بررسی بازی مورتال کمبت ۱ | نقد بازی Mortal Kombat 1 + امتیاز

بررسی بازی مورتال کمبت ۱ | نقد بازی Mortal Kombat 1 + امتیاز

پنجه‌های خونین در کالبدی تازه

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ ۴ ذخیره

سری مورتال کامبت، یکی از قدیمی‌ترین سری بازی‌ها در دنیای ویدیوگیم به شمار می‌رود و بیش از ۳۰ سال از انتشار اولین بازی این مجموعه می‌گذرد. شاید در نگاه اول، تجربه‌ی بیش از ۱۱ نسخه اصلی و تعدادی نسخه فرعی از این سری کمی‌ ترسناک به نظر برسد، با این وجود استودیوی ندررلم قصد داشت تا با ریبوت این مجموعه، طرفداران جدیدی را به سمت بازی بکشد. اما آیا این ریبوت توانسته تا یک مورتال کامبت واقعی را برای گیمرهای قدیمی و جدید به ارمغان بیاورد؟ با بررسی مورتال کمبت ۱ همراه ویجیاتو باشید.



داستان بازی مورتال کمبت ۱

Mortal Kombat 1
  • امتیاز کاربران
    80 ratings8.1/10
  • امتیاز متاکریتیک 85
  • ژانر مبارزه‌ای
  • تاریخ انتشار 27 شهریور ۱۴۰۲
  • پلتفرم‌ها ایکس باکس سری ایکسپلی استیشن 5پی‌سینینتندو سوییچ
  • ناشر بازی Warner Bros. Games
  • سازنده NetherRealm Studios
  • حالت بازی تک نفرهچند نفرهگروهی
  • درجه سنی بازی مناسب برای ۱۷ سال به بالا

داستان مورتال کمبت ۱، دقیقا بعد از نسخه یازدهم و تبدیل لیوکنگ به تایم‌کیپر شروع میشود و شاهد خلق دوباره جهان توسط او هستیم. حال جهان به صورت جدیدی توسط لیو خلق شده و شاهد سرزمین‌هایی سرشار از صلح و صفا و انسان‌های دوست داشتنی هستیم.

دیگر هرج و مرج وجود ندارد، اوت‌ورد به یک بیابان خونین تبدیل نشده و با وجود این که مبارزات مورتال کامبت کماکان برگزار می‌شود، اما حال و هوایی دوستانه دارد و تا به حال کسی در این مبارزات کشته نشده و یا آسیب جدی‌ای ندیده است.

یک چهارم اول بازی، داستان سفر کنگ‌لائو و رِیدن که حالا دوستانی جدا نشدنی هستند، جانی کیجی که از روزهای طلایی‌اش در سینما گذشته و نهایتا کنشی که یک یاکوزای دل پاک است و دوست دارد تا خاندانش را از این گروه دور کند را به دل مسابقات مورتال کامبت تعریف می‌کند و کم‌کم گوشه گوشه‌ی جهان زیبایش را به ما نشان می‌دهد.

در یک چهارم دوم، چرک‌های موجود در گوشه و کنار این جهان زیبا بیرون می‌ریزد و به صورت کاملا منطقی، قصه‌هایی کاملا شخصی و جذاب را روایت می‌کند که مخاطب را یاد فیلم‌های شرقی و فانتزی‌ می‌اندازد و دقیقا همین نقطه است که روایت به اوج و نقطه طلایی خود می‌رسد.

یک چهارم سوم اما، روندی سراشیبی به خود می‌گیرد و به شکلی عجیب، عملا کات‌سین‌هایی از نسخه قبل بازی نشان می‌دهد و ناگهان انتظار دارد تا بازیکن به صورت کامل با بازی قبل و حداقل به صورت جزئی با دیگر آثار این مجموعه آشنا باشد، اما کماکان روایت جذابی دارد.

متاسفانه در یک چهارم آخر، مورتال کمبت ۱ به شدت افت می‌کند و آن داستان گویی فوق‌العاده‌ای که در نیمه اول داشت را به کل فراموش کرده و سعی می‌کند تا یک اونجرز اندگیم با المان جهان‌های موازی را در دنیای مورتال کامبت پیاده‌سازی کند.

راستش را بخواهید، رابطه عشق و نفرت عجیبی با داستان مورتال کمبت ۱ پیدا کردم. از یک طرف، ابدا انتظار نداشتم تا نیمه اول انقدر فوق‌العاده یک جهان تازه را آن هم در یک بازی فایتینگ معرفی کند و در نیمه دوم، ابدا نتوانستم باور کنم که دارم یک آش شعله قلمکار از فیلم‌های هالیوودی بلاک باستری و مورتال کامبت را تماشا کنم. داستان داشت بسیار خوب پیش می‌رفت، نیاز نبود روند آن تند شود و کل نسخه اول می‌توانست یک داستان کوچک در دنیایی که هنوز جان نگرفته را با خلق شخصیت‌هایی دوست داشتنی روایت کند و در نسخه‌های بعدی کم‌ کم پیاز داغش را زیاد کند.

گویی سازندگان نتوانسته‌‌اند تا به خوبی یک تعادل درست میان بازیکنان جدید و قدیمی ایجاد کنند و همین موضوع باعث شده تا اواخر بازی کمی بالیوودی شود. آیا داستان بازی بد است؟ ابدا، اتفاقا با یک داستان فوق‌العاده جذاب و شنیدنی در یک بازی فایتینگ طرف هستیم. صرفا نکته مهم آن است که این داستان می‌توانست عالی شروع شود و شاهکار به پایان برسد، اما در حال حاضر لحظات پایانی ضعف‌هایی دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد.

بگذریم، وارد بخش گیم‌پلی شویم که احتمالا همه شما منتظر آن بوده‌اید. ساده بگویم، مورتال کمبات ۱، یکی از بهترین نسخه‌های این سری تا به امروز به شمار می‌رود که سعی داشته تا گیم‌پلی خود را حسابی دست‌خوش تغییرات کند.

بررسی بازی مورتال کمبت ۱ | نقد بازی Mortal Kombat 1 + امتیاز - ویجیاتو

تغییراتی که شاید در نگاه اول آزاردهنده و بعضا آب‌بندی نسخه قبلی به شمار برود، اما اگر به آن فرصت دهید، کم کم شما را شیفته خود می‌کند. مورتال کامبت ۱ یک بخش داستانی، بخش برج‌ها، بخش جدیدی به نام Invasions، حالت آنلاین دوستانه، Ranked و نهایتا بخشی برای تمرین کردن در خود جای داده است.

بدون احتساب بسته‌های الحاقی ۲۳ مبارز در بازی وجود دارد که هر یک با حفظ مهارت‌های اصلی خود، دست‌خوش تغییرات بسیاری شده‌اند و استایل مبارزه کاملا متفاوت و منحصر به فردی در اختیار شما قرار می‌دهند که هر یک مدت زمان زیادی برای استاد شدن می‌طلبد.

این بار شما به هنگام مبارزات نمی‌توانید از محیط استفاده کنید و با وجود آن که می‌توانید به استیج‌ها و اشیاء داخل آن آسیب برسانید، اما اشیاء قابل تعاملی برای استفاده در مبارزات وجود ندارد. به جای این موارد، به همراه مبارز اصلی خود می‌توانید یک کامئو انتخاب کنید که در کل بازی مورتال کمبت ۱ ۱۵ کامئو منحصر به فرد در اختیار شما قرار می‌دهد که هر یک مهارت‌های متفاوتی دارند و بسته به مهارت‌های مبارزی که برداشته‌اید، می‌توانید کمبوهای بسیار جذابی با آن‌ها رقم بزنید.

جالب است بدانید که کامئوها نیز علاوه بر قهرمان اصلی‌ بازیکن دارای ضربات فینیشر منحصر به فرد خود و انیمیشن‌هایی هستند که به هنگام استفاده از قابلیت فتال بلو به نمایش گذاشته می‌شود.

بررسی بازی مورتال کمبت ۱ | نقد بازی Mortal Kombat 1 + امتیاز - ویجیاتو

حال این وسط یک سوال به وجود می‌آید: آیا وجود این کامئوها جذاب است؟ راحت بگویم، وجود آن‌ها باعث شده تا تعداد کمبوها و ابیلیتی‌های ویژه‌ی هر مبارز، اندکی کمتر شود، اما از آن طرف مبارزات بسیار سریع‌تر شده و مهارت‌ها بسیار بسیار کاربردی‌تر و مهارت‌محورتر شده‌اند.

این موضوع در ابتدای کار شاید کمی شما را اذیت کند، اما بسته به سلیقه‌تان حتی می‌توان جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از نسخه‌های قبلی ظاهر شود. در کل مورتال کمبت ۱ به سمت ساده‌تر شدن دکمه‌زنی‌ها و مهارت‌محورتر شدن مبارزات رفته و بیشتر شما را به فکر کردن و چینش استراتژی در برابر هر یک از رقبای خود تشویق می‌کند.

دیگر پری‌ست‌ها وجود ندارند و شما میتوانید بسته به مبارزاتی که انجام می‌دهید و لول‌آپ‌هایی که می‌کنید، یا با رد کردن مراحل اینویژنز و خرج پول داخل بازی که در انواع مختلفی وجود دارند، اسکین‌ها و آیتم‌های جدیدی برای مبارز خود دریافت کرده و آن‌ها را شخصی‌سازی کنید.

از حالت جدید بازی یعنی اینویژنز گفتم. این بخش، داستان جهان‌های دیگر را به شکل جذابی روایت می‌کند و ساختاری مرحله‌ای و نقشه‌پیما طور، به مانند بازی‌های قدیمی به بازیکن القا می‌کند و المان‌های نقش‌آفرینی در آن دیده می‌شود. هر یک از مراحل، چالش متفاوتی برای شما در نظر گرفته است. برای مثال در بخشی از بازی مورتال کمبت ۱ باید مینی‌گیم Test Your Might را با درجه سختی‌های مختلف به پایان برسانید و یا در یک حالت از پلتفرم‌های لیزری که به سمت شما می‌آیند جای خالی دهید.

مبارزات این بخش نیز حال و هوای متفاوتی دارد و باید در آن به المنت‌ها و عنصر حریف، دمیج و مهارت کاراکتر خود و البته طلسم‌ها و آیتم‌هایی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد دقت کنید و البته داستان جذاب آن را دنبال کنید.

بررسی بازی مورتال کمبت ۱ | نقد بازی Mortal Kombat 1 + امتیاز - ویجیاتو

متاسفانه بخش Krypt از مورتال کامبت ۱ حذف شده و با وجود محتوای بسیار جالب اینویژنز، جای خالی کریپت حس می‌شود که می‌توانست در غالب همین بخش اینویژنز بازی در اثر حضور یابد.

اطلاعات بازی

در نهایت اما به گیم‌پلی بازی می‌پردازیم، جایی که با یکی از پایدارترین سرورهای سری طرف هستیم که بدون وجود تحریم به خصوصی این امکان را به شما می‌دهد که در بخش رنک و یا مسابقات دوستانه مهارت‌های خود را به چالش بکشید. خوشبختانه این قسمت بدون تحریم به خصوصی در اختیار بازیکنان ایرانی قرار گرفته و کیفیت اتصال واقعا خوبی هم دارد و مچ‌میکینگ بازی در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

بازی مورتال کمبت ۱ یکی از زیباترین بازی‌های سری به شمار می‌رود و مناظر فوق‌العاده با کیفیتی در اختیار شما قرار می‌دهد. آرت‌استایل مورتال کمبت 1 تمی تازه به خود گرفته و صحنه‌های سینمایی آن فوق‌العاده‌ ظاهر می‌شوند. بافت‌ها، طراحی‌چهره‌ها و بازیگری بازیگران اصلی عالی صورت گرفته، اما راحت می‌توان از بازی و صداگذاری شخصیت‌های فرعی معدودی چون نیتارا با بازی بسیار بد مگان فاکس ایراد گرفت که پاشنه آشیل بازی شده است.

بررسی بازی مورتال کمبت ۱ | نقد بازی Mortal Kombat 1 + امتیاز - ویجیاتو

کافیست تا به هنگام انجام مبارزات، به پشت‌صحنه و بک‌گراند بازی دقت کنید و واکنش شخصیت‌ها و محیط را نسبت به ضربات خود و موقعیت مبارزه رصد کنید تا جزئیات بسیار جذاب بازی را با چشمان خودتان ببینید.

اگرچه خشونت بازی مورتال کمبت ۱ به هنگام مبارزات تا حدی کاهش یافته و فتال بلو‌ها ملایم‌تر شده‌اند، اما ضربات فینیشر فیتالیتی و بروتالیتی خونین‌تر از همیشه بازگشتن تا بازیکن بتواند سراغ آن‌ها را بگیرد.

کافیست تا به فینیشر اصلی لیوکنگ و جزئیات خونین آن دقت کنید تا حسابی خون در بدنتان به جریان بیفتد و از خشونت بی‌حد و مرز این قسمت لذت ببرید. به نظرم تعادل در خشونت این نسخه باعث خواهد شد تا بازیکنان بیشتری بازی را تجربه کنند و گیمرهای قدیمی کماکان از فینیشرها و ایکس‌ری‌های استخوان‌شکن بازی لذت ببرند.

موسیقی هر یک از استیج‌ها و در کل بخش داستانی به شکلی استادانه کار شده و کاراکترهای سری با شخصیت‌پردازی بی‌نظیری که در بخش‌های ابتدایی داستان صورت می‌گیرد به شکل بسیار خوبی به بازیکن معرفی می‌شوند.

بازی مورتال کمبت ۱ از نظر بهینه‌سازی فوق‌العاده است و حتی اگر یک سیستم متوسط یا حتی اندکی ضعیف دارید خروجی بسیار مطلوبی دریافت خواهید کرد. استفاده از SSD در بازی به خوبی صورت گرفته و حال تنها با انتخاب کاراکتر و استیج مبارزه، بدون معطلی و با یک انیمیشن جذاب و کر کری خواندن وارد مبارزه می‌شوید و هیچ لودینگی وجود نخواهد داشت.

اما در نهایت ایراداتی به بخش فنی وارد است که سازندگان قول داده‌اند که با آپدیت‌ روز انتشار حل شوند. برای مثال ممکن است وسط بازی آنلاین ناگهان بازی کرش کند و کامل خارج شود و در این صورت شما بازنده محسوب شده و مجازات می‌شوید. یا گاهی لودینگ نقشه‌های بازی یا انتخاب کاراکترها با دیلی انجام می‌شود که کمی آزاردهنده است و سازندگان تاکید کرده‌اند که این مشکلات رفع خواهد شد.

بررسی بازی Mortal Kombat 1 بر اساس نسخه پی‌سی که ناشر در اختیار ویجیاتو قرار داده نوشته شده است.

رفقای ویجیاتویی جا داره بهتون یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین فروش بازی ها و ارائه خدمات استیم یعنی استیم گیم استور رو معرفی کنیم که علاوه بر فروش گیفت کارت‌های پلی استیشن و ایکس باکس؛ یوسی پابجی موبایل با بهترین قیمت ممکن رو دارن و با ۶ سال سابقه کار سفارشات رو به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن پیگیری می‌کنن و توی سریع‌ترین تایم ممکن براتون انجامش میدن.

خلاصه بگم که …

مورتال کامبت ۱ بهترین بازی برای آشنایی با داستان سری نیست، اما قطعا بهترین نسخه برای آشنایی با گیم‌پلی بازی و ورود به دنیای مورتال کامبت برای نسل جدید است. یک تجربه‌ی بی‌نهایت زیبا و چشم‌نواز و البته خونین که مهارت بسیاری می‌طلبد.

بررسی بازی مورتال کمبت ۱ | نقد بازی Mortal Kombat 1 + امتیاز - ویجیاتو

بررسی بازی مورتال کمبت ۱ | نقد بازی Mortal Kombat 1 + امتیاز - ویجیاتو
نکات مثبت

می‌خرمش…

نسخه‌های قبلی را بازی کردید؟ دلیلی وجود ندارد که این یکی را هم بازی نکنید! نسخه‌های قبلی را بازی نکرده‌اید؟ نیم‌نگاهی به داستان بازی‌های قبل از طریق یوتیوب داشته باشید و با خیال راحت وارد مبارزات فوق‌العاده‌ی بازی شوید و بعد از اتمام داستان جذاب بازی، وارد بخش آنلاین شوید.

نکات منفی

نمی‌خرمش…

کمتر از ۱۸ سال دارید؟ صحنات خونین بازی مورتال کمبت ۱ برایتان آزاردهنده است؟ این بازی برای شما ساخته نشده.

با تغییر مشکل دارید و به گیم‌پلی سنتی و داستان همیشگی سری عادت دارید؟ شاید کمی در ابتدا سخت باشد که با بازی ارتباط برقرار کنید و بهتر است قبل از تهیه بازی آن را اندکی تجربه کنید.

بررسی بازی مورتال کمبت ۱ | نقد بازی Mortal Kombat 1 + امتیاز - ویجیاتو
  • امتیاز ویجیاتو85
  • امتیاز کاربران
    80 ratings8.1/10
  • امتیاز متاکریتیک85
کپی شد https://vgto.ir/o42
نظرات (۱۸)
4 9 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
18 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

خب اصلا قابل مقایسه با حریفاش نبود متاسفانه

من خودم با داستانش حال نکردم و به نظرم ضعیف ترین داستان تو کل سری رو داشت به جز داستان یکم قیافه بعضی کاراکتر ها که نمیخوام بهشون اشاره کنم (Tania) خیلی زشت شده بودن به جز این دو مورد بقیه چیز ها اوکی بود

بخش آنلاین بازی توی ایران قابل بازیه یا اینکه تحریمه ؟

خسته نباشید آقای نوروزی

خیلی برای این بازی و تجربه کردن‌ش هیجان دارم ولی متاسفانه از بخش داستانی‌ش زیاد تعریف نمی‌شنوم؛ امیدوارم تو دنباله‌ی بعدی رفع بشه.

با کیبورد فایتینگ خیلی سخته؟ دسته ندارم:)

تا حالا ندیده بودم به جای ۸۵ زومجی۸.۵ بده(البته فرقی نداره)
نمره خوبیه براش از همون اول که تریلرشو دیدم رفته بود تولیست

بنظرتون مورتال۱۱ بهتره یا همین؟

نقد جالبی بود
با دیدن تریلر ها میشد فهمید بازی از جهت گیم پلی عالی شده
ولی من زیاد از کم شدن کارکتر بازی خوشم نمیاد درسته کامئو ها اومدن ولی واقعا بازی با اصل شخص بهتره بنظر من حالا
ولی در کل کاربر از کمبت تنها چیزی که میخواد دریای خشونته که بازی بهمون هر سری تقدیم کرده

اسپویل
.
داستان مورتال کمبت ۱ به عنوان یه ریبیوت قابل قبول بود ولی اصلا خوب نبود مخصوصا اون جا هایی کاراکتر های منفی مثل باراکا و ملینا و اون یارو مارمولکه فاقد اهمیت که اسمش یادم نیست رو به شخصیت مثبت تبدیل کردن :/ یعنی چی آخه من مشکلی با خوب شدن شخصیت ها ندارم ولی این کارو خیلی ماشینی و مصنوعی انجام دادن مثلا باراکا وااااای قبلا یه آدم خوب بود که به خاطر بیماریش طرد شده و الان داره تلاش می کنه همنوع های جدیدش رو رهبری کنه که … تاخ … تاخ تاخ تاخ چند ثانیه بد کنترلشو به دست می گیریم و می زنیم همه رو جر می دیم :/ انگار نه انگار چند دقیقه قبل قضیه احساسی بود
مشکل بعدیم شخصیت منفی های ضعیف بازی بودن که هیچ کاری از دستشون بر نمیومد ، اون از ژنرال شائو که به مارمولکه می بازه اون هم از شنگ سونگ و کوآنچی که انگار کیسه بوکس بودن هر کسی می یومد بهشون یه لگدی می زد :////
بدش شنگ سونگ تایتان که توی یه سکانس می تونست بزنه همه دشمناشو جر بده ولی تصمیم گرفت این کارو بسپره به زیر دستاش :/
مشکلات داستانی این بازی خیلی زیادن من بهش نهایت لطف رو بکنم ۷ از ۱۰

18
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x