ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

متد جدید برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون
علمی

پروهشگران: دوربین گوشی‌های هوشمند می‌تواند میزان اکسیژن خون را دقیق اندازه‌گیری کند

این متد جدید ظاهرا میزان اکسیژن خون را به واسطه مقدار نور جذب شده توسط جریان خونی اندازه‌گیری می‌کند.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

گروهی از محققان آمریکایی به تازگی نشان داده‌اند دوربین گوشی‌های هوشمند نه تنها از قابلیت تشخیص و اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون برخوردارند، بلکه حتی می‌توانند پایین‌ترین میزان ممکن اکسیژن خون که برابر با 70 درصد است را هم تشخیص دهند.

طی این پژوهش که توسط گروهی از محققان دانشگاه‌های واشینگتن و کالیفرنیا صورت گرفته، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا انگشت خود را مقابل دوربین و فلش گوشی هوشمندی نگه دارند که دارای اپلیکیشنی با الگوریتم یادگیری عمیق جهت اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون بوده است.

در این پژوهش از 6 شرکت‌کننده استفاده شد که سنینی بین 20 تا 34 سال داشتند و 3 تن از آن مونث و 3 تن دیگر مذکر بودند. به گفته «ادوارد وانگ»، یکی از محققان ارشد حاضر در پژوهش با قرارگیری انگشت افراد روی دوربین، فیلم‌برداری آغاز می‌شود و هر بار که قلب فرد می‌تپد، جریان تازه خون از ناحیه‌ای که به واسطه فلش روشن شده، عبور می‌کند.

متد جدید برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون

در ادامه دوربین به ضبط این مورد می‌پردازد که خون در حال عبور چقدر از نور فلش در سه طیف قرمز، سبز و آبی را به خود جذب می‌کند. داده‌های این مرحله سپس به الگوریتم یادگیری عمیق منتقل می‌شوند تا مورد پردازش و اندازه‌گیری قرار بگیرند.

اندازه‌گیری اکسیژن خون با دوربین گوشی

لازم به ذکر است به شکل کلی، نور انتشار یافته از فلش دوربین می‌تواند در اجزای مختلف انگشت انسان جذب شود، در نتیجه داده‌های حاصل از آن می‌توانند نویز بسیاری را به همراه داشته باشند. دانشمندان نیز برای حذف این نویزها از الگوریتم یادگیری عمیق مذکور استفاده کرده‌اند.

محققان همچنین با استفاده از ترکیب نیتروژن و اکسیژن سطح اکسیژن خون شرکت‌کنندگان را به شکل مصنوعی پایین آوردند اما اپلیکیشن گوشی هوشمند مذکور در 80 درصد مواقع افت اکسیژن خون را به درستی تشخیص داد.

متد جدید برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون

به گفته محققان، این متد عملکرد بسیار خوبی در زمینه تشخیص از خود نشان داده اما نکته مثبتش این است که به کارگیری آن با وسیله‌ای انجام می‌شود که در هر خانه یا نزد هر فردی موجود است زیرا کمتر کسی در دنیای امروز از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کند.

در پایان گفتنی است این متد جدید اندازه‌گیری می‌تواند تحول چشمگیری در حوزه «درمان از راه دور» ایجاد کند زیرا همین اطلاعات می‌توانند مستقیما به پزشک فرد ارسال شوند، البته محققان این پروژه فعلا قصد دارند تا آزمایش مذکور را برای دستیابی به داده‌های قطعی‌تر روی شمار بیشتری از شرکت‌کنندگان هم تکرار کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی