ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلم سینمایی

۱۰ فرنچایز سینمایی که هیچوقت به پایان داستان نرسیدند

هدف اصلی از خلق مجموعه فیلم‌ها یا همان فرانچایزها توانایی و فرصت بیان داستانی طولانی و فراگیر است که نمی‌توان آن را تنها در یک فیلم جای داد. بنابراین این یک راه عالی برای معرفی ...

دنیا جهانگیری
نوشته شده توسط دنیا جهانگیری | ۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

هدف اصلی از خلق مجموعه فیلم‌ها یا همان فرانچایزها توانایی و فرصت بیان داستانی طولانی و فراگیر است که نمی‌توان آن را تنها در یک فیلم جای داد. بنابراین این یک راه عالی برای معرفی شخصیت‌ها، طرح داستانی، پیچش‌ها و صحنه‌های جدید در فیلم‌های مختلف یک سری است تا طرفداران نیز بتوانند از آن لذت کافی را ببرند.

مزیت دیگر فرانچایزها، اقتباس از کتاب‌ها و روایت داستان روی پرده سینما برای مجموعه‌ها بزرگ و محبوب مانند هری پاتر یا ارباب حلقه‌هاست. وقتی تمام المان‌ها به درستی رعایت شود، نتیجه آن یک فرانچایز موفق است که نه‌تنها توانسته داستانی خارق‌العاده را خلق کند، بلکه می‌تواند میلیاردها دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد. با این حال لازم است بار دیگر بر این نکته تایید کرد که کار ساخت فیلم‌ها باید به درستی انجام شود و بدون شک همه می‌دانیم مسئولیت سخت و سنگینی است و از طرفی می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.

مطلب پیشنهادی
پیشنهاد ویجیاتو برای هالووین ۲۰۲۳
۱۵ فیلم و سریال ترسناک برای بزرگسالان، کودکان و کل خانواده در هالووین

برای مثال تهیه‌کنندگانی که میلیون‌ها دلار از سرمایه خود را برای فیلم صرف می‌کنند باید تا حد زیادی به موفقیت آن پروژه ایمان داشته باشند و مطمئن شوند می‌توانند از آن به سود برسند؛ مخصوصا اگر پای راه‌اندازی یک فرانچایز جدید وسط باشد. گاهی اوقات ممکن است همان فیلم اول در یک فرانچایز موردانتظار و با پتانسیل شکست بخورد و به این ترتیب دلیلی برای ساخت قسمت‌های بعدی وجود ندارد؛ در نتیجه پروژه کنسل می‌شود و در این میان پول زیادی به هدر نمی‌رود. اما سناریوی بدتر زمانی است که یک کمپانی قبل از آن که مجبور شود آن پروژه‌ را رها کند، چندین فیلم را ساخته و اکنون این فرانچایز خلق شده است. این یک شرایط بسیار وحشتناک است؛ زیرا نه‌تنها سرمایه زیادی به هدر می‌رود، بلکه هر یک از یک داستان‌های این فیلم‌ها بدون یک پایان‌بندی مناسب به پایان می‌رسد یا بهتر است بگوییم داستان آن هرگز به سرانجام نمی‌رسد.

در همین مورد، فرانچایزهای بزرگ زیادی هستند که به این سرنوشت دچار شده و هیچ‌گاه پایان‌بندی درست خود را دریافت نکردند؛ در ادامه به ۱۰ مجموعه فیلمی که داستان آن‌ها هیچ‌گاه تکمیل نشد اشاره خواهیم کرد.

۱۰. Alien

مجموعه فیلم

فرانچایز Alien یا همان بیگانه جزو یکی از بهترین سری فیلم‌های علمی‌تخیلی و ترسناک به شمار می‌رود که فیلم اول آن توسط استودیو قرن بیستم و به کارگردانی ریدلی اسکات در سال ۱۹۷۹ اکران شد. این فیلم سه دنباله داشت که به ترتیب در سال‌های ۱۹۸، ۱۹۹۲ و ۱۹۹۷ منتشر شدند. پس از تکمیل سری فیلم‌های بیگانه اصلی در سال ۱۹۹۷ با Alien: Resurrection، به نظر می رسید که این پایان راه برای فرانچایز است.

با این حال، ما در سال ۲۰۱۲ با فیلم Prometheus که پیش‌درآمدی بر فیلم‌های اصلی محسوب می‌شد بار دیگر به این جهان بازگشتیم. ریدلی اسکات نیز علی رغم نقدهای ضد و نقیض درباره فیلم، در این باره هیجان‌زده به نظر می‌رسید. قرار بود این اولین عنوان در سه‌گانه پیش درآمدهای این فرنچایز باشد، اما خیلی زود شاهد اکران Alien: Covenant به دومین فیلم سه‌گانه رسیدیم. علیرغم این واقعیت که Alien: Covenant پس از انتشار به سود موردنظر خود رسید، بازدهی کاهش یافته از پول در مقایسه با Prometheus برای متوقف کردن برنامه‌های آینده بیگانه کافی بود. در حالی که اکثر این سری فیلم‌های موجود در لیست شانس کمی برای دریافت فیلم دیگری دارند، ما همچنان امیدواریم که روزی شاهد تکمیل این سه‌گانه پیش‌درآمد باشیم.

۹. The Amazing Spider-Man

مجموعه فیلم

بدون شک طرفداران بعد از دیدن نقش‌آفرینی مجدد اندرو گارفیلد در فیلم Spider-Man: No Way Home و بازگشتش به سینما بسیار هیجان‌زده شده و هنوز هم او را یکی از بازیگران خاص برای بازی در نقش مرد عنکبوتی می‌دانند. پس از موفقیت بزرگ فیلم اول، برنامه‌هایی برای ساخت فیلم سوم و چهارم وجود داشت که منجر به معرفی Sinister Six نیز شد.

با این حال، زمانی که مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 منتشر شد، همه چیز تغییر کرد. حتی با وجود اینکه فیلم فروش خوبی به همراه داشت، نقدهای افتضاح، احتمال وجود یک فیلم دیگر از اندرو گارفیلد در نقش اسپایدی را از بین برد. خوشبختانه، چند سال بعد از آن شاهد معرفی تام هالند در دنیای سینمایی مارول به عنوان مرد عنکبوتی بودیم و در نتیجه هنوز می‌توانیم اسپایدی را در سینماهای سراسر جهان ببینیم، اما قطعا این جیزی نیست که طرفداران گارفیلد و The Amazing Spider-Man انتظار دارند. بدون شک آنها هنوز هم خواهان دیدن The Amazing Spider-Man 3 هستند.



۸. Independence Day

مجموعه فیلم

فیلم اصلی Independence Day (روز استقلال) یکی از بزرگترین عناوین بلاک‌باستر فیلم‌های تابستانی دهه ۹۰ بود و پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۹۶ در زمان اکران لقب گرفت. با چنین تاریخچه موفقی، قابل حدس بود که دنباله‌ای برای آن ساخته می‌شود. اما با گذشت سال‌ها هیچ فیلمی با محوریت آن ساخته نشد و سرانجام ۲۰ سال بعد در سال ۲۰۱۶ فیلم Independence Day: Resurgence وارد سینماها شد و راستش را بخواهید طرفداران آنقدر که باید هیجان‌زده نبودند.

متاسفانه این فیلم در مقایسه با عنوان اصلی حتی با وجود تورم فروش بلیط‌ طی سال‌ها چمدان سودآور نبود و این افت همراه با نقدهای ناامیدکننده از سوی منتقدان و طرفداران، عملا هیچ شانسی برای ساخت سومین فیلم روز استقلال نداد. البته یادآوری این نکته ضروری است که ویل اسمیت، بازیگر نقش اصلی فیلم اول در دنباله آن حضور نداشت.

۷. Hellboy

مجموعه فیلم

فیلم‌هایی که بر اساس کامیک بوک‌ها ساخته شده بودند در اوایل دهه ۲۰۰۰ به محبوبیت رسیدند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها که در نهایت صاحب اقتباس سینمایی خود شد، پسر جهنمی نوشته مایک میگنولا بود. فیلم اول Hellboy در سال ۲۰۰۴ به کارگردانی گیرمو دل تورو و با بازی ران پرلمن اکران شد. این فیلم اگرچه توانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند، اما از لحاظ فروش چندان موفق نبود. فیلم دوم در نهایت نقدهای بهتر و سود بیشتری نسبت به فیلم اول داشت اما دقیقا یک هفته قبل از شوالیه تاریکی (The Dark Knight) اکران شد که منجر به کاهش شدید فروش آن گردید.

بنابراین، وقتی دل تورو سعی کرد فیلم سوم را با بودجه‌ای حتی بیشتر از دو فیلم اول بسازد، احتمال آن به صفر رسید. تا اینکه در سال ۲۰۱۹ این مجموعه فیلم با حضور دیوید هاربر به عنوان پسر جهنمی مجددا راه‌اندازی شد. در نهایت این فیلم عملکرد جالبی نداشت و شانس ساخت فیلم دیگری از این فرانچایز را در آینده از بین برد.



۶. Fantastic Four

مجموعه فیلم

فیلم Fantastic Four که در سال ۲۰۰۵ اکران شد و با وجود نقدهای وحشتناک منتقدان، توانست فروش زیادی داشته باشد که تضمین خوبی برای ساخت فیلم دوم بود. با این حال، وقتی Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer نقدهایی دریافت کرد که به اندازه فیلم اول بد بودند، خبرهای ناامیدکننده‌ای درباره این مجموعه فیلم منتشر شد.

با وجود اینکه گروه اصلی بازیگران برای ساخت فیلم سوم قرارداد بسته بودند، اما افت فروش باکس آفیس به همراه بودجه بیشتری که برای فیلم سوم درنظر گرفته شده بود باعث شد تا سازندگان فیلم سریال را به حالت تعلیق درآورند. تا سال ۲۰۱۵ خبری از این سری نبود تا اینکه یک ریبوت دارک و تیره از آن ساخته شد که تصمیم بسیار بدی بود. این ریبوت حتی عملکرد بدتری نسبت به دو فیلم قبلی دریافت کرد و فرانچایز چهار شگفت‌انیگز از آن زمان به حالت تعلیق درآمده است. طرفداران بلاخره توانستند رید ریچاردز را در MCU در فیلم دکتر استرنج 2 ببینند، اما انگار واقعا دیگر امیدی به ساخت فیلم سوم و اصلی این این فرانچایز نیست.

۵. Teenage Mutant Ninja Turtles

مجموعه فیلم

تاکنون اقتباس‌های مختلف و متعددی در تلویزیون و سینما از لاک‌پشت‌های نینجای جهش یافته نوجوان ساخته شده و حتی یک سه‌گانه لایو اکشن نیز در دهه ۹۰ بر اساس آن ساخته شده بود. تا سال ۲۰۱۴ هیچ عنوان لایو اکشن دیگری از آن ندیدم و سرانجام فیلم لاک‌پشت‌های نینجا توسط جاناتان لیبسمن ساخته شد و مگان فاکس، آلن ریچسون، پیت پلوزک و نوئل فیشر به عنوان صداپیشه در آن حضور داشتند.

این فیلم با بهره‌گیری از فناوری CGI توانست به فروشی نزدیک به نیم میلیارد دلار در سراسر جهان برسد که بدون شک انتظارات را برای ساخت فیلم دوم آن بالا می‌برد. سپس در سال ۲۰۱۶، شاهد اکران فیلم Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows بودیم که متاسفانه تنها به نیمی از فروش فیلم اول رسید که باعث شد سازندگان به سرعت بیخیال ایده ساخت فیلم سوم شوند. شاید روزی دوباره لاک‌پشت‌ها را دوباره در سینما ببینیم اما با یک تیم بازیگری جدید.



۴. Journey to the Center of the Earth

مجموعه فیلم

سفر به مرکز زمین، همراه با دنباله آن، Journey 2: The Mysterious Island با حضور بازیگرانی مانند جاش هاچرسون، برندن فریزر، دواین جانسون، ونسا هاجنز توانست به موفقیت تجاری برسد. پس از عملکرد خوب دو فیلم اول، ساخت فیلم سوم نیز با عنوان Journey 3: From the Earth to the Moon تایید شد. با این حال، پس از سال‌ها سکوت در مورد این پروژه، دواین جانسون در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که این فیلم به دلیل اختلافات درباره کارگردانی فیلم لغو شده است و در این مرحله، بسیار بعید است که شاهد به ثمر نشستن فیلم سوم باشیم.

۳. Divergent

مجموعه فیلم

مانند سایر مجموعه فیلم‌های اقتباسی از کتاب‌ها، فیلم Divergent (سنت‌شکن) نیز قرار بود آخرین فصل خود را مانند هری پاتر، هانگر گیمز و گرگ و میش به یک فیلم دو قسمتی تبدیل کند. با این وجود، با ادامه این سری، بودجه کافی برای آن بیشتر، اما سود حاصل از باکس آفیس کمتر می‌شد. در زمان فیلمبرداری قسمت چهارم و پایانی این مجموعه که قرار بود با عنوان Ascendant ساخته شود، تهیه کنندگان فیلم می دانستند که اگر آن را به طور کامل بسازند، هیچ شانسی برای سودزایی وجود ندارد. آنها حتی سعی کردند داستان را با هدف تبدیل فیلم به یک فیلم تلویزیونی تکمیل کنند، اما حتی آن پروژه نیز لغو شد.



۲. The Chronicles of Narnia

مجموعه فیلم

زمانی که فیلم The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch, and the Wardrobe در سال ۲۰۰۵ اکران شد، تا حدی موفق شد که به نظر می‌رسید که قرار است از تمام کتاب‌های سی. اس. لوئیس قرار است اقتباس شود و فیلم‌های آن راهی سینما شوند. اما زمانی که فیلم The Chronicles of Narnia: Prince Caspian در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و شاهد کاهش سودآوری بود، آینده این سری زیر سوال رفت.

علی رغم این شرایط، تهیه‌کنندگان پیشروی کردند و The Voyage of the Dawn Treader را در سال ۲۰۱۰ منتشر کردند. و حتی پس از اکران فیلم سوم، برنامه‌هایی برای اکران چهارمین فیلم وجود داشت، اما تغییرات استودیو و حقوق مالکیت باعث توقف ساخت فیلم نارنیا به هر طریقی شد.

۱. Percy Jackson

مجموعه فیلم

سرانجام می‌رسیم به فیلم‌های پرسی جکسون؛ فرانچایز دیگری که بر اساس مجموعه از رمان‌های پرسی جکسون ساخته شده است. اولین عنوان این سری، Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief نقدهای متفاوتی دریافت کرد، اما با فروش ۲۲۳ میلیون دلاری در سطح جهانی به ساخت دنباله خود چراغ سبز نشان داد.

با این وجود، زمانی که Sea of Monsters در سال ۲۰۱۳ اکران شد و نقدهای بسیار بدتری نسبت به نسخه اصلی دریافت کرد، استودیو معتقد بود که این پروژه ارزش وقت گذاشتن برای ساخت یک فیلم فانتزی پرهزینه دیگر را ندارد؛ چراکه قرار نیست به اندازه کافی سودآور باشد. در حالی که این داستان هرگز پایان رضایت‌بخشی نخواهد داشت، ما شاهد بازگشت پرسی جکسون در قالب یک برنامه تلویزیونی با یک بازیگر کاملا جدید با عنوان پرسی جکسون و المپیک‌ها خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • AR3F
    AR3F | ۲ اسفند ۱۴۰۱

    آخرین فیلم مجموعه alien که اسمشم درست یادم نیست ولی فکر کنم Prometheus بود بیشتر به اینکه alien امروزی چجوری به وجود اومده میپردازه









    اسپویل فیلم Prometheus


    چون اگه یادتون باشه ما تقریبا هیچ چیزی از خوده alien ندیدیم به جزء اون صحنه اخر فیلم که از داخل اون بیگانه بزرگه یک alien بالغ در اومد

مطالب پیشنهادی