۱۲ تانک برتر جهان در سال ۲۰۲۲؛ از M1A2 Abrams SEPv3 تا K2 Black Panther

۱۲ تانک برتر جهان در سال ۲۰۲۲؛ از M1A2 Abrams SEPv3 تا K2 Black Panther

وقتی آلمان در تابستان سال جاری جزییاتی از تانک جدیدش با نام KF51 Panther را منتشر کرد، روح تازه ای در تصویرسازی از دنیای آینده تانک ها دمید. با استتار دیجیتالی سبز، زرد و خاکستری، این تانک دارای بدنه ای صاف و صیقلی و برجکی بسیار واضح بود. اما عجیب ترین و هیجان انگیزترین قابلیت های این تانک جدید آلمانی قابل دیدن نبودند: زره فعال بسیار پیشرفته ای که قبل از هدف قرار گرفتن منفجر شده، قابلیت پرتاب مستقیم مهمات از تانک، امکان پشتیبانی از سلاح های دارای هوش مصنوعی، پهپاد خود تانک که توسط آن پرتاب شده و می تواند رادارهای دشمن را با قابلیت جنگ الکترونیک از کار بیندازد و لیزرهای کنترل از راه دور که بدون نیاز به اینکه خدمه از تانک دارای زره خارج شوند به سمت دشمن شلیک می کند.

این خودرو نظامی پیچیده شاید تا یک دهه دیگر نبرد را به چشم نبیند اما برخی از این تکنولوژی های مدرن این روزها نیز در تانک های کنونی روسیه، چین، ترکیه و ایالات متحده دیده می شوند، در شرایطی که ارتش هر یک از این کشورها سعی دارد تانک های مدرنی برای مقابله با سلاح های پیشرفته ضد تانک بسازد. میدان های نبرد اوکراین به وضوح نشان داده که تکنولوژی های ضد تانک بسیار موثر و ویرانگر هستند. ارتش اوکراین مدعی است که تاکنون بیش از ۹۳۶ فروند تانک قدیمی T-72 و T-80 روسی را نابود کرده است. تصاویر بدنه های منفجر شده و سوخته این تانک ها هشداری است که خودروهای زرهی دیگر قلعه هایی نفوذناپذیر نیستند که در جنگ های اول و دوم جهانی جولان می دادند.

علیرغم تلفات سنگین روسیه در زمینه تانک ها در اوکراین، کارشناسان نظامی بر این باورند که جدیدترین و پیچیده ترین تانک روسیه در سال جاری با تکنولوژی ها و سیستم های جنگ افزاری جدید رونمایی شود که می تواند رقیبی برای تانک های Panther آلمانی باشد. بسیاری از این روزآمدسازی ها منعکس کننده تغییر نقش تانک ها در میدان نبرد هستند که به طراحی تانک هایی به شدت محافظت شده با زره، سریع، قدرتمند و همه کاره منجر می شود. به گفته کارشناسان، تانک های مدردن دیگر نقش حیاتی تهاجمی ویرانگر را بر عهده نداشته و به جای آن نقش محدودتری در میدان نبرد خواهند داشت که پشتیبانی از نیروهای زمینی در خطوط مقدم نبرد است.

در مجله Military Review، الک والمن و سرهنگ برایان ام درینکواین به مقایسه عملیات بدفرجام موگادیشو (ماجرایی واقعی در سال ۱۹۹۳ که در قالب فیلم Black Hawk Down در سال ۲۰۰۱ به تصویر کشیده شد) و حمله موفق ایالات متحده به بغداد در سال ۲۰۰۳ پرداخته اند. در بغداد، تانک ها مسئولیت انتقال سربازان و تفنگداران ویژه به داخل شهر را داشتند؛ در سومالی اما تنها هواپیماها و خودروهای تاکتیکی، سربازان پیاده را همراهی می کردند و تلفات سنگینی به نیروهای آمریکایی تحمیل شد.

والمن و درینکواین در مقاله خود نوشته اند: «نداشتن حتی معمولی ترین حضور زرهی ایالات متحده در سومالی باعث زمینگیر شدن ماموریت ها شد. در تفاوتی شدید، تسخیر سریع بغداد  و شکست برق آسیا نیروهای سازمان یافته عراق در آغاز عملیات آزادسازی عراق در سال ۲۰۰۳ عمدتاً نتیجه ناتوانی عراقی ها در مقابله موثر با قدرت زرهی سنگین و به شدت متحرک در مناطق شهری بود».

تا جایی که سربازان در میدان نبرد بجنگند، در جاده ای پر از گل و لای یا با پای پیاده در شهر و روستا، تانک ها به احتمال فراوان آنجا خواهند بودی و پوشش حیاتی که به آن نیاز است را فراهم خواهند کرد. سروان آدام لینک، افسر سابق تانک در تفنگداران ویژه دریایی گفته است: «وقتی به یک تانک نیاز دارید، باید یک تانک باشد.در واقع چیزی وجود ندارد که بتواند جایگزین آن در میدان نبرد شود».

از این رو در شرایطی که ارتش های جهان در حال اولویت دادن به قدرت هوایی و سیستم های جنگی پیشرفته هستند، تانک های زره دار همچنان سلاحی حیاتی هستند و کشورها تلاش دارند طرح های قدیمی را روزآمدسازی کنند. در ادامه این مطلب به ۱۲ مدل تانکی اشاره خواهیم کرد که قدرتمندترین، پیشرفته ترین و مهم ترین تانک های سنگین جهان هستند.

12 تانکی که قدرتمندترین و بهترین تانک های جهان هستند

M1A2 Abrams SEPv3 (ایالات متحده)

تانک های خانواده M1 Abrams که از سال ۱۹۸۰ معرفی شدند فاقد برخی از قابلیت های پرزرق و برقی بودند که در قرن بیست و یکم به کار می روند. اما مهندسی قوی و قابل اعتماد General Dynamics Land Systems و روزآمدسازی های مکرر باعث شده در همه نبردهایی که حضور داشته برتری داشته باشد. تانک های آبرامز توانستند در نبرد ۷۳ Easting در سال ۱۹۹۱ نیروهای زرهی عراقی را زمینگیر کرده، نبردی که آخرین رویارویی بزرگ تانک ها در قرن بیستم بود. در عرض تنها ۲۳ دقیقه، ۹ دستگاه تانک M1A1 Abrams آمریکایی توانستنند ۵۰ تانک T-72 عراقی و ده ها خودرو زرهی دیگر ارتش عراق را با سلاح های دوربردشان نابود کنند و حتی یک تانک آمریکایی نیز هدف قرار نگرفت.

تانک های آبرامز در جریان جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ نیز همراه با نیروهای پیاده به کار گرفته شدند و در استعدادی کمتر در پشتیبانی نیروهای گشت زن در افغانستان نیز دیده شدند. هر نسخه جدید از M1 یک زره جدید دریافت می کرد و نسخه M1A2 SEPv3 که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد نیز به خاطر همین روزآمدسازی هاست که ۱۳ تن وزن بیشتری نسبت به نسخه اورجینال دارد. تازه ترین نسخه تانک آبرامز دارای ایستگاه شلیک کوتاه با قابلیت کنترل از راه دور روی برجک است که در طول روز از دوربین و در طول شب از سیستم تصویربرداری گرمایی استفاده می کند و سیستم تعقیب کننده اتوماتیک هدف و مسافت یاب لیزری دارد. این تانک یک توپ اصلی ۱۲۰ میلیمتری بدون خان M256 دارد که گلوله های چندمنظوره پیشرفته شلیک می کند که در طی ۱۵ سال گذشته برای جایگزینی چهار نوع گلوله تانک طراحی و توسعه یافته است.

این گلوله برای نابودی استحکامات و سنگرها، از بین بردن دیوار برای باز کردن راه برای نیروهای پیاده یا در حالت ترکشی برای از بین بردن تیم موشک های هدایت شده ضد تانک از فاصله دو کیلومتری کاربرد خواهد داشت. در سال ۲۰۲۱، تمام تانک های آبرامز دارای سیستم حفاظت مشترک Trophy Active Protection System هستند که توسط Merkava Mark IV اسراییلی معرفی شد.

12 تانکی که قدرتمندترین و بهترین تانک های جهان هستند

Merkava Mark IV (اسراییل)

Merkava در زبان عبری به معنای «ارابه جنگی» است که برای تانکی به همین نام با قابلیت حمل سربازان بیشتر و تکنولوژی هایی متعدد به منظور بالا بردن امکان بقا در میدان نبرد انتخاب شده است. تانک های خانواده مرکاوا بعد از جنگ موسوم به جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ ساخته شده و در جنگ اسراییل و لبنان در سال ۱۹۸۲ و درگیری های بعد از آن به کار گرفته شدند. تانک Merkava Mark IV در سال ۲۰۰۴ معرفی شد که دارای طراحی خاصی است و بر اساس آن موتور در قسمت جلوی تانک قرار می گیرد و بدین ترتیب فضای کافی برای تا ۸ نفر دیگر علاوه بر چهار خدمه اصلی فراهم شده است. اگر چه تانکی قدیمی است اما مرکاوا به خاطر تکنولوژی حفاظتی Trophy Active Protection System از قدرت دفاع بالایی برخوردار است.

این سیستم در واقع یک سپر محافظ و مقابله ای است که بهترین تکنولوژی در نوع خود بوده و اولین بار در تانک Merkava IV به کار برده شد. سیستم Trophy با استفاده از رادارهایی که روی تانک برای شناسایی، ردگیری و دسته بندی پرتابه های نزدیک شونده نصب شده کار می کند. وقتی موشک نزدیک شونده شناسایی شد، تانک پرتابه های انفجاری کوچکی را برای نابودی این موشک شلیک می کند بدون این که به تانک آسیبی برسد. در سال ۲۰۱۸،  خبر از روزآمدسازی این تانک و رونمایی از اولین «تانک هوشمند» در این دسته با نام Merkava Mark IV Barak رسید که از سنسورها و هوش مصنوعی برای انجام کارهای معمولی خدمه مانند عبور از میان موانع و اسکن کردن تهدیدها استفاده می کند. همچنین یک کلاه واقعیت مجازی موسوم به «نمای آهنی» (Iron View) در حال توسعه است که به خدمه امکان می دهد نمایی ۳۶۰ درجه از میدان نبرد داشته باشند.

Type 10 (ژاپن)

تانک Type 10 ژاپن از نگاه بسیاری از کارشناسان اولین تانک نسل چهارم چهان است و این بدان معناست که برخی از اولین نمونه های سلاح های پیشرفته که در تانک های مدرن آینده مانند Panther دیده شد را در خود داشت. این تانک که طی ۱۰ سال توسط موسسه تحقیقات فنی و توسعه این کشور طراحی و ساخته شد، تانکی سبک بدون فدا کردن زره یا قدرت آتش برای کاهش وزن است. با تنها ۴۸ تن وزن در سنگین ترین نسخه- در مقایسه با تانک M1 Abrams که ۷۳ تن وزن دارد-، بدنه تانک Type 10 دارای زره سرامیکی ماژولار است که می تواند اضافه شده یا برداشته شود تا هر جایی که نیاز بیشتری به زره داشته باشد مقدار بیشتری از آن را دریافت کند. بدنه و برجک با ترکیب فولاد نانوکریستال و دانه های کربن ساخته شده که باعث می شود فولاد نهایی بسیار سبک اما مستحکم باشد.

توپ اصلی ۱۲۰ میلیمتری بدون خان L/44 به شدت دقیق است که از مسافت یاب لیزری و یک سیستم کنترل آتش سود می برد که می تواند به صورت اتوماتیک اهداف را ردیابی، شناسایی و دسته بندی کند. سیستم تعلیق فعال گازی روغنی (hydropneumatic) تانک (تکنولوژی که توسط کمپانی خودروسازی سیتروئن برای خودروهای ورزشی ابداع شد) باعث می شود که حرکت تانک بسیار نرم باشد که در ادامه هدفگیری با توپ را در حال حرکت برای خدمه راحت تر می سازد. در ویدیویی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، دو لیوان حاوی نوشیدنی در کنار لوله توپ اصلی تانک قرار داده شد و در حالی که تانک Type 10 بالا و پایین می رفت و برجک نزدیک به ۱۸۰ درجه می چرخید، سیستم تعلیق جذب کننده شوک باعث می شد که لوله توپ کاملاً تراز باقی مانده و ذره ای نوشیدنی از لیوان ها نریزد.

12 تانکی که قدرتمندترین و بهترین تانک های جهان هستند

Leopard 2A7 (آلمان)

با بیش از ۳,۵۰۰ دستگاه در حال استفاده و خریداری شده توسط بیش از ۱۹ کشور، تانک آلمانی Leopard یکی از شناخته شده ترین تانک روی کره زمین است. نسخه ۲A7+ برای عملیات های شهری و درگیری های با تنش محدود طراحی شده در حالی که بخش جلوی تانک محافظت بیشتری دریافت کرده و زره ماژولارتری برای دفاع از آن در مقابل بمب های کنار جاده ای و نارنجک های راکتی دارد. محبوبیت این تانک نمایانگر میدان نبرد متغیری است که در آن مبارزه از بلوکی به بلوک دیگر می رود و در مناطق شهری پرجمعیت اتفاق می افتد. توپ اصلی تانک آلمانی گلوله های DM11 شلیک می کند که امکان برنامه ریزی برای منفجر شدن در لحظه برخورد، بالای هدف یا با تاخیر بعد از برخورد به منظور آسیب بیشتر را داراست. ایستگاه آتش از راه دورِ FLW 200 باعث می شود که امکان دیده وری میدان نبرد، شناسایی اسنایپر و آتش گشودن به سمت دشمن از داخل بدنه برای خدمه فراهم باشد بدون اینکه نیاز باشد از داخل بدنه زره دار بیرون بیایند.

در نسخه های جدید به راحتی خدمه بیشتر پرداخته شده و سیستم های تهویه در برجک و شاسی کار گذاشته شده است. نسخه های اولیه تانک Leopard در سال ۱۹۹۹ در کوزوو حضور یافته و در افغانستان نیز از نیروهای اوکراینی پشتیبانی می کردند. در حالی که نسخه های قدیمی تر Leopard 2 به خاطر عملکردشان در سوریه مورد نقد قرار گرفته و گفته شد که داعش توانست ۱۰ تانک متعلق به ترکیه از این نمونه را با موشک های هدایت شونده و مواد منفجره دست ساز نابود کنند، نسخه ۲A7 با سیستم حفاظت فعال و زره قوی ترش نشان داده که نابود کردن آن بسیار دشوارتر از نمونه های اولیه تانک آلمانی است.

KF51 Panther (آلمان)

در حالی که هنوز سال ها با تولید انبوه فاصله دارد، این تانک جدید قدرتمند از کمپانی آلمانی Rheinmetall هیجانی در میان خریداران بالقوه ایجاد کرده است. این تانک که به افتخار تانک میان وزن جنگ جهانی دوم به نام Panther نامگذاری شده است جایگزین تانک های کنونی آلمانی Leopard 2  و فرانسوی Leclerc خواهد شد. این تانک دارای توپ اصلی ۱۳۰ میلیمتری است در حالی که پیشرفته ترین رقبای آن توپ هایی ۱۲۰ و ۱۲۵ میلیمتری دارند.

با نام رسمی Rheinmetall Future Gun System، این توپ قرار است ۵۰ درصد کارآمدتر از سیستم های ۱۲۰ میلیمتری قبلی باشد. همچنین این تانک امکان شلیک مهماتی جدید پرسه زن HERO 120 را داراست که با نام پهپادهای کامیکازه نیز شناخته شده و بر فراز یک منطقه هوایی از قبل برنامه ریزی شده پرواز کرده و بعد از شناسایی هدف، به سمت آن شیرجه رفته و نابودش می کند. Rheinmetall گفته است که یک بخش چداگانه چهارم برای اپراتور این پهپاد در تانک جدید خود خواهد ساخت و نسخه کاملاً اتوماتیک آن نیز در راه خواهد بود که به طور کامل خدمه را حذف می کند.

12 تانکی که قدرتمندترین و بهترین تانک های جهان هستند

K2 Black Panther (کره جنوبی)

یکی از جدیدترین زره پوش ها در عرصه جهانی، تانک کره ای K2 Black Panther را می توان سازگارترین تانکی دانست که تاکنون ساخته شده است. بدنه ضد آب و لوله تنفسی روی سقف آن باعث شده این تانک بتواند به راحتی از آب هایی تا عمق ۴ متر عبور کند. سیستم پیشرفته «واحد تعلیق درون سلاحی» آن باعث شده خدمه بتوانند شاسی را تا ۱۶ اینچ برای عبور از مناطق کوهستانی و سنگی بالا بیاورند و زوایه آن را به حالت «زانو زدن» یا «نشستن» تغییر دهند که گزینه های هدفگیری برای توپ اصلی را بهبود می بخشد. این سیستم تعلیق پیشرفته به توپ بدون خانه ۱۲۰ میلیمتری کالیبر ۵۵ این تانک از نوع CN08 امکان می دهد تا ۲۴ درجه بالا بیاید و بدین ترتیب بهتر بتواند پرنده های با ارتفاع پروازی پایین را هدف قرار دهد، در حالی که این تغییر درجه ارتفاع برای توپ اصلی تانک آبرامز تنها ۲۰ درجه است.

تانک K2 ترکیبی از صفحات فولادی سری و زره فعال انفجاری (ERA) است- پنل های فلزی که حاوی ماده منفجره c4 یا دیگر مواد منفجره پلاستیکی است که هنگام برخورد ماده منفجره قالبی شان به سمت بیرون منفجر می شود، مانند نارنجک های راکتی. با وزن کامل تنها ۵۵ تن، گفته می شود که زره این تانک توانسته ضربه مستقیم ناشی از یکی از گلوله های ۱۲۰ میلیمتری ثاقب هسته- تنگستنی خودش را تاب بیاورد.

Challenger 2 (بریتانیا)

جنگ تانک ها زمانی آغاز شد که بریتانیا اولین تانک را با نام Mark 1 در نبرد سومی در سال ۱۹۱۶ در جریان جنگ جهانی اول معرفی کرد. از این رو جای تعجب ندارد که این کشور هنوز هم یکی از قوی ترین تانک های جهان را در اختیار دارد. تانک Challenger 2 که از سال ۱۹۹۸ در سرویس بوده و چندین بار روزآمدسازی شده، دارای پیچیدگی های حفاظتی تانک های نسل چهارم نیست اما توپ اصلی ۱۲۰ میلیمتری به خاطر دقت و کارآمدی آن در زمره قوی ترین ها قرار دارد.

همچنین این تانک می تواند ۵۰ گلوله حمل کند در حالی که این عدد برای تانک آبرامز آمریکایی ۴۲ گلوله است. توپ اصلی تانک چلنجر در زمینه نبرد تانک ها رکوردشکن شد وقتی در سال ۱۹۹۱ توانست در یک نبرد تانک با تانک در فاصله ۵ کیلومتری، یک تانک عراقی را هدف قرار دهد که تاکنون نیز طولانی ترین مسافت برای شلیکی موفق در نبرد تانک ها است. علاوه بر زره سرامیک- کامپوزیت Chobham، تانک Challenger 2 از سیستم حفاظتی صفحه دودی استفاده می کند که با شلیک سوخت دیزلی به محفظه اگزوز تولید می شود.

Leclerc Scorpion XLR (فرانسه)

این تانک دهه ۱۹۹۰ ساخت فرانسه در سال جاری روزآمدسازی های قابل توجهی دریافت کرده است. تانک جدید Leclerc Scorpion XLR دارای یک سیستم جمینگ نسل جدید ضد IED و GALIX، و یک سیستم مقابله ای غیرفعال است که با استفاده از سنسورهای هوشمند برای شلیک طعمه یا دود ۳۶۰ درجه از ۲۴ لانچر روی بدنه تانک، آن را از چشم دشمن دور نگه می دارد. تانک  Leclerc در زمینه مصرف سوخت بسیار کارآمد است: برد عملیاتی آن ۳۴۰ مایل بوده که ۱۱۷ مایل بیشتر از تانک آبرامز است. زره ماژولار روزآمد شده آن شامل یک ساختار منحصربفرد wire-cage در قسمت عقب بدنه و شاسی است که باعث می شود موتور حفاظت بیشتری در مقابل نارنجک های راکتی داشته باشد.

توپ بدون خان ۱۲۰ میلیمتری ساخت Giat Industries  نزدیک به ۶.۲ متر طول دارد که باعث می شود شتاب بیشتری نسبت به توپ های کالیبر ۴۴ داشته باشد. همچنین XLR دارای یک ایستگاه شلیک روی برجک با قابلیت کنترل از راه دور است که به خدمه امکان می دهد از داخل تانک با مسلسل ۷.۶۲ میلیمتری شلیک کند.

T-14 Armata (روسیه)

روسیه اگر چه تعداد زیادی از تانک های طراحی شده در دوران اتحاد جماهیر شوروی مانند T-72 و T-80 و البته تانک های پیشرفته T-90M Proryv را در اوکراین از دست داده اما ویرانگرترین قلعه متحرک ساخت این کشور هنوز وارد میدان نبرد نشده است. تانک T-14 Armata طراحی و مرگباری نسل های جدید تانک ها را دارد. بدنه صیقلی و با ارتفاع کم آن دارای سوییتی پیشرفته برای فرمانده است که با یک برجک بدون سرنشین و با قابلیت کنترل از راه دور، دید پانورامیک ۳۶۰ درجه و سیستم کنترل آتش اتوماتیکی ترکیب شده که می تواند اهداف را پیش از شناسایی توسط اپراتور انسانی، دسته بندی و شناسایی کند.

توپ بودن خانه ۱۲۵ میلیمتری ۲A82-1M با سیستم گلوله گذار خودکار باعث شده که تانک آرماتا تانک کاملاً پیشرفته ای باشد، علاوه بر اینکه سیستم حفاظت آئروسل ۳VD35 آن برای تولید دود باعث می شود سیستم های هدایت سلاح های دشمن در اثر انتشار گرما و نور، دچار اشتباه در هدفگیری شوند.روسیه سعی داشت تولید انبوه این تانک را از سال ۲۰۲۰ آغاز کند اما مشکلات اقتصادی و تحریم ها باعث شده که این کشور تا سال ۲۰۲۳ یا بعد از آن آماده ورود به میدان نبرد نباشد.

T-84 Oplot-M (اوکراین)

قدرتمندترین تانک اوکراین به خاطر مشکلات بودجه ای هرگز نتوانسته در میدان نبرد با روسیه عرض اندامی داشته باشد. ارتش اوکراین تنها ۱۰ دستگاه از این تانک را دریافت کرده و ۴ فروند از آن ها نیز به ایالات متحده فروخته شد. تانک T-84 Oplot-M بر اساس طرح تانک T-80 دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده و دارای یک موتور دیزلی قدرتمند شش سیلندر با قدرت تولید ۱,۵۰۰ اسب بخار نیرو است که باعث شده این تانک به سرعت بیشینه ۴۳ مایل بر ساعت برسد. سیستم حفاظت فعال Zaslon که برای استفاده در کنار زره انفجاری-فعال آن طراحی شده می تواند ضربه ناشی از موشک هایی با سرعت ۱,۲۰۰ متر در ثانیه را تاب بیاورد. در حالی که اوکراین برای خرید تعداد بیشتری از این تانک قدرتمند سرمایه گذاری نکرده است اما تایلند در سال ۲۰۱۱ طی قراردادی ۴۹ فروند نسخه سبک شده از تانک های Oplot را خریداری کرد.

Type 99A (چین)

به لطف موتوری با توان تولید ۱,۵۰۰ اسب بخار نیرو و یک بدنه سبک ۵۵ تنی، تانک Type 99A با سرعت نزدیک به ۵۰ مایل بر ساعت حرکت می کند. نسخه پیشرفته اولین تانک مدرن به تولید انبوه رسیده چین دارای برجکی با زاویه منحصربفرد و زره کامپوزیتی است که با پنل های کناری انفجاری-واکنشی تقویت شده است. سیستم حفاظت فعال GL5 که توسط خود چینی ها ساخته شده می تواند در فاصله صد متری، نزدیک شدن موشک های ضد تانک را حس کرده و به کمک ۱۲ لانچری که روی بدنه قرار دارند، این موشک ها را خنثی کرده یا مسیر آن ها را تغییر دهد. یک سیستم ارتباطی لیزری نیز می تواند پیام های رمزگذاری شده را تا فاصله ۲.۲ کیلومتری منتقل کند و به خدمه امکان دهد با شنود فرکانس های رادیویی، بین گفتگوهای نیروهای خودی از دشمن تمایز قائل شوند. با داشتن ۷,۰۰۰ تانک، چین بعد از روسیه دومین قدرت زرهی جهان است در حالی که ۱,۲۰۰ دستگاه از این تانک ها از نوع Type 99 هستند.

12 تانکی که قدرتمندترین و بهترین تانک های جهان هستند

Altay (ترکیه)

وقتی اولین تانک Altay از خط تولید انبوه خارج شود، اولین تانک بومی ترکیه خواهد بود که بعد از جنگ جهانی دوم توسط این کشور تولید می شود. این تانک به افتخار فرمانده سواره نظام مشهور ترکیه به نام آلتای نامگذاری شده و برخی از پیشرفته ترین تکنولوژی ها و زره ها را دارد. سیستم کنترل آتش Volkan-II دارای توپ برقی و استابلایزر برجک است که شلیک دقیق در سرعت های بالا را ممکن می سازد. همچنین سیستم حفاظت فعال AKKOR که توسط خود ترکیه ساخته شده نیز در خود یک رادار پیشرفته دارد که روی بدنه نصب شده و می تواند به سرعت تهدیدهای نزدیک شونده را شناسایی کند- حتی در فاصله اندک- و به شیوه الکترونیکی الگوهای پروازی آن ها را مختل کرده یا خرج های انفجاری برای مقابله با آن ها شلیک نماید. شاسی این تانک مشابه تانک کره ای K2 Black Panther است و زره های کامپوزیت ماژولار ساخت کمپانی ترکیه ای Roketsan روی آن نصب می شود. با هزینه ۱۳.۸ میلیون دلاری به ازای هر دستگاه، تانک Altay گرانقیمت ترین تانکی است که تاکنون در جهان تولید شده است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲۸ نظر

ورود

  • . آبان ۵, ۱۴۰۱

    فقط چلنجر

    • رضا بهمن ۳, ۱۴۰۱

      دوران تانک ها دیگر تمام شده
      الان دیگه دوش پرتاب های قوی و موشک های پهپادی دقیق ضدتانک ساخته شده

      • مصطفی مرداد ۱۳, ۱۴۰۲

        تقریباً تمام تانک های روسی هم بعد از انهدام تکه تکه و تبدیل به قوطی کبریت سوخته شد

        روس ها فقط هارت و پورت بیخود داشتند همین

    • پاسخ خرداد ۳۱, ۱۴۰۲

      خب تانک های لئوپارد آلمان و چلنجر هم در اوکراین منهدم شد

  • وثوق آبان ۵, ۱۴۰۱

    تو تجهیزات نظامی هیچ کشوری به پای آمریکا نمی‌رسه و در آینده هم نخواهد رسید ، البته الان یسری سینه چاک میکنن و جامه میدرند که چرا از آمریکا تعریف می‌کنی ، جوابشون اینه که دلم میخواد تا تو از ته …. بسوززززی

    • Khosro آبان ۶, ۱۴۰۱

      بیشتر بنظر میرسه که خودت داری از فشار میترکی و میخوای هرجور شده از امریکا دفاع کنی

      • کوروش آبان ۷, ۱۴۰۱

        اختراع فقط مستعان کرونایاب ژنتیک ایرانیان

        • پاسخ بهمن ۳, ۱۴۰۱

          مستعان هرچی باشه از آهن قراضه های آمریکا مثل RQ170 و گلوبال هاوک بهتره

      • مصطفی بهمن ۳, ۱۴۰۱

        تسلیحات نوین و پیشرفته ساخت ایران بهترین تجهیزات نظامی آمریکا را هم منهدم و نابود ساخت
        RQ170 و گلوبال هاوک
        دوران تانک هم در میدان های جنگ تمام شده
        الان روسیه اولین قدرت هسته‌ ای جهان این قدر بمب اتم داره که میتونه در چند ثانیه اروپا و آمریکا رو با خاک یکسان سازد

    • بله آبان ۶, ۱۴۰۱

      عقده ای مسخره. همین تو که اینقدر … آمریکا رو میلیسی، پات رو بذاری توی کشورشون مثل حیوون باهات برخورد می کنند و آخر هم میندازنت بیرون. حداقل از یک جایی آویزون باش که تو رو آدم حساب کنند.

      • مهرداد آبان ۶, ۱۴۰۱

        داره واقعیت ها رو میگه شما دوستان ….. خودتونو به خواب زدین و پالیس روس و چین شدین که منفورترین حکومت های دنیا هستند و به مردم خودشون رحم نمی‌کنند چه برسه به ایرانی جماعت… البته بهتون حق میدم چون نون این حرفها تونو میخورید ولی بدونید که همه اگاه شدند و فقط مسخره تون میکنن

        • نه آبان ۶, ۱۴۰۱

          کلا فلسفه زندگی تون آویزون بودن از کشورهای دیگه است. فکر می کنید آمریکا و اروپا و روسیه و چین فرقی باهم می کنند. برای همشون ما فقط سیاه لشگریم برای رسیدن به منافعشون. آمریکا و اروپا با ژست دموکراسی و آزادی شما ها رو خام کردن خیال می کنید ذره ای براشون مهمه که چی به سر ماها میاد. اگر منافعشون ایجاب کنه به راحتی با هر حکومت دیکتاتوری دست دوستی میدن و ازش حمایت می کنند. الان بری به هر کدوم از این کشورها اندازه حیوونهای اون کشور هم ارزش نداری. اونها حداقل یک حقوقی دارند و کسی حق نداره آزارشون بده ولی شماها اگر نتونید ثابت کنید برای اون کشور مفید هستید از کوچکترین حق و حقوقی برخوردار نخواهید بود (نه حتی در حد همون ژست حقوق بشری که همیشه می گیرند). فکر نکن مثل چشم آبیهای اروپایی باهاتون برخورد می کنند. میندازنتون توی یک کمپ بعد هم یا برتون می گردونند از جاییکه اومدین یا می فرستن یک کشور داغون. چقدر ملت ما حقیر و بدبخت شدن که صدها ساله خودشون رو درحد طفیلی کشورهای دیگه می بینند حالا چه چین و روسیه چه آمریکا و اروپا.

      • تو و امثال تا در ایران باشند ایران به جایی نمیرسه من اگه مقامی داشتم بهت ویزای آمریکا رو رایگان میدادم تا از ایران برین آبان ۷, ۱۴۰۱

        هنوز بعضی ها غافل از زمان هستن فکر می کنن آمریکا زندگی کنن آدم میشن نه عزیز همه جای دنیا یکی است منتها از شهر و دیار خود خارج شوید به دیدگاه غریبه بهت نگاه می کنن هیچ از اعتماد خبری نیست مثل چهار پایان ازتون کار میکشن یه منت هم روش می زارم که داریم ازتون حفاظت میکنیم آخر عاقبت خوبی هم نداره تو اگه همان کار ها رو تو شهر خودت انجام بدی بهتره

      • محمد آبان ۷, ۱۴۰۱

        امریکا و اروپا بد هستن و با مردمشون بد رفتار می‌کنند. برای همین بچه های همه مسئولین میرن اونجا زندگی می‌کنند.

        • پاسخ بهمن ۳, ۱۴۰۱

          بچه های مسئولین که برای عیاشی و خوش گذرانی نرفتند

          رفتن به کشور دشمن، که ۴ تا حرف جدید و کلی دانش و علم جدید بیارن برای پیشرفت و آبادی کشور

          البته شما قدر نشناسی

          • باشه مهر ۱۸, ۱۴۰۲

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      • عباس آبان ۸, ۱۴۰۱

        مثلا از چین آویزون بشیم خوبه؟

        • پاسخ بهمن ۳, ۱۴۰۱

          چرا فکرتون این هست که ایران وابسته سایر کشور ها باید باشه؟
          شما که فکر می‌کنید ایران مستعمره چینه
          پس چرا حتی یک چینی هم در ایران نیست؟
          چرا حتی یک گلوله ساخت چین هم در ایران نیست؟
          چند نفر تو ایران چینی حرف می‌زنند؟ هیچ کسی
          مگر ما لجن خوری و کثافت خوری داریم مثل چین؟ نه
          ما فقط با چین تجارت و خرید و فروش نفت داریم
          چینی ها بر خلاف ظالمان غربی حداقل ما رو تحریم نکردند

      • احمد شهریور ۸, ۱۴۰۲

        آره مثلاً روسیه و چین خوبن

    • این اسباب بازی ها در مقابل پهباد های ایران هیچ هستن حالا تو بسوز آبان ۶, ۱۴۰۱

      بی نام

  • حامد آبان ۶, ۱۴۰۱

    کرار در حد تی ۹۰ هست ؟ میتونست تو این لیست باشه؟ فکر کنم از تی۸۴ پیشرفته تره

  • ناشناس آبان ۶, ۱۴۰۱

    داداش،اگه ایقدر که میگید این تانک ها خفن بودن،حداقل حریف عراق میشدن.ایران که جای خودشو داره.بدون که اگه اونا میتونستن با اووون تشکیلاتی که میگید ایران رو بگیرن،خیلی وقت پیش ایران اشغال شده بود

  • مینا گلرو آبان ۷, ۱۴۰۱

    با سلام‌ تو این لیست برخی از این تانکها اصلا هنوز وارد تست های پیش از ورود بخدمت هم نشدن و ویژگی های اونا بر اساس مفهومی هست که کشور سازنده ارائه کرده این تانکها ممکن هست بهتر یا بدتر از چیری که اعلام شدن باشن مثل آلتای ، جهت اطلاع عزیزان کرار یک تانک جدید نیست بلکه یه ارتقا روی تی ۷۲ هست و در بهترین شرایط میشه گفت یه تی ۷۲ بهبود یافته است که بهیچوجه با هیچکدام از این تانکها قابل قیاس نیست از اون گذشته نه کرار و نه ذالفقار بشکل فراگیر وارد خدمت نشدن و بیشتر یه جار و جنجال تبلیغاتی هست

    اما در میان این لیست نسخه جدید آبرامز رده اول هست آرماتا میتونه دوم یا سوم باشه بعد از آبرامز لئوپارد قرار داره و بعدش چلنجر و مرکاوا بقیه هیچکدوم کارنامه میدانی ندارن

    • . آبان ۷, ۱۴۰۱

      چلنجر زرهش در میدان کاملا ثابت شدهست. در جنگ عراق چلجر کولاک کرد

      • ناشناس آبان ۲, ۱۴۰۲

        در حمله روسیه به اوکراین این آهن قراضه هاب چلنجر که به راحتی منهدم شد و از بین رفت

  • علیرضا آبان ۷, ۱۴۰۱

    همه دیدگاه های کارشناسان خیلی مهم است ولی این پهباد انتهاری ایران همه این تکنولوژی ها رو نابود کرده

    • A آبان ۸, ۱۴۰۱

      حرف حساب جواب نداره

  • تنها می مونی فروردین ۸, ۱۴۰۲

    پس ایران عزیزم چی
    ??
    ایران عزیزم خیلی بی دفاع شده ایرانی که غمخوار کل دنیا بود ولی الان کلی دشمن داره