۶ دنباله ای که بر فیلم Fist Of Fury با بازی بروس لی ساخته شده و بازیگرانی که جای او را گرفتند

۶ دنباله ای که بر فیلم Fist Of Fury با بازی بروس لی ساخته شده و بازیگرانی که جای او را گرفتند

هیچ کدام از فیلم های بروس لی به اندازه فیلم Fist of Fury یا مشت خشم روی پرده سینما بازسازی نشده اند. بدون شک فیلم Enter the Dragon یا اژدها وارد می شود بهترین و معروف ترین فیلم این رزمی کار فقید است اما مشت خشم میراثی منحصربفرد دارد که هیچ کدام از دیگر فیلم های بروس لی نمی توانند با آن رقابت کنند. از آنجایی که این فیلم در سال ۱۹۷۱ به سینماها راه یافت، داستان آن مبنایی برای چندین فیلم رزمی دیگر بوده است. فیلم Fist of Fury در سال ۱۹۷۱ منتشر شد و دومین فیلم از پنج فیلم رزمی بود که بروس لی در دوران فعالیت کوتاهش در سینما در آن ها حضور داشت.

6 دنباله ای که بر Fist Of Fury با بازی بروس لی ساخته شد

در این فیلم، لی نقش شخصیت چن ژن را بازی می کند، یک رزمی کار چینی که بعد از مرگ استادش به مبارزه با ژاپنی ها می پردازد. سمبولیسم میهن پرستانه ای که به شخصیت لی در این فیلم چسبیده، باعث شد که Fist of Fury فیلمی تاثیرگذار در صنعت فیلمسازی هنگ کنگ باشد. در واکنش به موفقیت و محبوبیت این فیلم، فیلمسازان استفاده بیشتری از شخصیت چن ژن داشته و چالش هایی که مردم در این فیلم با آن مواجه شدند را توسعه دادند. البته این رویکرد باعث شد که بازیگران دیگری جانشین بروس لی شوند، یا از طریق گرفتن نقش او یا ادامه مبارزات او با یک شخصیت جدید. علاوه بر چندین اقتباس تلویزیونی، داستان Fist of Fury در قالب شش فیلم دیگر بازسازی شده است.

6 دنباله ای که بر Fist Of Fury با بازی بروس لی ساخته شد

۶- New Fist of Fury

چند سال بعد از مرگ بروس لی، کارگردان فیلم Fist of Fury، لو وی، تصمیم گرفته دنباله ای بر این فیلم بسازد. با عنوان New Fist of Fury، این فیلم قصد داشت میراث لی را ادامه داده و دنباله ای بر فیلم بروس لی باشد. اضافه کردن نورا میائو باعث می شد که ارتباط این فیلم با فیلم اورجینال بیشتر شود، بازیگری که نقش شخصیت زن اصلی در فیلم اورجینال را بازی کرده بود. یک بار دیگر، میائو نقش عشق شخصیت اول فیلم را بر عهده داشت. از آنجایی که شخصیت چن ژن در پایان فیلم Fist of Fury در اثر شلیک موجی از گلوله کشته می شود، دنباله آن در مورد شخصیت رزمی کار جدیدی بود که می خواهست با ژاپنی های شرور بجنگد.

در اولین نقش اول خود در یک فیلم رزمی، جکی چان در این فیلم بازی کرده و به شهرت رسید. همانند شخصیت بروس لی، شخصیت چان نیز باید توسط نیروهای ژاپنی مورد ظلم قرار گرفته و الهام بخش چینی ها برای مبارزه با دشمنان ژاپنی شان می شود. در همراهی با یکی از تم های اصلی فیلم اورجینال، New Fist of Fury نیز با سکانسی به پایان می رسد که در آن شخصیت اصلی به سوی مرگ می رود در حالی که دسته ای از سربازان ژاپنی به سمت او شلیک می کنند. تا به امروز، New Fist of Fury یکی از معدود فیلم های جکی چان است که در آن شخصیت وی کشته می شود.

6 دنباله ای که بر Fist Of Fury با بازی بروس لی ساخته شد

۵- Fist of Fury II

بسیار بیشتر از New Fist of Fury، فیلم Fist of Fury II دنباله ای مستقیم بر فیلم کلاسیک بروس لی بود. این فیلم محصور دوره موسوم به سوء استفاده از بروس لی (Bruceploitation) بود، دوره ای در تاریخ سینمای هنگ کنگ که در آن کارگردانان از رزمی کاران دارای شباهت بصری به بروس لی برای فیلم هایی استفاده می کردند که یادآور شخصیت او باشند. البته هدف از ساخت چنین فیلم هایی کمک به استودیوها برای استفاده از شهرت بروس لی به منظور برجسته کردن شباهت ستارگانشان به لی بود. یکی از کلون های بروس لی در دوران Bruceploitation بازیگی به نام بروس لی (Bruce Li) با کمی تفاوت در نگارش کلمه لی بود. در سال ۱۹۷۷، این لی در نقش چن شان، برادر چن ژن، در فیلم Fist of Fury II حاضر شد. این فیلم داستان شخصیت لی برادر را روایت می کرد که می خواست به خاطر مرگ تراژیک برادرش انتقام بگیرد. برای آخرین مبارزه، او باید در مقابل لو لی، یکی از چهره های افسانه ای دنیای هنرهای رزمی و ستاره فیلم Five Fingers of Death قرار می گرفت.

6 دنباله ای که بر Fist Of Fury با بازی بروس لی ساخته شد

۴- Fist of Fury III

دو سال بعد از Fist of Fury II، لی نقش چن شان را در فیلم Fist of Fury III تکرار کرد. این بار او یک همبازی به نام کو فنگ داشت، بازیگری که به خاطر بازی در نقش های اصلی تعدادی از فیلم های کونگ فویی برادران شاو در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شناخته می شد. در این فیلم که در سال ۱۹۷۹ ساخته شد، شخصیت چن بعد از انتقام برادرش از زندان آزاد می شود و تصمیم می گیرد برای همیشه مبارزه را کنار بگذارد اما در نهایت مجبور می شود بازگردد، زمانی که گانگسترهای ژاپنی دوباره دردسرساز می شوند.

6 دنباله ای که بر Fist Of Fury با بازی بروس لی ساخته شد

۳- Fist of Legend

استودیو Golden Harvest که فیلم اورجینال Fist of Fury را ساخته بود، در اوایل دهه ۱۹۹۰ تصمیم به بازسازی این فیلم گرفت. با داشتن گوردون چان در نقش کارگردان، فیلم Fist of Legend در سال ۱۹۹۴ جت لی را در نقش چن ژن داشت. اگر چه این فیلم یک بازسازی نصف و نیمه از داستان اورجینال چن بود، اما Fist of Legend عناصر اصلی داستان فیلم اصلی را در خود داشت. همانند شخصیت لی، در برداشت جت لی از شخصیت چن نیز او به شانگهای می آید و می یابد که استاد کونگ فویش مرده است. بعد از اینکه در می یابد ژاپنی هایی که کنترل شانگهای را در دست داشته اند عامل مرگ استادش بوده اند، چن مصمم می شود تا آن ها را شکست دهد. برخی از عناصر این فیلم از فرمول فیلم اورجینال سال ۱۹۷۱ دور می شود و بزرگ ترین تغییر در انتهای فیلم رخ می دهد. در سکانسی که قرار بود پیچشی بر مرگ چن در انتهای فیلم اورجینال باشد، شخصیت لی در ظاهر به شکلی مشابه کشته می شود اما در ادامه مشخص می گردد که او خود را به مردن زده است.

6 دنباله ای که بر Fist Of Fury با بازی بروس لی ساخته شد

۲- Hero Youngster

Hero Youngster ساخته سال ۲۰۰۴ یک اقتباس کمتر شناخته شده تر از داستان چن ژن است که در واقع پیش درآمدی بر فیلم اورجینال بوده و در آن به زندگی دوران جوانی این قهرمان چینی با فرستادن او به یک ماجراجویی برای نجات پرنسس دزده شده ای از ژاپن پرداخته می شود. تسوی سیو لونگ که کودک بازیگری ناشناخته بود در این فیلم نقش کودکی چن را بازی می کند. فیلم Hero Youngster بیشتر به خاطر بازی دادن به یک رزمی کار مشهور به نام یئون بیائو در یکی از نقش های اصلی شناخته می شود. این بازیگر بیشتر به خاطر همکاری های متعددش با جکی چان و سامو هونگ در فیلم هایی مانند Project A و Dragons Forever شناخته می شود.

6 دنباله ای که بر Fist Of Fury با بازی بروس لی ساخته شد

۱- Legend of the Fist: The Return of Chen Zhen

جدیدترین فیلمی که بر اساس شخصیت بروس لی در فیلم مشت خشم ساخته شده، فیلم Legend of the Fist: The Return of Chen Zhen در سال ۲۰۱۰ بود. به جای ادامه داستان لی، فیلم Legend of the Fist دنباله ای بر بازسازی سال ۱۹۹۴ است. با Legend of the Fist، دونی ین به چهارمین بازیگری شد که نقش آن مبارز آزادی را در یک فیلم رزمی بازی می کرد و یکی از معدود بازیگران بزرگی بود که سعی داشت از میراث مشت خشم استفاده کند. نکته جالب اینکه دونی ین از طریق سریال تلویزیونی Fist of Fury که در سال ۱۹۹۵ در هنگ کنگ ساخته و منتشر شد و بر اساس فیلم اورجینال بروس لی بود با این دنیا آشنا بود. در این سریال، ین نقش چن را بازی می کرد اما این سریال اتفاقات نسخه سینمایی را نادیده گرفته و تنها برای تداوم در قالب فیلم های Fist of Legend ساخته شد.

به نویسندگی گوردون ین که Fist of Legend را کارگردانی کرده بود، فیلم Legend of the Fist با بازی دونی ین اتفاقات بعد از مرگ چن در فیلم قبلیرا روایت می کرد. ظاهراً چن به متفقین کمک کرده بود که در جنگ جهانی اول با نیروهای آلمانی مبارزه کنند، پیش از اینکه به شانگهای بیاید. با در پیش گرفتن یک نقش شبه ابرقهرمانی که هویت مخفی و لباس خاصی داشت، چن در مقاومت علیه ارتش ژاپن فعالیت می کند. از آنجایی که Legend of the Fist: Return of Chen Zhen یک ژانر ابرقهرمانی را با هنرهای رزمی ترکیب می کند، فیلم دونی ین بزرگترین انشقاق از نسخه ای است که بروس لی در فیلم Fist of Fury ارائه کرد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود