قیمت جهانی حامل های انرژی در کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۲ + اینفوگرافیک

قیمت جهانی حامل های انرژی در کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۲ + اینفوگرافیک

برای برخی کشورها، قیمت انرژی در سال ۲۰۲۲ به ارقامی تاریخی رسیده است. قیمت بنزین، برق و گاز طبیعی با تهاجم روسیه به اوکراین که زنجیره تامین انرژی جهانی را گسست، به شدت افزایش یافت. خانوارها و مشاغل در بحبوحه نوسانات شدید قیمت ها با قبوض بالای انرژی مواجه هستند. ابهامات پیرامون جنگ بسیار زیاد است و پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های گرمایش زمستانی افزایش یابد.

قیمت جهانی انرژی در کشورهای مختلف چقدر است؟

با توجه به پیامدهای جهانی بحران انرژی، اینفوگرافیک بالا قیمت انرژی برای خانوارها را به تفکیک کشورها با داده های GlobalPetrolPrices.com نشان می دهد.

۱. قیمت جهانی انرژی: بنزین
کدام کشورها و مناطق بیشترین هزینه را برای یک گالن بنزین پرداخت می کنند؟
قیمت جهانی انرژی در کشورهای مختلف چقدر است؟
با میانگین ۱۱.۱۰ دلار در هر گالن، خانوارهای هنگ کنگ بالاترین قیمت بنزین را در جهان پرداخت می کنند که رقمی بیش از دو برابر میانگین جهانی است.

مانند هنگ کنگ، جمهوری آفریقای مرکزی هزینه بنزین بالایی دارد، به ازای هر گالن ۸.۶۰ دلار. این کشور به عنوان یک واردکننده خالص بنزین، از زمان جنگ در اوکراین با فشارهای افزایش قیمت مواجه شده است.

خانوارهای ایسلند، نروژ و دانمارک با بالاترین هزینه بنزین در اروپا روبرو هستند. به طور کلی، تورم اروپا در ماه سپتامبر به دلیل بحران انرژی به ۱۰ درصد رسیده است.

۲. قیمت جهانی انرژی: برق
نوسانات شدید در قیمت برق نیز دیده می شود. بالاترین قیمت برق خانگی در اروپا است؛ قیمت برق در دانمارک، آلمان و بلژیک تقریباً دو برابر فرانسه و یونان است. قیمت برق در بسیاری از کشورهای اروپایی بیش از دو یا سه برابر میانگین جهانی ۰.۱۴ دلار در هر کیلووات ساعت است.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، قیمت برق خانگی در اتحادیه اروپا نسبت به سال قبل ۳۲ درصد افزایش یافت.
قیمت جهانی انرژی در کشورهای مختلف چقدر است؟
در ایالات متحده، قیمت برق مصرفی در مقایسه با سپتامبر سال گذشته سالانه نزدیک به ۱۶ درصد افزایش یافته است که بالاترین افزایش در بیش از چهار دهه است و باعث افزایش تورم شده است. با این حال، خانوارها به دلیل اینکه ایالات متحده خود صادرکننده انرژی است، بیشتر از تأثیر اختلالات عرضه روسیه در امان هستند.

۳. قیمت جهانی انرژی: گاز طبیعی
هشت مورد از ۱۰ کشور با بالاترین قیمت گاز طبیعی در جهان در اروپا قرار دارد و هلند در صدر آنهاست. به طور کلی، قیمت گاز طبیعی اروپا در یک سال پس از حمله به اوکراین، شش برابر شده است.
قیمت جهانی انرژی در کشورهای مختلف چقدر است؟
خبر خوب این است که فصل پاییز نسبتاً گرم بوده است که به کاهش ۲۲ درصدی تقاضای گاز طبیعی اروپا در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته کمک کرده است و این امر به کاهش خطر کمبود گاز در اواخر زمستان کمک می کند.

در خارج از اروپا، برزیل با وجود تولید حدود نیمی از عرضه داخلی، در این لیست جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. هزینه های بالای گاز پخت و پز به ویژه برای خانواده های کم درآمد چالش برانگیز بوده است که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور در اکتبر به یک موضوع سیاسی کلیدی تبدیل شد.

در همین حال، سنگاپور بالاترین قیمت گاز طبیعی را در آسیا دارد، زیرا حجم بالایی از گاز مصرفی این کشور از طریق تانکرها یا خطوط لوله وارد می شود و این کشور را در برابر شوک های قیمتی آسیب پذیر می کند.

افزایش رقابت

قیمت جهانی انرژی در کشورهای مختلف چقدر است؟
تا دسامبر، تمام محموله های نفت خام از طریق دریا از روسیه به اروپا متوقف خواهد شد و احتمالاً قیمت بنزین را در زمستان و سال ۲۰۲۳ افزایش می دهد.

نگرانی، تجزیه و تحلیل از ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) نشان می دهد که اگر عرضه و تقاضا از روسیه کاهش نیابد، ظرفیت ذخیره سازی گاز طبیعی اروپا تا فوریه به ۲۰ درصد کاهش می یابد.

قیمت جهانی انرژی در کشورهای مختلف چقدر است؟

از آنجایی که اروپا به دنبال جایگزین هایی برای انرژی روسیه است، تقاضای بیشتر می تواند رقابت جهانی برای منابع سوخت را افزایش دهد و قیمت انرژی را در ماه های آینده افزایش دهد. با این حال، بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که قیمت انرژی در سال ۲۰۲۳ پس از افزایش ۶۰ درصدی پس از جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، ۱۱ درصد کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

چه کشورهایی هنوز از روسیه نفت و گاز می خرند؟

نمودار ۴۰ سال تولید و مصرف انرژی بر اساس کشورها

منبع: visualcapitalist
مطالب مرتبط
یک نظر

ورود