ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

بهترین دستگاه تصفیه هوا در ایران

اگر این صفحه را باز کردید، احتمالا می‌دانید داشتن یک دستگاه تصفیه هوا باکیفیت می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و عوارض خطرناک آلودگی هوا کمک کند. اما شاید یکی از سوالات مهم ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر این صفحه را باز کردید، احتمالا می‌دانید داشتن یک دستگاه تصفیه هوا باکیفیت می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و عوارض خطرناک آلودگی هوا کمک کند.

اما شاید یکی از سوالات مهم شما این است که چگونه بهترین دستگاه تصفیه هوا موجود در بازار را با توجه به شرایطتتان انتخاب کنید؟

دستگاه‌های تصفیه هوا در اندازه‌ها، شکل‌ها و سیستم‌های فیلتراسیون متفاوت در بازار موجود هستند. بنابراین ممکن است انتخاب یک دستگاه مناسب، بدون داشتن اطلاعات کافی و تنها با پرسیدن چند سوال ساده از فروشنده‌ها، کار ساده‌ای نباشد.

در ادامه این مقاله، نکات مهمی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که دانستن آن‌ها، خرید یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت را کمی آسان‌تر می‎‌کند. با ما همراه باشید.

در هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای اینکه بتوانید بهترین دستگاه تصفیه هوای مناسب شرایطتان را پیدا کنید، لازم است ویژگی‌های یک دستگاه تصفیه هوای خوب را بشناسید.

این ویژگی‌ها که مربوط به بخش‌های مختلف یک دستگاه‌ تصفیه هوا است، شامل موارد زیر می‌شود:

دستگاهی با سیستم فیلتراسیون مناسب را انتخاب کنید

قلب یک دستگاه تصفیه هوا، فیلترهای آن است؛ به طور کلی در دستگاه‌های تصفیه هوا، فرآیند پاکسازی به دو روش انجام می‌شود:

  • سیستم های تصفیه هوای غیرفعال -(Passive) در این روش تصفیه، هوای محیط توسط فن به درون دستگاه انتقال داده می‌شود؛ با رد شدن هوا از منافذ فیلترها، آلاینده‌های موجود جذب شده و هوای پاک از دستگاه خارج می‌شود. در این روش تصفیه همانطور که مشخص است، هیچ ماده جدیدی به محیط اضافه نمی‌شود.
  • سیستم های تصفیه هوای فعال (Active)-در این روش پاکسازی، دستگاه با تولید و اضافه کردن مواد جدید به محیط (مانند ازن) سعی در تصفیه هوا دارد. مواد تولید شده در محیط با آلاینده‌ها واکنش می‌دهند و آن‌ها را به مولکول‌های بی‌خطر تبدیل می‌کنند.

معرفی دو نوع دستگاه تصفیه هوا متداول موجود در بازار

انواع مختلفی از دستگاه‌های تصفیه هوا در بازار وجود دارد، اما دو نوع پر استفاده را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

فیلتراسیون سه مرحله‌ای در دستگاه‌های تصفیه هوا

یکی از پر استفاده‌ترین روش‌ها برای تصفیه هوا استفاده از سیستم‎‌های فیلتراسیون سه مرحله‌ای است. فرآیند تصفیه در این نوع دستگاه‌ها از نوع Passive است. یعنی هیچگونه ماده جدیدی به محیط اضافه نمی‌شود. هوای محیط همراه با آلاینده‌ها وارد دستگاه شده و آلاینده‌ها جذب فیلترهای دستگاه می‌شوند.

در این دستگاه‌ها سه فیلتر وجود دارد:

  • فیلتر اولیه: این فیلتر اولین دیوار در برابر آلاینده‌ها به شمار می‌رود. ذرات بسیار درشت مانند گرد خاک درشت و آلرژن ها در این مرحله جذب می‌شوند و از ورود آن‌ها به مراحل بعدی جلوگیری می‌شود تا فیلترهای اصلی عمر و دوام بیشتری داشته باشند.
  • فیلتر هپا: این فیلتر الیافی در صورتی که از کیفیت لازم برخوردار باشد، می‌تواند تا 99% از آلاینده‌ها را جذب خود کند. در دستگاه‌های تصفیه هوایی که توسط برندهای بسیار معروفی همچون IQ Air نیز تولید می‌شوند هم از این نوع فیلترها استفاده می‌شود. در ایران نیز در محصولات تولیدکنندگان متخصص همانند دستگاه تصفیه هوا نوجان (www.nojaan.com) از فیلتر‌های هوا با کیفیت و ظرفیت بالا استفاده می‌کنند.
  • فیلتر کربن اکتیو: این فیلتر به عنوان مکملی برای فیلتر هپا استفاده می‌شود. فیلترهای کربن اکتیو آلاینده‌های شیمیایی، بوها و گازها را جذب می‌کند. درست مثل فیلتر هپا، ذراتی که توسط این فلیتر جذب می‌شود به محیط برنمی‌‌گردد.

به طور کلی در فرآیند تصفیه هوا این نوع دستگاه‌ها هیچ نوع ماده جدیدی به محیط اضافه نمی‌شود. بنابراین در صورت کیفیت مناسب ساخت دستگاه و فیلترها، می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.

لامپ UV و فیلتر کاتالیستی در دستگاه‌های تصفیه هوا

این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا جزو سیستم‌هایی با فرآیند تصفیه Active به شمار می‌آیند. یعنی ذرات معلق موجود در هوا جذب فیلترهای دستگاه نمی‌شوند. بلکه دستگاه با اضافه کردن یک ماده جدید و انجام واکنش های شیمیایی روی سطح کاتالیست تلاش می‌کند ماهیت آلاینده‌ها را تغییر داده و آن‌ها را به ذراتی بی‌خطر تبدیل کند.

به طور خلاصه عملکرد کلی این نوع دستگاه‌ها به این صورت است:

ابتدا نور لامپ UV به سطح فیلتر کاتالیست می‌تابد. سپس مولکول های گازی آلاینده درگیر واکنش شده و پس از آنکه تخریب شدند به مولکول های بی‌خطر تبدیل می شوند.

و این فرآیندی است که ممکن است با اثرات جانبی مخرب همراه باشد. چراکه در مسیر تبدیل آلاینده ها به مولکول های بی خطر، بعضی از مولکول‌ها به صورت ناقص واکنش دهند. اگر واکنش ناقص انجام شود، ممکن است مولکول‌های آلاینده به ذرات ناشناخته یا خطرناک تبدیل شوند. موضوعی که احتمالا عوارض نامشخص و حتی خطرناکی را در پی دارد.

از طرفی لامپ UV بکار رفته در اکثر این دستگاه ها علی رغم تبلیغات، خواص میکروب کشی چندانی ندارد و بیشتر از طریق تولید ازن ممکن است روی میکروبها تاثیر بگذارد. بطور کلی این روش میکروب کشی در فضای خانه گزینه مناسبی نیست و به نظر می‌رسد استفاده از انواع حرفه ای لامپ های در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مناسب‌تر باشد.

همانطور که اشاره شد، بعضی از دستگاه‌های تصفیه هوا از فیلترهای دیگری نیز استفاده می‌کنند. اما عمده این فیلترها مکانیزمی شبیه به لامپ UV دارند و به نظر می‌رسد با توجه به تجربه شرکت‌های بزرگ تولید کننده دستگاه‌های تصفیه هوا، استفاده از فیلترهای هپا و کربن اکتیو، گزینه‌های مطمئن‌تری باشند.

اندازه و فن دستگاه را بررسی کنید

همانطور که گفته شد، بسیاری از برندهای معتبر سازنده دستگاه‌های تصفیه هوا از فیلترهای هپا برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند. در این روش تصفیه هوا، هوا از طریق فن‌ها به درون دستگاه مکیده می‌شود.

بنابراین فن دستگاه تصفیه هوا، تعیین کننده قدرت دستگاه است. برای آنکه هوای اتاق با سرعت مناسبی تصفیه شود، دستگاه به یک فن باکیفیت نیاز دارد.

شرط استفاده از یک فن باکیفیت این است که اندازه دستگاه تصفیه هوا به قدر کافی بزرگ باشد. بنابراین بسیاری از دستگاه‌های تصفیه هوایی که اندازه کوچکی دارند، احتمالا از فن‌های ضعیف‌تری استفاده می‌کنند.

همچنین فیلترهایی که ظرفیت بالایی دارند، معمولا اندازه بزرگتری دارند که در دستگاه‌های کوچک امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

دستگاهی را انتخاب کنید که با اقلیم محل زندگیتان سازگار باشد

آلودگی در هر شهر و اقلیمی، هویت متفاوتی دارد. یک دستگاه تصفیه هوا مناسب باید برای محیطی که ما در آن زندگی می کنیم طراحی شده باشد. برای مثال آلودگی شهر اهواز از جنس گرد و خاک درشت  (PM10) و ریز (PM2.5) با منشا طبیعی است.

در حالی که آلودگی هوا در شهر تهران از نوع PM2.5 و حاصل ترافیک است و یا در عسلویه بخش عمده ای از آلودگی از نوع گازهای شیمیایی و با منشا صنعتی است.

بخشی از دستگاه‌های وارداتی موجود در بازار ایران، برای اقلیم کشور تولیدکننده این دستگاه‌ها طراحی شده‌اند و ممکن است بازدهی موردنظر را در اقلیم کشور ما نداشته باشند.

همچنین انتخاب دستگاه ایرانی، می‌تواند مشکل تامین فیلتر در بلندمدت را نیز تا حد زیادی حل کند و نگرانی شما درباره کمبود فیلتر را از میان ببرد. از جمله برند‌های ایرانی موجود در بازار نیز می‌توان به شرکت نوجان مهر اشاره کرد.

فریب برخی از امکانات جانبی دستگاه‌ها را نخورید!

بیشتر سازندگان دستگاه‌های تصفیه هوا نیز مانند هر محصول دیگر موجود در بازار، سعی دارند با ارائه امکانات جانبی و ایجاد تجربه کاربری بهتر برای مصرف‌کنندگان، خریداران را به استفاده از محصول خود ترغیب کنند.

اما واقعیت این است که وظیفه یک دستگاه تصفیه هوا، پاکسازی هوای محیط باکیفیت بالا است و برخلاف بسیاری از وسایلی که در خانه استفاده می‌شود، جنبه تزیینی ندارد!

مثلا یکی از امکاناتی که برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا ارائه می‌کنند، وجود سنسور در دستگاه‌ است. این سنسورها قرار است دور فن دستگاه‌ را با میزان آلودگی موجود تطبیق دهند.

مسئله بسیاری از این سنسورها این است که دستگاه برای تشخیص میزان آلودگی، تنها هوای اطراف دستگاه را معیار قرار می دهد و آلودگی که دور از دستگاه وجود دارد نادیده گرفته می شود.

بنابراین هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا از خود سوال کنید این امکانات جانبی قرار است چگونه کیفیت هوای خانه را بهتر کند؟ و در لحظه خرید، فریب زرق و برق‌هایی که کمکی به بهبود کیفیت هوا نمی‌کنند را نخورید.

بهترین دستگاه تصفیه هوا در ایران کدام است؟

واقعیت این است که هیچ مرجع معتبری همه دستگاه‌های تصفیه هوای موجود در بازار ایران را مورد بررسی و ارزیابی قرار نداده و هیچ مقایسه‌ای صورت نگرفته است تا بهترین‌های بازار دستگاه‌های تصفیه هوا مشخص شود.

همانطور که اشاره شد، برند IQ Air یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان دستگاه‌های تصفیه هوا در دنیا است. اما محصولات این شرکت در بازار ایران به دلیل مسائل مختلف پیدا نمی‌شود. حتی در صورتی که بتوانید آن را پیدا کنید، احتمالا باید هزینه بسیار زیادی را صرف خرید آن کنید.

در این میان، تولیدکنندگان داخلی درحال تولید محصولات باکیفیتی هستند. به طور مثال شرکت تولیدکننده دستگاه تصفیه هوای نوجان، به عنوان یک تولیدکننده ایرانی، عنوان می‌کند که در تلاش برای تولید محصولی باکیفیت و قابل رقابت با برندهای گران قیمت خارجی است.

در نهایت انتخاب شما هر دستگاهی باشد، لازم است با برخورداری از فیلترها و فن باکیفیت، کیفیت ساخت مناسب و فیلتراسیون متناسب با اقلیم محل زندگیتان، هوایی پاک را برای شما به ارمغان آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی