ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

آشنایی با متد ROAD، روش طراحی بهینه کمپین‌های تبلیغات در گوگل

طراحی کمپین های مبتنی بر جستجو (search campaign) در پلتفرم تبلیغات در گوگل ادز کاری بسیار تخصصی است. در عین سادگی و تجربه کاربری که گوگل برای شما به وجود آورده اما طراحی بهینه کمپین ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

طراحی کمپین های مبتنی بر جستجو (search campaign) در پلتفرم تبلیغات در گوگل ادز کاری بسیار تخصصی است. در عین سادگی و تجربه کاربری که گوگل برای شما به وجود آورده اما طراحی بهینه کمپین ها و ادگروپ ها و انتخاب کلمات کلیدی درست نیاز به تجربه دارد.

اگر طراحی از ابتدا اصولی و با رعایت جزئیات آن نباشد، شما باز هم کلیک می گیرید اما نه کلیک های بهینه، چه بسا روی عبارات کلیدی اشتباهی کلیک بگیرید و یا با یک اشتباه در انتخاب استراتژی قیمت گذاری در کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز، بودجه خود را به سرعت از دست بدهید.

برای طراحی بهینه و اصولی کمپین چه کار باید کرد؟

اگر در اینترنت جستجو کنید احتمالا چک لیست ها و مقالات مختلفی با موضوع بهینه سازی کمپین های گوگل ادز یا طراحی قدم به قدم تبلیغات در گوگل پیدا خواهید کرد اما بیشتر این فرمول ها و راهنماها یک ضعف بزرگ دارند! دستورالعمل های سایت های خارجی همیشه برای تبلیغات در گوگل و مطابق با شرایط بازار ایران، راه حل های خوبی ارائه نمی کنند چون تبلیغات گوگل در ایران با محدودیت ها و نکاتی همراه است که متفاوت از نسخه های آمریکایی و اروپایی است و جز با تجربه و پشتکار، به دست نمی آیند.

همچنین این چک لیست ها معمولا کامل نیستند و فوت کوزه گری را به شما یاد نمی دهند و عملاً شما مجبورید برای بهینه سازی یا آموزش آن به نیروهای خود وقت و هزینه زیادی بگذارید و یا اینکه کلا کار مدیریت اکانت را برون سپاری کنید. اما یک راه چاره برای این مسأله فراگیر وجود دارد!

طراحی بهینه کمپین تبلیغات در گوگل با متد ROAD

برای اولین بار در بین آژانس های بازاریابی آنلاین در ایران، آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین اقدام به معرفی یک متد اختصاصی برای مدیریت تبلیغات گوگل ادز کرده است. این متد بر اساس تجربیات چندین ساله راتین در طراحی و مدیریت تبلیغات صدها اکانت تبلیغاتی به وجود آمده است.

روش ابداعی و جالب راتین برای تبلیغات در گوگل، متد ROAD نام دارد که کوتاه شده سرواژه های انگلیسی Ratin Optimised Ads Design یا «طراحی بهینه تبلیغات به روش راتین» است. متد ROAD مختص کمپین های مبتنی بر جستجو است و آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین که چند وقت پیش با کمپین چریکی نقل و نبات خود سر و صدایی در شبکه های اجتماعی به پا کرده بود. در مهرماه ۱۳۹۸ اقدام به معرفی این متد بهینه سازی کمپین های تبلیغات متنی در گوگل کرد.

توجه به سابقه راتین در حوزه تبلیغات گوگل برای صنایع مختلف و تعداد نمایش تبلیغات (Impression) میلیاردی که این آژانس در رکوردهای کاری خود ثبت کرده است (بیش از ۴.۲ میلیارد بار نمایش تا کنون) و پارتنر رسمی گوگل بودنِ آن می تواند به عنوان سند تجربه و مهارت راتین در نظر گرفته شود. همچنین راتین برگزارکننده بیش از ۱۰۰ کارگاه تبلیغات در گوگل در این سال ها بوده و کارنامه قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است.

متد ROAD در بحث طراحی بهینه و اصولی تبلیغات گوگل در حقیقت جاده ای است که با طراحی اصولی و مدیریت بهینه و بهبود مستمر، بودجه تبلیغاتی شما را به نحو احسن هزینه کرده و شما را به اهدافی که برای تبلیغات گوگل در برنامه بازاریابی دیجیتالی سازمان خود در نظر گرفته اید می رساند.

مراحل طراحی و بهینه سازی در متد ROAD

این متد طی ۴ مرحله کلی تعریف می شود. یادگیری این متد بسیار آسان است اما تسلط و به دست آوردن مهارت در آن به تجربه زیادی نیاز دارد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین متد ROAD در تبلیغات گوگل را با این مراحل معرفی کرده است:

  1. برنامه ریزی و تحقیق

در ابتدا باید بر اساس تحقیقات از بازار هدف و مشتریان و با در نظر گرفتن منابع و استراتژی های سازمان خود، برنامه ریزی کرده و اهداف شفاف و معقولی برای تبلیغات گوگل ادز معین کنید.

  1. بررسی رقبا

در این مرحله راتین به بررسی رقبای شما می پردازد،‌ با استفاده از ابزارهای آنلاین رایگان و پولی، بودجه تبلیغاتی آنها را تخمین زده و سعی می کند فعالیت های بازاریابی دیجیتال رقبا را زیر نظر بگیرد.

  1. ساخت اکانتی بهینه سازی شده

پس از کسب اطلاعات و بینش بازاریابی که در مراحل قبل کسب شده باید یک اکانت بهینه شده طراحی کرد. راتین این کار را برای مشتریان انجام می دهد. در متد ROAD مشتریان کاملا به نکات و ریزه کاری های ساخت این یک اکانت حرفه ای و بهینه سازی شده آگاه خواهند شد.

  1. بهبود مستمر و دقیق اکانت تبلیغاتی با برنامه از پیش تعیین شده

متاسفانه خیلی از کسانی که تبلیغات در گوگل دارند این بخش را جدی نمی گیرند و دقیقا از همین جا هم ضربه می خورند. بهبود مستمر وضعیت اکانت تبلیغات در گوگل به ارزان تر تمام شدن کلیک ها و تبدیل بهتر کلیک ها به سرنخ فروش یا خود فروش می انجامد و اصلا نباید آن را دست کم گرفت. بررسی دوره ای کلمات کلیدی، استراتژی قیمت گذاری، استفاده از افزونه های مکمل تبلیغاتی (Ad extension ها) و نوشتن متون تبلیغاتی جذاب با قابلیت A/B testing هوشمند گوگل از جمله مواردی است که به بهبود نتایج تبلیغات کمک می کند. البته طراحی بهینه کمپین از ابتدا فرایند تبلیغات در گوگل را در این مرحله آسان تر از حالت معمول خواهد کرد.

پس از پیاده سازی این مراحل، نوبت به بررسی های دوره ای اکانت تبلیغاتی می رسد که در فواصل زمانی مشخصی باید آنها را انجام داد. همچنین چندین چک لیست مشخص هست که راتین برای کنترل وضعیت تبلیغات گوگل، تا هر زمانی که کمپین های تبلیغاتی فعال هستند وضعیت اکانت را طبق آنها رصد می کند.

چک لیست های مهم متد ROAD

پس از رعایت مراحل ۴ گانه طراحی کمپین جستجو، باید در زمان های مشخصی یک سری موارد را بررسی و کنترل کرده و آنها را بهبود داد. همچنین در این متد، یک چک لیست استاندارد هم وجود دارد که چراغ راه شما در ادامه فعالیت اکانت خواهد بود و موارد زیر به صورت مداوم در آن چک و کنترل شده و در قالب گزارش به اطلاع ذی نفعان تبلیغات می رسد:

  1. بررسی امتیاز کیفی تبلیغات (QS Check)
  2. بررسی عبارات جستجو شده کاربران (Search Terms Check)
  3. بررسی و تصمیم گیری درباره افزایش قیمت هر کلیک (Check Bids and edit)
  4. بررسی جمعیت شناسی کلیک ها (Demographic Control)
  5. کنترل تنظیمات بازاریابی مجدد (All Remarketing control)
  6. بررسی آگهی های تبلیغاتی و افزودن موارد جدید  (Check Ads, Add new)
  7. کنترل وضعیت بودجه همه کمپین (Budget Control all campaigns)
  8.  کنترل قیمت های پیشنهادی و نرخ کلیک به نمایش و نرخ تبدیل بر اساس دستگاه (Bid & CTR control by Device + Convention Control)
  9.  کنترل قیمت های پیشنهادی و نرخ کلیک به نمایش و نرخ تبدیل بر اساس سن (Bid & CTR & Convention control by Age)
  10.  کنترل قیمت های پیشنهادی و نرخ کلیک به نمایش و نرخ تبدیل بر اساس دستگاه (Bid & CTR & Convention control by Device)

البته  گوگل ادز برای راحتی شما گزارش هایی در بخش Reports دارد که می توانید با فاکتورهای مورد نظرتان آنها را به شکل دلخواه بسازید تا به طور منظم برای خودتان و کسانی که مایلید ایمیل شود و رشد و عملکرد تبلیغاتی شما در متد بهینه ROAD کاملا زیر نظر ذینفعان تبلیغات قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی