بررسی بازی Skull and Bones

بررسی بازی Skull and Bones

فرسنگ‌ها زیر انتظارات

۹ اسفند ۱۴۰۲ ۳ ذخیره

چطور ممکن است استودیویی که وظیفه ساخت جنگ‌های دریایی قسمت‌های پیشین سری اساسینز کرید را به عهده داشته وقتی روی ساخت یک بازی بر اساس همین جنگ‌ها تمرکز می‌کند ضعیف‌ترین تجربه را ارائه دهد؟ مهم‌ترین سوال من در مورد Skull and Bones همین است. استودیوی سنگاپورِ یوبی‌سافت با کوله‌باری از تجربه همانطور که انتظار داشتیم نتوانست Skull and Bones را تبدیل به یک معجزه کند. بازی Skull and Bones با مارکتینگ یک بازی AAAA و قیمتی ۷۰ دلاری وارد بازار شد، اما فقط به اندازه ۵۰درصد این ارقام ارزش خرید دارد.



Skull and Bones
  • امتیاز کاربران
    24 ratings3.2/10
  • امتیاز متاکریتیک 60
  • ژانر اکشن-ماجرایی
  • پلتفرم‌ها ایکس باکس سری ایکسپلی استیشن 5پی‌سی
  • ناشر بازی یوبیسافت
  • سازنده یوبیسافت سنگاپور
  • حالت بازی تک نفرهچند نفره
  • درجه سنی بازی مناسب برای نوجوانان

جنگ‌های دریایی در AC Black Flag فراتر از چیزی که انتظار داشتیم ظاهر شدند. آنقدر جذاب، دوست‌داشتنی و مهیج بودند که یوبی‌سافت تصیم گرفت علاوه بر یک بازی موبایلی سراغ یک بازی کامل از آن‌ها برود. پروسه ساخت ۱۱ ساله Skull and Bones با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود. از مشکلات و حاشیه‌های بزرگی که گریبان‌گیر این استودیو شدند گرفته تا بارها و بارها تغییرات استراتژیک درخصوص هدف اصلی بازی. هر بازی دیگری این شرایط را تجربه کند و ۶ بار تاخیر رسمی بخورد قطعا انتظار نمی‌رود در قامت یک شاهکار ظاهر شود؛ اما یوبی‌سافت و مدیرعامل محترم آن طوری وانمود کردند که گویا این معجزه درخصوص Skull and Bones رخ داده.

بازی Skull and Bones داستان خاصی ندارد. جزو معدود انسان‌هایی هستید که از غرق شدن کشتی جان سالم به در برده‌اند و حالا از یک کشتی کوچک شغل شرافتمندانه خود را از سر می‌گیرید. معمولا دزدان دریایی دیگر از شما می‌خواهند تا برایشان کالا جابجا کنید، چیزهای خاصی بدزدید یا کشتی‌های اضافه را به اعماق اقیانوس بفرستید. شما به مرور زمان و به واسطه هرج و مرجی که ایجاد می‌کنید پیش دزدان دریایی دیگر شهرت به دست می‌آورید. به این شکل بزرگ‌تر می‌شوید، پیشرفت می‌کنید و کشتی و بیزینس‌های مختلفی به دست می‌آورید.

جنگ‌های دریایی به خودی خود جذابیت بالایی دارند. شاید بخاطر این است که مانند دیگر جنگ افزارها آنقدرها در بازی‌های ویدیویی به کشتی‌ها پرداخته نشده. این مسئله باعث می‌شود تا تجربه Skull and Bones لحظات سرگرم‌کننده خاص خودش را داشته باشد. جنگیدن با چند کشتی درحالیکه با بادبان‌ها و جهت وزش باد درگیر هستید لحظات مفرحی برایتان رقم می‌زند. البته اگر نادیده بگیریم که همین مکانیزم‌های ساده و کاربردی تا چه اندازه می‌توانستند بهتر طراحی شوند.

بیشتر زمان شما روی عرشه کشتی می‌گذرد و بهتر است کلا نادیده بگیرید که در بازی توانایی کنترل شخصیتتان هم وجود دارد. دقیقا مانند بازی‌های ریسینگ که شما کنترل یک ماشین را به عهده دارید. گرچه این موضوع بیشتر کمبودها و ضعف‌های بازی را توجیه می‌کند، اما دیگر برای المان‌های سوروایول و برخی از راه و روش‌های دستیبابی به مواد اولیه توضیحی وجود ندارد. با هر رویکردی سناریوی لنگر انداختن کنار ساحل و بازی کردن مینی‌گیمی که باعث می‌شود درخت قطع کنید و چوبش را به انبارتان بیاورید درحالیکه همچنان روی عرشه کشتی هستید احمقانه است. البته احمقانه بودن چنین اتفاقاتی در بازی به نسبت استراتژی کلی‌ای که برای آن اتخاذ شده چیزی نیست. تصور کنید Skull and Bones قرار است یک بازی لایو سرویس باشد که به مرور زمان محتوای بیشتری برایش منتشر می‌شود.

وقتی حتی بستر اصلی بازی کشش لازم برای جذب مخاطب را ندارد وجود فصل‌های مختلف و آپدیت‌های محتوایی چه کمکی به سرگرم‌کننده شدن بازی می‌کند؟ برای تجربه Skull and Bones باید آنلاین باشید و بازی روی سرورهای عمومی جریان دارد. وجود پلیرهای دیگر می‌توانست کمی هیجان به آن اضافه کند، اما همه برای خودشان بازی می‌کنند و کمتر پیش می‌آید تا شما با دیگران درگیر شوید. حتی ایونت‌های PVP بازی که به نظر من جزو معدود نقاط قوت آن محسوب می‌شوند هم بسیاری مواقع با باگ‌ها و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی شما را طوری سورپرایز می‌کنند که قید شرکت در آن‌ها را به کل بزنید.

اگر عاشق کشتی باشید Skull and Bones تنوع خوبی برای طراحی آن در اختیارتان قرار می‌دهد. از سلاح‌هایی که چینش هرکدام می‌تواند استراتژی شما در جنگ‌ها را تغییر دهد گرفته تا رنگ لباس افراد روی عرشه، دیزاین کلی کشتی، طرح بادبان‌ها، حیوانی که همراهتان است و… . برای دستیابی به این آیتم‌ها دو راه کلی دارد؛ یا بلوپرینتش را پیدا می‌کند یا می‌خرید تا بتوانید آن را بسازید. پروسه خرید و فروش یا ساخت چیزهایی که نیاز دارید نیز جزو فعالیت‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توانید با کنترل شخصیتتان انجامش دهید. کاش حس ماجراجویی در محیط‌ها شامل این قسمت هم می‌شد تا حداقل Skull and Bones طرفداران این سبک را راضی نگه دارد. درواقع Skull and Bones مانند یک پازل بزرگ است که با تکه‌هایی از مدل‌های مختلف ساخته شده. نبود یک هدف کلی در بازی و سرگردمی آن در انتخاب مسیری درست بزرگ‌ترین ایراد بازی تلقی می‌شود.

مدت زمان بازی

داستان: ۴۰ ساعت
تکمیل کردن: ۶۰ ساعت

کوتاه و خلاصه بگویم؛ Skull and Bones ارزش خرید ندارد. حتی به نظر من ارزش زمانتان در صورت رایگان بودن را هم ندارد. بازی از نظر ظاهری و فنی برای نسل پیش ساخته شده و این مسئله بیشتر از هر چیز دیگری ذوق و شوقتان را از بین می‌برد. مگر اینکه عاشقانه جنگ‌های دریایی و حس حضور روی عرشه کشتی‌های قدیمی را دوست داشته باشید و بنا به هر دلیلی نخواهید Sea of Thieves را تجربه کنید.

بازی Skull and Bones با کد نسخه پی‌سی که ناشر در اختیار ویجیاتو قرار داده بررسی شده است.

خلاصه بگم که…

بازی Skull and Bones با استانداردهای ۱۰ سال پیش ساخته شده و حتی در آن زمان هم مستحق نمره‌ای بالاتر از متوسط نبوده. بازی نه تنها رقیبی برای عناوینی مانند Sea of Thieves‌ حساب نمی‌شود بلکه حتی برای عاشقان نبردهای دریایی هم محتوای سرگرم‌کننده‌ای ارائه نمی‌کند.

بررسی بازی Skull and Bones - ویجیاتو
بررسی بازی Skull and Bones - ویجیاتو

می‌خرمش…

شاید معجزه‌ای رخ داد و Skull and Bones هم مانند No Man’s Sky یا Sea of Thieves با تحولی بزرگ تبدیل به یک بازی دوست‌داشتنی شد. فارغ از این اگر عاشق نبردهای دریایی هستید و می‌خواهید برای یکی از متوسط‌ترین تجربه‌های آن ۷۰ دلار هزینه کنید بازی را بخرید.

نمی‌خرمش…

بازی Skull and Bones فرسنگ‌ها با چیزی که یوبیسافت معرفی کرد متفاوت است. یک بازی به شدت ضعیف و ناقص که با توجه به قیمت ۷۰ دلاریش به هیچ عنوان ارزش خرید ندارد.

بررسی بازی Skull and Bones - ویجیاتو
  • امتیاز ویجیاتو50
  • امتیاز کاربران
    24 ratings3.2/10
  • امتیاز متاکریتیک60
کپی شد https://vgto.ir/qxu
نظرات (۲)
3 4 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

به قول سایت همسایه دزدان دریایی مناطق محروم XD

این بازی در بهترین حالت، یه تیزر تبلیغاتی برای بازی بلک فلگه.

2
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x