ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خطر مرگ
سلامت

پژوهشی جدید: از گوشی‌های هوشمند می‌توان برای پیش‌بینی خطر مرگ افراد استفاده کرد

به گفته دانشمندان، ردیابی داده‌های حرکتی از طریق سنسورهای گوشی‌ها می‌تواند خطر مرگ‌و‌میر افراد در پنج سال آینده را با دقت 70 درصد پیش‌بینی کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

گوشی شما نیز قطعا در طول روز چندین بار با اعلان‌های مختلف مانند پیام‌ها یا هشدارهای آب‌و‌هوا لرزش می‌کند. اما در آینده ممکن است نوع دیگری از نوتیفیکیشن‌‌ها به گوشی کاربران ارسال شود که در آن خطر مرگ آن‌ها در سال‌های آینده پیش‌بینی شده است.

مطالعه جدیدی که در مجله PLOS Digital Health منتشر شده، نشان می‌دهد ردیابی داده‌های حرکتی از طریق سنسورهای گوشی‌ها می‌تواند به‌طور موثری خطر مرگ‌و‌میر پنج ساله افراد را با دقت 70 درصد پیش‌بینی کند.

این تحقیق بر اساس شواهد زیادی تشکیل شده که ارتباط بین سرعت راه رفتن و سلامت عمومی را نشان می‌دهد. در مطالعات قبلی برای ارائه پیش‌بینی‌های سلامتی و مرگ‌و‌میر دقیق، از ردیاب‌های تخصصی تناسب اندام به‌صورت 24 ساعته یا «تست‌های تجزیه و تحلیل راه رفتن» در شرایط آزمایشگاهی استفاده می‌شد. با این حال، محققان در مطالعه جدید این سوال را مطرح کردند که آیا داده‌های حرکتی جمع‌آوری شده از طریق سنسورهای موبایل نیز می‌توانند برای ارائه پیش‌بینی‌های دقیق کافی باشند یا خیر.

پیش‌بینی خطر مرگ با موبایل

پیش‌بینی مرگ

محققان داده‌های بزرگی که شامل 100 هزار شرکت‌کننده Biobank بریتانیا می‌شود را بررسی کردند. این گروه به مدت یک هفته از مانیتورهای فعالیت مچ دست استفاده کردند و حداقل به‌مدت 5 سال تحت نظر قرار گرفتند.

در ادامه گزارش آن‌ها آمده که تنها با شش دقیقه ردیابی راه رفتن در روز، الگوریتم پیش‌بینی‌کننده می‌تواند تخمین‌هایی درباره خطر مرگ‌و‌میر طی پنج سال آینده ارائه کند که به اندازه برآوردهای انجام شده توسط ابزارهای پوشیدنی دائمی یا آزمایش‌های بالینی راه‌ رفتن، دقیق است.

دانشمندان تاکنون روش‌های دیگری برای تخمین خطر مرگ‌و‌میر ارائه کرده‌اند. اسکن‌های ساده چشم، غربالگری خون یا تست‌های تعادلی کوتاه از جمله راه‌هایی هستند که برای غربالگری افراد از نظر خطر مرگ زودرس استفاده می‌شوند.

در حال حاضر دانشمندان قصد دارند آزمایش‌های بزرگ‌تری با تمرکز روی داده‌هایی که مستقیما از گوشی‌ها جمع‌آوری می‌شوند، انجام دهند. همچنین آن‌ها قصد دارند از گروه‌های مطالعاتی متنوع‌تری استفاده کنند تا مدل‌های پیش‌بینی خود را در بین جمعیت‌های مختلف دقیق‌تر کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی