ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضانوردان چینی موفق به کشت برنج در ایستگاه فضایی تیانگونگ شدند

فضانوردان چینی موفق شدند تا در ایستگاه فضایی تیانگونگ به کشت و تولید برنج بپردازند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی تیانگونگ چین (Tiangong Space Station) موفق به کشت و پرورش برنج شدند. توانایی پرورش غذا در مدار برای سفرهای فضایی طولانی مدت یک امر ضروری محسوب می‌شود که اکنون بسیاری از کشورهای جهان در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستند.

«ژنگ هوی کیونگ»، محقق علوم گیاهی مولکولی آکادمی علوم چین به روزنامه دولتی چاینا دیلی (China Daily) توضیح می‌دهد:

«اگر بخواهیم روی مریخ فرود بیاییم و به کاوش در سیاره سرخ بپردازیم، آوردن غذا از زمین برای سفر طولانی و ماموریت فضانوردان در فضا کافی نیست. ما باید یک منبع غذایی پایدار برای اکتشافات فضایی طولانی مدت خود پیدا کنیم.»

کشت برنج در فضا توسط فضانوردان چین

چین

فضانوردان موفق شدند تا بذرهای برنج را در آزمایشگاه فضایی ونتیان (Wentian Space Laboratory) رشد دهند که در اوایل تابستان امسال به مدار پرتاب و به ایستگاه فضایی چین متصل شد. ماژول تحقیقاتی میزبان هشت محموله آزمایشی مختلف است که یکی از آن‌ها شامل نهال‌های بذری برنج می‌شود که به گفته ژنگ، «رشد بسیار خوبی دارند». او توضیح می‌دهد:

«از زمان شروع آزمایش برنج در 29 ژوئیه، نهال‌های بذری برنج شاخه بلند به اندازه حدود 30 سانتی‌متر رسیده‌اند و نهال‌های بذری نوع برنج کوتوله با نام Xiao Wei، حدود 5 سانتی‌متر رشد کرده‌اند.»

فضانوردان به نظارت بر گیاهان ادامه خواهند داد و در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش، بذرهای تازه تولید شده را جمع‌آوری کرده و برای مطالعات بیشتر به زمین خواهند آورد.

چین

ژنگ ادامه می‌دهد:

«ما می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که نیروی گرانش نزدیک به صفر چگونه می‌تواند بر زمان شکوفه دار شدن گیاه در سطح مولکولی تاثیرگذار باشد و اینکه آیا می‌توان از چنین محیطی برای کنترل فرآیند مربوطه استفاده کرد یا خیر؟»

در حالی که تاکنون آزمایش‌های دیگری با برنج در فضا انجام شده، آزمایش فضانوردان چینی در تیانگونگ، اولین مورد در نوع خود محسوب می‌شود که هدف آن تولید چرخه زندگی کامل گیاه است که با یک بذر شروع می‌شود و با گیاه بالغ که دانه‌های جدیدی تولید می‌کند، به پایان می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی