رتبه بندی پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما بر اساس مدت ماندنشان در رتبه اول

رتبه بندی پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما بر اساس مدت ماندنشان در رتبه اول

فیلم Top Gun: Maverick به عنوان پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۲۲ تاکنون توانسته راه خود را به فهرست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما باز کند. با این وجود هنوز نتوانسته با فیلم Avatar به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما و رکورد آن رقابت کد. این فیلم علمی تخیلی حماسی بی نقص برای بیش از یک دهه برای ماندن در صدر فهرست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما مبارزه کرده است و اگر چه به صورت موقت برای مدتی صدر این فهرست را از دست داد اما انتشار مجدد کمک کرد که بار دیگر در صدر فهرست قرار بگیرد.

فیلم های دیگری نیز بوده اند که توانسته اند در صدر فهرست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما قرار بگیرند اما به اندازه Avatar خوش شانس نبوده و دیگر نتوانسته اند این جایگاه را تکرار کنند در حالی که برخی فیلم های دیگر حتی برای مدتی طولانی تر از فیلم جیمز کامرون در صدر فهرست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما مانده اند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم پرفروش تاریخ سینما آشنا کنیم که برای طولانی ترین مدت توانسته اند در صدر فهرست قرار بگیرند. لازم به ذکر است که رتبه بندی بر اساس مدت زمان ایستادن در صدر فهرست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما صورت گرفته است.

فیلم هایی که برای بیشترین مدت عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار داشتند

۱۰- Jaws (1975)

مدت ماندن زمان در صدر فهرست: ۲ سال

فیلمی که رکورد گینس «اولین فیلمی که در باکس آفیس به فروش ۱۰۰ میلیون دلار رسید» را در اختیار دارد، بلاک باستر تابستانه Jaws استکه در سال ۱۹۷۵ منتشر شد. این فیلم آغاز بلاک باسترهای مدرن بود و استیون اسپیلبرگ بعد از این فیلم موفقش که در تابستان ۱۹۷۵ اکران شد فیلم های دیگری ساخت که در باکس آفیس موفق بودند. فیلم Jaws چندین بار انتشار مجدد را تجربه کرده و بر اساس آمار وبسایت Box Office Mojo فروش بین المللی آن اکنو ۴۷۵ میلیون دلار است. اگر چه آرواره ها تنها دو ساعت صدر فهرست پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار داشت اما تاثیر آن بر سینما بسیار عمیق بوده و نشان می دهد که یک کلاسیک را نمی توان بازخلق کرد یا از نو راه اندازی نمود.

فیلم هایی که برای بیشترین مدت عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار داشتند

۹- The Godfather (1972)

مدت زمان ماندن در صدر فهرست: ۳ سال

پیش از اینکه فیلم آرواره ها صنعت فیلمسازی را بازتعریف کند، The Godfather حاکم بی چون و چرای باکس آفیس بود. حکمرانی این فیلم در صدر پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما تنها سه سال طول کشید اما این فیلم همچنان یکی از تحسین شده ترین و پربحث ترین فیلم های تاریخ سینماست. بعد از گرفتن جای فیلم The Sound Of Music به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما، پدر خوانده در مراسم سال ۱۹۷۳ اسکار برنده سه جایزه اسکار شد که یکی از آن ها بهترین فیلم سال بود. مارلون براندو نیز جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول را بدست آورد اما به دلیل بدرفتاری با بومیان آمریکا در سینمای هالیوود از پذیرش جایزه خودداری کرده و یک بازیگر سرخ پوست را به جای خود به مراسم اسکار فرستاد تا بیانیه اعتراضی او را خوانده و از علت نپذیرفتن جایزه اسکار بگوید.

۸- Jurassic Park (1993)

مدت زمان ماندن در صدر فهرست: ۴ سال

با تماشای جلوه های ویژه کامپیوتری Jurassic Park و مقایسه آن با جلوه های ویژه تازه ترین فیلم این فرانچایز با نام Jurassic World: Dominion می توان پیشرفت تکنولوژی در عرصه فیلمسازی و سینما را متوجه شد. تصویرسازی خارق العاده و بی سابقه ای که در اولین فیلم فرانچایز پارک ژوراسیک وجود داشت میلیون ها نفر را به سینماها کشاند و به اسپیلبرگ امکان داد تا یک رکوردشکن دیگر در عرصه فروش باکس آفیس را به مردم جهان عرضه کند. Jurassic Park در سال های اخیر چندین بار به سینماها بازگشته است که به آن امکان داده وارد باشگاه فیلم های با بیش از یک میلیارد دلار فروش شود. فیلم های فرانچایز Jurassic World باکس آفیس بسیار موفق تری داشته اما Jurassic Park هنوز هم تنها فیلم این فرانچایز است که عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار داشته و به مدت ۴ سال آن را حفظ کرد.

فیلم هایی که برای بیشترین مدت عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار داشتند

۷- Star Wars: Episode IV – A New Hope (1977)

مدت زمان ماندن در صدر فهرست: ۵ سال

فیلم های علمی تخیلی پیش از انتشار فیلم Star Wars: Episode IV – A New Hope ساخته جرج لوکاس در سال ۱۹۷۷ باکس آفیس های موفقی را تجربه نمی کردند. این فیلم اما آغاز فرانچایز محبوب جنگ ستارگان بود که از آن زمان به بعد به تولید فیلم ها و سریال های محبوب بسیاری منجر شده است. وقتی تورم را وارد داستان کنیم، A New Hope هنوز هم پرفروش ترین فیلم فرانچایز جنگ ستارگان است. داستان فیلم، جلوه های ویژه بصری و بازی های بازیگران آن باعث شد مخاطبان به سینماها هجوم ببرند و این فیلم از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ در صدر فهرست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما قرار گرفت. در سال ۱۹۷۷، این فیلم حدود ۳۵۰ میلیون بلیت فروخت که ۷۵۵ میلیون دلار را برای سازندگان فیلم در پی داشت، عددی که اکنون بیش از ۳ میلیارد دلار ارزش دارد.

۶- The Sound Of Music (1965)

مدت زمان ماندن در صدر فهرست: ۷ سال

موزیکال های اولیه هالیوود با موزیکال جنگی The Sound Of Music با بازی جولی اندروز در سال ۱۹۶۵ به اوج خود رسیدند. ترانه اهی این فیلم به کلاسیک هایی ماندگار تبدیل شده و در زمره بهترین موسیقی های متن تاریخ سینما قرار دارند. این فیلم نه تنها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بلکه در زمینه هنری و از دیدگاه منتقدان نیز مورد تحسین قرار گرفت و در ۱۰ نامزدی اسکار خود توانست نیمی از آن ها را بدست آورد. بخش اعظم فروش کلی این فیلم در سینماهای داخلی ایالات متحده کسب شد و بر اساس آمار باکس آفیس موجو، بیش از ۹۹.۹ درصد از فروش ۱۵۷ میلیون دلاری آن در سینماهای داخلی ایالات متحده کسب شد. در سطح بین المللی، این موزیکال به سختی به عدد ۱۵۰,۰۰۰ دلار فروش رسید اما فروش داخلی بالا کافی بود تا The Sound Of Music در سال ۱۹۶۵ در صدر فهرست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما قرار گرفته و به مدت هفت سال این جایگاه را در اختیار داشته باشد.

فیلم هایی که برای بیشترین مدت عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار داشتند

۵- Avatar (2009)

مدت زمان ماندن در صدر فهرست: ۱۰ سال و همچنان ادامه دارد

برای مدت ها، فیلم ها تنها می توانستند بین ۴ تا ۷ سال عنوان پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما را حفظ کنند اما Avatar این ترند را شکست و به مدت بیش از یک دهه توانست این عنوان را حفظ کند تا اینکه Avengers: Endgame توانست این عنوان را از فیلم کامرون بگیرد. اما فاصله این دو آنقدر کم بود که وقتی فیلم Avatar سال گذشته دوباره در چین اکران شد، یک بار دیگر توانست در صدر فهرست پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما قرار گیرد. Avatar از زمان انتشار اولیه اش توانسته ۲.۸ میلیارد دلار فروش داشته باشد و در شرایطی که دنباله آن به نام Avatar: The Way Of Water  در راه است بسیار هیجان انگیز خواهد بود که دید آیا علاقه مخاطبان سینما به دنیایی که آواتار بیش از یک دهه پیش با جلوه های ویژه بی سابقه اش خلق کرد افزایش یافته است یا خیر و اینکه آیا این دنباله می تواند رقیبی برای عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما باشد یا خیر، عنوانی که اکنون در اختیار فیلم اورجینال است.

فیلم هایی که برای بیشترین مدت عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار داشتند

۴- E.T. The Extra-Terrestrial (1982)

مدت زمان ماندن در صدر فهرست: ۱۱ سال

استیون اسپیلبرگ چندین بار توانسته فیلم هایش را به صدر فهرست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما برساند اما او اولین بار با فیلم علمی تخیلی E.T. The Extra Terrestrial بود که توانست برای بار دوم این افتخار را به دست آورد. اگر چه این فیلم Star Wars بود که سنت عدم موفقیت فیلم های علمی تخیلی در زمینه فروش را شکست اما E.T. ثابت کرد که ژانر علمی تخیلی در زمینه موفقیت در باکس آفیس تنها به یک فیلم محدود نمی شود. فیلم E.T. بخشی از جذابیت و هیجان برای جنگ ستارگان را به خود جلب کرد و به همین دلیل بسیاری از طرفداران این فرانچایز را برای تماشای خود به سینماها کشاند اما داستان احساسی آن چیزی است که مهم ترین نقش را در شناسایی اش به عنوان یک فیلم محبوب در چشم مخاطبان با سنین مختلف ایفا کرد. بعد از گرفتن عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما از Star Wars، شاهکار علمی تخیلی اسپیلبرگ به مدت ۱۱ سال این عنوان را در اختیار داشت و به یک فیلم کلاسیک خانوادگی تبدیل شد که بسیاری آن را محبوب ترین فیلم دوران کودکی شان می دانند.

فیلم هایی که برای بیشترین مدت عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار داشتند

۳- Titanic (1997)

مدت زمان ماندن در صدر فهرست: ۱۲ سال

فیلم Titanic سینماروها را با یکی از حماسی ترین داستان های عاشقانه تاریخ سینما آشنا کرد. پایان بندی فیلم یکی از بحث برانگیزترین فیلم های تاریخ سینما بوده اما چه این پایان بندی را دوست داشته و چه از آن خوشتان نیاید، جای تردید نیست که تاثیر فرهنگی آن هنوز قابل حس است. در سال ۱۹۹۷، این فیلم عاشقانه در ۱۴ بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد و ۱۰ جایزه را بدست آورد که بالاترین رکورد کسب جایزه اسکار برای یک فیلم در تاریخ سینماست. فیلم Titanic نه تنها رکورد پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را شکست بلکه به اولین فیلم تاریخ سینما تبدیل شد که از مرز یک میلیارد دلار فروش می گذرد. تنها ۵۰ فیلم تاکنون توانسته اند از مرز ۱ میلیارد دلار فروش بگذرند و تنها ۴ فیلم از آن ها توانسته اند عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را تجربه کنند، عنوانی که اولین بلاک باستر یک میلیارد دلاری هالیوود به مدت ۱۲ سال در اختیار داشت.

۲- The Birth Of A Nation (1915)

مدت زمان ماندن در صدر فهرست: ۲۵ سال

برخی دستاوردهای فیلمسازی را با فیلم The Birth of a Nation می شناسند که در سال ۱۹۱۵ منتشر شد، از جمله طولانی ترین فیلم تاریخ سینما تا آن زمان که برخی تکنیک های نوآورانه فیلمسازی را به صنعت سینما نیز معرفی کرد. این فیلم سودآورترین فیلم در زمان خود بود و برای یک ربع قرن دیگر پس از انتشارش نیز عنوان پرفروش ترین و پرسودترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار داشت. اما The Birth of a Nation نماد بسیاری از نقاط ضعف صنعت فیلمسازی و شرایط یک کشور (ایالات متحده) در اوایل دهه ۱۹۰۰ است. نژادپرستی بی پروا و تصویرسازی مثبت از مردمان نژادپرست موسوم به کو کلاکس کلن یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در مورد این فیلم بوده است. این واقعیت که این فیلم موفقیت تجاری بی سابقه ای کسب کرده و حتی در کاخ سفید برای رییس جمهور وودرو ویلسون نیز به نمایش گذاشته شد نشان می دهد که تا چه اندازه ذهنیت مخاطبان سفیدپوست آن مسموم بود.

۱- Gone With The Wind (1939)

مدت زمان ماندن در صدر فهرست: ۲۵ سال

شوربختانه، یک فیلم بحث برانگیز جانشین فیلم بحث برانگیز دیگری شد وقتی Gone With The Wind جای The Birth of A Nation را به عنوان پرفروش ترین و سودآورترین فیلم تاریخ سینما گرفت. این دو یادآور دوران جنگ های داخلی آمریکا بودند و هر دو از زمان طولانی برخوردار بوده و از شخصیت های سیاه در همان نقش های کلیشه ای بیرحمانه و نژادپرستانه استفاد می کردند. اگر چه چندین تم ناخوشایند در این فیلم کلاسیک ماندگار وجود دارد اما وقتی تورم را در نظر بگیریم، فیلم Gone With The Wind هنوز هم عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار دارد اما بدون در نظر گرفتن تورم نیز این کلاسیک توانست به مدت ۲۵ سال و بیش از هر فیلم دیگری عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار داشته باشد. این فیلم همچنان پس از ۸۰ سال از تاریخ انتشارش نیز مورد بحث و جنجال آفرین است و سال گذشته از کتابخانه فیلم های HBO Max حذف شد هر چند در ادامه بار دیگر به این کتابخانه افزوده شد.

بیشتر بخوانید:

پرفروش ترین فیلم های کمدی تاریخ سینما؛ از The Intouchables تا Bruce Almighty

۱۰ انیمه پرفروش تاریخ سینما؛ از The Wind Rises تا Howl’s Moving Castle

سودآورترین فیلم‌های تاریخ سینما بر اساس سود خالص؛ از The Evil Dead تا Eraserhead

۴۴ فیلم پرفروش تاریخ باکس آفیس با فروش بیش از یک میلیارد دلار [قسمت اول]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • اواتار رو دوست ندارم. مرسی عاه مهر ۹, ۱۴۰۱

    اواتار تنها و تنها به یه دلیل پر فروش شد وگرنه هیچ چیز خاصی نداره. اونم تکنولوژی اواتار هست. یعنی شخصیت مجازی.
    و میدونین چرا هیچ فیلم دیگه ایی با چنین تکنیکی ساخته نشد؟ چون دیدن چیز خاصی نیست. یه سری فیلم انگار ساخته شد ولی استقبال نشد.
    این شخصیت مجازی چون اون موقع رو بورس بود حتی کارت گرافیکها تبلیغ میکردن که از این تکنولوژی پشتیبانی میکنن، مردم فکر کردن چیز خفنیه. فیلم رو هم با همین تکنولوژی ساختن.
    و تو تبلیغات هم رو همین هی تاکید میکردن. همه رفتن ببینن چه چیز خفنیه. برا یکبار دیدن خوب بود. و خیلیا حتی با همون یکبار دیدن هم نظرشون عوض شد و گفتن فیلم خاصی نبود.

    • Hamed مهر ۱۱, ۱۴۰۱

      شخصیت مجازی؟ وات؟ O_o