ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مدیرعامل حرکت اول: تخصص ما تزریق پول هوشمند به استارتاپ‌هاست

حرکت اول بیشترین رقم را در اکوسیستم استارتاپی سرمایه‌گذاری کرده است و باور دارد با پول هوشمند می‌توان تیم‌ها را سریع‌تر رشد داد.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۴:۵۸

حرکت اول به‌نوعی به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذار همراه اول فعالیت دارد و در سال گذشته بیشترین رقم را در اکوسیستم استارتاپی سرمایه‌گذاری کرده است؛ یعنی رقمی معادل پانصد‌ میلیارد تومان. دور از ذهن نیست در سال ۱۴۰۱ نیز همین رتبه را کسب کند. یکی از مواردی که مدیران حرکت اول به آن تأکید دارند، این است که آن‌ها نه‌تنها پول و سرمایه به استارتاپ‌ها تزریق می‌کنند، بلکه تخصص کاملی در تزریق پول هوشمند دارند. به باور مدیران این مجموعه، پول هوشمند می‌تواند اکوسیستم استارتاپی کشور را توسعه دهد و باعث رشد مضاعف تیم‌ها شود.

حرکت اول در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ به‌عنوان نماینده حقوقی همراه اول در فراصندوق ستارگان معرفی شد و کمی بعد حیطه فعالیت خود را گسترده‌تر کرد. «مهدی عباسخانی» مدیرعامل حرکت اول باور دارد: «همراه اول در سال ۱۳۹۷ براساس یک سند راهبرد ۵‌ساله، تصمیم گرفت به‌غیراز خدمات اصلی خود، در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال نیز ورود پیدا کرده و در این اکوسیستم سرمایه‌گذاری از نوع خطرپذیر کند.» او وجه تمایز اصلی حرکت اول را در تزریق پول هوشمند دانست و گفت: «سرمایه‌گذاری برای ما اولین قدم دوستی است و امضای قرارداد به‌معنای پایان مذاکره نیست. بر‌اساس بررسی‌هایی که کردیم، به این جمع‌بندی رسیدیم در زنجیره ارزش اکوسیستم دیجیتال کشور، روند و رشد استارتاپ‌ها در یک جا متوقف می‌شود. ما سعی کردیم به کسب‌و‌کارها کمک کنیم تا آن‌ها را برای ورود به بازار سرمایه حاضر نماییم. ما در زمینه پول هوشمند نیز توانستیم با کمک پشتوانه همراه اول، یک آورده نقدی داشته باشیم تا به استارتاپ‌ها کمک کنیم. در حوزه‌های مارکتینگ و حقوقی و مالی و... ورود پیدا کردیم و در حوزه‌های مختلف به استارتاپ‌ها کمک کردیم.» به گفته عباسخانی آن‌ها نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان، پول هوشمند به استارتاپ‌ها تزریق کرده‌اند.

ارتباط همراه اول با استارتاپ‌ها

«علی نصر تهرانی» عضو هیئت‌مدیره و مدیر پساسرمایه‌گذاری نیز درباره پدیده پول هوشمند توضیحات بیشتری داد و گفت: «ما در حرکت اول همیشه این موضوع را سرلوحه قرار دادیم که چیزی بیشتر از یک آورده مالی برای استارتاپ‌ها داشته باشیم. ما سعی می‌کنیم مشاورین مختلفی در حوزه‌های گوناگون، از رشد و توسعه گرفته تا مالیات و بیمه و... به شرکت‌ها معرفی کنیم تا به رشد آن‌ها کمک کنند. ارتباط بین همراه اول و کسب‌وکارهای زیرمجموعه خود را برقرار می‌کنیم، به‌طوری که هدیه سازمانی همراه اول به افراد، کدهای تخفیف این شرکت‌ها شده است. خدمات دیگری مثل پیامک هوشمند، خدمات مکان محور و... نیز از طریق همراه اول به شرکت‌های زیرمجموعه تزریق شده است تا یک تعامل برد-برد صورت گرفته باشد.»

حرکت اول در یک استارتاپ سوری به اسم دیجی شی نیز سرمایه گذاری کرده است. در همین راستا، عباسخانی به فعالیت در خارج از ایران نیز اشاره کرد و گفت: «نگاه ما هیچ‌وقت فقط به داخل نبوده است و به خاورمیانه نگاه داشته‌ایم. ما معتقد هستیم سوریه در آینده اقتصاد پویایی را رقم خواهد زد و خوشبختانه دیجی شی از زمان سرمایه‌گذاری ما رشد خیلی خوبی داشته است. ما می‌خواهیم هم در داخل و هم خارج از ایران به‌طور موازی حرکت کنیم و بتوانیم تیم‌های داخلی را نیز به‌سمت بازارهای جهانی سوق دهیم.»

ورود آچاره به بورس تا یکی دو سال آینده

همراه مکانیک، جاجیگا، آچاره، اوبار، پینکت، آلا، آدرس و نبض از شناخته‌شده‌ترین استارت‌آپ‌های حرکت اول هستند و شنیده‌هایی از ورود آچاره به بازار بورس هم شنیده می‌شود. ما درباره این موضوع به‌سراغ نصر تهرانی رفتیم. او درباره خروج موفق حرکت اول از تیم‌ها و بورسی‌شدن آن‌ها به دیجیاتو گفت: «حرکت اول مثل هر VC دیگری به‌دنبال خروج موفق است و این موضوع فقط به‌معنای IPO‌کردن نیست و ما به ادغام و یا فروش به سرمایه‌گذار دیگر و... نیز فکر کردیم. حرکت اول با حمایت همراه اول می‌تواند در M&A‌ها نقش خوبی داشته باشد و ادغام‌های خوبی را در کشور ایجاد کند و پلی بین بازیگران بزرگ و کوچک باشد.» او درباره حضور آچاره در بورس نیز گفت: «همان‌طور که گفتم یکی از راه‌های خروج، ورود به بورس است. با موفقیت چشمگیری که آچاره در یک سال گذشته داشته، پتانسیل خیلی خوبی برای بورسی‌شدن دارد و دارای سرمایه‌های انسانی زیاد و متبحری است. دارایی ثابت آچاره نیز از نکات مثبت برای بورسی‌شدن کسب‌وکار است و تصور می‌کنیم طی دو سال آینده، آچاره وارد بورس شود.»

گزارش کامل دیجیاتو از حرکت اول و گفت‌وگو با مدیران این مجموعه درباره فعالیت این صندوق را در ادامه مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی