بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor

بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor

یک دنباله واقعی اما پراشکال

۱ خرداد ۱۴۰۲ ۵ ذخیره

دنباله بازی Jedi: Fallen Order با نام Star Wars: Jedi Survivor داستان فوق‌العاده، سکانس‌های اکشن و البته دنیای به شدت زیبایی دارد. هیچ شکی نیست که سازنده‌های بازی در استودیوی ریسپاون موفق به ساخت بازی‌ای شده‌اند که تمام طرفداران استار وارز بلا استثنا آن را دوست خواهند داشت. با این وجود، جدای سروایور یکی از بدترین پورت‌های تاریخ پی‌سی را دارد که شمار کرش کردن و افت فریم‌های آن از اواسط بازی از دستمان خارج شد. در ادامه با بررسی ویجیاتو همراه باشید.

یادداشت نویسنده: بازی Jedi Survivor به خاطر عرضه پراشکال و مشکلات گرافیکی، افت فریم و کرش کردن بازی به طور خاص پی‌سی و حتی روی سخت‌افزارهای قوی‌تر، دچار حاشیه‌های زیادی شده است. متن پیش رو به طور مستقیم به این مشکلات اشاره‌ای نمی‌کند، اما در امتیاز نهایی ویجیاتو تاثیرگذار بوده است. این مشکلات تا حدودی با پچ‌های بعد از عرضه بازی حل شده‌اند، اما کماکان ما تجربه بازی را در وضعیت فعلی و تا قبل از رفع کاستی‌ها از سوی سازنده بازی، پیشنهاد نمی‌کنیم.

Star Wars Jedi: Survivor
  • امتیاز کاربران
    41 ratings9.1/10
  • امتیاز متاکریتیک 85
  • ژانر اکشن-ماجرایی
  • تاریخ انتشار اردیبهشت ۱۴۰۲
  • پلتفرم‌ها ایکس باکس سری ایکسپلی استیشن 5پی‌سی
  • ناشر بازی الکترونیک آرتز
  • سازنده ریسپاون
  • حالت بازی تک نفره
  • درجه سنی بازی مناسب برای ۱۷ سال به بالا

داستان استار وارز همیشه نه صرفا درباره نبرد با لایت سیبر و خشم و قدرت، بلکه درباره نبرد خیر و شر بوده است. همیشه Sith آدم بدهای قصه و غرق در فساد قدرت و Jediها آدم خوب‌های داستان بوده‌اند که با پیشنهاد صلح جلو می‌آمدند. با این که این ایده برای چندین دهه روی استار وارز جواب می‌داد، اما فلسفه کلی فیلم‌های جدید و البته بازی‌هایی مثل جدای سروایور، سعی می‌کند به درکی بهتر از این تقابل خیر و شر برسد. لذا جدای سروایور نه فقط درباره یک سوی تاریک و یک سوی روشن، بلکه قصه‌ای درباره پیچیدگی تصمیم‌گیری در قدرت و خشم است.

درست مشابه کارهایی که فیلم بدنامی مثل The Last Jedi و سریال خوش‌ساختی مثل Andor انجام می‌هند، استار وارز ریسپاون هم سعی می‌کند تا معنا و مفهوم جدیدی از دل این دنیای بیرون بکشد. داستان بازی پنج سال پس از نسخه اول جریان دارد؛ جایی که حالا کال کستیس از دوستان سابق راهش را جدا کرده اما همچنان برای نابودی Empire مبارزه می‌کند و البته توسط ماموران امپایر تحت تعقیب است. سیاره‌ای که بازی را در آن شروع می‌کنید Bracca است و افتتاحیه بازی کاملا مثل نسخه اول در ایجاد همان فضاسازی درست و اصولی موفق است.

جدا سروایور افتتاحیه جالب و البته نمادینی دارد. شاید یکی از دلایلی که جدای فالن اوردر و این بازی با عناوینی مثل Batman Arkham Asylum و Arkham City مقایسه می‌شوند، همین حس مشترک آن‌ها باشد. در جدا سروایور پس از این که اولین لوگوهای بازی و استودیوی سازنده بازی را می‌بینیم، شاهد نمایش معبد جدای‌ها هستیم و بازی آرام آرام ما را برای دیدن قهرمان قصه‌مان یعنی کال کستیس آماده می‌کند. وقتی که بالاخره او را می‌بینیم، کال حالا کمی پیرتر، جا افتاده‌تر و البته صورتی دردکشیده‌تر دارد. انگار که گذشت این پنج سال را ما هم در دنیای واقعی حس کرده‌ایم و می‌توانیم خیلی راحت با او ارتباط برقرار کنیم. این اتفاقی بود که بازی‌های بتمن با گذر زمان خیلی خوب برای ما شبیه‌سازی می‌کردند و حالا جدای سروایور یک بازی پیشرفته‌تر و کامل‌تر نسبت به جدای فالن اوردر است.

با گذشت ۲-۳ ساعت از اوایل بازی، احتمالا شما هم متوجه این می‌شوید که عنوان قسمت دوم بازی یا Jedi Survivor، بیشتر از هر اسم دیگری به آن می‌آید. قهرمان قصه ما یک مرد تحت تعقیب است که حالا همه چیز به شکل جدی و بزرگتری برایش اتفاق می‌افتد. مسیر پر و پیج و خمی که کال کستیس روبروی خودش می‌بیند، یک مسیر پر از لحظه‌های تنهایی و خطرهای به مراتب بزرگتری است که او باید از پس آن‌ها بگذرد تا به هدف اصلی خودش برسد. بازی در ایجاد پیچ و تاب‌های قصه بهترین تلاش خودش را می‌کند و کارگردانی استیگ آسموسن که پیش از این کارش را در کارگردانی Jedi Fallen Order و God of War 3 دیده بودیم، اینجا هم می‌درخشد. هر چند که قصه بازی از الگوی ثابت سفر قهرمان پیروی می‌کند و کمی کلیشه‌ای و قابل حدس است، اما برای هر کسی که خودش را طرفدار استار وارز می‌داند، جذاب است.

بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor - ویجیاتو

گیم‌پلی بازی تحت تاثیر Fallen Order سعی می‌کند تا همان نوآوری‌های که در آن بازی به آن‌ها رسیده بود را حفظ، و المان‌های جدیدی را به آن اضافه کند. این تغییرات که بیشتر در سیستم مبارزات بازی دیده می‌شوند، در مبارزه با استفاده از لایت سیبرها به چشم می‌خورند. در بازی قبلی، جنگیدن با لایت سیبر لذت‌بخش بود اما فاقد استایل‌های لازم برای ایجاد تنوع کافی در طول آن بود. حالا می‌توانید به اشکال مختلفی سلاح لیزری خودتان را روی هوا بچرخانید و با آن دشمنان را قلع و قمع کنید. از گرفتن دو لایت سیبر به صورت همزمان گرفته تا شلیک از راه دور و البته یک حالت cross-guard شبیه به چیزی که Kylo-Ren آن را در فیلم‌ها انجام می‌داد.

وجود stanceهای مختلف در بازی باعث می‌شود تا کمبود تنوع بازی قبلی در بحث مبارزات جبران شود و با عنوانی روبرو باشیم که از شما انتظار دارد تا هر کدام از این استایل‌های مبارزه را به شکل متفاوتی یاد بگیرید و در موقعیت‌های مختلفی -به خصوص در انتهای بازی- از آن‌ها استفاده کنید.

بازی نسبت به Fallen Order مپ‌های بزرگتر و لوکیشن‌های بیشتری دارد. هر کدام از لوکیشن‌های بازی در واقع روی سیاره‌های جدیدی که آن‌ها را می‌بینیم، با دقت زیادی طراحی شده‌اند که نمره لول دیزاین بازی را از قابل قبول به بی‌نقص می‌رسانند. محیط‌های جدیدی که در Jedi Survivor می‌بینیم هم از نظر ظاهری و هم از نظر چالش‌های محیطی و پلتفرمینگ، با یکدیگر بسیار متفاوتند و البته بازی دائما مخاطب را تشویق می‌کند تا بیش از پیش به گشت و گذار بپردازد. ماجرا وقتی جالب می‌شود که در طول این گشت و گذار، کال می‌تواند ابزارهای جدیدی برای شخصی‌سازی پیدا کند و البته بازیکن وجود خودش را در بین NPCها و دنیای اطراف، مهم و تاثیرگذار حس می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در این نسخه بسیار حیاتی بود، فست تراول یا سفر سریع بود که در بازی قبلی بسیاری از بازیکن‌ها از عدم وجود آن شاکی بودند.

بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor - ویجیاتو

شخصی‌سازی بازی یکی از بخش‌های مورد علاقه من از Jedi Survivor بود. از آنجایی که این روزها همه مادسازها سعی می‌کنند تا کارهای عجیب و غریب را در ساخت کاراکترها ممکن کنند، رویکرد ریسپاون در قبال Jedi Survivor قابل تحسین است؛ تمام جزئیات مختلف کال کستیس از جمله لباس، مدل مو و ریش و البته جزئیات لایت سیبر او در این بازی قابل شخصی‌سازی هستند که برای عاشقان جزئیات، خبر فوق‌العاده‌ای است.

استار وارز جدای سروایور بازی بزرگ و وسیعی است و تمام کردن آن ده‌ها ساعت طول می‌کشد. به شخصه حدودا ۲۵ الی ۳۰ ساعت را مشغول تجربه بازی بودم تا داستان آن تمام شد و البته بعضی از قسمت‌های بازی را همچنان کامل ندیده‌ام. جدای سروایور از آن دست بازی‌هایی است که هر چقدر که بخواهید می‌توانید برای گشت و گذار در آن وقت صرف کنید و پشیمان نشوید. گوشه به گوشه این بازی پر از پازل‌ها و نکات مخفی است که پیدا کردن آن‌ها لذت خاص خودش را دارد و بازی هم اجباری برای انجام دادن آن‌ها در یک ترتیب مشخص وضع نکرده است. بازی همچنین shrineهای مختلفی دارد که درست مثل بازی‌های زلدا، در عوض حل کردن معماهای آن، به شما جایزه می‌دهد. در کنار تمام این‌ها، بازی مراحل جانبی جذابی هم دارد که جالب‌ترین آن‌ها به نظر من ماموریت‌های جایزه بگیری است که باید در آن به دنبال افراد تحت تعقیب بیفتید.

پیشرفت شخصیت کال کستیس در این مسیر و تبدیل شدنش به یک رهبر و کسی که شخصیت‌های دیگر به او تکیه می‌کنند، حس خیلی خوبی دارد که به نظرم یکی از داستان‌های دیدنی امسال را رقم زده است. جدای سروایور مثل آثار دیگر دنیای استار وارز، یک بازی با محوریت تقابل خیر و شر است. قصه‌ای که حالا ما نقش قهرمان آن را داریم و بازی اجازه می‌دهد تا لایه‌های شخصیتی مختلف او را از نزدیک ببینیم و تحولات او را نسبت به بازی قبلی احساس کنیم. به طور کلی، جدای سروایور، سعی می‌کند تا در کنار پیشرفت‌های گیم‌پلی چه در بحث مبارزات و چه در بحث جابه‌جایی و لول دیزاین، یک بازی بالغ‌تر و بادغدغه‌تر باشد.

خلاصه بگم که …

بازی جدید استار وارز، ثابت می‌کند که ریسپاون در قصه‌گویی کم از بهترین قصه‌گوهای حال حاضر صنعت ندارد و ما را برای ادامه داستان هیجان‌زده می‌کند.

بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor - ویجیاتو

بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor - ویجیاتو

می‌خرمش…

اگر خودتان را طرفدار سری استار وارز می‌دانید و مخصوصا بازی Jedi Fallen Order می‌دانید، اصلا نباید تجربه Jedi Survivor را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های سال از دست بدهید

نمی‌خرمش…

تنها چیزی که «جدای سروایور» را از تبدیل شدن به اثری بی‌نقص منع می‌کند، مشکلات فنی هستند. مشکلاتی که روی کنسول‌ها و البته به طور خاص پی‌سی، تجربه شما را از بازی زهر می‌کنند.

بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor - ویجیاتو
  • امتیاز ویجیاتو85
  • امتیاز کاربران
    41 ratings9.1/10
  • امتیاز متاکریتیک85
کپی شد https://vgto.ir/m0t
نظرات (۵)
5 2 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
5 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

بزرگ‌ترین ضربه‌ای که مشکلات فنی به تجربه بازیکن و خود بازی وارد می‌کنه، اینه که مخاطب از این اثر زده می‌شه؛ جوری که شاید حتی بعد عرضه پچ‌ها و آپدیتای مختلف اصلا نخواد سمت بازی بره
من خودم بازی رو روی پلی استیشن تجربه کردم ولی انقدر واسم آزاردهنده بود (مشکلش اینه یه بار کرش می‌کنه، یه بار باگ می‌خوره نمی‌شه بازی رو جلوتر رفت، افت فریم هم که دیگه اصلا نگم برات) که گذاشتمش کنار
البته از اون به بعد حدود دوتا آپدیت کوچیک واسه بازی اومده ولی تصمیم گرفتم فعلا نرم سمتش تا یکم بیشتر بگذره و اون حس و حال و هیجانی که نسبت به بازی داشتم برگرده

سری اس فکر کنم اصلا جز آدما نباشه که شما هم تو پلتفرما ننوشتینش 😂😂

اگر مشکلات فنی نبود، این بازی تبدیل به یکی از بهترین بازی های استار وارز میشد.

5
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x