بهترین فیلم‌ های استنلی کوبریک | ۱۳ فیلم برتر کارگردان استاد هالیوود

بهترین فیلم‌ های استنلی کوبریک | ۱۳ فیلم برتر کارگردان استاد هالیوود

از اسپارتاکوس تا نمایش جنون یک مرد

۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ۵ ذخیره

استنلی کوبریک بدون شک یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان تاریخ است. طنز اجتماعی زیرکانه، تکنیک‌های قاب‌بندی غیرمتعارف و داستان‌های پیچیده از جمله مسائلی هستند که فیلم‌های کوبریک با آن‌ها شناخته می‌شود. به همین دلیل در ادامه این مطلب قصد داریم تا بهترین فیلم های استنلی کوبریک را به شما معرفی کنیم.

بهترین فیلم های استنلی کوبریک

کوبریک برای فیلم‌های خود به سراغ سبک‌ها و ایده‌های متفاوتی رفته و حتی برخی از پروژه‌های او هرگز به مرحله اکران نرسیدند. با این حال، کارنامه فیلمسازی این کارگردان بزرگ شامل ۱۲ عنوان بزرگ می‌شود که تلاش کرده‌ایم در ادامه این مطلب آن‌ها را به صورت مختصر معرفی کنیم.

توجه داشته باشید که رتبه‌بندی در این لیست لحاظ نشده و فیلم‌ها هیچ ترتیب خاصی ندارند.


Fear and Desire

Fear and Desire
سبک:درام / ضد جنگ
سال اکران:۱۹۵۳
بازیگران:فرانک سیلورا / پل مازورسکی / دیوید آلن
امتیاز IMDB:۵.۴

Fear and Desire اولین تجربه کارگردانی کوبریک است که در سن ۲۴ سالگی آن را ساخته است، بنابراین می‌توان گفت این فیلم ضد جنگ یک ساخته، تقریبا یک پروژه کوتاه دانشجویی بوده که فاصله زیادی با سایر آثار او دارد. فیلم «هراس و هوس» برای طرفداران کوبریک یک ساعت جذاب را رقم خواهد زد، اما برای بینندگان معمولی شاید تماشا کردن آن کمی سخت باشد.

فیلم Fear and Desire در مورد گروهی از سربازان است که در پشت خطوط دشمن در جنگی خیالی گیر افتاده‌اند. برخلاف فیلم‌های بعدی کوبریک که در آن‌ها شاهد تصاویر گرافیکی فوق‌العاده‌ای هستیم، هیچ چیز ظریفی در مورد Fear and Desire وجود ندارد.


Killer’s Kiss

Killer's Kiss
سبک:جنایی / نوآر
سال اکران:۱۹۵۵
بازیگران:جیمی اسمیت / آیرن کین / فرانک سیلورا
امتیاز IMDB:۶.۶

دومین فیلم کوبریک با نام «بوسه قتل» مطمئنا یک سر و گردن از Fear and Desire بهتر است، اما همچنان کار فیلمسازی محسوب می‌شود که بیشتر به دنبال تکمیل روندهای فعلی بود تا نمایش نوآوری خود. در مقایسه با سایر فیلم‌های کوبریک، Killer’s Kiss احتمالا بزرگ‌ترین فیلم دگراندیش او باشد.

کاری که کوبریک با این فیلم و بودجه کم آن انجام داده، کاملا قابل توجه است، اما در نهایت یک برداشت ساده از کارهای «بیلی وایلدر» یا «جان هیوستون» محسوب می‌شود.

داستان فیلم بوسه قتل درباره یک بوکسور به نام دیوی گوردون (جمی اسمیت) است که تلاش می‌کند همسایه خود، گلوریا پرایس (ایرنه کین) را از دست دوست پسر بدرفتارش وینسنت راپالو (فرانک سیلورا) نجات دهد و برای انجام این کار وارد اتفاقات زیادی می‌شود.


Lolita

Lolita
سبک:کمدی / درام / روانشناختی
سال اکران:۱۹۶۲
بازیگران:جیمز میسون / پیتر سلرز / شلی وینترز
امتیاز IMDB:۷.۵

کوبریک برای فیلم Lolita به سراغ رمانی با همین نام از «ولادیمیر ناباکوف»، نویسنده روس رفته و آن را اقتباس کرده است. فیلم داستان غم‌انگیز دلباختگی یک مرد میانسال با نام «هامبرت» به یک دختر نوجوان به نام «لولیتا» را شرح می‌دهد.

با وجود محتوای پربار خود، فیلم Lolita کوبریک آنطور که از این کارگردان انتظار می‌رود تکان‌دهنده یا ظالمانه نیست، اما این کارگردان یک رابطه غارتگرانه را به تصویر کشیده و به‌خوبی از جلوه‌های کمدی تاریک در آن استفاده کرده است. دیوید لینچ، کارگردان صاحب سبک سینمای جهان از Lolita به عنوان یکی از فیلم‌های موردعلاقه خود یا کرده است.


Spartacus

Spartacus
سبک:درام تاریخی / حماسی
سال اکران:۱۹۶۰
بازیگران:کرگ داگلاس / لارنس الیویه / پیتر یوستینف / جان گرین
امتیاز IMDB:۷.۹

فیلم اسپارتاکوس کوبریک نیز براساس رمانی با همین نام از «هوارد فاست» اقتباس شده است و تنها فیلم کارنامه این کارگردان محسوب می‌شود که روی آن کنترل هنری کاملی نداشته است.

در این فیلم، «کرک داگلاس» به عنوان بازیگر تهیه‌کننده حضور دارد و نقش اسپارتاکوس را ایفا می‌کند که رهبری یک شورش علیه جمهوری ظالم روم را برعهده دارد. داگلاس در این فیلم یکی از مهم‌ترین نقش‌های خود را ایفا کرده است و Spartacus بدون شک یک فیلم کلاسیک است، اما اگر به عنوان یکی از فیلم‌های کوبریک به آن نگاه کنیم، چندان ویژگی خاصی در آن وجود ندارد.

فیلم اسپارتاکوس همچنین برنده چهار جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلم‌برداری، بهترین طراحی لباس و بهترین طراحی صحنه شد و به‌طور کلی مردم و منتقدان استقبال بسیار خوبی از آن کرده‌اند.


The Killing

The Killing
سبک:نوآر
سال اکران:۱۹۵۶
بازیگران:استرلینگ هایدن / کالین گری / وینس ادواردز
امتیاز IMDB:۸.۰

The Killing یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌هایی است که تاکنون ساخته شده و همچنین اولین فیلم نسبتا حرفه‌ای کوبریک محسوب می‌شود. فیلم داستان یک گروه تبهکار را توضیح می‌دهد که تصمیم می‌گیرند از قسمت نگه‌داری از صندوق شرط‌بندی یک پیست اسب دوانی سرقت کنند. فیلم هرچند فروش چندان خوبی نداشت، اما با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدان مواجه شده و کوئنتین تارانتینو برای ساخت Reservoir Dogs از آن الهام گرفته است.

برخلاف Killer’s Kiss که شبیه به تقلیدی از فیلم‌های کلیشه‌ای نوآر بود، The Killing انتظارات مخاطب را به بهترین نحو ممکن برآورده می‌کند. هرچند فیلم از نظر فلسفی به اندازه آثار بعدی کوبریک غنی نیست، اما او به خوبی توانسته تا یک عنوان برجسته براساس استانداردهای معمولی هالیوود بسازد.


Paths of Glory

Paths of Glory
سبک:درام / ضدجنگ
سال اکران:۱۹۵۷
بازیگران:کرک داگلاس / رالف میکر / جورج مکریدی
امتیاز IMDB:۸.۴

فیلم‌های ضدجنگ از جمله مضامین مورد علاقه کوبریک است و Paths of Glory از بسیاری جهات، نسخه پخته‌تری در مقایسه با تلاش‌های اولیه او مانند فیلم Fear and Desire برای بیان این موضوع است. داستان فیلم در دوران جنگ جهانی اول رخ می‌دهد و در آن شاهد ماجرای محاکمه یک سرهنگ فرانسوی به نام داکس با بازی کرگ داگلاس هستیم که به دلیل جلوگیری از حضور مردانش در یک ماموریت خودکشی توسط دادگاه محاکمه می‌شود.

در مقایسه با اسپارتاکوس، این بار داگلاس وظیفه ایفای نقش شخصیت پیچیده‌تری را دارد و آن را به بهترین نحو ممکن انجام داده است.


Dr. Strangelove

Dr. Strangelove
سبک:طنز / کمدی سیاه
سال اکران:۱۹۶۴
بازیگران:پیتر سلرز / جرج سی. اسکات / استرلینگ هایدن
امتیاز IMDB:۸.۴

یکی از دلایلی که باعث می‌شود کوبریک همیشه به عنوان یک فیلمساز جذاب معرفی شود، این است که علیرغم موضوعات تاریکی که او اغلب به آن‌ها می‌پردازد، هرگز در ارائه یک حس شوخ طبعی کوتاهی نکرده است.

معمولا در تمام فیلم‌های او برخی عناصر طنز وجود دارد و بدون شک، تنها فیلم کمدی او با نام کامل Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (دکتر استرنجلاو یا: چگونه یادگرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم) یکی از خنده‌دارترین و ویرانگرترین فیلم‌هایی محسوب می‌شود که تاکنون توسط او ساخته شده است.

فیلم داستان یک ژنرال روان‌پریش ارتش و رئیس پایگاه هوایی آمریکا به نام «جک ریپر» را شرح می‌دهد که تصمیم می‌گیرد یک حمله موشکی بر علیه شوروی آغاز کند و پس از آن زمانی که رئیس‌جمهور و سیاستمداران آمریکا از این موضوع مطلع می‌شوند، تلاش می‌کنند تا این حملات را متوقف کنند.


Full Metal Jacket

Full Metal Jacket
سبک:جنگی / درام
سال اکران:۱۹۸۷
بازیگران:متیو موداین / آدام بالدوین / وینسنت دن آفریو
امتیاز IMDB:۸.۳

در بین برخی طرفداران سینما این تصور غلط وجود دارد که فیلم غلاف تمام‌فلزی (Full Metal Jacket) فقط در نیمه اول خود موفق ظاهر شده است. اولین ساعت فیلم جنگی کوبریک، روند آموزش بی‌رحمانه تفنگداران دریایی ایالات متحده را نشان می‌دهد. «آر. لی ارمی» در این فیلم نقش گروهبان هارتمن را بازی می‌کند و به خوبی از پس این نقش برآمده است.

پس از نمایش نحوه آموزش تفنگداران، داستان فیلم وارد جنگ واقعی می‌شود و به همان اندازه نیز جذاب و دلهره‌آور دنبال می‌شود.

کوبریک با فیلم Full Metal Jacket تلاش کرده تا از خشونت بیش از اندازه مورد استفاده برای تبدیل جوانان به یک تفنگدار و همچنین ماشین کشتار ارتش آمریکا انتقاد کند. فیلم به بهترین مشکلات روحی و روانی ناشی شده از جنگ برای جوانان را نشان می‌دهد.


A Clockwork Orange

A Clockwork Orange
سبک:جنایی
سال اکران:۱۹۷۱
بازیگران:مالکوم مک‌داول / پاتریک مگی / میریام کارلین
امتیاز IMDB:۸.۳

A Clockwork Orange به‌خوبی نشان می‌دهد که کوبریک تا چه اندازه از زمان خود جلوتر بوده و فیلم کلاسیک دیستوپایی که سال ۱۹۷۱ ساخته شده همچنان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌ها است.

پرتقال کوکی بیش از هر چیز دیگری توانایی‌های کوبریک را برجسته می‌کند؛ از نظر ظاهری جذاب است، یک اسطوره شناسی کامل را به طور یکپارچه می‌سازد و با دیدگاه‌های ادبی خود به ته مایه‌های پیچیده فلسفی می‌پردازد.

کوبریک برای ساخت این فیلم هم به سراغ رمانی با همین نام (پرتقال کوکی) از «آنتونی برجس» رفته و در آن نادانی نوجوانان و شرایط اجتماعی را به باد انتقاد گرفته است. داستان آن در یک نسخه دیستوپیایی از بریتانیای کبیر رخ می‌دهد و درباره مرد جوانی به نام الکس (با بازی مالکوم مک‌داول) و گروهش است که به تجاوز، غارت و شکنجه می‌پردازند.


Barry Lyndon

Barry Lyndon
سبک:درام / تاریخی
سال اکران:۱۹۷۵
بازیگران:رایان اونیل / ماریسا برنسون / پاتریک مگی
امتیاز IMDB:۸.۱

Barry Lyndon بدون شک یکی از زیباترین فیلم‌های ساخته شده در تاریخ است. معمولا فیلم‌های سه ساعته برای بینندگان پس از مدتی خسته‌کننده می‌شوند اما کوبریک به خوبی توانسته در این فیلم سه ساعته یک داستان کاملا سرگرم‌کننده را پیاده‌سازی کند.

رایان اونیل در این فیلم یکی از پیچیده‌ترین شخصیت‌های فیلم تمام دوران را ایفا کرده، مردی در قرن ۱۸ که بخشی از یک خانواده روستایی ساده است و عاشق دختر عموی خود می‌شود اما نمی‌تواند با او ازدواج کند. پس از آن بری به جنگ می‌رود و اتفاقات زیادی برایش رخ می‌دهد و با یک کنتس (Countess) بیوه به‌خاطر ثروتش ازدواج کند و به همین طریق راه ترقی او باز می‌شود.

کوبریک در Barry Lyndon به سراغ نوعی متفاوت از فیلم‌های ضدجنگ رفته که جنگ هفت ساله قرن هجدهم را از منظری غیرمعمول روایت می‌کند.


Eyes Wide Shut

Eyes Wide Shut
سبک:معمایی / درام / روانشناختی
سال اکران:۱۹۹۹
بازیگران:تام کروز / نیکول کیدمن / سیدنی پولاک
امتیاز IMDB:۷.۵

کوبریک با «چشمان کاملا بسته» اضطراب‌آورترین فیلم کریسمس را ساخته است. آخرین فیلم او پس از مرگش و در سال ۱۹۹۹ اکران شد و البته از همان ابتدا با سانسور مواجه شده بود.

کوبریک در این فیلم به‌شدن از نمادها استفاده کرده و هرچند در ابتدا قرار بود با داستانی ساده درباره مشکلات یک زوج متاهل مواجه باشیم، اما داستان به مرور زمان پیچیده می‌شود و شاید همین موضوع باعث گیج شدن اکثر مخاطبان شود. با این وجود، Eyes Wide Shut بدون شک یکی از بهترین فیلم های استنلی کوبریک است و به یکی از آثار ماندگار تاریخ سینما تبدیل شده است.


The Shining

The Shining
سبک:ترسناک / روانشناختی
سال اکران:۱۹۸۰
بازیگران:جک نیکلسون / شلی دووال / بری دنن
امتیاز IMDB:۸.۴

کوبریک فیلمسازی است که کار خود را با افراط و تفریط انجام می‌دهد و در «درخشش» (The Shining) به سراغ شکل‌گیری جنون در یک انسان رفته تا بینندگان و طرفداران سینما با یکی از بهترین فیلم‌های سبک وحشت روانشناختی مواجه باشند. تمام مسائل توضیح داده شده در این فیلم، درست مانند ذهن خود «جک تورنس»، شخصیت اصلی فیلم، قابل بررسی و برچسب‌گذاری است اما شاید نمی‌توان آن را به‌طور واقعی توضیح داد.

درخشش تنها فیلم ترسناک کوبریک است که آن را براساس رمانی با همین نام از «استیون کینگ» ساخته است. در این فیلم نویسنده‌ای به همراه همسر و فرزندش باید به عنوان سرایدر از یک هتل در طول فصل زمستان مراقبت کنند اما اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث دیوانه شدن پدر خانواده می‌شود. بدون شک درخشش یکی از بهترین فیلم های استنلی کوبریک است.


2001: A Space Odyssey

2001: A Space Odyssey
سبک:علمی تخیلی / حماسی
سال اکران:۱۹۶۸
بازیگران:کیر دولی / گری لاکوود / ویلیام سیلوستر
امتیاز IMDB:۸.۳

2001: A Space Odyssey یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای تاریخ سینما محسوب می‌شود که تاکنون تاثیرگذاری بسیار زیادی روی سایر فیلم‌های علمی تخیلی داشته است. فیلم چشم‌اندازی از آینده و دریچه‌ای به سوی گذشته است، انتقادی نسبت به تسلط تکنولوژیک است و علاوه بر این موارد، شامل مفهوم جستجوی خالق می‌شود.

داستان فیلم که هرچند به‌صورت مختصر نمی‌توان آن را توضیح داد درباره مواجه شدن بشر با یک تکه سنگ سیاه اسرارآمیز در فضا است که ظاهرا در تکامل انسان‌ها تاثیرگذار بوده و همچنین در سفر به سیاره مشتری، انسان‌ها از یکی از این سنگ‌ها سیگنالی دریافت می‌کنند.

کوبریک با 2001: A Space Odyssey یک شاهکار به تمام معنا را خلق کرده که همچنان فیلم‌های زیادی از آن الهام می‌گیرند و همچنین منتقدان چیزهای جدیدی را از آن درک می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:۲۰ تا از بهترین سه گانه های تاریخ سینماناب‌ترین تریلوژی‌های دنیای سینما ۲۰ تا از بهترین سه گانه های تاریخ سینما

سوالات متداول درباره بهترین فیلم های استنلی کوبریک

بهترین فیلم های استنلی کوبریک کدام هستند؟

استنلی کوبریک در دوران حرفه‌ای خود فیلم‌های زیادی ساخته اما از The Shining، Eyes Wide Shut و 2001: A Space Odyssey می‌توان به عنوان بهترین فیلم های استنلی کوبریک یاد کرد.

اولین فیلم‌های ساخته شده توسط کوبریک کدام هستند؟

سه فیلم Fear and Desire (محصول ۱۹۵۲)، Killer’s Kiss (محصول ۱۹۵۵) و The Killing (محصول ۱۹۵۶) اولین فیلم‌های این کارگردان به حساب می‌آیند.

داستان فیلم درخشش از کوبریک چیست؟

کوبریک در فیلم درخشش (The Shining) به سراغ سبک وحشت روانشناختی رفته و داستان مردی را به تصویر می‌کشد که دچار جنون می‌شود.

منبع: collider
برچسب‌هافیلم پیشنهادی
کپی شد https://vgto.ir/kv5
نظرات (۲)
5 3 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

خیلی به این مقاله احتیاج داشتم بسیار عالی بود.

اگه خواستین تفریح کنید غلاف تمام فلزی اصلا گزینه خوبی نیست

2
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x