودکی نجات دهید، او را وارد فرقه خود کنید، مریضی‌هایش را تیمار کرده و در نهایت او را با دست خودتان خاک کنید یا حتی به عنوان قربانی به درگاه خدایان ببرید، یکی از عجیب‌ترین پروسه‌هایی است که در هیچ بازی‌ای مشابه آن را پیدا نمی‌کند.

مدت زمان بازی

داستان اصلی: ۱۴ ساعت
داستان + جزئیات فرعی:
۱۶ ساعت
۱۰۰ درصد:
۲۲ ساعت

چندسبکی بودن Cult of the Lamb برای آن مثل یک تیغ دو لبه عمل می‌کند. با یک طرف تیغ می‌تواند خیلی از بازی‌های مختلف این ژانر را از نظر چندبعدی بودن شکست دهد و با طرف دیگر، به خودش لطمه‌های جدی وارد می‌کند. بازی اصلا و ابدا بد یا حتی معمولی نیست اما در هیچ کدام از بخش‌ها، آن‌قدری که بازی‌های دیگر روگ‌لایک ساخته و پرداخته شده‌اند، حرفی برای گفتن ندارد. این واقعیت حتی در بخش مدیریتی بازی هم صدق می‌کند و عملا بازی‌های Management دیگر بازار صدها قدم پیچیده‌تر از بازی‌هایی مثل Cult of the Lamb عمل کرده‌اند. مسئله این نیست که بازی در این بخش‌ها کم‌کاری دارد، بلکه اگر با هر کدام از این درها وارد بازی شوید، احتمال این که انتظارتان بالاتر از حد معمول باشد و کمی توی ذوقتان بخورد، وجود دارد.

بازی Cult of the Lamb نه پیچیدگی انواع مختلف سلاح‌های هیدیس را دارد، نه عوامل محیطی عجیب و غریبی دارد که روی روم‌های مختلف تاثیر بگذارند، نه آن‌قدر در طراحی دشمن‌ها متنوع عمل کرده که شبیه به بازی‌هایی مثل The Binding of Isaac باشد. در عین حال، Cult of the Lamb به عنوان یک پکیج طوری عمل می‌کند که کمتر بازی مشابهی می‌تواند تجربه‌ای شبیه به آن را ارائه دهد. از سبک گرافیکی متفاوت گرفته تا موسیقی گوش‌نواز، ذوق هنری طراح‌های بازی برای تمام ریزه‌کاری‌ها ستودنی است.

خلاصه بگم که …

بازی Cult of the Lamb یک اثر چندسبکی است که در هیچ کدام بهترینِ آن ژانر نیست اما اگر دنبال یک بازی روگ‌لایکِ مدیریتی با آرت‌استایل فوق‌العاده زیبا هستید، نباید آن را از دست بدهید.

بررسی بازی Cult of the Lamb - ویجیاتو

بررسی بازی Cult of the Lamb - ویجیاتو

می‌خرمش

اگر از بازی‌های روگ‌لایک به خاطر سختی بالای آن‌ها فراری هستید یا حوصله‌ی بازی‌های خیلی طولانی را ندارید، Cult of the Lamb یک بازی به شدت جذاب و خوش‌ساخت برای یک ۱۰-۱۵ ساعته است.

نمی‌خرمش

اگر از بازی کردن عناوین روگ‌لایک به دنبال گرایند طولانی، سیستم مبارزات پیچیده یا قصه‌ی عجیب و غریب هستید، Cult of the Lamb بازی شما نیست و احتمالا به خاطر کوتاه بودن، از آن خوشتان نمی‌آید.

بررسی بازی Cult of the Lamb - ویجیاتو
  • امتیاز ویجیاتو80
  • امتیاز کاربران
    41 ratings8.4/10
  • امتیاز متاکریتیک82
برچسب‌هابازی مستقل
کپی شد https://vgto.ir/hv3
نظرات (۸)
4 4 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
8 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

کسی لینک بازی رو داره

بازیش بازیه خفنیه ارزش بازی کردن داره

واقعا از گرافیک هنری بازی خوشم میاد
پ.ن: Raefipour: It’s for my show,now?

اگه @------#-“” سیاه ممنتو اینو میدید:
این بازی ایلومیناتی عه

باید یاد آور بشم که بازی اونقدر که کیوته، اصلا اینطور نیست و اگه به داستان بازی دقیق بشید متوجه میشید چقدر دارکه بازی .

یه حسی بهم میگه که بعد یه مدت ممنوع میشه تو ایران

8
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x