ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیارک دیمورفوس و دیدیموس
علمی

مأموریت DART ناسا ثابت کرد: دفاع از زمین در برابر سیارک‌های خطرناک ممکن است

مأموریت DART ناسا که فضاپیمایی را به یک سیارک زده بود، نشان داده است که می‌توان مسیر حرکت این سنگ‌های آسمانی را منحرف کرد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

ناسا سال گذشته مأموریتی به نام DART را پرتاب کرد که مهرماه امسال به سیارک هدف خود رسید تا سازوکاری برای نجات زمین از برخورد سیارک‌های خطرناک را آزمایش کند. حالا بررسی‌های دانشمندان نشان داده است که این آزمایش موفقیت‌آمیز بوده و احتمالاً می‌تواند یک روز ما را از خطر برخورد سیارک‌ها نجات دهد.

گروهی از پژوهشگران به رهبری محققان آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز (APL) در مقاله‌ای اعلام کرده‌اند که مأموریت DART ناسا موفق بوده است و این موفقیت می‌تواند راهی برای نجات بشر از تهدید سیارک‌های خطرناک باشد.

ناسا هم در پستی در وبلاگ خود اعلام کرده است که تکنیک «برخورد جنبشی» به‌واقع می‌تواند به‌عنوان روشی مؤثر برای دفاع سیاره‌ای استفاده شود. یکی از نویسندگان مقاله APL تکنیک «برخورد جنبشی» را به‌عنوان «برخورد یک چیز به یک چیز دیگر» توصیف کرده است.

بررسی نتایج مأموریت DART ناسا به ما چه می‌گوید؟

«نیکولا فاکس»، از مدیران اداره مأموریت‌های علمی ناسا می‌گوید: «این یافته‌ها بر درک بنیادی ما از سیارک‌ها اضافه می‌کنند و زیربنایی را می‌سازند که نشان می‌دهد بشر چگونه می‌تواند با تغییر مسیر حرکت سیارک‌ها از زمین در برابر خطرات احتمالی دفاع کند.» نتایج یافته‌های مأموریت DART در قالب چهار مقاله منتشر شده است.

در یکی از این مقاله‌ها گفته شده که DART مدار سیارک دیمورفوس را 33 دقیقه جابه‌جا کرده است. بر اثر برخورد فضاپیمای ناسا با این سیارک، دنباله‌ای از ذرات به‌وجود آمده که ظاهراً بیشتر از خود برخورد، بر تغییر مسیر حرکت این سنگ آسمانی اثر گذاشته است.

APL در مقاله دیگری می‌گوید سیارک‌هایی مثل دیمورفوس با قطری در حدود ۸۰۰ متر را می‌توان با همین روش به‌طور موفقیت‌آمیز منحرف کرد. بااین‌حال، محققان هشدار داده‌اند که برای حذف خطر این سیارک‌ها باید از مدت‌ها قبل برای انجام این کار آماده شویم. آن‌ها می‌گویند حداقل چند سال زمان لازم است تا بتوان چنین تهدیدی را برطرف کرد.

درمجموع به‌نظر می‌رسد که امید برای نجات بشر از برخورد سیارک‌ها با زمین افزایش یافته است. البته اگر نیازی به استفاده از این روش وجود داشته باشد، نسل ما نیازی به آن پیدا نخواهد کرد؛ چرا که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند حداقل تا یک قرن آینده، این خطر برخورد موجودات زنده زمین را تهدید نمی‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی