ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

بهترین شاسی‌بلندهای بازار تا 150 میلیون؛ از آفرود ژاپنی تا کراس‌اور چینی

نمودار فروش خودروها در بازار ایران به‌خوبی نشان می‌دهد که تقاضای مشتریان نسبت به خرید خودروهای شاسی‌بلند با شیبی تند در حال رشد است. در این میان سهم کراس‌اورهای چینی سنگینی ملموسی نسبت به بقیه ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۷ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

نمودار فروش خودروها در بازار ایران به‌خوبی نشان می‌دهد که تقاضای مشتریان نسبت به خرید خودروهای شاسی‌بلند با شیبی تند در حال رشد است. در این میان سهم کراس‌اورهای چینی سنگینی ملموسی نسبت به بقیه مدل‌ها دارد. تنوع مدل‌ها، رنگ‌ها، آپشن‌ها، طراحی‌ها و مهم‌تر از همه شرایط فروش رنگارنگ این گروه از محصولات را با رونقی چشم‌گیر روبه‌رو کرده است.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که برای خرید یک شاسی‌بلند معقول و متعادل در بازار باید چیزی بین 100 تا 150 میلیون تومان هزینه کرد. جالب اینجاست که با همین عدد نیز می‌توان گزینه‌های خوبی در بازار دست‌دوم به دست آورد. در ادامه شما با 6 پیشنهاد در بازار شاسی‌بلندها روبه‌رو خواهید شد که شامل گزینه‌های صفر کیلومتر و مدل‌های کارکرده است. در این لیست تعادل معناداری به چشم می‌خورد. از یک‌سو شاهد حضور چینی‌های صفر کیلومتری هستیم که علیرغم فروش بالا، به لحاظ کیفیت هنوز نتوانسته‌اند جایگاه مطلوبی پیدا کنند. از سوی دیگر سه گزینه انتخابی از خودروسازان چینی تدارک دیده‌ایم که شاید کارکرده باشند ولی هم‌چنان از نظر اعتبار برند و کیفیت می‌توان روی آن‌ها حساب کرد.

ام‌وی‌ام X22

با پرفروش‌ترین شاسی‌بلند موجود در بازار ایران آشنا شوید. البته اگر بتوان آن را یک شاسی‌بلند نامید. خودرویی که زمستان سال 95 وارد بازار ایران شد. این خودرو از سوی چری چین به اسم Tiggo 3X شناخته می‌شود. بهتر است او را نسخه حجیم‌شده هاچ‌بک 315 بنامیم. در ابتدای حضور قیمتی بین 57 تا 67 میلیون داشت ولی این روزها مدل صفر آن زیر 150 میلیون تومان سخت پیدا می‌شود. مدیران خودرو در حالی این محصول را روانه بازار کرد که لیفان X50 در این کلاس برای خود یکه‌تازی می‌کرد ولی ام‌وی‌ام به لطف برتری در طراحی و حضور یک جعبه‌دنده مدرن‌تر، خیلی سریع سکان را در اختیار خود گرفت. شاید جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک X22 بهتر از لیفان فوق باشد ولی تجربه لذت‌بخش رنو ساندرو استپ‌وی اتوماتیک را تداعی نمی‌کند.

X22 در ایران با توجه با سه سطح امکانات در نسخه‌های مختلفی از جمله لاکچری و اسپرت اکسلنت عرضه می‌شود. از جمله تجهیزاتی که روی نمونه فول تعبیه شده می‌توان به حسگر فشار باد، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش اشاره کرد. برای این خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری 105 اسب‌بخاری با 135 نیوتن‌متر گشتاور تدارک دیده شده که شاید روی کاغذ عدد و رقم معقولی باشد ولی به دلیل وزن 1215 کیلوگرمی‌اش کمی از کارایی‌اش در شتاب و سرعت نهایی کاسته است.

لیفان X60

در حالی که فراوانی بازار کراس‌اورهای چینی در اختیار مدل‌های ریزاندام بود، کرمان‌موتور با عرضه X60 دوست‌داران مدل‌های تنومندتر را نیز راضی کرد. این خودرو از سال 92 سلیقه مشتریان ایرانی را تغییر داد. مدل‌های دنده‌ای آن با قیمتی مقرون به صرفه لذت شاسی‌بلند سواری را برای علاقه‌مندان فراهم کرد.

ابعاد این خودرو به لطف استفاده از گلگیرهای توپر کمی بزرگ‌تر از چیزی که هست نشان می‌دهد ولی واقعیت این است که این محصول در قیاس با ام‌وی‌ام X33S و هاوال H2 کمی کوتاه‌تر است. سال 96 کرمان‌موتور فیس‌لیفت X60 را به بازار معرفی کرد که با استقبال خوبی روبه‌رو شد. تغییرات اصلی در جلوپنجره و چراغ‌ها اعمال شده بود. لیفان فوق تنها چند سال است که به جعبه‌دنده‌ای اتوماتیک مجهز شده است. درون سینه آن یک پیشرانه 1.8 لیتری 131 اسب‌بخاری با 168 نیوتن‌متر گشتاور تعبیه شده که البته هماهنگی بهتری با جعبه‌دنده دستی‌اش برقرار می‌کرد. کیفیت متریال داخلی این خودرو همواره محل مناقشات بسیاری بوده است. سر و صدای زیاد قطعات و هم‌چنین نویز بالای پیشرانه نیز یکی از اصلی‌ترین ایرادهای آن برشمرده می‌شود. علیرغم اینکه X60 یک شاسی‌بلند است ولی سیستم‌های کنترل کشش و مدیریت پایداری در آن دیده نمی‌شود.

چانگان CS35

بعد از تجربه تلخ تولید سدان EADO، همکاری مجدد سایپا و چانگان به مونتاژ یک کراس‌اور جمع‌وجور شیفت کرد. اقدامی که شاید باید از همان روز اول مطرح می‌شد. اگرچه اولین حضور CS35 در سال 95 بود ولی مذاکرات آن تقریباً 2 سال پیش آغاز شده بود و حتی چندین دستگاه به صورت وارداتی به دست مشتریان رسید اما روند تحویل طولانی‌مدتش بسیاری را ناامید کرد.

چانگان فوق بعد از ورود به عرصه تولید، کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد که آن روزها موجب دلخوری خریداران اولیه‌اش شده بود. کارشناسان بر این باورند که سیستم تعلیق این خودرو یکی از مزایای اصلی مهندسی آن است. هم‌چنین علیرغم ابعاد کوچک، فضای داخلی که فراهم می‌کند کاملاً درخور توجه است؛ اما از سویی دیگر چانگان فوق در قیاس با جدی‌ترین رقیبش یعنی جک S3 امکاناتی کمتر دارد.

مشتریان این خودرو همواره نسبت به تنبلی آزاردهنده جعبه‌دنده آن اعتراض کرده‌اند. نباید توقع بیشتری از پیشرانه 1.6 لیتری 123 اسب‌بخاری آن که 160 نیوتن‌متر هم گشتاور تولید می‌کند داشته باشیم. با این خودرو باید به کلی قید شتاب صفر تا صد و سرعت نهایی را بزنید. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که مصرف سوخت آن در قیاس با کارایی‌اش به طرز عجیبی خوب است.

میتسوبیشی پاجرو

بعد از نیسان پاترول تصور نمی‌شد خودروی دیگری بتواند بار آفرودهای خانوادگی را به دوش بکشد؛ اما از سال 1386 گروه بهمن یکی از معروف‌ترین شاسی‌بلندهای میتسوبیشی را در بازار ایران عرضه کرد که حقیقتاً جانشین برحق پاترول شد و چه بسا بهتر از آن؛ اما پیش از آن هم پاجرو محصول غریبه‌ای در بازار ایران نبود.

مدل 2002 پاجرو که به صورت وارداتی عرضه می‌شد هنوز هم طرفداران پرو پا قرصی دارد. به ویژه تیپ 4 در 6 سیلندر آن که معروف به پاجرو شکاری بود. کسی نمی‌تواند نسبت به کارکرد چند صد هزار کیلومتری این خودرو شکایت کند. چراکه این خودرو هیچ راهی برای خراب شدن باقی نگذاشته است. پیشرانه 3000 سی‌سی شش سیلندر V شکل آن هنوز هم از نظر قدرت و کارایی ترسناک است. این خودرو روی همان پلتفرمی بود که مدت‌ها بعد از سوی گروه بهمن به‌عنوان مدل مونتاژی انتخاب شد.

انتخاب این خودرو در این بازه قیمتی تنها به افراد حرفه‌ای و اهل ماجراجویی توصیه می‌شود. با این بودجه محال است که خودرویی با چنین لذت رانندگی پیدا کنید. جعبه‌دنده و سیستم چهار چرخ محرک آن حتی در چینی‌های چند صد میلیونی امروز بازار نیز مشاهده نمی‌شود.

نیسان رونیز

رونیز یک اتفاق در صنعت خودروسازی کشور بود. محصولی با اقبال فراوان که در ابتدای دهه 80 شمسی تبدیل به پرفروش‌ترین شاسی‌بلند کشور شد. پارس‌خودرو که از تجربیات طلایی شریک ژاپنی‌اش نیسان بهره می‌برد، رونیز را بر پایه نیسان پالادین (به اسم دیگرش اکسترا) به بازار ایران عرضه کرد.

این خودرو هم آفرود بود هم آنرود. هم خانواده‌پسند بود هم جوان‌گرا. از نظر طراحی و کارایی نیز جای گله‌گذاری باقی نمی‌گذاشت. در حالی که اغلب شاسی‌بلندهای آن دوره از ساختاری سنتی بهره می‌بردند رونیز با فرم خاص باز و بست در‌های عقب خود مشهور شد. کیفت بالای ساخت، جعبه‌دنده کمکی، قابلیت‌های چشم‌گیر آفرود و سیستم تعلیق پایدار از جمله مزایای طلایی این خودرو است؛ اما هنوز هم مصرف سوخت و صندلی‌های خشک رونیز بسیاری را دلزده می‌کند. این خودرو به دلیل نداشتن کیسه هوا و ترمز ABS از نظر ایمنی چالش‌هایی را به وجود آورده بود. پیشرانه 2.4 لیتری 150 اسب‌بخاری رونیز که 208 نیوتن‌متر هم گشتاور تولید می‌کرد، جنگ جذابی را با وزن 1.7 تنی‌اش شکل داده بود.

رونیز این روزها به‌عنوان خودرویی بی‌آپشن تلقی می‌شود ولی تردیدی نیست که عملکرد این خودرو در مسیرهای ناهموار این نقیصه را جبران می‌کند.

سوزوکی گراندویتارا

بازار خودروی ایران سال 2006 برای اولین‌بار با شاسی‌بلند سوزوکی آشنا شد. یکی از نخستین تجربه‌های ایران‌خودرو در دنیای کراس‌اورها. این خودرو به زعم اغلب کارشناسان یکی از منطقی‌ترین طراحی‌ها را داشت. زبانی که هنوز هم برای مخاطب سخت‌گیر امروزی تازگی دارد؛ اما اولین حضور ویتارا با پیشرانه‌ای 2000 سی‌سی بود که انتقادات بسیاری را برایش به ارمغان آورده بود. در واقع خروجی این خودرو تاب کشیدن وزن سنگینش را نداشت. به همین دلیل ایران‌خودرو از سال 1389 اقدام به عرضه نمونه بهینه‌سازی شده آن با پیشرانه 2.4 لیتری کرد. خودرویی که هم با جعبه‌دنده 5 سرعته دستی و هم با نمونه 4 سرعته اتوماتیک مشتریان خاص خودش را جلب می‌کرد.

اگر برای این خودرو دوربین دنده عقب (برای مدل‌های فول) نصب نمی‌شد، دید عقبی‌اش مشکلی حل‌نشده باقی می‌ماند. ایران‌خودرو به مرور آپشن‌های مدرنی مانند سیستم ورود بدون کلید، نمایشگر برای سرنشیان عقب، سیستم تهویه اتوماتیک و حالت‌های انتخاب انتقال قدرت تعبیه کرد.

ویتارا از نظر ایمنی با کسب 4 ستاره از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا جواب خود را پس داده است. 170 اسب‌بخار قدرت و 227 نیوتن‌متر گشتاور قطعاً پاسخگوی هر نیازی خواهد بود. البته این خودرو هرگز خود را به‌عنوان یک شاسی‌بلند آفرود معرفی نکرده است.

ویتارا کم‌کم گران و گران‌تر شد تا جایی‌که این روزها باید برای خرید آن چیزی حدود 340 میلیون تومان پرداخت کرد. بنا بر این خرید مدل 2006 آن با قیمت 150 میلیون تومان منطقی به نظر می‌رسد.

شما می‎توانید آگهی‎های مرتبط با شاسی‎بلندهای زیر ۱۵۰ میلیون تومان را در سایت باما مشاهده کنید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی