اوکراین مدعی شد اولین خودرو زرهی روسیه ملقب به «ترمیناتور» را نابود کرده است + ویدیو

اوکراین مدعی شد اولین خودرو زرهی روسیه ملقب به «ترمیناتور» را نابود کرده است + ویدیو

اوکراین مدعی است که اولین خودرو زرهی پیشرفته روسی BMP-T با لقب «ترمیناتور» را در لوهانسک نابود کرده است. سرهی هایدای، فرماندار اوکراینی منطقه لوهانسک با انتشار یک سری تصاویر هوایی از نابودی اولین فروند خودرو زرهی ترمیناتور روسیه خبر داده است، تصاویری که از نسخه نابود شده این خودرو زرهی در حساب تلگرامی این فرماندار اوکراینی منتشر شده است. هایدای می گوید که رسانه های پروپاگاندایی روسیه در مورد این خودرو زرهی بسیار داستان سرایی کرده و گفته اند که نابود کردن آن غیرممکن است و در ادامه ویدیویی از تلویزیون دولتی روسیه را به اشتراک گذاشته که در آن این خودرو زرهی در جنگلی در نزدیکی منطقه کرمینا در استان لوهانسک به تصویر کشیده شده است، منطقه ای که اکنون در کنترل روسیه و نیروهای جدایی طلب اوکراینی تحت حمایت این کشور است.

اوکراین اولین خودرو زرهی ترمیناتور روسیه را نابود کرد

هایدای در حساب تلگرامی خود در این باره نوشته است: «جملات بسیار زیبای زیادی در مورد اینکه نابودی این خودرو تقریباً غیرقابل نابود کردن است… تقریباً». خودرو زرهی ترمیناتور برای پشتیبانی از دیگر واحدهای پیاده نظام و زرهی طراحی شده و می تواند با استفاده از چهار اپراتور سلاح خود به صورت همزمان با سه هدف متفاوت درگیر شود. سلاح های خودرو زرهی Terminator شامل دو توپ ۳۰ میلیمتری، چهار موشک ضد تانک سوپرسونیک Ataka با برد تقریبی بیش از ۷ کیلومتر، دو نارنجک انداز AG-17D و یک مسلسل کواکسیال ۷.۶۲ میلیمتری هستند.

M88A2 Hercules؛ یدک کشی که مانع از افتادن تانک های آبرامز به دست روسیه می‌شود + ویدیو

اوکراین اولین خودرو زرهی ترمیناتور روسیه را نابود کرد

این خودرو زرهی اولین بار در اواخر دهه ۱۹۸۰ طراحی شده و توسط کمپانی روسی Uralvagonzavod ساخته شده که از تولید کنندگان اصلی تانک های روسی است ارتش روسیه تنها ۱۰ دستگاه از این خودرو را در سال ۲۰۱۷ خریداری کرد. اگر چه طراحی این خودرو زرهی شبه تانک بسیار قابل توجه است اما گزارش های روسیه نشان می دهد که این سلاح زرهی بیشتر جذابیت ظاهری دارد تا کاربرد عملی. دیوید آکس از فوربس می گوید که از دست دادن یکی از این خودروهای زرهی می تواند سرخوردگی و تحقیر بزرگی برای روسیه باشد، زیرا این خودرو زرهی یکی از افتخارات رسانه های روسیه بوده که اغلب از آن برای اشاره به توانایی روسیه برای تولید خودروهای زرهی بسیار پیشرفته استفاده می کردند.

اوکراین اولین خودرو زرهی ترمیناتور روسیه را نابود کرد

تنها یک دسته از خودرو زرهی ترمیناتور به لوهانسک اعزام شده بود، جایی که به نظر می رسد روسیه عملیات تهاجمی گسترده و مورد انتظارش را از روز پنج شنبه گذشته آغاز کرده است. طراحی خودرو BMP-T بیش از سی سال پیش و به طور ویژه پس از عملیات فاجعه بار در چچن شکل گرفت و بعد از تولید ۸ دستگاه اولیه، قرار شد به منظور صادر کردن به کشورهای دیگر نیز تولید شود. خودرو ترمیناتور که چیزی شبیه تانک اما با جثه، وزن و قدرت کمتر اما تحرک بالاست، برای شکست دادن نیروهای ضد تانک طراحی شده است.

اوکراین اولین خودرو زرهی ترمیناتور روسیه را نابود کرد

از توپ های ۳۰ میلیمتری دوگانه آن می تواند برای نیروهای پیاده و پرنده هایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند نیز استفاده کرد. خودرو BMP-T روی شاسی تانک T-90 ساخته شده و دارای زره واکنشی است و در کل می تواند ۵ خدمه داشته باشد. ایالات متحده و دیگر متحدان غربی اش هنوز هیچ خودرو زرهی شبیه Terminator را تولید نکرده اند یا دستکم به مرحله تولید انبوه نرسیده و وارد خدمت نشده اند. در سال ۲۰۱۰، ارتش روسیه استفاده از این خودرو را تایید کرد اما تصمیم برای تزریق بودجه برای تولید بیشتر آن را رد نمود زیرا طراحی آن را غیرضروری دانست.

مقایسه تانک های M1A2 Abrams و T-14 Armata؛ تانک آمریکایی بهتر است یا روسی؟

اوکراین اولین خودرو زرهی ترمیناتور روسیه را نابود کرد

بر اساس گزارش ها، ژنرال های روسی بر این باورند که موشک اندازهای Ataka این شبه تانک هیچ محافظتی در برابر آتش دشمن ندارند. سیستم کنترل آتش آن چندان پیشرفته نیست و شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه در عمل، تنها می تواند در لحظه با یک هدف درگیر شود. همچنین از آنجایی که ترمیناتور روی شاسی تانک قرار می گیرد، بسیار گرانقیمت و ساخت آن پرهزینه است. یک فرمانده روسی مدعی شده است که ترمیناتور خود را به عنوان یک «سرباز جهانی» ثابت کرده و می تواند به صورت مستقل با پیاده نظام های مسلح به سلاح های سبک، نارنجک انداز و موشک های هدایت شونده ضد تانک مبارزه کرده و در برابر گردان های تانک مجهز به پهپاد نیز مقاومت کند.

اوکراین اولین خودرو زرهی ترمیناتور روسیه را نابود کرد

رسانه های روسی مدعی شده اند که هر دستگاه از ترمیناتور می تواند جایگزین ۴۰ سرباز و ۶ خودرو زرهی شود. اما اگر چه این خودرو زرهی به شدت مسلح است اما بعید است که بتواند کارآیی یک گروه ۴۰ نفره را داشته باشد. گفته می شود که کشورهای الجزایر، پرو و آذربایجان از تمایل خود به خرید BMP-T گفته اند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۱ نظر

ورود

  • عباس بهمن ۲۸, ۱۴۰۱

    این دروغخ میخوان روحیه ابر سربازان روسی رو کم کنند روسیه بیدی نیست که بلرزه. با فوتوشاپ درست شده معلومه

  • حسن بهمن ۲۸, ۱۴۰۱

    روسیه ابر قدرت دنیاست با این دروغ ها از هم نمیپاشه. به تنهایی می‌تونه سه تا آمریکا رو نابود کنه

  • شایان بهمن ۲۸, ۱۴۰۱

    هرچی ناتو داشت و نداشت و روسیه نابود کرده تو جنگ بعد یه تانک و اوکراین (ناتو) زده شده خبر؟ خبراتون خیلی یه طرفس تو خیلی زمینه ها

  • اخوندک بهمن ۲۹, ۱۴۰۱

    اینقد که روسیه اینجا پاچه مال داره خود سید نداره. اخه پر فیوز روسیه و امریکا ب تو چ

    • رضا اسفند ۲۵, ۱۴۰۱

      خیلی ممنون که فرهنگ فاسد اروپایی ات رو به نمایش گذاشتی

  • آتش سوزان بهمن ۲۹, ۱۴۰۱

    این همه عرررضضشششییی اینجا چیکار میکنه
    نظرارو خخخخخ روسیه میخواد قیف زیادی بخوره خخخخ

    • لشکر پوتینییون بهمن ۲۹, ۱۴۰۱

      کاش یه گردان پوتینییون میزدن برا این عرررزشیای عنقلابی ک برن همونجا سقط شن یکی یکی

  • سندرز بهمن ۳۰, ۱۴۰۱

    یادم میاد همین کسایی که امروز از یه کشور متجاوز دفاع می کنن دیروز داشتن واسه اسرائیلی ها پاچه همه رو میگرفتن

    • فرشید اسفند ۱, ۱۴۰۱

      روسیه هم به درک واصل میشه ،فقط صبر داشته باشید ..به سوخو ۳۵ مینازید ،همشو مثل بادبادک میترکونند

  • حق اسفند ۱, ۱۴۰۱

    اقدار پوشالی روسیه درحال درهم شکستن است، البته اقتدار خاصی هم نداشت، ببینید چجوری در برابر اوکراین به خفت و خواری افتادن

    • رامین اسفند ۲۵, ۱۴۰۱

      بازم آبجو و عرق زیاد کوفت کردی؟
      یا مواد مخدر صنعتی بوده؟