برزیل تنها ناو هواپیمابر خود را غرق کرد؛ ناو زنگ زده ۳۲,۰۰۰ تنی سائو پائولو به عمق دریا رفت

برزیل تنها ناو هواپیمابر خود را غرق کرد؛ ناو زنگ زده ۳۲,۰۰۰ تنی سائو پائولو به عمق دریا رفت

برزیل ناو هواپیمابر بازنشسته شده و زنگ زده خود را در اقیانوس اطلس در سواحل شمال شرقی خود غرق کرد، علیرغم هشدارها از جانب کارشناسان محیط زیست مبنی بر اینکه این کشتی زنگ زده ساخته شده توسط فرانسه در دهه ۱۹۶۰ باعث آلودگی دریا و زنجیره غذایی جانوران آبزی خواهد شد. این ناو هواپیمابر ۳۲,۰۰۰ تنی به مدت سه ماه روی دریا شناور بود، پس از آن که ترکیه به آن مجوز نداد تا در این کشور اسقاط شود زیرا دارای خطر محیط زیستی بود و در نهایت این کشتی غول پیکر به برزیل یدک کشی شد.

برزیل تنها ناو هواپیمابر خود را غرق کرد

این ناو هواپیمابر سوراخ شده و در یک عملیات غرق شدن کنترل شده، روز جمعه به عمق دریا فرستاده شد. نیروی دریایی برزیل علت غرق کردن تنها ناو هواپیمابر این کشور را جلوگیری از خسارت های لجستیکی، عملیاتی، محیط زیستی و اقتصادی به دولت برزیل اعلام کرده است. بدنه ناو هواپیمابر سائو پائولو در فاصله ۳۵۰ کیلومتری ساحل شمال شرقی قلمرو این کشور به زیر آب فرستاده شد، جایی که دریا ۵,۰۰۰ متر عمق دارد، منطقه ای که برای کاهش تاثیر بر روی ماهیگیری و اکوسیستم های دریایی، برای غرق کردن این کشتی انتخاب شده بود.

برزیل تنها ناو هواپیمابر خود را غرق کرد

برزیل تنها ناو هواپیمابر خود را غرق کرد

فعالان مدنی و محیط زیستی از دولت برزیل خواسته بودند تا عملیات غرق کردن این ناو را متوقف کرده و مدعی بودند که این ناو هواپیمابر به خاطر مواد خطرناکی از جمله ۹ تن آزبست که در بدنه آن کار شده، «سمی» است. گروه حافظ محیط زیست Greenpeace در بیانیه ای در این باره گفته است: «غرق کردن ناو هواپیمابر سائو پائولو چندین تن آزبست، جیوه، سرب و دیگر مواد به شدت سمی را به بستر دریا خواهد فرستاد». این ناو هواپیمابر از کلاس Clemenceau است که به مدت ۴ دهه با نام Foch در خدمت نیروی دریایی فرانسه بود در حالی که توانایی حمل تا ۴۰ هواپیمای جنگی را داشت.

برزیل تنها ناو هواپیمابر خود را غرق کرد

یک کارشناس دفاعی در این باره گفته است که ناو هواپیمابر سائو پائولو در سال ۱۹۹۸ تنها به مبلغ ۱۲ میلیون دلار توسط نیروی دریایی برزیل خریداری شده اما تعمیر و بازسازی آن به ۸۰ میلیون دلار هزینه نیاز داشت، بازسازی که هیچ گاه انجام نشد. بعد از بازنشسته شدن این ناو، کمپانی اسقاط دریایی Sök Denizcilik Tic Sti بدنه آن را به قیمت ۱۰.۵ میلیون دلار خریداری کرد اما وقتی ترکیه اجازه ورود این ناو به لنگرگاه این کمپانی را نداد، ناو هواپیمابر سائو پائولو به اقیانوس اطلس بازگردانده شد.

برزیل تنها ناو هواپیمابر خود را غرق کرد

نیروی دریایی برزیل می گوید که از این کمپانی خواسته تا ناو را در یک لنگرگاه برزیلی تعمیر کند اما بعد از این که بررسی نشان داد باید به درون آب برده شده و خطر غرق شدنش وجود داشت، نیروی دریایی از ورود این ناو به بنادر برزیل جلوگیری کرد و تصمیم گرفته شد در عمق دریا غرق شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶ نظر

ورود

  • بازنشسته مال باخته بهمن ۱۸, ۱۴۰۱

    میدادند تو ایران ضایعاتی ها سریع اوراقش می کردند بدون هیچ نگرانی و پولشو به جیب می زدند
    حیف شده دیگه
    عجب احمق هایی بودن که غرقش کردن

    • سید بهمن ۱۸, ۱۴۰۱

      این ظاهرماجراست?

      • دانیال بهمن ۲۹, ۱۴۰۱

        بله ناو هواپیمابر در جنگ های جدید کاربردی نیست

  • علی سلیمی ۰۹۱۴۹۵۴۲۰۳۱ بهمن ۱۹, ۱۴۰۱

    اگر آن طور که گفته شد کشتی را غرق کرده باشند واقعا حماقت کرده‌اند، می توانستند به نحوه بهتری از آن استفاده نمایند و درآمد پایدار چندین سال متمادی و طولانی مدت داشته باشند، در هر حال انسان ها هر چه از طبیعت با سختی و مشقت تحت هر عنوان گرفته بودند به آسانی به طبیعت پس دادند!!!!

  • صالح بهمن ۲۳, ۱۴۰۱

    ناو هواپیمابر سلاحی است مربوط به یک قرن پیش
    و متعلق به زمان جنگ جهانی هستش
    خود آمریکا هم ۵۰ ناو هواپیمابر خودش رو اسقاط کرد و از بین برد
    و فقط ۱۰ تاش رو نگه داشته

  • صالح بهمن ۲۳, ۱۴۰۱

    از عکس ها مشخصه حتی آهن های این ناو هم فرسوده و زنگ زده
    حداقل عمر این ناو ۵۰ ساله باید هم غرق یا اسقاط شود