ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوش مصنوعی
مالی و سرمایه گذاری

هوش مصنوعی باعث افزایش ۳۲۹ میلیارد دلاری ارزش بازار انویدیا از ابتدای ۲۰۲۳ شد

براساس این گزارش، انویدیا فقط از ChatGPT حداکثر 300 میلیون دلار درآمد داشته است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۰

ارزش بازار انویدیا طی چهار سال گذشته رشد زیادی پیدا کرده و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیشتر از 94 درصد افزایش یافته است. از هوش مصنوعی به‌عنوان دلیل احتمالی این رشد یاد شده. هرچند هوش مصنوعی شکل جدیدی از فناوری نیست، اما از زمانی که OpenAI در اواخر سال گذشته ChatGPT را معرفی کرد، در کانون توجه قرار گرفته است.

Bard گوگل، ChatGPT و هر نوع سیستم دیگری به قدرت محاسباتی زیادی برای آموزش و تقویت قابلیت‌های هوش مصنوعی خود نیاز دارد. این قدرت تا حد زیادی از طریق تراشه‌های ساخته‌شده توسط شرکت‌هایی مانند انویدیا به‌دست می‌آید. به گفته محققان، ChatGPT برای کار‌کردن به 30 هزار پردازنده گرافیکی انویدیا A100 نیاز دارد که بین 10 هزار تا 15 هزار دلار قیمت دارند؛ به این معنی که انویدیا فقط از ChatGPT می‌تواند حداکثر 300 میلیون دلار درآمد داشته باشد.

انویدیا

با وجود این ارقام، شاید افزایش ارزش سهام انویدیا جای تعجب نداشته باشد. ارزش کل این شرکت در 19 آوریل سال 2023 تقریباً 690 میلیون دلار بود و فقط در سال جاری، ارزش بازار انویدیا 329 میلیارد دلار افزایش یافته است.

بهبود سهام انویدیا هم‌زمان با رشد هوش مصنوعی

از طرفی دیگر سهام انویدیا در نوامبر 2021 به 329.86 دلار رسید. در اکتبر 2022 به 112.27 دلار کاهش پیدا کرد و سپس تا پایان سال با اندکی افزایش به 146.12 دلار صعود کرد. اکنون تا حدی به‌لطف افزایش علاقه به هوش مصنوعی، سهام انویدیا به 270.64 دلار رسیده است.

البته فقط هوش ‌مصنوعی باعث افزایش تقاضا برای تراشه‌های انویدیا نشده؛ پردازنده‌های گرافیکی این شرکت مانند سری RTX 40، در بین گیمرها و سازندگان محبوبیت زیادی دارند. اما این تصور منطقی وجود دارد که افزایش ناگهانی ارزش انویدیا حداقل تا حدود زیادی به‌دلیل هوش مصنوعی بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی