ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

معرفی کابل شبکه و جایگاه آن در پسیو شبکه

 کابل شبکه چیست؟ کابل شبکه اولین و مهم ترین جزء یک شبکه کامپیوتری به حساب می آید. برای انتقال هر چیزی از نقطه ای به نقطه ی دیگر می بایست بستری فراهم باشد تا این ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

 کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه اولین و مهم ترین جزء یک شبکه کامپیوتری به حساب می آید. برای انتقال هر چیزی از نقطه ای به نقطه ی دیگر می بایست بستری فراهم باشد تا این انتقال به درستی انجام شود. در شبکه های کامپیوتری نیز کابل شبکه حکم همان بستر و راه انتقال را دارد. پس برای منتقل کردن اطلاعات در یک شبکه کامپیوتری از کابل شبکه استفاده می کنیم.

انواع کابل شبکه و استفاده آنها

دسته بندی نوع کابل حداکثر سرعت انتقال حداکثر پهنای باند
Cat 3 UTP 10 مگابیت در ثانیه 16 مگاهرتز
Cat 5 UTP 10/100 مگابیت در ثانیه 100 مگاهرتز
Cat 5e UTP 1000 مگابیت در ثانیه 100 مگاهرتز
Cat 6 UTP یا STP 1000 مگابیت در ثانیه 250 مگاهرتز
Cat 6a STP 10000 مگابیت در ثانیه 500 مگاهرتز
Cat 7 SSTP 10000 مگابیت در ثانیه 600 مگاهرتز

 

کابل های شبکه نیز در مدل ها و کاربرد های متفاوتی تولید و استفاده می شود، کابل کواکسیال (Coaxial) ، کابل زوج به هم تابیده (Twisted Pair) و فیبر نوری .

کابل های کواکسیال در گذشته استفاده بیشتری داشته ولی با توجه به محدودیت هایی از قبیل عدم انعطاف پذیری و محدودیت در اندازه و ... تقریبا منسوخ شده و جای خود را به کابل شبکه زوج به هم تابیده یا Twisted Pair داده است.

کابل زوج به هم تابیده همانطور که از نامش پیداست از دو رشته کابل که به دور یکدیگر پیچیده شده است تشکیل شده. این امر موجب کم شدن نویز و بهینه سازی ارسال اطلاعات می شود. کابل زوج به هم تابیده در حال حاضر پر استفاده ترین کابل می باشد.

کابل شبکه فیبر نوری مزیت های فراوانی نسب به مدل های دیگر کابل شبکه دارد ولی با توجه به پر هزینه بودن آن هنوز جای خود را در مصارف خانگی و عمومی باز نکرده است، از فیبر نوری بیشتر در مصارف نظامی و یا ارگان های خصوصی بزرگ استفاده می شود. (کابل فیبر نوری در آینده نه چندان دور موارد استفاده بیشتری خواهد داشت).

پسیو شبکه به چه معناست ؟

پسیو شبکه (Passive) در واقع ستون فقرات یک شبکه را برای برقراری ارتباطات و انتقال اطلاعات تشکیل می‌دهد.

در شبکه های کامپیوتری دو اصطلاح کلی با عنوان پسیو شبکه و اکتیو شبکه وجود دارد. همه ی شبکه کار ها و متخصصین شبکه های کامپیوتری با این دو دسته بندی بزرگ سر و کار دارند. در تعریف پسیو شبکه می توانیم بگوییم هر جزئی از شبکه که نیاز به جریان الکتریکی برای فعالیت خود ندارد و صرفا بستری برای انتقال اطلاعات است پسیو شبکه گفته می شود. برای روشن تر کردن موضوع برایتان مثال هایی خواهیم زد :

رک ها، سینی کابل، اتصالات شبکه، کابل شبکه، پچ پنل و پچ کورد از نمونه اجزای پسیو شبکه می باشد.

سینی کابل جزئی از پسیو شبکه

سینی کابل ترانکی است معمولا فلزی با پهنای زیاد که برای عبور کابل ها در مقیاس زیاد استفاده می شود.
سینی کابل نیز زیر مجموعه پسیو شبکه محسوب می شود چرا که بستری برای به بهترین شکل قرار گرفت کابل های شبکه در یک شبکه ی کامپیوتری به حساب می آید، بیشترین مورد استفاده سینی کابل در کارخانه جات و مراکز صنعتی می باشد بدین منظور که برقراری دمای مطلوب و نظم در کابل کشی در این مراکز بیشتر از سایر بخش ها الزامی است.

برخی از ویژگی های سینی کابل

سینی کابل نیز جزء مهمی از شبکه های کامپیوتری می باشد و اگر قصد راه اندازی شبکه حرفه ای داشته باشید به آن احتیاج خواهید داشت، در ادامه به برخی از ویژگی های سینی کابل اشاره خواهیم کرد :

  1. مقاوم در برابر ضربه
  2. طول عمر بالا
  3. تنوع در ابعاد
  4. ایده آل برای هر نوع آب و هوا به خصوص آب و هوای مرطوب
  5. مطلوب برای استفاده در مراکز صنعتی و کارخانه جات

نگهداری و مراقبت از پسیو شبکه

مراقبت و نگهداری از تجهیزات شبکه نیز مانند خیلی از تجهیزات دیگر نیاز به آموزش دارد. حساسیت بالایی در اجزای شبکه از جمله کابل شبکه، سینی کابل ، رک ها و سایر اجزا که همگی در دسته بندی پسیو شبکه می باشند وجود دارد پس با دریافت مشاوره از متخصصین شبکه یا بهره گیری از اطلاعات شرکت های فروشنده تجهیزات شبکه نسبت به خرید و نگهداری این تجهیزات اقدام نمایید.

خدمات پسیو شبکه

همانطور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم پسیو شبکه حکم اسکلت و استخوان بندی یک شبکه کامپیوتری را دارد و در حقیقت کار خاصی روی این بخش شبکه انجام نمی شود، پس با دانستن خدمات و مزیت های آن می توان انتخاب بهتری را برای خرید این تجهیزات داشت:

  • طراحی و ارائه نقشه شبکه
  • نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته تحت شبکه
  • استاندارد سازی اتاق سرور
  • پیاده سازی و قراردادن سینی کابل
  • نصب رک و آرایش انواع رک دیواری و رک ایستاده
  • داکت کشی کابل شبکه و ترانکینگ شبکه کامپیوتری

و ...

مشاوره خرید و راهنمای پیاده سازی تجهیزات کامپیوتری

با وجود همه ی توضیحات ارائه شده و آموزش هایی که در سراسر اینترنت موجود است از این موضوع قافل نشوید که بهره مندی از اطلاعات تجربی متخصص شبکه بهترین راه برای اطمینان خاطر از شبکه کامپیوتری پیاده سازی شده می باشد. فلذا قبل از هرگونه اقدام برای خرید تجهیزات شبکه به مشاوران متخصص و با تجربه مراجعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی