۱۵ ایرلاین برتر جهان بر اساس تعداد هواپیماهایی که در اختیار دارند؛ از امارات تا آمریکن ایرلاینز

۱۵ ایرلاین برتر جهان بر اساس تعداد هواپیماهایی که در اختیار دارند؛ از امارات تا آمریکن ایرلاینز

صنعت هوانوردی بین المللی در کنترل ایرلاین ها یا همان خطوط هوایی بزرگ است. وقتی به دنبال انتخاب ایرلاین ها هستید، کدام یک بیشتر از همه توجه شما را جلب می کند؟ در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیماهایی که در اختیار دارند آشنا کنیم. صنعت هوانوردی یکی از موفق ترین صنایع در جهان بوده است. حتی با اتفاقات ناخوشایندی که اخیراً باعث کاهش سفرهای هوایی شده، این صنعت در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۷۱.۸ میلیارد دلار درآمد داشته است. این بدان معناست که بزرگ ترین ایرلاین های جهان بسیار قدرتمند و البته ثروتمند هستند.

۱۵ ایرلاین برتر جهان بر اساس تعداد هواپیماهایی که در اختیار دارند؛ از امارات تا آمریکن ایرلاینز

در سراسر جهان بیش از ۵,۰۰۰ ایرلاین وجود دارد که در سازمان هوانوردی غیرنظامی بین المللی ملقب به ایکائو (ICAO) نامشان ثبت شده است. اکثر این ایرلاین ها، کمپانی هایی کوچک بوده و بازیگر مهمی در صنعت هوانوردی بین المللی به شمار نیامده و تنها در بازارهای منطقه ای فعالیت دارند. برای شناسایی بزرگ ترین ایرلاین های جهان معیارهای متعددی وجود دارد. برخی برای تهیه این فهرست از میزان درآمد ایرلاین ها استفاده می کنند و برخی دیگر از تعداد مقاصدی که ایرلاین ها به آن ها پرواز دارند تا تعداد مسافرانی که هر سال جابجا می کنند برای رده بندی بزرگ ترین ایرلاین ها استفاده می کنند. یکی از اصلی ترین معیارها اما استعداد ناوگان یا همان تعداد هواپیماهایی است که یک ایرلاین در اختیار دارد.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۱۵- هواپیمایی امارات (۲۷۰ هواپیما)

یکی از جالب ترین پدیده های دهه های اخیر در صنعت هوانوردی ظهور ایرلاین ها و فرودگاه ها در منطقه خلیج فارس است که تاثیر قابل توجهی بر صنعت هوانوردی غیرنظامی داشته اند. یکی از مهم ترین ایرلاین های منطقه خلیج فارس، خطوط هوایی امارات (Emirates) است که از ایرلاین های مهم امارات متحده عربی به شمار می آید. تا سال ۲۰۲۰، این ایرلاین ناوگانی از ۲۷۰ هواپیما را در اختیار داشت که بدون شک در دو سال اخیر بر تعداد آن ها افزوده شده است. این عدد شامل جت های مسافربری هواپیمایی امارات و همچنین هواپیماهای باربری است که برای بخش SkyCargo خود استفاده می کند.

هواپیمایی امارات حتی یک ناوگان کوچک از جت های کوچک ویژه نیز دارد که از طریق بخش Emirates Exclusiv در اختیار مشتریان ویژه خصوصی قرار می دهد. از لحاظ کیلومترهایی که هواپیماهایش پرواز می کنند، هواپیمایی امارات یکی از برترین خطوط هوایی جهان است. در کنار داشتن یکی از بزرگ ترین ناوگان های هوایی جهان، امارات یکی از مدرن ترین ناوگان ها را نیز در اختیار دارد. این ایرلاین نسبتاً جدید تنها به مدرن ترین هواپیماهای مسافربری تکیه می کند که شامل ایرباس A380 و بویینگ ۷۷۷ هستند.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۱۴- بریتیش ایرویز (۲۸۷ هواپیما)

معروف ترین ایرلاین بریتانیا، بریتیش ایرویز (British Airways) است که یکی از بزرگ ترین ایرلاین های جهان به شمار می آید. بر اساس برآوردها، این ایرلاین بیش از ۲۸۷ هواپیما در اختیار دارد که شامل ناوگان های تمام زیرمجموعه های آن از جمله British Regional Airlines و  Carib Express نیز می شود. بریتیش ایرویز بخشی از یک هلدینگ بزرگ به نام International Airlines Group است که در سال ۲۰۱۱ شکل گرفت، بعد از آن که بریتیش ایرویز با ایرلاین اسپانیایی Iberia ادغام شد.

با هم، اعضای این گروه ششمین ناوگان بزرگ هواپیمایی جهان را در اختیار دارند. تا یک دهه پیش، بریتیش ایروز بزرگ ترین ایرلاین در جهان بر اساس تعداد مسافران بوده و از لحاظ سایز ناوگان نیز رتبه بالاتری در این فهرست داشت. اما در شرایطی که صنعت هوانوردی تغییر کرده و فرودگاه هیثرو به عنوان یکی از هاب های اصلی بریتیش ایرویز اهمیتش را به عنوان یک هاب بین المللی از دست داد، بریتیش ایرویز نیز در این فهرست سقوط کرد.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۱۳- LATAM ایرلاینز گروپ (۳۱۵ هواپیما)

LATAM ایرلاینز گروپ (LATAM Airlines Group) بزرگ ترین ناوگان هوایی در آمریکای لاتین است. این ایرلاین دارای زیرشاخه هایی فعال در کشورهای برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه و پرو است و در مجموع ۳۱۵ هواپیمای آن فعال هستند. LATAM Airlines Group یکی از بزرگ ترین ایرلاینرها در جهان از لحاظ مسیرهای ارتباطی است که برای مسافران ایجاد کرده است. این ایرلاین از هاب های هوایی مختلفی مانند فرودگاه بین المللی کومودورو آرتورو مرینو بنیتر دز شیلی و فروداگه سائو پائولو برزیل استفاده می کند. LATAM قهرمان بلامنازع ارتباطات هوایی در قاره آمریکای جنوبی است و بیشتری ارتباطات را با دیگر قاره ها دارد. اما LATAM از لحاظ درآمد بزرگ ترین ایرلاین جهان نیست. در واقع، این ایرلاین در سال ۲۰۲۰ و در تلاش برای پرداخت بدی هایش در ایالات متحده اعلام ورشکستگی کرد.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۱۲- لوفتانزا (۳۵۴ هواپیما)

اصلی ترین ایرلاین آلمان به نام لوفتانزا (Lufthansa) یکی از بزرگ ترین ایرلاین های اروپا و جهان است. همراه با شرکای منطقه ای خود، لوفتانزا ناوگانی متشکل از ۳۵۴ هواپیما را در اختیار دارد. اگر در این فهرست به جای ایرلاین های مجزا به گروه های ایرلاینی می پرداخت، بدون شک لوفتانزا در رتبه ای بسیار بالاتر قرار می گرفت. این بدین خاطر است که هلدینگ Lufthansa Group مالکیت کمپانی هایی مانند Eurowings, Brussels Airlines, Austrian Airlines, و SWISS Air را نیز در اختیار دارد.

با هم، این ایرلاین ها ناوگان هوایی بسیار بزرگی دارند که بخش اعظم ارتباطات هوایی در جهان و به ویژه در اروپا را ایجاد کرده اند. در مورد تعداد مسافرانی که این ایرلاین جابجا می کند، لوفتانزا بازیگر مهمی در جهان بوده و دومین رتبه در زمینه تعداد مسافران جابجا شده را در اروپا دارد. خطوط هوایی آمریکای شمالی و آسیایی اگر چه در عرصه بین المللی قدرت بیشتری دارند اما لوفتانزا هنوز هم یکی از بزرگ ترین خطوط هوایی اروپا به شمار می آید.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۱۱- ترکیش ایرلاینز (۳۸۳ هواپیما)

جای تعجب ندارد که ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) یکی از بزرگ ترین ایرلاین ها در جهان است. پروازهای این ایرلاین نقش مهمی در ارتباطات هوایی در سطح بین المللی دارند. پروازهای ترکیش ایرلاینز ارتباطات مهمی را در سطح بین المللی برقرار می کنند. یکی از اصلی ترین هاب های این ایرلاین، فرودگاه استانبول، شلوغ ترین فرودگاه در اروپا به شمار می آید. ترکیش ایرلاینز یکی از بزرگ ترین ایرلاین های جهان از لحاظ ناوگان هواپیماها به شمار می آید، ایرلاینی که تعداد هواپیماهای آن به ۳۸۳ فروند می رسد. اگر این فهرست در مورد پرارتباط ترین ایرلاین ها و نه بزرگ ترین ناوگان ها تهیه می شد، ترکیش ایرلاینز به راحتی در صدر فهرست قرار می گرفت. این ایرلاین نسبت به هر ایرلاین دیگری، پروازهای بیشتری به کشورها و مقاصد مختلف دارد.

بدین ترتیب کاملاً منطقی است که ترکیش ایرلاینز چنین ناوگان بزرگی از هواپیماها را در اختیار داشته باشد زیرا به هواپیماهای کافی برای حفظ چنین ارتباط بین المللی گسترده ای نیاز دارد. اگر چه ترکیش ایرلاینز از دهه ۱۹۳۰ در صنعت هوانوردی حضور داشته اما در دهه ۱۹۸۰ بود که به یک بازیگر بین المللی در عرصه صنعت هوانوردی غیرنظامی تبدیل شد. به لطف توسعه ناوگانش با هواپیماهای مسافربری غول پیکر، قرار دادن خود به عنوان ایستگاه و توقفگاه پروازهای شرق به غرب، و اعتبارش به خاطر سرویس دهی فوق العاده اش، ترکیش ایرلاینز یکی از بهترین ایرلاین های جهان است. ایرلاین های جدید در خاورمیانه مانند امارات قصد دارد مدل کسب و کار ترکیش ایرلاینز را کپی کنند.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۱۰- ایر چاینا (۴۷۲ هواپیما)

برخی از بزرگ ترین ایرلاین های جهان در چین حضور دارند. یکی از این ایرلاین ها، ایر چاینا (Air China) است که ۴۷۲ هواپیما در ناوگان هوایی خود در اختیار دارد.  این عدد دائماً در حال افزایش است زیرا ایر چاینا قصددارد بیش از ۳۰ هواپیمای مسافربری را در آینده نزدیک سفارش دهد. در واقع چین ایرلاین های متعددی دارد (که سه مورد آن ها در این فهرست هستند). تفاوت بین ایر چاینا و برخی دیگر این است که این ایرلاین اصلی ترین ایرلاین دولت چین است و آن را بالاتر از دو ایرلاین دیگر قرار می دهد، سه ایرلاینی که «سه بزرگ» نامیده شده و عمده فعالیتشان در داخل خاک چین است.

ایر چاینا در دهه ۱۹۸۰ تاسیس شد و اکثر پروازهای بین المللی شرکت دولتی پیشین چین در اختیار این ایرلاین قرار گرفته، هر چند به لطف در اختیار گرفتن کمپانی شنژن ایرلاینز، اکثر پروازهای داخلی را نیز پوشش می دهد. ایر چاینا از طریق هاب های مسافربری خود از پکن، چنگدو و شانگهای، به اروپا، آمریکا و استرالیا دسترسی دارد.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۹- اسکای وست (۵۰۰ هواپیما)

ایرلاین های مستقر در ایالات متحده برخی از بزرگ ترین ایرلان های جهان هستند، موضوعی که به خاطر اهمیت سفر هوایی در ایالات متحده به خاطر وسعت این کشور و ضعف نسبی سیستم ریلی رخ داده است. اسکای وست (SkyWest) که یک ایرلان منطقه ی نسبتاً کوچک در ایالات متحده به شمار می آید، یکی از بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس جثه ناوگانش است. این ایرلاین بیش از ۵۰۰ هواپیما در ناوگان خود دارد. اسکای وست عمدتاً شهرهای منطقه غرب ایالات متحده را به هم متصل می کند. این ایرلاین دارای هاب هایی در شیکاگو، دترویت، دنور و چند شهر دیگر در غرب رودخانه می سی سی پی است. اسکای وست به این خاطر چنین ناوگان بزرگی دارد که نقش پیمانکار برای دیگر ایرلاین ها و از همه مهم تر، آلاسکا ایرلاینز را نیز ایفا می کند.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۸- رایان ایر (۵۰۵ هواپیما)

ایرلاین ایرلندی رایان ایر (Ryanair) یکی از بهترین ایرلاین های جهان از لحاظ بودجه است که توانسته علیرغم قیمت های پایین خدماتش در مقایسه با دیگر ایرلاین ها، ناوگان بزرگش را حفظ کند. تا تابستان ۲۰۲۲، تعداد هواپیماهای موجود در ناوگان رایان ایر به ۵۰۵ فروند هواپیما می رسید. ناوگان رایان ایر عمدتاً از هواپیماهای کوچک تشکیل شده زیرا این ایرلاین مقاصدی را در داخل اروپا به هم متصل می کند. اما ناوگان این ایرلاین چنان بزرگ است که به اکثر مقاصد در داخل این قاره پرواز دارد. به جای داشتن تنها یک پایگاه، در دهه ۲۰۱۰، رایان ایر ۴۴ پایگاه در سراسر اروپا داشت. رایان ایر اولین و بزرگ ترین ایرلاین جهان از لحاظ بودجه بندی نیست اما یکی از بزرگ ترین ایرلاین هایی است که با بودجه ای کوچک تر از دیگر ایرلاین ها، پروازهای بین المللی متعددی انجام می دهد.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۷- چاینا ایسترن ایرلاینز (۶۰۰ هواپیما)

چاینا ایسترن ایرلاینز (China Eastern Airlines) یکی از «سه بزرگ» چین در زمینه صنعت هوانوردی است که اصلی ترین ایرلاین های این کشور در زمینه مسافرت هوایی در چین به شمار می آیند. این ایرلاین دومین ناوگان بزرگ را در میان سه ایرلاین اصلی کشور در اختیار دارد و تعداد هواپیماهای آن به ۶۰۰ فروند می رسد. چاینا ایسترن ایرلاینز همچنین جایگاه دوم را در رتبه بندی ایرلاین های چینی بر حسب تعداد مسافرانی که جابجا می کنند در اختیار دارد. همانند ایر چاینا، چاینا ایسترن ایرلاینز نیز زمانی شکل گرفت که دولت چین اداره هوانوردی غیرنظامی را منحل کرده و ایرلاین های متعددی از آن منشعب شدند. این ایرلاین پروازهای بین المللی بین قاره ای متعددی را انجام می دهد، از جمله پروازهای مستقیم از شانگهای به نیویورک و همچنین پروازهای داخلی متعدد که نشان از تنوع در پروازهای این ایرلاین چینی است.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۶- چاینا ساوثرن ایرلاینز (۶۴۰ هواپیما)

چاینا ساوثرن ایرلاینز (China Southern Airlines) آخرین و بزرگ ترین ایرلاینی است که سه گانه بزرگ ایرلاین های چینی را تشکیل می دهند. در سال ۲۰۲۲، تعداد هواپیماهای این ایرلاین به ۶۴۰ فروند رسید که بخش بزرگی از آن را جت های بزرگی مانند بویینگ ۷۳۷ تشکیل می دهند. در کنار اینکه این ایرلاین بزرگ ترین سیستم حمل و نقل هوایی در چین است، بزرگ ترین ایرلاین آسیا در زمینه سایز ناوگان، تعداد مسافران و حتی درآمد نیز به شمار می آید. این ایرلاین از فرودگاه بایونِ گوانگژو به عنوان هاب اصلی خود استفاده می کند که یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان به شمار می آید. این ایرلاین علاوه بر داشتن پروازهای بین المللی، مسیرهای پروازی زیادی بین شهرهای چین و فرودگاه های آسیای مرکزی جنوبی دارد.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۵- ساوث وست ایرلاینز (۷۳۲ هواپیما)

ساوث وست ایرلاینز (Southwest Airlines) بزرگ ترین ایرلاین بودجه ای ایالات متحده و یکی از بزرگ ترین ایرلاین های جهان است که بسیار قابل توجه است وقتی بدانید ایالات متحده پنج ایرلاین بزرگ جهان را در اختیار دارد. ساوث وست ایرلاینز بیش از ۷۳۲ هواپیما در ناوگان هوایی خود دارد. نکته جالب این اس تکه تمام ۷۳۲ هواپیمای ناوگان این ایرلاین همه از یک نوع و بویینگ ۷۳۷ هستند. ساوث وست ایرلاینز اولین ایرلاین است که تنها روی یک نوع هواپیمای مسافربری تمرکز دارد تا هزینه ها را کاهش دهد. ساوث وسترن ایرلاینز مبدع مدل ایرلاین های بودجه ای بود.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۴- فدکس اکسپرس (۸۰۰ هواپیما)

یکی از بزرگ ترین ایرلاین های جهان حتی یک مسافر نیز حمل نمی کند. فدکس اکسپرس (FedEx Express) ناوگانی متشکل از ۸۰۰ فروند هواپیما را در اختیار دارد. FedEx بزرگ ترین ناوگان هوایی باربری در جهان است که از هواپیماهایش برای انتقال بسته های پستی در سراسر خاک ایالات متحده استفاده می کند. هاب های اصلی این ایرلاین شامل فرودگاه ممفیس است که یکی از شلوغ ترین فرودگاه های باربری در جهان به شمار می آید. فدکس بزرگ ترین خریدار بسیاری از معمول ترین هواپیماهای باربری جهان مانند Airbus A300 و Cessna 208 است.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۳- یونایتد ایرلاینز (۸۴۱ هواپیما)

یونایتد ایرلاینز (United Airlines) یکی از بزرگ ترین ایرلاین های جهان است که ۸۴۱ فروند هواپیما در اختیار دارد. این ایرلان همچنین بهترین ارتباطات را در میان ایرلاین های سراسر جهان در اختیار دارد که پروازها آن در سراسر جهان گسترده بوده و تمام شش قاره قابل سکونت را در کنار مقاصد بسیاری در داخل خاک ایالات متحده به هم متصل می کند. یونایتد ایرلاینز همچنین بازیگر مهمی در تاریخ صنعت هوانوردی بوده است. این ایرلان در دهه ۱۹۲۰ و از طریق ادغام چندین ایرلاین کوچکتر تشکیل شد و از آن زمان بود که نام «United» به معنای اتحاد یا اتحادیه را دریافت کرد، مدت ها قبل از اینکه صنعت هوانوردی غیرنظامی شکل بگیرد. این ایرلاین به شکل گیری Star Alliance کمک کرد، هلدینگی که مسافرت مدرن را شکل داد. اما سایز این ایرلاین نشان می دهد که یونایتد ایرلاینز تنها به داشتن اعتبار و نوآوری اش راضی نیست.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۲- دلتا ایر لاینز (۸۷۴ هواپیما)

دلتا ایر لاینز (Delta Air Lines) یکی از بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس سایز ناوگان، تعداد مسافری که جابجا می کند و چندین معیار دیگر است که ۸۷۴ فروند هواپیما در اختیار دارد. بر اساس برخی از دیگر معیارها، دلتا ایر لاینز بزرگ ترین ایرلاین در جهان است. برای مثال، این ایرلاین بزرگ ترین ایرلاین جهان بر اساس درآمد نیز بوده و توانسته در این زمینه آمریکن ایرلاینز را شکست دهد. همه چیز وقتی با دلتا در ارتباط باشد بزرگ تر می ود. هاب اصلی دلتا ایر لاینز برای پروازهای داخلی و بین المللی فرودگاه هارتسفیلد-جکسون در آتلانتا است که شلوغ ترین فرودگاه در جهان در سال های اخیر بوده است.

بزرگ ترین ایرلاین های جهان بر اساس تعداد هواپیما

۱- آمریکن ایرلاینز (۹۱۳ هواپیما)

بزرگ ترین ایرلاین در جهان آمریکن ایرلاینز ( American Airlines) است. این ایرلاین مستقر در ایالات متحده با ۹۱۳ هواپیما ناوگان بسیار قابل توجهی دارد و این عدد شامل هیچ کدام از زیرشاخه های آن نیز نمی شود. آمریکن ایرلاینز بزرگ ترین ایرلاین جهان بر اساس چند معیار دیگر نیز هست، از جمله تعداد مسافرانی که جابجا می کند و مسافت هایی که می پیماید. این ایرلاین از لحاظ درآمد و ارزش برند در جایگاه دوم بهترین ایرلاین های جهان قرار دارد. آمریکن ایرلاین همچنین به لطف یک سری ادعام های استراتژیک با ایرلاین هایی مانند TWA و U.S. Airways در بازار به شدت رقابتی صنعت هوانوردی در ایالات متحده بسیار بزرگ و موفق بوده است. علاوه بر این، آمریکن ایرلاینز همواره در حال بروزرسانی هواپیماهایش بوده و می تواند مسیرهای بین المللی با مسافت طولانی تری را پوشش دهد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • محمودهوافضا اسفند ۲, ۱۴۰۱

    بنام خداایران باتوجه به تحریمهای مشقت اوری که درهمه زمینه ها وبالاخص ناوگان هوایی مسافری از سرگذرانده بنظر بنده چند راهکار درپیش داردتاازامکانات ناوگان وسیع هوایی در جهان برخوردار شود۱اولابایستی مابرای رشد بالای اقتصادی وصادراتی دالان راه شیری رابا سرمایه گذاری چین واز طریق افغانستان ایران عراق .سوریه ظرف حداکثرده سال ایجاد کنیم تا از محاصره اقتصادی رهایی یابیم۲از طریق ارتباط با چین وبرزیل ابتدا از روش اجاره وکمکم از طریق خرید واحیانا ساخت هواپیماهای صدنفره اقدام کنیم۳گسترش تجارت جهانی مستقیما با سفرهای هوایی تجار وسیاحت مردم در ارتباط است ۴یکبچی از راههای تقویت صنعت گردشگری تقویت اساسی صنعت هوایی است۵با رشد بالای۱۰درصدی اقتصادی صنعت هوایی جهان خودبخود تحریم های ظالمانه را خواهد شکست…

    • محمد اسفند ۳, ۱۴۰۱

      چرت نگو

    • عرفان اسفند ۳, ۱۴۰۱

      عجب .. آدم نمیدونه گریه کنه یا بخنده

    • سینا اسفند ۶, ۱۴۰۱

      الحق اسمت بهت میاد
      کلا تو هوا و فضایی
      کشوری که خودشو (به هر دلیلی: ایدئولوژی، بی عرضگی در دموکراسی، عدم جذب سرمایه گذار خارجی و …) در دنیا منزوی کنه نمیتونه پیشرفت کنه!
      هنر پیشرفت به ساخت ۰ تا ۱۰۰ یک محصول مثله هواپیما در خود کشور نیست بلکه استفاده از تمامی منابع داخلی و خارجی برای ساخت پیشرفته ترین محصوله!
      محصولات تجاری مثله هواپیما و ماشین و گوشی موبایل و … موشک نقطه زن نیست که بشه بدون ارزیابی و بازار هدف نا مشخص به عنوان دستاورد ازش اسم برد!!!

  • احمد اسفند ۲, ۱۴۰۱

    حسرت و دگر هیچ