ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

نقد و بررسی هارد SSD پرتابل Samsung X5

تاندربولت 3 (TB3) آرام و بدون سرو صدا در حال تبدیل شدن به یک استاندارد برای اتصال در لپ تاپ ها است این در حالی است که اکثر تولیدکنندگان مدل های مختلفی از لپ تاپ ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

تاندربولت 3 (TB3) آرام و بدون سرو صدا در حال تبدیل شدن به یک استاندارد برای اتصال در لپ تاپ ها است این در حالی است که اکثر تولیدکنندگان مدل های مختلفی از لپ تاپ ها را ارائه می دهند و این قابلیت بیشتر در مدل های حرفه ای تر موجود در بازار وجود دارد. آنچه که در این میان فراموش شده است استفاده و بهره گیری کامل لوازم جانبی از این فناوری است اما این قطعات سخت افزاری به تدریج ظهور پیدا می کنند و هزینه و در دسترس بودن کنترلر تاندربولت موجب کاهش قیمت ها می شود.

سامسونگ اولین هارد SSD اکسترنال خود را به نام X5 به بازار عرضه کرده است که یک زوج مناسب برای هاردهای اس اس دی 970 Evo NVMe  است. این هارد با ظرفیت های 500 گیگابایتی، 1 ترابایتی و 2 ترابایتی عرضه شده است که قیمت قابل توجهی هم نسبت به هاردهای SSD اکسترنال سنتی دارند.

مزایا

  • عملکرد استثنایی
  • رمزگذاری سخت افزاری
  • 3 سال گارانتی سامسونگ

معایب

  • گران بودن
  • فناوری DTG بر عملکرد تاثیر می گذارد
  • طراحی جمع و جوری ندارد
  • در برابر آب مقاوم نیست

طراحی هارد اکسترنال Samsung X5

طراحی این هارد SSD شبیه به هاردهای T3 یا T5 سامسونگ نیست. طراحان و مهندسان این شرکت کره ای طراحی این هارد را به عنوان "چراغ دوچرخه" توصیف می کنند. این دستگاه نسبتا سنگین و دارای وزن 150 گرمی می باشد و نسبت به هارد Samsung T5 سه برابر وزن دارد و ابعاد 116x60x18 میلی متری آن بهتر می تواند طراحی قابل حمل هارد را توصیف کند (و نه طراحی منیاتوری). شکل X5 شبیه به سنگی های مستطیل شکل است و یک هیت سینک داخلی، یک گارد محافظ و یک بدنه کاملا فلزی دارد و دارای رنگ قرمز است که انتهاهای آن براق و پایین آن مات است. شرکت سامسونگ بیان می کند که X5 محصولی قابل حمل است که در برابر ضربه های خارجی مقاوم است و همچنین گرمای داخلی را به خوبی از بین می برد و از دوام بالایی برخوردار است.

سامسونگ افزود که منیزیم بسیار سبک تر و بادوام تر از آلومینیوم و فولاد است. اگرچه آلومینیوم از هدایت حرارتی بهتری برخوردار است اما این شرکت نتیجه گرفت که منیزیم می توان سه شرط وزن، دوام و هدایت گرما را به خوبی برآورده کند. در اینجا سامسونگ توضیح نمی دهد که چرا یک سنگ مستطیلی را برای این هارد خود انتخاب کرده است. تنها یک پورت USB Type – C در کنار چراغ نمایانگر وضعیت هارد که سفید رنگ می باشد وجود دارد و شما باید یک کابل تاندربولت 45 سانتیمتری را در جعبه هارد دریافت کنید. به طور کلی این محصول با هدف ماندگاری و دوام ساخته شده است و می تواند در برابر سقوط از ارتفاعات 2 متری مقاومت کند اما دارای گواهینامه IP68 نمی باشد و باید مراقب باشد که هاردتان در آب نیفتد.

کاربرد و عملکرد هارد پرتابل Samsung X5

Samsung X5 شاید سریعترین دستگاه ذخیره سازی اکسترنالی باشد که تا بحال دیده اید. برای استفاده از این هارد اکسترنال به هیچ تنظیمات خاصی نیاز نخواهید داشت و کافیست هارد را به دستگاهی که از تاندربولت پشتیبانی می کند وصل کنید. این هارد دارای قابلیت های امنیتی بسیار زیادی است. X5 یک دستگاه فرمت شده با exFAT است و دارای نرم افزار SSD پرتابل خود سامسونگ است که شامل محافظت از کلمه عبور و رمزگذاری اطلاعات سخت افزاری 256 بیتی AES است. سامسونگ ادعا می کند که سرعت خواندن از هارد 2.8 گیگابایت در ثانیه است و سرعت نوشتن حداکثر 2.3 گیگابایت در ثانیه است (در مدل های 500 گیگابایتی این سرعت به 2.1 گیگابایت در ثانیه کاهش پیدا می کند) و این سرعت به لطف قابلیت استفاده دستگاه از تمام 4 لاین PCIe است. هنوز این سرعت در حد تئوری به تاندربولت 3 (40 گیگابیت در ثانیه یا 5 گیگابایت در ثانیه) محدود می شود اما هنوز هم برای انتقال فایل های چندگیگابایتی به اندازه کافی مناسب است.

ما این سرعت ها را در دنیای واقعی و در سیستمی که هارد را تست کردیم (تبلت Lenovo ThinkPad X1) مشاهده نکردیم و یک فایل 100 گیگابایتی را در 83 ثانیه انتقال دایم یعنی حدود 1.25 گیگابایت در ثانیه. دلیل این امر چیست؟ علت این امر استفاده از فناوری DTG یا گارد حرارتی دینامیک استفاده شده در X5 است که هدف آن پایین نگه داشتن دما در مواقعی است که سرعت انتقال، هارد را تحت فشار قرار می دهد. درجه حرارت بالا روی ماندگاری اطلاعات در SSD تاثیر منفی می گذارد بنابراین چنین اقدام سرسخت گیرانه ای قابل درک است. توجه داشته باشید که X5 با پورت های USB سنتی سازگار نیست و فقط به پورت های تاندربولت 3 نیاز دارد.

رقبای هارد SSD اکسترنال Samsung X5

هارد Patriot Evlvr به تازگی به بازار عرضه شده است اما سرعت خواندن و نوشتن بسیار بیشتری نسبت به Samsung X5 دارد. گفتنی است که سرعت خواندن و نوشتن 1.6 گیگابایت در ثانیه هنوز بسیار قابل ملاحظه است. Plugable Technologies دارای یک هارد SSD تاندربولت 480 گیگابایتی است که سرعت خواندن 2.4 گیگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن 1.2 گیگابایت در ثانیه را ارائه می دهد. علاوه بر این HP دارای یک هارد 1 ترابایتی به نام P800 است که سرعت خواندن و نوشتن مشابه با مدل Plugable Technologies (که در چند خط بالا بدان اشاره کردیم) را ارائه می دهد، این محصول دارای 3 سال گارانتی اچ پی است و دارای یک کابل ادغامی تاندربولت 3 است. اما آخرین رقیب Samsung X5 هارد 1 ترابایتی SSD تاندربولت 3 شرکت Dell میباشد که قیمت گرانتری نسبت به هارد اچ پی دارد.

رای نهایی در مورد هارد سامسونگ X5

اگر دستگاهی دارید که مجهز به تاندربولت 3 است و قصد دارید محتوای خود را به سخت افزار تاندربولت دیگری انتقال دهید پس X5 می تواند گزینه مناسبی باشد. هارد اس اس دی Samsung X5 با وجود قیمت گران و سرعت پایینتری که دارد (نسبت به آنچه که شرکت سامسونگ ادعا می کند) باز هم یک هارد فوق العاده سریع است. صرف نظر از قیمت، X5 برای افرادی که به دنبال یک عملکرد عالی هستند ایده آل است. X5 مدیران فناوری اطلاعات و انواع تولید کننده های محتوا را مورد هدف قرار داده و زمان انتقال اطلاعات را کاهش داده است. ایکس 5 یک هارد SSD اکسترنال است که به دنبال افزایش عملکرد است. برای افرادی که قدرت خرید دارند X5 یک هارد کلاس بالای مناسب است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی