بررسی بازی Tekken 8

بررسی بازی Tekken 8

عصر طلایی بازی‌های فایتینگ

۳ بهمن ۱۴۰۲ ۳.۸ ذخیره
۵ دیدگاه

Tekken 8 واژه «اولین» را بارها و بارها در ساختار خود تکرار می‌کند. اولین بار که یک بازی تکن تا این حد سرعتی شده، اولین بار که تکن ترکیب سینماتیک و گیم‌پلی را به این خوبی تکرار می‌کند، اولین فایتینگ سال ۲۰۲۴ و اولین بازی فایتینگی که از آنریل انجین 5 بهره می‌برد. اما آیا تکن 8 همچنان در بخش‌های دیگر اولین ژانر خود باقی می‌ماند یا زمین بازی را به مورتال کامبت 1 و استریت فایتر 6 تازه‌نفس می‌دهد؟ با بررسی بازی تیکن 8 از ویجیاتو همراه باشید.

Tekken 8
  • امتیاز کاربران
    49 ratings8.8/10
  • امتیاز متاکریتیک 92
  • ژانر اکشنمبارزه‌ای
  • تاریخ انتشار 6 بهمن 1402
  • پلتفرم‌ها ایکس باکس سری ایکسپلی استیشن 5پی‌سی
  • ناشر بازی BANDAI NAMCO
  • سازنده Bandai Namco Entertainment
  • حالت بازی تک نفرهچند نفره

در حالی که سال ۲۰۲۳ به تازگی تمام شده و وارد سال 2024 شده‌ایم، می‌توان گفت که اوضاع بازار بازی‌های فایتینگ خیلی وقت است که خوب شده است. از استریت فایتر 6 و یک بازگشت استثنایی از سوی کپکام با سیستم‌های جدید و بخش چندنفره جذابش گرفته تا مورتال کامبت 1 که یک ریبوت نه چندان شگفت‌انگیز، اما خوش‌ساخت و قابل احترام را از استودیو ندررلم به هواداران داد. در این بین بندای نامکو تصمیم گرفت تا تکن 8 را به اول سال جدید میلادی موکول کند. تصمیمی هوشمندانه که بعد از تجربه بازی می‌توانم بگویم که حالا ما در حال از نو زندگی کردن دوران طلایی بازی‌های فایتینگ هستیم.

اولین تغییرات بازی جدی و حائز اهمیت هستند. تکن 8 برای شوخی نیامده، بلکه یک سری تغییر اساسی داشته و حالا دست پر جلوی هواداران این مجموعه قدیمی ظاهر شده است. اولین چیزی که در بخش اول داستان با آن مواجه می‌شوید، رویارویی جین کازاما و کازویا است. یک رویارویی جذاب و استثنایی که سعی می‌کند تا تمام تغییرات انجین بازی و البته سیستم‌های جدید را به شما نشان دهد.

آنریل انجین 5 با جدیت تمام روی بازی تکن 8 نشسته است. از همان لحظه اول که کات‌سین‌های بازی را در کنار صحنه‌های در حال رندر همزمان می‌بینید و ترکیب آن با گیم‌پلی را حس می‌کنید، امکان ندارد عاشق ظاهر جدید بازی نشوید. تکن 8 شاید بهترین گرافیک را در بین بازی‌های فایتینگ اخیر نداشته باشد، اما به شدت خوش‌ساخت و بهترین بازی تکن از نظر فنی است. همه چیز به نرمی تمام اجرا می‌شود و به خوبی می‌توان احساس کرد که انتخاب سازندگان برای جا به جا شدن روی انجین جدید آنریل تصمیم درستی بوده است.

بررسی بازی Tekken 8 - ویجیاتو

تکن 8 با تمرکز روی داستان خانواده میشیما، کار خودش را آغاز می‌کند. از درگیری ابتدایی بین جین کازاما و کازویا، می‌توان برداشت کرد که بار دیگر، این خانواده در غیاب هیهاچی درگیر چه ماجراهای خونینی شده است و کاراکترهای دیگری مثل آسوکا، هوارانگ و ریون که در میانه داستان به این قصه اضافه می‌شوند. پس از شکست دادن هیهاچی، حالا کازویا به دنبال این است که دنیا را با استفاده از قدرتی که G Corp در اختیار او قرار داده به خاک و خون بکشد و جین هم با مادر خود یعنی جون دوباره هم‌فکری و مشورت می‌کند و دوستانی هم در این بین دارد. نکته اینجاست که شخصیت‌هایی مثل جون کازاما پس از یک غیاب ۲۵ ساله دوباره به مجموعه تکن به صورت قابل بازی برگشته‌اند که خود به تنهایی اتفاق هیجان‌انگیزی است. در این بین تکن 8 کاراکترهای جدیدی را هم در خلال تورنمنت‌ها معرفی می‌کند که هر کدام از آن‌ها یک روی دیگر و جدی‌تر هم از خود در طول قصه نشان می‌دهند.

بررسی بازی Tekken 8 - ویجیاتو

تکن 8 با ارفاق فعلا چهار کاراکتر جدید دارد که اگر همه آن‌ها را کنار بگذاریم، جالب‌ترین قصه به کاراکتر رینا می‌رسد. رینا از همان برخورد اول با جین کازاما از موو ست‌های هیهاچی استفاده می‌کند که باعث می‌شود تا جین هم مثل ما از این اتفاق تعجب کند و حتی سایه‌ای از پدربزرگش را در این بین ببیند. ادامه اتفاقات بازی باعث می‌شود تا بیشتر و بیشتر با این شخصیت ارتباط بگیرید و از حقیقت پشت پرده داستان بازی مطلع شوید. در کنار این‌ها، شخصیت‌هایی مثل ویکتور شاوالیر و Azucena در تکن 8 به صورت کامل معرفی شده و قابل بازی‌اند و شخصیت‌هایی مثل شاهین و لیروی اسمیت هم از تکن 7 به این مجموعه اضافه شدند.

تکن 8 از نظر داستانی یک پیشرفت نسبت به نسخه‌های قبلی این مجموعه محسوب می‌شود. ترکیب قصه کلاسیک جنگ خانوادگی میشیما با تورنمنت‌های همیشگی، جذاب و دوست‌داشتنی از آب در آمده است. تکن 8 یک عنوان پیشرو و استثنایی است و این را در بحث گیم‌پلی هم به خوبی پیاده‌سازی می‌کند. مکانیک جدید بازی که تحت عنوان سیستم Heat شناخته می‌شود، نه تنها چیپ دمیج بیشتری به حریف می‌دهد، بلکه موو ست‌های بیشتری هم برای شما باز می‌کند.

مدت زمان بازی

داستان اصلی: ۵ الی ۶ ساعت

بررسی بازی Tekken 8 - ویجیاتو

سیستم Heat پس از روشن شدن برای مدتی روشن می‌ماند و در این فاصله فرصت دارید تا از آن برای اسپشیال مووهای بازی استفاده کنید. در صورت دش کنسل کردن حرکت خود می‌توانید Heat را خاموش کنید و اگر موو ست‌های خود را استفاده کنید هم تایمر آن متوقف می‌شود. جالب بودن سیستم Heat بازی این است که در صورت چیپ دمیج، بازیکن‌ها می‌توانند بخشی از جان خود را پر کنند. این کار با حمله به حریف ممکن می‌شود و یک زمان مشخص دارد. بنابراین مثل مکانیک ضدحمله بازی‌هایی از جمله بلادبورن، وقتی به حریف خود در زمان مشخص حمله کنید، می‌توانید بخشی از نوار سلامتی یا Health bar خود را پر کنید. از مکانیک‌های بازی قبلی، همچنان سیستم Rage در تکن 8 هم پیاده شده است و ریج درایو جای خودش را به نام جدیدی تحت عنوان Heat Smash داده است.

تمام تغییرات جدید در گیم‌پلی بازی باعث شده تا این نسخه از همیشه حالت سریع‌تر و خشن‌تری به خودش بگیرد. تکن 8 حالا یک بازی بسیار سریع‌تر و البته با گیم‌پلی کامل و زیرساختی قدرتمند برای اضافه شدن مودهای جدید است. از مود Tekken Ball که به شما اجازه می‌دهد تا یک بازی با توپ را بین شخصیت‌های مختلف داشته باشید تا مودهای آرکید که جذابیت خودشان را دارند و البته اپیزود شخصیت‌ها که بخش مورد علاقه من از قسمت داستانی هستند و هر کدام از شخصیت‌ها مثل سابق فیلم‌های مخصوص خودشان را دارند. بازی تیکن 8 علاوه بر تمام این‌ها یک بخش شخصی‌سازی قابل تحسین نیز دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا چندین نسخه مختلف از یک شخصیت را با لباس، رنگ مو، رنگ چشم و آیتم‌های تزئینی مختلف شخصی‌سازی کنید.

خلاصه بگم که …

تکن 8 بدون شک یکی از کامل‌ترین و بهترین بازی‌های این مجموعه است و از همین حالا تنها نامزد قدر بهترین فایتینگ سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود که بخش مهمی از قدرت خودش را مدیون آنریل انجین 5 است.

بررسی بازی Tekken 8 - ویجیاتو

بررسی بازی Tekken 8 - ویجیاتو

می‌خرمش

تکن 8 به تمامی طرفداران مجموعه تکن و فراتر از آن، طرفداران سبک فایتینگ پیشنهاد می‌شود. این بازی هم مودهای جذاب و متنوعی دارد و هم با ۳۲ شخصیت بازی در هنگام عرضه، تکرارپذیری و قصه بسیار جذابی را در قسمت داستانی ارائه می‌دهد.

نمی‌خرمش

تنها دلیل برای نخریدن تکن 8، این است که یکی از طرفداران پر و پا قرص مورتال کامبت یا استریت فایتر باشید یا این که به طور کلی با ژانر فایتینگ ارتباط برقرار نکنید.

بررسی بازی Tekken 8 - ویجیاتو
  • امتیاز ویجیاتو90
  • امتیاز کاربران
    49 ratings8.8/10
  • امتیاز متاکریتیک92
کپی شد https://vgto.ir/qcy
نظرات (۵)
3.8 12 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
5 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

سلام از کجا میتونم دانلود کنم بازی رو

استریت فایتر قطعا بهتره ولی خب فنبویا اجازه نفس کشیدن نمیدن بهش

تکن همیشه خاص و جذاب 🔥

به نظر عالی میاد

نمره street fighter 6 که بیشتره!

5
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x