ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان هشدار می‌دهند: با کاهش تولید گوگرد، جهان با کمبود باتری روبرو می‌شود

استراتژی استفاده از انرژ ی‌های سبز منجر به کاهش تولید اسید سولفوریک و در نتیجه گوگرد ضایعاتی می‌شود که بر تولید باتری تاثیرگذار است.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

محققان دانشگاه کالج لندن در مطالعه جدیدی می‌گویند استراتژی استفاده از انرژی‌های سبز و کاهش سوخت‌های فسیلی، منجر به کاهش تولید اسید سولفوریک و در نتیجه گوگرد ضایعاتی می‌شود که می‌تواند در آینده منجر به معضل کمبود باتری در جهان شود.

محققان در مطالعه خود می‌گویند، تقاضای جهانی برای اسید سولفوریک تا سال 2040 به میزان قابل توجهی از 246 میلیون تن به 400 میلیون تن افزایش خواهد یافت. محققان دانشگاه کالج لندن دریافته‌اند که نرخ کربن‌زدایی می‌تواند منجر به کمبود 100 تا 320 میلیون تن عرضه سالانه شود که معادل 40 تا 130 درصد عرضه فعلی است.

کاهش گوگرد در جهان و تاثیر آن بر تولید باتری

اسید سولفوریک در حال حاضر به عنوان یک محصول جانبی و البته زائد محسوب می‌شود که با گوگردزدایی نفت خام و گاز طبیعی تولید می‌شود. در واقع بیش از 80 درصد دی‌اکسید گوگرد جهان از همین طریق تولید می‌شود و با دور شدن شرکت‌ها از تولیدات نفتی و روی آوردن به انرژی‌های سبز، ظاهرا با کمبود تولید گوگرد ضایعاتی روبرو خواهیم شد که می‌تواند بر تولید باتری در جهان تاثیرگذار باشد.

جهان به سمتی حرکت می‌کند تا انرژی‌های سبز را بیشتر مورد توجه قرار دهد و کربن‌زدایی و همچنین مقابله با تغییرات آب و هوایی را در برنامه اصلی خود قرار می‌دهد. با کنار گذاشتن یا به حاشیه رفتن صنعت سوخت‌های فسیلی، این رویکرد منافع زیادی برای جهان دارد، اما می‌تواند تولید گوگرد ضایعاتی را کاهش دهد.

کمبود گوگرد پیش از این نیز رخ داده، اما موضوعی که در شرایط فعلی تفاوت‌هایی را ایجاد کرده، آن است که منبع تولید گوگرد تغییر می‌کند. گوگرد را می‌توان به صورت ارزان، فراوان و آسان تهیه کرد اما وقتی چنین امکانی فراهم نباشد، تقاضا برای گوگرد افزایش پیدا می‌کند و موضوع استخراج مستقیم گوگرد به میان می‌آید که می‌تواند فرآیندی مخرب و گران قیمت باشد.

در نتیجه محققان می‌گویند لازم است روی توسعه روش‌های کم هزینه استخراج گوگرد که تاثیر مخربی روی محیط زیست نداشته باشد، کارهایی انجام شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی