۱۰ فیلم برتر جنگی تاریخ سینما در مورد قرون وسطی؛ از Ironclad تا Outlaw King

۱۰ فیلم برتر جنگی تاریخ سینما در مورد قرون وسطی؛ از Ironclad تا Outlaw King

با هیجان بالا، بیرحمی مطلق و عموماً پرتنش در ذاتشان، فیلم های جنگی مخاطب را از راحتی مبل هایشان جدا کرده و در میانه نبردی پر از آدرنالین رها می کنند. و در حالی که نمونه های بی نقص بسیاری از این ژانر در دنیای مدرن وجود دارد (Hurt Locker, Restrepo و Beasts of No Nation)، بسیاری از این فیلم ها ما را به سفری به درون تاریخ می برند. در کنار کلاسیک های سینمایی مانند Saving Private Ryan, Dunkirk, and Apocalypse Now و بسیاری فیلم های دیگر که اهمیت تاریخی جنگ های قرن بیستم را متذکر می شوند، دیگر فیلم ها حتی به دوران های قدیمی تر تاریخ پرداخته و تا قرون وسطی پیش می روند.

10 فیلم جنگی قرون وسطایی تاریخ سینما

قرون وسطی حدود هزار سال به طول انجامیده و از سقوط امپراطور روم غربی تا شروع رنسانس ادامه یافت. قرون وسطی بیشتر به خاطر شیوع مرگبار طاعون خیارکی، دوقطبی های مذهبی بزرگ، شوالیه ها و البته جنگ شناخته می شود، جنگ های فراوان. جای تعجب ندارد که فیلم های متعددی بوده اند که بسیاری از این جنگ ها و شخصیت ها و افسان های تاریخی شان را روی پرده سینما آورده اند. با معاوضه تفنگ با شمشیر و تانک با پیاده نظام، فیلم های جنگی قرون وسطایی برخی از بهترین ها در نوع خود هستند که در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از بهترین آن ها آشنا کنیم.

10 فیلم جنگی قرون وسطایی تاریخ سینما

۱۰- Alexander Nevsky (1938)

قدیمی ترین فیلمی که در این فهرست به آن اشاره می شود، Alexander Nevsky توسط سرگئی آیزنشتاین فیلمساز پیشگام و تئوریست سینمایی مشهور اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده که کار او روی مونتاژ (به معنای خلق معنا از طریق تدوین) سینما در معنایی که می شناسیم را متحول کرد. به عنوان اولین فیلم صدادار آیزنشتاین، این فیلم حماسی تاریخی داستان پیروزی بزرگ شاهزاده نوووگرود در قرن سیزدهم بر شوالیه های صلیبی آلمانی تیوتونیک را روایت می کند. با تصویرسازی باشکوه نبرد روی یخ که در واقع در آوریل ۱۲۴۲ اتفاق افتاد و نوسکی تمامی نیروهای مهاجم آلمانی را با به تله انداختنشان روی دریاچه یخ زده پیپوس قتل عام کرد، این فیلم و سکانس مشهورش برای همیشه در تاریخ سینما ماندگار شد.

با مقیاس سینمایی بزرگ و موسیقی متن اپرایی از پروکوفیف، این داستان در مورد شخصیت نوسکی به خوبی علاقه روس ها به اشخاص تاریخی را نشان می دهد، کسی که سیصد سال پس از مرگش به جایگاه یک قدیس دست یافت. شایان ذکر است که این فیلم زمانی ساخته شد که روابط اتحاد جماهیر شوروی و آلمان تنش بالایی داشت و این موضوع در استفاده فیلم از تصاویر صلیب شکسته متعلق به شوالیه های آلمانی مشهود است. گفته می شود که استالین پس از نقض شدن قرارداد صلح بین دو کشور توسط آلمان نازی، دستور داده بود فیلم Alexander Nevsky در تمام سینماهای شوروی به نمایش درآید.

10 فیلم جنگی قرون وسطایی تاریخ سینما

۹- Ironclad (2011)

اگر چه سخت است که فیلم Ironclad ساخته جاناتان انگلیش را در فهرستی از بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما پیدا کنید، این فیلم که از لحاظ هنری کمتر مورد توجه قرار گرفته یک فیلم جنگی قرون وسطایی پر از خونریزی است که شمار را در سراسر فیلم سرگرم خواهد کرد، البته تا جایی که به اعتبار و صحت تاریخی روایت ها زیاد دقت نکنید. در این فیلم که اتفاقات پس از امضای فرمان ماگناکارتا (منشور آزادی امضا شده توسط شاه جان بریتانیا که قدرت شاهان را کاهش و آزادی های اجتماعی را افزایش می داد) را روایت می کند، پل جیاماتی نقش شاه جان بدنام را بازی می کند در شرایطی که قصد دارد قطعه روچستر را فتح کند، در حالی که گروهی از بارون های یاغی در آن پناه گرفته اند.

برای آن کسانی که با تاریخ انگلستان آشنایی زیادی ندارند، شاه جان واقعی، برادر شاه ریچارد اول و کسی که در فیلم رابین هود دیزنی در قالب شخصیت شیر شروی به تصویر کشیده می شود، آنقدر به خاطر بیرحمی و طمعش در نگاه مردمش منفور بود که در نهایت مجبور شد منشور حقوقی ماگناکارتا را امضا کند، پس از آنکه بارون ها علیهش دست به شورش زدند. این قرارداد تاریخی به بارون ها حقوق زیادی می داد و بعدها در قانون اساسی انگلستان نیز گنجانده شد. فیلم Ironclad سکانس های اکشن تکان دهنده بسیاری دارد، همان چیزهایی که از یک فیلم جنگی مربوط به قرون وسطی انتظار دارید.

10 فیلم جنگی قرون وسطایی تاریخ سینما

۸- Army Of Darkness (1992)

نام این فیلم کالت کلاسیک شاید آن چیزی نباشد که وقتی به فیلم های جنگی قرون وسطایی فکر می کنید به ذهنتان خطور کند اما داستان آن در قرون وسطی روایت شده و در مورد جنگ است به همین خاطر شرایط حضور در این فهرست را دارد. اما به جای تمرکز بر یک نبرد واقعی یا شخصیتی تاریخی، Army Of Darkness داستان شخصیت مشهور اَش (بروس کمپبل) در مبارزه با نیروهای نامیرا در فضای قرون وسطی را روایت می کند. بعد از اتفاقات فیلم Evil Dead 2 و از طریق عقب رفتن در زمان، سم ریمی خیلی زود اَش را در فضای اکشن دیگری قرار می دهد.

برای این که شخصیت اصلی داستان بتواند به دوران معاصر بازگردد باید نکرومانسر معروف داستان را پیدا کرده و با خواندن وردی خاص کار او را تمام کند. اما اَش که یک لوده دوست داشتنی است این ورد را فراموش کرده و به دنبال آن ارتش نامیراها را آزاد می کند. تماشای اینکه اَش ارتش قرون وسطایی اش را علیه ارتش اسکلت ها هدایت می کند همانطور که فکر می کنید عجیب و غریب و سبک اما جذاب است. برای اینکه جنگ واقعی داستان را ببینید باید مدتی صبر کنید، اما چیزهای دیگری که در فیلم می بینید باعث می شوند صبر کردن برای تماشای این سکانس جنگی ارزشش را داشته باشد.

10 فیلم جنگی قرون وسطایی تاریخ سینما

۷- Ran (1985)

فیلم Ran (به معنای آشوب) در دوران سلسله سنگوکو در ژاپن روایت می شود، فیلمی جنگی و تاریخی با حال و هوایی متفاوت از دیگر فیلم های جنگی قرون وسطایی اما به همان اندازه جذاب. این فیلم مشهور که سامورایی هایی ژاپنی را جایگزین شوالیه های اروپایی می کند، ۲۷اُمین فیلم کارنامه هنری آکیرا کوروساوا، فیلمساز نامی ژاپنی است و همین که سازنده آن کوروساوا بوده برای اینکه به تماشای آن بنشینید کافی خواهد بود. این فیلم در واقع اقتباسی از رمان شاه لیر شکسپیر در ترکیب با افسانه شناسی ژاپنی است و در مورد یک جنگ سالار پیر با بازی تتسویا ناکادای است که از مقام خود کناره گیری کرده و قلمروش را بین سه فرزند پسرش تقسیم می کند اما آن ها در ادامه با هم وارد جنگ می شوند تا کنترل تمامی قلمرو را بدست بیاورند.

Ran داستان دیوانگی، طمع، انتقام و تم های بسیاری دیگری است که نتیجه آن یک اثر حماسی به معنای واقعی کلمه و از هر جهتی است که به آن نگاه کنید. این فیلم که با بودجه نزدیک به ۱۱ میلیون دلار ساخته شده، پرهزینه ترین فیلم سینمای ژاپن تا آن زمان بود. Ran را می توان الهام بخش فیلم هایی مانند Lord Of The Rings و Saving Private Ryan دانست که در سکانس های اکشن خود به وضوح از این فیلم الهام گرفته اند و شباهت های آن ها مشهود است. ساختمان ها می سوزند، تیرها در تعداد فراوان پرتاب می شوند و خون پاشیده می شود در حالی که موسیقی متن حزن انگیز تورو تاکمیتسو به گوش می رسد. بدون شک هیچ فیلمی شبیه این فیلم در سینمای جهان وجود ندارد.

10 فیلم جنگی قرون وسطایی تاریخ سینما

۶- Kingdom Of Heaven (2005)

به کارگردانی و تهیه کنندگی ریدلی اسکات و بعد از ساخت فیلم های Gladiator و Black Hawk Down، سازنده شاهکار Alien مخاطب خود را با فیلم جنگی Kingdom Of Heaven به دنیای جنگ های صلیبی می برد. داستان فیلم در سال ۱۱۸۴ و مابین جنگ های صلیبی دوم و سوم روایت می شود، فیلمی بلاک باستر و حماسی در مورد شخصیت بالیان اهل ایبلین با بازی اورلاندو بلوم، یک آهنگر فرانسوی که همراه پدرش (لیام نیسن) به اورشیم می رود تا به رستگاری برسد. مدت کوتاهی بعد از رسیدن به اورشلیم، اما بالیان از طریق یک سری اتفاقات با حاکمان اورشلیم آشنا می شود و در ادامه فرماندهی نیروهای مدافع اورشلیم در مقابل حمله فرمانده مسلمان صلاح الدین (غسان مسعود) را بر عهده می گیرد.

از زمان انتشارش، فیلم اسکات همواره باعث تفرقه بین منتقدان و سینماروها بوده است و در حالی که برخی بازی ها و اکشن فیلم را ستایش می کنند، برخی دیگر آن را یک تلاش سینمایی بیروح و خسته کننده می دانند. و در حالی که فیلم به خاطر بی دقتی ها و اشتباهات تاریخی فراوانش مورد نقد قرار گرفته، به خاطر محتوای مذهبی و تاریخی اش مورد توجه دانشگاهیان قرار گرفته است. جنگ های صلیبی بخشی هیجان انگیز از تاریخچه قرون وسطی هستند که فضای بی نقصی را برای یک اثر حماسی تاریخی فراهم می کنند که باعث شده Kingdom Of Heaven با وجود تمام جنجال هایش در این فهرست جایی داشته باشد.

10 فیلم جنگی قرون وسطایی تاریخ سینما

۵- Robin Hood (2010)

یکی دیگر از شاهکارهای ریدلی اسکات با تمرکز بر قرون وسطی، فیلم Robin Hood داستان حماسی این شورشی محبوب (با بازی راسل کرو) را در یک فضای تاریخی تاریک تر قرار می دهد و به شخصیت شناخته شده یک داستان اورجینال بازسازی شده می بخشد. داستان فیلم در سال ۱۱۹۹ روایت می شود، جایی که ارتش شاه ریچارد اول بعد از جنگ های صلیبی به خانه باز می گردند و با یک کماندار ساده به نام رابین لانگ استراید در خدمت پادشاه انگلستان آشنا می شویم که به خاطر محکوم کردن کشتار در آکره زندانی شده است. اما بعد از اینکه پادشاه در نبردی کشته می شود، رابین و همراهانش فرار کرده و از نام شوالیه های کشته شده در جریان جنگ برای عبور از کانال استفاده می کنند. او تصمیم می گیرد برای اطمینان از اینکه خانواده شوالیه لانگلی بتوانند زمین هایشان در ناتینگهام را حفظ کنند، رابین تصمیم می گیرد نام او را برای خود نگه دارد.

در این اثنا، شاه جان (اسکار آیزاک) توسط گادفری (مارک استرانگ) مورد خیانت قرار می گیرد و تصمیم می گیرد در حمله به انگلستان، به فرانسه کمک کند. رابین و نیروهایش نیز به خاطر پذیرش هویت شوالیه های سرشناس در این درگیری سیاسی داخل می شوند و با نیروهای مهاجم روبرو می شوند. اگر چه روایت جدید از این داستان کلیشه ای هیچ کار بزرگ جدیدی در سینما نیست اما یک ستیزه قرون وسطایی پرتنش را به تصویر می کشد که به مخاطب یادآوری می کند چرا شخصیت رابین هود تا به این اندازه نمادین و ماندگار شده است.

10 فیلم جنگی قرون وسطایی تاریخ سینما

۴- Macbeth (2015)

تفسیر جاستین کروزل از نمایشنامه مشهور ویلیام شکسپیر، فیلم Macbeth فیلمی جنگی است که به طور کامل از قدرت سینما برای انتقال داستان از صحنه تئاتر به سینما استفاده می کند. با فیلمبرداری که همه چیز را کمی قرمز همراه با رگه هایی ترسناک از زرد و سبز به تصویر می کشد و با استفاده از تدوین خلاقانه و سکانس های اسلوموشن، کروزل فضای این نسخه خیالی از اسکاتلند قرون وسطی را به شکلی قابل توجه تغییر می دهد. اگر با این داستان مشهور آشنا نیستید، باید بدانید که فیلم داستان سربازی مشهور به نام مکبث با بازی مایکل فاسبندر را روایت می کند که بر اساس پیشگویی های سه جادوگر روزی پادشاه خواهد شد. با هدف رسیدن به قدرت و به لطف وسوسه های همسرش (ماریون کوتیارد)، او شاه را در خواب می کشد.

بدین ترتیب پیشگویی جادوگران واقعیت می یابد اما مکبث به خاطر اعمالش دچار عذاب شده و در حالی که قصد دارد قدرت را حفظ کند، جنگ های داخلی شروع می شوند. فیلم Macbeth که به خاطر بازی های بازیگران مورد ستایش قرار گرفته و نامزدی جایزه نخل طلای فستیوال کن را نیز بدست آورد، فیلمی جنگی تاریخی در حال و هوای Assassin’s Creed  است، پروژه ای که کروزل، فاسبندر و کوتیارد را نیز به این بازی ویدیویی محبوب اضافه می کند.

10 فیلم جنگی قرون وسطایی تاریخ سینما

۳- The King (2019)

به کارگردانی دیوید میشود، کارگردان استرالیایی، فیلم The King جنبه هایی از نمایشنامه های شکسپیر را با هم ترکیب می کند تا داستان بلوغ یک شاهزاده جوان به نام هال (تیموتی شالامی) را روایت کند، جوانی دائم الخمر که علاقه زیادی برای رسیدن به پادشاهی انگلستان ندارد اما در ادامه به شاه هنری پنجم، پادشاه جنگجوی نامدار انگلستان تبدیل می شود. با نهایت استفاده از بودجه ۲۳ میلیون دلاری اش، فیلم The King از لحاظ فیلمبرداری فوق العاده بوده و دقت تاریخی زیادی نیز در مورد شخصیت شاه هنری پنجم و جنگ هایش با فرانسه دارد. شاید به استثنای لهجه فرانسوی مانتی پایتونی رابرت پتینسون، این درام تاریخی از میشود هیچ نقصی نداشته باشد.

شالامی یک بار دیگر ثابت می کند که یکی از بهترین بازیگران جوان عصر معاصر است و بازیگران مکملی مانند شان هریس، بن مندلسون و جوئل ادگرتون نیز بر بزرگی کلی فیلم می افزایند. در کنار پیچیدگی های سیاسی و مطالعه شخصیتی در مرکزیت داستان، یک نکته برجسته دیگر فیلم سکانس های نبرد بزرگ فیلم هستند. تصویرسازی ترسناک و تاریک از نبرد آگینکورت به خوبی دقت و صحت فیلم میشود را در نشان دادن سکانس های جنگ های خونین دوران قرون وسطی نشان می دهد.

10 فیلم جنگی قرون وسطایی تاریخ سینما

۲- Braveheart (1995)

فیلم Braveheart ساخته مل گیبسون که برنده پنج جایزه اسکار شده و در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه کاربران IMDb نیز قرار دارد، ذاتاً و کاملاً یک فیلم جنگی قرون وسطایی است. این فیلم افسانه شخصیت اسکاتلندی ویلیام والاس و نبردهای او با انگلستان در جریان اولین جنگ های اسکاتلند برای استقلال را رمانتیک سازی کرده و یک داستان بسیار مهیج است. با توجه به اینکه Braveheart که به خاطر بازی های بی نقص، سکانس های نبرد حماسی و موسیقی متن مسحور کننده جیمز هورنر مورد ستایش قرار گرفته، خیلی ساده می توان فهمید که چرا این فیلم هنوز هم در میان شاهکارهای تاریخ سینما جای دارد. از لحاظ تاریخی، اطلاعات اندکی در مورد ویلیام والاس واقعی در دست است.

در واقع، اکثر چیزهایی که در مورد او می دانیم از شعری به نام والاس از بلایند هری است که حدود یک قرن بعد از مرگ ویلیام والاس واقعی نوشته شده است. اما حتی بدون داشتن دانش تایید شده نیز، فیلم Braveheart به خاطر بازی های عجیب و غریبش با تاریخ شناخته می شود: تاریخ شروع داستان با واقعیات تاریخی هماهنگی ندارد، در نبرد مشهور پل استیرلینگ پلی وجود ندارد، اسکاتلندی ها آن زمان هنوز دامن معروف امروزی شان را نپوشیده و صورتشان را نقاشی نمی کردند و داستان رمانتیک والاس با معشوقه اش نیز در واقعیت رخ نداده بود.

10 فیلم جنگی قرون وسطایی تاریخ سینما

۱- Outlaw King (2018)

اگر چه شاید ویلیام والاس در سال ۱۳۰۵ توسط انگلیسی ها اعدام شده باشد اما جنگ برای استقلال اسکاتلند هنوز به پایان نرسیده بود. اینجاست که رابرت بروس وارد می شود، کسی که بعدها پادشاه اسکاتلند شد. و این بخش از تاریخ اسکاتلند را می توانید در فیلم Outlaw King ساخته دیوید مکنزی ببینید. با بازی کریس پاین در نقش این اشراف زاده نامدار، این فیلم جنگی قرون وسطایی در یک دوره سه ساله بین سال های ۱۳۰۴ تا ۱۳۰۷ روایت می شود، زمانی که بروس به پادشاهی رسیده و بار دیگر جنگ علیه انگلستان را راه می اندازد. همه چیز این فیلم حول محور نبرد هیجان انگیز لودون هیل می چرخد که اولین پیروزی بزرگ نظامی بروس بود. در اشتراک با دیگر فیلم های این فهرست، Outlaw King نیز یک فیلمبرداری خیره کننده و بی نقص دارد که مناظر زیبای اسکاتلند و انگلستان را با سکانس های اکشن به شکلی باورنکردنی ترکیب می کند.

به همین شکل، فیلم مکنزی توانسته کریس پاین را با تمام جذابیت و شکوهش به کار گیرد در حالی که فلورنس پیو و جیمز فرانکو نیز بازی های خوبی از خود ارائه کرده اند. از همه قابل توجه تر اما دقت تاریخی باورنکردنی Outlaw King در به تصویر کشیدن اسکاتلند قرون وسطی و داستان بروس است. البته کارگردان برای ساده سازی سال ها درگیری نظامی در قالب یک فیلم سینمایی گاهی اوقات دست به ابداعاتی زده است اما این احساس آزادی ها در روایت داستان هرگز با اشتباهات کمدیک شجاع دل قابل مقایسه نیست.

بیشتر بخوانید:

۱۰ فیلم جنگی جذاب و مهیج تاریخ سینما برای کسانی که به نبردهای دریایی علاقه دارند

۱۰ فیلم جنگی برتر در مورد جنگ جهانی دوم؛ از «فهرست شیندلر» تا «پیانیست»

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود